Týden 8
Aurelius
Augustinus: O milosti a svobodném rozhodování. Odpověď
Simplikiovi
1. Kdo je dokonalý, ať smýšlí jako my! Tomu je třeba
rozumět tak, že do jisté míry dokonalí již jsme, ale ne tak, že by to již
stačilo.
O milosti a svobodném rozhodování. Odpověď Simplikiovi. s. 299
2. Předně by samotná Boží přikázání nebyla k ničemu,
kdyby člověk neměl svobodnou vůli, kterou se rozhoduje je plnit a dosáhnout tím
slíbených odměn. Proto byla totiž dána přikázání, aby se člověk nemohl
vymlouvat na neznalost. O milosti a svobodném
rozhodování. s. 300
V tom smyslu praví Pán v evangeliu o Židech: Kdybych by nemluvil a nepřišel k
nim, byli by bez hříchu, nyní však nemají výmluvy pro svůj hřích. 300
3.
...přikázání
by se přece lidem neukládala, kdyby člověk neměl svou vlastní vůli, díky níž
jedná podle vůle Boží. S. 305
4.
Nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem. Aby se
to ale opravdu uskutečnilo, k tomu pomáhá milost. 306
5. Pán však
řekl i toto: já jsem za tebe prosil, Petře, abys neodpadl od víry. (LK 22,32) Člověku tudíž napomáhá milost k tomu, aby se jeho
vůli nedávala přikázání nadarmo. 306
6.
Velice významný je výrok: máme
ducha víry (Kor, 4, 13). Neříká
totiž „vědění víry“ ale „ducha víry“.
321
7. A řekl
to tak proto, abychom porozuměli, že víra se dává i tomu, kdo si ji nežádá, aby
se mu, když si pak o něco žádá, mohly poskytnout další věci. 321
8.
Vůli připravuje Hospodin. (Př, 8), s. 325
9. Lidé,
kteří si volí, by neměli vůbec žádnou zásluhu, kdyby jejich volbě nepředcházela
volba Boží. 330
10.Miluj a dělej,
jak chceš.
11.Kde se však říká: Vyvaruj se toho či onoho a kde
se k tomu, aby se něco vykonalo nebo pominulo, vyžaduje v Božích výzvách úkon
vůle, tam se dostatečně ukazuje svoboda jejího rozhodování. Nikdo tudíž
neobviňuj v skrytu své duše Boha, nýbrž přičti
sám sobě, kdykoli zhrešíš. 302
12.Přemáhat a nedat se přemoci je totiž věcí vlastní
vůle. 303