Pokročilé postupy měření chování a experimentálního designu
Pokročilé postupy měření chování a experimentálního designu

Výukový materiál_Instruktážní videa ABA:

https://is.muni.cz/auth/go/a38sx8

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
1
Web
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Odpovědník
3
PDF
1
Studijní text
1
Web
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
9
PDF
1
Studijní text

Kapitola obsahuje:
2
Odevzdávárna
1
PDF
1
Studijní text

Organizační informace


Výstupy z učení:

Absolventi předmětu dokáží analyzovat a rozhodnout, které měřitelné dimenze chování (frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie) je vhodné použít pro měření chování u konkrétního klienta/pacienta. Dokáží prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření všech měřitelných dimenzí chování a vést při měřeních asistenty behaviorálního analytika a behaviorální techniky. Dokáží prakticky použít pokročilé prostředky pro zaznamenávání dat (behaviorální formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování včetně akceleračních grafů. Absolventi mají pokročilé znalosti kvality měření, zejména konceptů validity, reliability a přesnosti měření. Využívají pokročilé metody a techniky experimentálního designu a dokáží navrhnout a vypracovat komplexní studii v rámci vnitosubjektového experimentálního designu s využitím reverzního formátu, formátu měnících se intervencí, měnících se kritérií, několikeré základny a kombinací těchto formátů. 

 

BCBA Tasklist 5th Edition

C. Measurement, Data Display, and Interpretation 

C-10 Graph data to communicate relevant quantitative relations (e.g., equal-interval graphs, bar graphs, cumulative records).

C-11 Interpret graphed data 

D. Experimental Design

D-1  Distinguish between dependent and independent variables. 

D-2  Distinguish between internal and external validity. 

D-3  Identify the defining features of single-subject experimental designs (e.g., individuals serve as their own controls, repeated measures, prediction, verification, replication). 

D-4  Describe the advantages of single-subject experimental designs compared to group designs. 

D-5  Use single-subject experimental designs (e.g., reversal, multiple baseline, multielement, changing criterion). 

D-6  Describe rationales for conducting comparative, component, and parametric analyses. 

 

 Požadavky pro úspěšné zakončení kurzu:

Průběžný test (20%) Z každého setkání budou mít studující zadánu studijní literaturu a navazující online test. Studenti test splní v daném časovém rozmezí. Každý test má váhu 6% z celkového hodnocení.

 Anotace (20%) Studující dle zadání zpracují anotaci a okomentují jednu jinou anotaci v diskusním fóru. Podrobnosti pro zpracování anotace a výběr textů jsou uvedeny v interaktivních osnovách IS MU.

 Výzkumný projekt (60%) zpracují student dle zadání a vloží do odevzávárny. Podrobné zadání výzkumného projektu je uvedeno v interaktivních osnovách v IS MU.

Anotace a diskuse

Anotace z vybraného textu bude obsahovat následující informace o tom proč, kdo, co, jak a s jakými výsledky zkoumal. Můžeme také říci, že nás zajímá: výzkumný problém a výzkumná otázka, výzkumný soubor, design výzkumu, závěry a doporučení. Anotace musí mít minimální rozsah 200 slov.

Reakce: Následně si studující vybere diskusní příspěvek, který představuje anotaci jiného výzkumu. Zhodnotí, zda příspěvek obsahuje všechny informace, popřípadě navrhne doplnění.

Anotaci studující vloží do 15. 5. 2021 23:59. Reakci na jiný příspěvek studující vloží do 22.5. 2021 23:59.

Krok 2: Reakce

Následně si vyberte diskusní příspěvek, který představuje anotaci jiného výzkumu. Zhodnoťte, zda příspěvek obsahuje všechny informace uvedené výše a Vám jako čtenáři je jasné, co autor zkoumal, jak to udělala a k jakým závěrům dospěl. Pokud budete mít nějaké poznámky nebo otázky, prosím, položte je autorce anotace.

Výzkumný projekt

Na konci kurzu studující odevzdají zpracovaný výzkumný projekt o maximální délce 2000 slov. V tomto projektu představí navržený výzkumný design, jehož cílem je hodnocení efektivity určitého intervenčního postupu. Studující představí důvody pro volbu tohoto výzkumného designu (uvedou studie, které se daným chováním/dovedností zabývali, jaké postupy využili a jak byla hodnocena jejich efektivita). Studující dále poskytnou definici cílového chování a detailní popis způsobu měření a grafického znázornění dat. Studující se také vyjádří k možným etickým otázkám. 

Pro zpracování projektu není nezbytné mít skutečná data. Můžete využít jen ilustrační data, která představíte v grafech a popíšete.

