Vstupní informace
Milé studentky, milí studenti,
srdečně Vás vítám v kurzu "Stylistika" a těším se na osobní i virtuální setkávání s Vámi. Na následujících řádcích stručně uvádím několik podstatných informací o kurzu.
Interaktivní osnova
Tato interaktivní osnova má být především prostorem, kde se soustřeďuji jak organizační informace o kurzu, tak hlavní témata našeho předmětu. Platí, že osnova není (nemůže a nechce být) jediným studijním materiálem - na další zdroje odkazuji v samostatné kapitole a také průběžně, předpokládá se i studium další doporučené literatury.
Osnova sestává z jednotlivých kapitol, každá kapitola obsahuje zpravidla:
a) krátkou komentovanou prezentaci k tématu,
b) text, který se k tématu váže (povinná skripta E. Minářové tady ponechávám stranou a předpokládám, že si je i tak přečtete),
c) několik praktických cvičení, vztahující se k dané látce,
d) souhrn klíčových pojmů, kterým byste měli měli rozumět.
Témata setkání
- úvod; organizace; stylistika jako jazykovědná disciplína; zákl. terminologie
- český národní jazyk; stylotvorné faktory; relevantní výstupy RVP MŠ
do 13.3. první průběžný úkol - stylotvorné faktory - vzájemné hodnocení; druhá fáze do 16.3.
- úvod do funkčních stylů; odborný a administrativní FS; utváření schopnosti řeči
zadání druhého průběžného úkolu - do 30.3. druhý průběžný úkol - zpracování okruhu
- publicistický funkční styl; fráze, floskule, klišé; umělecký přednes; základy argumentace
- zhodnocení druhého průběžného úkolu; řečnický styl; zásady pozitivní komunikace
- samostatný "videobonus" - zhlédnutí konferenčního příspěvku dr. Barbory Loudové
- závěrečný test
Požadavky k úspěšnému ukončení kurzu
(0) aktivní účast na seminářích
(1) splnění průběžných úkolů ve stanoveném termínu - úkoly budou zadány v samostatném vlákně
(2) úspěšné zvládnutí závěrečného testu v uvedeném termínu, případně v opravném termínu - test je třeba zvládnout na minimální hranici 60 % bodů; v případné opravě bude potřeba již 70 %
ad 1) průběžné úkoly je třeba splnit řádně a včas. Přijatelné a včasné vypracování je podmínkou přístupu k závěrečnému testu. Druhý průběžný úkol je kolektivní - je nutno na něm kooperovat, napsat si, spojit se na MS Teams či jinak - splněný je celou skupinu, bez ohledu na podílu práce jednotlivých účastníků
ad 2) test se realizuje v odpovědnících v ISu ve stanovených termínech; je potřeba je zvládnout na minimální bodovou hranici. Průběžný test se týká látky probrané před jeho konáním, závěrečný test ověřuje teoreticky a zčásti i prakticky znalost látky vymezené obsahem kurzu; přihlíží k materiálům z druhého průběžného úkolu
Na závěr mi dovolte dva citáty, které pro letošní semestr vybírám jako motta našeho kurzu:
Něco jiného je vyspělost národního jazyka a něco jiného je úroveň národní kultury jazykové. Může se stát, že jazyková kultura národa pokulhává za jazykem. To je případ váš, vy lidé čeští. Máte v rukou stradivárky, a hrajete na nich jako šumaři, zdědili jste varhany, a myslíte, že je to flašinet, pročeš na tom vašem dvoře opravdu mnoho hlasů krákoře…
Jazyková kultura zavírá v sebe ovšem a zajisté jazykovou správnost, ale je to pojem vysoko převysoko nadřazený. Jazykové správnosti se lze přiučit, ne přes noc, než přec jen přiučit, třeba doma po večerech. K jazykové kultuře třeba vychovávat výchovou celých generací.
(P. Eisner. Bohyně čeká. Traktát o češtině)
Motto č. 2:
Aha!
Ó!
Cha-cha!
(rusky fyzik Nalimov)