Sociální práce

Typy klientů

Některé typy rizikových klientů

NEDOBROVOLNÝ

SUICIDÁLNÍ

V ODPORU

MANIPULATIVNÍ

MLČENLIVÝ

AGRESIVNÍ

DEPRESIVNÍ

 

 

NEDOBROVOLNÝ KLIENT

  • Bez vlastní motivace, bez problému
  • Formální přístup, brzké ukončení
  • Neochotný klient – kdyby měl možnost volby, sám by nepřišel
  • Brání se změně
  • Etické otázky /motivovat ke spolupráci, když nechce, anebo není připravený

Co můžu dělat?
  • dát mu informaci o instituci, o průběhu, o míře jeho nezávislosti a aktivity v procesu změn
  • nebude jen v pasivní roli a nebude nic měnit proti své vůli
  • spolupráce proběhne pouze na dohodnutých oblastech
  • nesnažit se ho konfrontovat, nenutit, nevydírat…
  • užitečné, když poradce projeví zájem, aktivitu
  • podat informace o míře důvěrnosti, intimitě sdělených informací
  • projevit přijetí, pochopení odmítavých reakcí a jeho situace

 

KLIENT V ODPORU

DŮLEŽITÉ JE VIDĚT ODPOR V SOUVISLOSTECH

klientův odpor = obranný mechanismus, jako manifestace intrapsychického konfliktu (psychodynamický p.)

odpor = snaha mařit pokus jiného člena systému o změnu (systémové p.)

odpor = paralýza strachem a nezkušeností (behaviorální p.) Rizikoví klienti klient v odporu

Tři podoby odporu

·  Nemám problém! Problém je jinde.

·  Mám problém, ale nevím jak věci změnit a nebo se změny bojím.

·  Mám problém, ale změnit se nechci.


MLČENLIVÝ KLIENT

  • mlčení = signál (úzkost, nejistota, nedůvěra x odpor)
  • dát prostor pro mlčení – umožní klientovi adaptovat se situaci, rozmyšlení, sbírání odvahy
  • prostor pro mlčení – přiměřený (je-li nepřiměřený – vzbuzuje napětí)
  • lze prolomit povídáním o svých úvahách
  • nabídka písemné podoby či jiných pomocných prostředků (pantomima, malba, kreslení, modelování, hudba...)
  • KLIENT V DEPRESI
    • smutek, afekt, depresivní nálada, depresI
    • v případě deprese vyhledat pomoc experta
    • změny v mimice a nonverbalitě, prožívání, duševních funkcích, somatické těžkosti, sociální funkce

 

KLIENT SUICIDÁLNÍ

  • Krizová intervence, krizové centrum
  • Nechat vyprávět
  • Poskytnout nepřerušovanou pozornost
  • Pokusit se ho pochopit
  • Akceptovat pocity
  • Nepřehánět to s optimistickými řečmi
  • Neodsuzovat z etických či jiných důvodů
  • Motivace pro vyhledání expertní pomoci



KLIENT S TENDENCÍ MANIPULOVAT

  • manipulace = úmyslný vliv anebo směřování k jisté výhodě
  • ! manipulátor x manipulativní chování
  • na čem je snaha o manipulaci založena – strach, nejistota?
  • problém je „patologická“ manipulace – psychická nemoc, závislost, poruchy osobnosti
  • techniky: omezení času, jasné instrukce, odmítnutí manipulačních snah
  • při skupinové práci bývá méně prostoru pro manipulaci


AGRESIVNÍ KLIENT

Agresivita nutně neznamená agresivní chování, agresi

Agrese = nejistota, obavy?

Kde je toto pravděpodobné – vhodná specifická úprava místnosti:

  • dvoje dveře a signalizační zařízení pro přivolání pomoci
  • bez nebezpečných předmětů

Co můžu dělat?
  • Vyslechnout, vyventilovat
  • Neapelovat na rozumnost, pokud je afekt
  • Uklidňování a logické vysvětlování
  • Asertivita – gramofonová deska, technika otevírání dveří
  • Sebeotevření se – vyjádření pocitů 
  • Možnost přerušit rozhovor (často paradoxní účinek)