Výzkumný projekt musí obsahovat následující části:

-       Představení závisle proměnné (popis, definice cílového chování)

-       Představení nezávisle proměnné (intervence) a stručné zdůvodnění, proč je tato intervence vhodná (opřeno o literaturu, publikované výzkumy atd.)

-       Popište výhody a nevýhody navrženého výzkumného designu (můžete využít Coopera)

-       Popište, jak bude měřena závisle proměnná

-       Uveďte příklad grafického znázornění dat

-       Uveďte možné etické otázky spojené s daným výzkumným designem

K citování studující využijí citační normu APA.

 Výzkumný projekt studenti vloží do odevzdávány v interaktivních osnovách IS MU do 15. 5. 2020 23:59. 

Pravidla chování a komunikace v kurzu:

 Semináře jsou otevřeným prostředím pro sdílení názorů, zkušeností a myšlenek. Vždy zvažujte to, že studující mohou mít odlišné životní zušenosti a/nebo sociální a kulturní zázemí. Jakákoli forma diskriminace, obtěžování a nevhodné komunikace je naprosto nepřípustná. Je to naše sdílená zodpovědnost. 

Online výuka:  Studující mají během online výuky zapnutou kameru. Věříme, že počítač či telefon budou studující během online výuky využívat výhradně pro potřeby účasti v semináři. 

 

Kontakt:

 V semestru Podzim 2020 je možné se s námi spojit e-mailem a domluvit se na online konzultaci prostřednitvím ZOOM nebo MS TEAMS.

Helena Vaďurová - vadurova@ped.muni.cz

Karel Pančocha - pancocha@ped.muni.cz

 V případě dotazů týkajících se průběhu nebo zakončení kurzu nás neváhejte kontaktovat.


Literatura:

Bailey, J. S., & Burch, M. R. (2017). Research methods in applied behavior analysis. Routledge. 

Cooper, J. O., Heron W. E., Heward W. L. (2019). Applied Behavior Analysis (3rd Ed). Pearson Education. (chapters 3 to 9) 


Literatura česky:


Šulovská, M. 2015. Analýza dát v single-subject design. Speciální pedagogika 2015/1. s 52-70. Ke stažení zde:

 


Rabušic, L. Výzkumná metodologie typu N=1, Ke stažení zde: Další literatura:

N 1
Učební text prof. Ladislava Rabušice.


Kratochwill, T. R., & Levin, J. R. (2014). Single-case intervention research: Methodological and statistical advances. American Psychological Association. 

Kennedy, C. H. (2005). Single-case designs for educational research. Prentice Hall. 

Wolf, M. (1978). Social validity: The case for subjective measurement or how applied behaviour analysis is finding its heart. Journal of Applied Behavior Analysis, 11, 203-2014. 

Ward-Horner, J. & Sturmey, P. (2010). Component analyses using single-subject experimental designs. Journal of Applied Behavior Analysis, 43, 685-704.

Věda, výzkum, experiment a jednopřípadový experimentální design TASKLIST D1 - D4


Základní pojmy:

Věda, základy vědeckého zkoumání, závisle, nezávisle a intervenující proměnná, reliabilita, externí a interní validita, predikce, ověření a kontrola, logika výchozích dat, výchozí úroveň odpovědi (baseline),  experiment, experimentální design, A-B design


BACB Tasklist 5th Edition:

D-1  Distinguish between dependent and independent variables. 

D-2  Distinguish between internal and external validity. 

D-3  Identify the defining features of single-subject experimental designs (e.g., individuals serve as their own controls, repeated measures, prediction, verification, replication). 


Prezentace:

Infografiky:



Literatura:

Cooper, J. O., Heron W. E., Heward W. L. (2019). Applied Behavior Analysis (3rd Ed). Pearson Education. (kapitola 7) 


Další literatura:

Průběžný test:


Zadání testu z předmětu Koncepty a principy behaviorální analýzy, semestr podzim 2020:

Test Koncepty a principy pro studujici
PDF ke stažení

Jednopřípadový výzkumný design, reversal, multielement, multiple and alternating treatment design TASKLIST D4, D5

Základní pojmy: 

Výhody a nevýhody jednopřípadového designu, využití jednopřípadového designu, reversal, multiple baselinemultielement design, multiple treatment reversal design, alternating treatment design, A-B-A design, A-B-A-B design


BACB Tasklist 5th Edition:

D-4  Describe the advantages of single-subject experimental designs compared to group designs. 

D-5  Use single-subject experimental designs (e.g., reversal, multiple baseline, multielement, changing criterion). 

