Selhání modernismu
Inštrukcia:
·
Interpretujte text ostatným
(kľúčový bod, myšlienku)
·
Identifikujte silné či slabé
stránky myšlienky, či kontroverziu
·
Zaujmite postoj
·
Nájdite paralelu so
súčasnosťou (aplikujte) a zaujmite
postoj
Karl
Jaspers: Otázka viny. Příspěvek k německé otázce. Praha: Mladá fronta 1991.
Edice Váhy, sv. 3. II. vydání. ISBN 80-204-0244-6.
1 Morální vina
a. Život v masce – nevyhnutelný pro toho, kdo chtěl zůstat naživu – s
sebou nesl morální vinu. Lživé prohlašování loajality vůči hrozícím instancím,
jako vůči gestapu, - projevy jako hitlerovský pozdrav, účast na shromážděních a
mnoho jiného, co vzbuzovalo zdání, že jsme s nimi – kdo z nás se v Německu
takto neprovinil? Jen zapomnětlivec se v
této otázce může klamat, protože se klamat chce. Kamufláž patřila k základním
rysům našeho života. Tíží naše morální svědomí. 37
2 Morální vina
b....vina způsobena falešným svědomím
Mnoho mladých lidí procitá s hrozným vědomím:
mé svědomí mě sklamalo – nač se mohou spolehnout? Věřil jsem, že žiji v duchu
idealismu, že se obětuji pro nejušlechtilejší cíl a že chci to nejlepší. Každý,
kdo takto procitá, se bude zkoumat, kde byla vina – vina způsobená nejasností
nebo tím, že nechtěl vidět, nebo tím, že se vědomě uzavřel do izolované sféry slušnosti vlastního
života. 37-38
„Je to rozkaz“, to
znělo a mnohem lidem ještě zní tak, jako by to vyjádřovalo nejvyšší povinnost.
Ale tato slova přinášela zároveň úlevu, dovolujíce – s pokrčením ramen, aby zlé
a hloupé platilo za nevyhnutelné. 39
3 Morální vina
c. Částečné
schvalování nacionálního socialismu, polovičatost a příležitostné vnitřní připodobnění a
přizpůsobení bylo morální vinou bez jakéhokoli rysu tragičnosti, která je
vlastní předchozím druhům viny. 40
Poznávám-li, že
princip je zlý, pak je všechno špatné a zdánlivě dobré důsledky nejsou samy
tím, čím se zdají být. 40
d. Mnoho lidí se
oddávalo pohodlnému sebeklamu: však jednou změníme tento zlý stát, strana opět
zmizí, potrvá nanejvýš do smrti Vůdce. Nyní musíme být s nimi, abychom zevnitř
obrátili věc k dobrému. S.41
4 Morální vina
e. Je rozdíl mezi
aktivními a pasívními. Lidé politicky činní a uskutečňující politiku strany,
vedoucí a propagandisté, jsou vinni. Jestliže se nestali zločinci, mají přece
vzhledem ke své aktivitě určitelnou vinu.
Avšak každý z nás má vinu, pokud zůstal nečinný. Vina pasivity je jiná.
Bezmocnost omlouvá, neúčinná smrt se morálně nepožaduje. Už Platón pokládál za
samozřejmé, že je třeba skrýt se ve zlých dobách a beznadějných poměřech zůstat
naživu. Ale pasivita ví, že je morálně vinna každým selháním, které zanedbává
povinnost chopit se jakékoli možné aktivity k ochraně ohrožených, k ulehčení
bezpráví, k odepírání zlu. V bezmocném podrobení zůstávalo vždy volné pole pro
aktivitu, která sice nebyla bez nebezpečí, ale při obezřelosti mohla být
účinná. Jednotlivec bude muset uznat, že promeškal-li úzkolstivě tuto
příležitost, je morálně vinen. Slepota vůči neštěstí druhých, tato chybějící
fantazie srdce, a vnitřní nedotčenost viděným zlem, toť morální vina. 42
f. Morální vina,
spočívající v tom, že jsme se vnějškově přizpůsobili soupotníctví, je v té či
oné míře společná nám mnohým. Kvůli
životním možnostem, aby neztratili své postavení, aby nezničili své šance,
stávali se lidé členy strany a konali jiné činy nominální příslušnosti. Nikdo
pro to nenajde naprostou omluvu, zvláště připomeneme-li, že bylo mnoho Nemců,
kteří k takovému přizpůsobení neprikročili a vzali na sebe skutečně všechny
nevýhody. 43
5 Sebezavržení a vdor
Čím větší je citlivost k výčitkám, tím větší
býva bezohlednost, s níž je člověk s to vyčítat druhým. 75
...chce
ten, kdo se vyznává, dodat hodnoty, jak se chce před druhýmí vyznamenat.
