Sociální práce

Poradenství a poradenský proces

Poradenství a poradenský proces

·         Základním kamenem pro komunikaci v sociální práci je rozhovor

·         Poradenský rozhovor a proces prodělal mnoho změn a integroval do sebe celou řadu nových disciplín a filozofických pojetí

·         Do poradenství se prolínají také společenské a ekonomické faktory

·         Poradenství v sociálních službách v sobě zahrnuje nezbytný požadavek na sociální práci

o   Poskytování základního sociálního poradenství (musí všechny registrované sociální služby)

o   Rozdílná je potom služba odborného sociálního poradenství

·         Od cílové skupiny se odvíjí způsoby a metody poradenského procesu

o   Poradenský proces slouží k tomu, aby došlo k odhalení, vysvětlení, zmírnění a řešení sociálních problémů

·         Základní a odborné sociální poradenství dle zákona o sociálních službách


Poradenský proces

o   Vztah klient – poradce

  •  Aktivní vs. Pasivní
  • Aktivní spolupráce vs. Konzumace péče
  • Direktivní přístup vs. Nedirektivní přístup

o   Direktivní

  • zodpovědnost za případ je v rukou poradce
  • strukturuje řešení
  • strukturuje jednotlivá setkání
  • tendence k mocenské asymetrii vztahu

o   Nedirektivní

  • poradce jako katalyzátor procesu řešení
  • pomáhá najít a projevit skrytý potenciál
  • provází
  • pomáhá klientovi vyjasňovat alternativy
  • zodpovědnost za výběr a zvolenou cestu zůstává klientovi
  • tendence k mocenské symetrii vztahu

 

Role poradce

o   spíše katalyzátor než řídící síla

o   spíše umožňuje a ulehčuje změnu, než ji sám vytváří a dělá

o   pomáhá klientovi uvědomit si skryté možnosti pro konstruktivní změnu sebepojetí i vztahů k okolí

Role klienta

o   podílí se na analýze problému

o   snaha lépe poznat sebe sama, své motivace, okolnosti a kauzalitu svého chování, své situace

o   hledá nový systém fungování

o   klient není degradován na osobu neschopnou převzít zodpovědnost za změnu

o   vztah není o manipulaci, ale o povzbuzení schopnosti sám řešit problémy (odolnost)

o   aktivizace vlastních schopností

  • poradenský vztah nevede ke konzumaci péče 


Základním nástrojem poradce je on SÁM.

o   Proto je potřebná důkladná znalost svých potenciálů a limitů

o   terapeutické a experienciální (sebezkušenostní)výcviky pro vychovatele, speciální pedagogy, psychology)



Zdroje:

  • Gabura, J.; Pružinská, J. (1995). Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství. 
  • Kopřiva, K. (1997).  Lidský vztah jako součást profese: Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál. 
  • Svoboda, J. (2012). Poradenský dialog. Praha: Triton. 
  • Novák, T. (2016). Manželské a rodinné poradenství.  Praha: Grada.
  • Bremsová, Ch. (2018). Dětská psychoterapie a poradenství. Praha: Triton.
  • Krutilová, D. (2014). Poradenský proces v sociální práci. Dostupné z: http://www.benepal.cz/files/project_5_file/Poradensky-proces.pdf


Nepovinný úkol

1.      napište 20 důležitých vlastností a charakteristik, které by poradce mít měl a nebo naopak neměl

2.      seřaďte je od té nejdůležitější po nejméně důležitou

3.      vyberte deset pozitivních a negativních charakteristik a zakreslete je do "koláče", přičemž velikost jednotlivých výsečí bude představovat poměr dané vlastnosti v rámci vaší osobnosti

4.      zamyslete se, jak vás tyto vlastnosti mohou ovlivňovat při práci s klientem