D-11 Interpret graphed data



Prezentace:

Prezentace č. 2, část 1.
Reverzní a alternující design
Prezentace č. 2, část 2.
Design s vícenásobnými počátečními hodnotami a Design s měnícím se kritériem


Pracovní listy pro výuku:

TEST - Experimentální design


Literatura:

Cooper kapitola 8





Příklady výzkumných studií (dostupné online):

Wacker, D., McMahon, C. Steege, M. Berg, W., Sasso, G., & Melloy, K. (1990). Applications of a sequential alternating treatment design. Journal of Applied Behavior Analysis, 23, 333-339.

Gallagher, Stephen & Keenan, Michael. (2000). Independent use of activity materials by the elderly in a residential setting. Journal of applied behavior analysis. 33. 325-8. 10.1901/jaba.2000.33-325.

Barrish, H. H., Saunders, M., & Wolf, M. M. (1969). Good behavior game: effects of individual contingencies for group consequences on disruptive behavior in a classroom. Journal of applied behavior analysis2(2), 119–124. https://doi.org/10.1901/jaba.1969.2-119

Reucii, T., Pančocha, K. (2019) Využití aplikované behaviorální analýzy při snižovaní výskytu chovaníspojeného s PIKA syndromem u dítěte s poruchou autistického spektra. Dostupné na: https://www.unipo.sk/public/media/26527/Štúdie%20zo%20špeciálnej%20pedagogiky%202020,%20roč.%209,%20č.%201.pdf

Jeníčková, L., Hájková, R., Procházka, R., Dominik, T. (2019) Využití NCR v rámci intervence problémového chování u dítěte s poruchou autistického spektra. Dostupné na: https://www.unipo.sk/public/media/26527/Štúdie%20zo%20špeciálnej%20pedagogiky%202020,%20roč.%209,%20č.%201.pdf 

Changing criterion design, multiple baseline across ssubjects/settings, Grafická prezentace behaviorálních dat TASKLIST D6

Základní pojmy:

Changing criterion design, multiple baseline across ssubjects/settings, Grafická prezentace behaviorálních dat 


BACB Tasklist 5th Edition:

D-6  Describe rationales for conducting comparative, component, and parametric analyses. 

 Prezentace.


TVORBA A INTERPRETACE GRAFŮ


Prezentace č. 3.
Nejčastěji používané grafy v ABA a jejich konstrukce.

TEST - Grafické zobrazování dat


Literatura:

Cooper kapitola 6 a kapitola 9

 


Četba a diskuse

Krok 1: Anotace

Z následujících textů si vyberte jeden, popřípadě vyhledejte studii dle vlastního výběru. Tento text přečtěte a vložte do diskusního fóra jeho anotaci.

Anotace bude obsahovat bibliografický záznam studie (nepočítá se do rozsahu příspěvku) a dále informace o tom proč, kdo, co, jak a s jakými výsledky zkoumal. Můžeme také říci, že nás zajímá: výzkumný problém a výzkumná otázka, výzkumný soubor, design výzkumu, závěry a doporučení. 

Anotace musí mít minimální rozsah 200 slov.

Anotaci studující vloží do 15. 5. 2021 23:59. Reakci na jiný příspěvek studující vloží do 22.5. 2021 23:59.

Krok 2: Reakce

Následně si vyberte diskusní příspěvek, který představuje anotaci jiného výzkumu. Zhodnoťte, zda příspěvek obsahuje všechny informace uvedené výše a Vám jako čtenáři je jasné, co autor zkoumal, jak to udělala a k jakým závěrům dospěl. Pokud budete mít nějaké poznámky nebo otázky, prosím, položte je autorce anotace.

Krok 3: Kontrola

Po ukončení diskuse se vraťte ke své anotaci a odpovězte na položené dotazy.


Níže naleznete doporučení a tipy, jak číst odborný text.


Při psaní odborných textů se nejdříve musíme naučit odborné texty číst. Studujícím, kteří přicházejí na vysokou školu, se nezřídka stává, že poprvé dostanou do rukou dlouhé odborně napsané texty, věnují hodiny jejich čtení a po jejich dočtení nemají tušení, o čem texty byly. Existují ale techniky, které nám mohou pomoci se v odborných textech zorientovat, pochopit je, a dokonce si zapamatovat jejich hlavní myšlenky.

Co můžete dělat:

1)      podtrhávání a poznámky přímo v textu,

2)      výpisky z četby,

3)      rešerše či anotace,

4)      vlastní reflexe textu.