75-76
Jeho
vyznání viny má donutit i druhé k vyznání. V takovém
vyznání je rys agresivity. Moralismus
jako projev vůle po moci živí jak popudlivost vůči výčitkám, tak i vyznání vin,
živí výčitky druhým i výčitky sobě a způsobuje, že jedno psychologicky přechází
do druhého. ...vždycky prvním požadavkem
vnitřne se zabývát sebou samým. Díky tomuto požadavku vyhasína citlivost k
výčitkám i puzení vyznat se z viny.
6 …Právě proto, že druzí morálně útočí, dochází
k velkému zatvrzení...(mnohým-SL) se zdá
výhodné vyznat se z viny. ...Je tu
tendence říkat to, co si přeje slyšet. K tomu přistupuje fatální sklon
považovat se za lepšího než druzí v
důsledku svého vyznání viny. 76
Vášnivá tendence „hlásit se k našim dějinám“
dovoluje schvalovat v skrytu zlo, nacházet na něm dobré, pyšně se jím opevnit v
nitru proti víťezům. 77
...„Pieta“ má takto donutit mladou generaci
Německa, aby se znovu stala takovou, jakou byla generace stará. 77-78
Ke všem způsobům vzdoru patří agresivní
mlčení. Člově se uzavírá před nezvratnými důvody. Opírá své sebevědomí o
mlčení jako o poslední moc bezmocného. Dáva mlčením najevo, aby urazil mocného.
80
7 Uhýbání do jednotlivostí, které jsou samy o
sobě správné, ale pro otázku viny nepodstatné
K nejpochopitelnější podobě uhýbání vede
pohled na vlastní bídu. ...nesmírná bída omlouvá. 80 „Bída, která prišla na
celý národ, je tak obrovská a její míra je tak nepředstavitelná, že bychom si
neměli sypat do rány ještě sůl.“ 81
Proto pro nás – jako pro jednotlivce – platí:
nechceme se tak snadno cítit nevinni, nechceme litovat sebe samy jako oběti
neblahého osudu, nechceme očekávat pochvalu za utrpení, nýbrž chceme se sami
sebe ptát, neúprosně si sami pro sebe ujasňovat: kde jsem cítil falešně –
chceme hledat vinu tak dalece, jak jen možno, u sebe, a ne ve věcech nebo u
druhých, nechceme se vyhýbat otázce
poukazem na bídu. 82
8 Uhýbání do nějakého druhu obecnosti
je
úlevou, když se já sám jako jedinec stávám nedůležitým, proto že celek je děním , které se přese mne valí, ale na němž se aktivně nepodílím a na němž
tedy nenesu žádnou vinu. Pak žiji v pohledu na celek, jsem sám jen někým, kdo
bezmocně trpí nebo se bezmovně účastní. Nežiji sám za sebe. 82
1. Celková morální interpretace dějin nás vede k tomu, že
očekáváme spravedlnost v celku: „Všechna vina se na zemi vymstí.“ 82
Dobré a pravdivé nepřichází samo sebou.Ve
většině případů nedochází k nápravě. Zkáza a pomsta zasahuje vinníky i nevinné.
83
2. Totální názor, že všechno na světě má
posléze svůj konec, že vše, co se podniká, nakonec ztroskotává...Tak je zbaven
v abstrakci své viny. 83
Německo zástupnou obětí. Trpí za všechny. U
něho se drasticky projevuje vina všech a ono je za všechny drasticky trestáno.
To je falešná patetika. … Je to
sklouznutí do „estetična“...84
4. Ale morální a metafyzická vina, již chápe
jen jedinec ve svém společenství jako svou vinu, se neodpykává (jak vyplývá z
její podstaty). Nepřestává. Kdo ji má, vstupuje do procesu, který potrvá po
celý jeho život. 84
9 Cesta očisty
Pokud jde o jednání, znamená očista nejprve
nápravu. Politicky to znamená splnit z vnitřního souhlasu úkoly, které budou
uvedeny do právní formy a jejichž splněním máme zčásti obnovit to, co bylo
zničeno v zemích napadených Hitlerovským Německem, a to i na vlastní ujmu. 85
Ujasnit si svou vinu znamená zároveň ujasnit
si svůj nový život jeho možnosti. Z
tohoto ujasnění vyvěrá vážnost rozhodnutí. 86
Očista
je spíše vnitřní pochod, který není ničím, co lze jednou provždy vyřídit, nýbrž neustávajícím procesem , v němž se člově stává sebou samým. 86
Očista je podmínkou naší politické svobody.
Neboť teprve z vědomí viny vyrůstá
vědomí solidarity a společné odpovědnosti, bez nichž není svoboda možná. 87
Zkrátka: bez očisty není politické svobody. 87