Průvodce začínajícího učitele

Setkáním s asistentem/asistenty pedagoga

Zvláštní pozornost byste měli věnovat setkáním s asistenty pedagoga (AP, více viz slovníček vybraných pojmů). Mimo vás budou totiž obvykle jedinou dospělou osobou ve třídě a mohou vám být v práci se třídou velmi nápomocní. Zásadní je tento vztah, pokud učíte na prvním stupni a budete tak spolu trávit většinu pracovního týdne. Na druhém stupni spolu trávíte méně času a můžete se setkávat s různými asistenty pedagoga, přesto je ale důležité se s každým z nich seznámit. Pro inspiraci si můžete prostudovat publikaci.

Standard práce asistenta pedagoga (.pdf)
Monika Morávková Vejrochová a kolektiv

Při práci na prvním stupni budete s asistentem pedagoga trávit víceméně celý den. Je dobré s ním/ní probrat alespoň následující body:

  • Informace o třídě, o dítěti s SVP - jaké jsou potřeby dítěte? Jsou tyto potřeby dostatečně obsaženy v individuálním vzdělávacím plánu? Jak nastavíte spolupráci tak, abyste měli dostatek času na VŠECHNY děti ve třídě?  Myslete na to, že asistent pedagoga není asistentem pro dítě s SVP, ale má být podporou pro vaši práci tak, abyste získali čas na dítě, které potřebuje vaši pomoc (a nemusí se jednat o dítě, ke kterému je AP přiřazen).
Citace z vyhlášky

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v § 5 uvádí:

(1) Asistent pedagoga poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi při vzdělávání žáka či žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v rozsahu podpůrného opatření. Asistent pedagoga pomáhá jinému pedagogickému pracovníkovi při organizaci a realizaci vzdělávání, podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání, včetně poskytování školských služeb.

(2) Asistent pedagoga pracuje podle potřeby s žáky třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním.

  • Způsoby přípravy výuky - plánování, fungování v jednotlivých hodinách (co každému vyhovuje a co by bylo nejlepší), nastavení pravidel 

    • Co se děje při zkoušení nebo testech? Jak funguje AP - jakým způsobem podporuje/pomáhá? Rozumí této pomoci/podpoře ostatní žáci? 

    • Jak funguje samostatná práce dětí? Co v ten moment dělá AP?

  • Jak probíhá řešení krizových situací u žáka/žáků. Náročné chování a negativní projevy by měly být popsány v IVP - IVP popisuje co, kdo dělá, kdo přebírá odpovědnost. Detailnější informace o krizových situacích získáte ve třetí lekci.

  • Komunikace s rodiči - jak fungují třídní schůzky? Jak na každodenní bázi komunikujeme s rodiči?


Pokud budete učit na druhém stupni, je možné, že se budete potkávat v rámci svých hodin s větším počtem asistentů. 

Pokud mají pravidelné schůzky, zeptejte se, jestli byste se mohli přijít podívat a představit se. Můžete si také domluvit setkání jen s asistenty, s kterými budete v nejbližší době spolupracovat. Při setkání je dobré alespoň ve stručnosti projít výše zmíněná témata a zdůraznit to, aby se za vámi nebáli přijít, pokud budou mít jakékoliv nejasnosti nebo budou vnímat nějaký problém ve třídě. Pro některé asistenty pedagoga může být asistence v předmětech na druhém stupni náročnější, nabízejte jim proto pravidelně podporu při vytváření hodin.