 

1) Podtrhávání a poznámky přímo v textu

  • Můžeme si je dovolit pouze tehdy, pokud text vlastníme. Do vypůjčených knih bychom je dělat neměli. Zvažte proto už při pořizování textu, nakolik je pro vás zásadní a zda si vypůjčenou knihu nechcete třeba okopírovat či oskenovat.
  • Podtrháváme si – co nás zaujalo; co může být důležité (třeba s ohledem na státnicové otázky); s čím nesouhlasíme.
  • Píšeme si poznámky – naše originální nápady; interpretace toho, jak jsme text pochopili; otázky k tomu, čemu nerozumíme, co rozporujeme, s čím nesouhlasíme; nápady, jak se nám přečtené spojuje s tím, co známe odjinud.

 

2) Výpisky z četby

  • Formou, která nám vyhovuje, zachytíme pro nás důležité myšlenky či fakta z textu.
  •  Je dobré si výpisky systematizovat, ať už si je děláte elektronicky, či rukou, vymyslete si systém, jak si je uchováte.
  • Opatřete výpisky bibliografickým údajem, abyste za čas věděli, z kterého textu pocházejí.


3) Anotace

  • Anotace shrnuje obsah celého textu v jednom odstavci (cca 800 znaků včetně mezer).
  • Měl by být strukturován jako odpovědi na následující otázky:

                   1) Co je cílem studie (o čem studie pojednává)?

                   2) Jak to bylo uděláno (z jaké teorie studie vychází, jaká byla použita metodologie)?

                   3) Kdo tvoří zkoumaný soubor?

                  4) Jaká jsou zjištění?

                  5) Jaká jsou následná doporučení?


4) Vlastní reflexe textu

Jakmile dočtete, zkuste si sami něco o textu napsat. Nemyslete na to, zda je to dost chytré či užitečné, ale prostě si sepište vše, co vás bezprostředně po přečtení napadlo.

Anotaci připravujte v několika krocích.  Nejdříve si text přečtete a rozčleníte a až potom budete psát anotaci. Stáhněte si text XY, buď si ho vytiskněte, nebo otevřete v programu, který umožňuje opatřit ho poznámkami a podtrhávat. Poté postupujte v následujících krocích:

1)      Text si přečtěte.

2)      Text čtěte znovu a ke každému odstavci do poznámky vepište nadpis (o čem ten odstavec byl?).

3)      Tužkami různých barev označte v textu jeho části, které říkají, o čem text je (co je jeho cílem); z jakých teorií vycházíjaká byla použita metodologiejaká jsou hlavní zjištěník čemu ta zjištění slouží.

4)      Napište jednu věc, která vás při čtení zaujala.

5)      Nyní napište vlastní abstrakt strukturovaný dle bodu 3 v zadání úkolu.



TEXTY:

Cooper - kapitoly 5 - 8: 

Výzkumný projekt

Výzkumný projekt studenti vloží do odevzdávány v interaktivních osnovách IS MU do 15. 6. 2021 23:59. 

Studenti mohou dobrovolně vložit pracovní verzi projektu do odevzdávány (pracovní verze) do 15. 5. 2021. Studenti, kteří vloží pracovní verzi, dostanou zpětnou vazbu. Tu následně mohou zapracovat do finální verze. 

Na konci kurzu studující odevzdají zpracovaný výzkumný projekt o maximální délce 2000 slov. V tomto projektu představí navržený výzkumný design, jehož cílem je hodnocení efektivity určitého intervenčního postupu. Studující představí důvody pro volbu tohoto výzkumného designu (uvedou studie, které se daným chováním/dovedností zabývali, jaké postupy využili a jak byla hodnocena jejich efektivita). Studující dále poskytnou definici cílového chování a detailní popis způsobu měření a grafického znázornění dat. Studující se také vyjádří k možným etickým otázkám. 

Pro zpracování projektu není nezbytné mít skutečná data. Můžete využít jen ilustrační data, která představíte v grafech a popíšete.

Výzkumný projekt musí obsahovat následující části:

-       Představení závisle proměnné (popis, definice cílového chování)

-       Představení nezávisle proměnné (intervence) a stručné zdůvodnění, proč je tato intervence vhodná (opřeno o literaturu, publikované výzkumy atd.)

-       Popište výhody a nevýhody navrženého výzkumného designu (můžete využít Coopera)

-       Popište, jak bude měřena závisle proměnná

-       Uveďte příklad grafického znázornění dat

-       Uveďte možné etické otázky spojené s daným výzkumným designem

K citování studující využijí citační normu APA.



Příklad výzkumného projektu:

Váš projekt bude v českém nebo anglickém jazyce.