Průvodce začínajícího učitele

Třídní schůzky

Třídní schůzky mohou být strašákem nejen pro rodiče a děti, ale i pro samotného učitele. Zvláště začínajícího. A není se čemu divit, vždyť je před skupinou rodičů úplně sám a dost často být schopen/schopna před nimi obhájit svoji práci a to, co chce s jejich dětmi - svými žáky realizovat.

I naše paní učitelka Dana se má poprvé setkat s rodiči společně se svojí kolegyní. Třídní schůzky na jejich škole jsou dvojího typu - informační a tripartitní

Informační schůzky jsou na začátku školního roku, anebo v případě, že je třeba řešit situaci s větším počtem rodičů. Tripartitní pak probíhají v době sdělování hodnocení, anebo řešení individuálních výchovných situací. 

Paní učitelka Dana je z celé informační schůzky nervózní, protože neví, na co se vše má připravit a sama se zamýšlí nad tím, jaké by to bylo, kdyby tam stála sama jako “novopečená” třídní učitelka.

Rodiče 

- skupina jedinců, která nás může podpořit, anebo nám může práci učitele pěkně znepříjemnit. Cílem nás všech je vytvořit podmínky pro co možná nejlepší edukaci dětí/žáků. Tato myšlenka by neměla zůstat pouze ve vaší hlavě, ale měla by být sdělena rodičům, protože pro mnohé to může být tzv. Aha moment, kdy si uvědomí, že ta žena/muž u stolu není nepřítelem. 

Rodič a učitel/ka by měli být spojenci a ani jednomu z nich by nemělo jít o to znepříjemnit žákům život ve škole a jejich vzdělávání. 

Třídní schůzky můžeme dělit dle zaměření. Avšak základní postup by měl být u obou stejný: 

  • promyslete si, co má být cílem schůzky;
  • napište si základní body, na které nechcete zapomenout;
  • nezapomeňte se zeptat na názor a potřeby rodičů;
  • napište ze schůzky krátký závěr/shrnutí, které dostanou rodiče např. e-mailem/nebo do informačního systému školy;
  • pokud řešíte nějakou nepříjemnost, nebo si nejste jistí před tolika rodiči - požádejte o pomoc svého služebně staršího kolegu/kolegyni, nebo pracovníky ŠPP, aby byli přítomni na schůzce.


Informační schůzka - na začátku školního roku

Před samotnou třídní schůzkou si zkuste napsat základní body, které chcete rodičům sdělit k sobě, k výuce a tomu, jak to vlastně máte při práci s dětmi (na čem trváte, oblast úkolů, atp.). Umožní vám to se zamyslet nad některými momenty vaší práce a zároveň si budete jistější před tou velkou skupinou rodičů. Zároveň mějte na paměti, že jste "jenom" člověk a že si můžete dovolit něco nevědět, na něco neznát odpověď. Pokud jste dostatečně odvážní, tak to můžete sdělit i rodičům (některým tak vezmete vítr z plachet).

Osobní nastavení

  • Buďte přirozený/á a přiměřeně sebevědomý/á - vy jste odborník na vzdělávací proces. Věřte sobě i svým dovednostem a zkušenostem. 
  • Jste i “jenom” člověk - pracujte s chybou, jako s něčím, co vás posune dál.
  • Nebojte se přiznat chybu/nevědomost něčeho.
  • Stanovte si hranice komunikace - svoji pracovní dobu.
  • Nebojte se říkat ne a nepříjemné věci, ochraníte tak sebe i žáky.

Oblast vzdělávacího a výchovného procesu

  • Zeptejte se jich, jaký by měl být nejlepší výsledek vaší společné práce ve výchovně-vzdělávacím procesu jejich dětí. 
  • Sdělte rodičům svoji představu výuky - vy jste na ni odborník.
  • Ptejte se jich, jakou mají oni představu a ve věcech, o kterých jste ochotna/ochoten diskutovat hledejte konsenzus.
  • Seznamte rodiče s postupem při řešení problémů ve třídě.
  • Opakujte, co je vaším cílem a co je společným cílem rodičů a pedagogů.

Fungování s rodiči

  • Dejte jim výjimečnost, že oni jsou odborníci na své děti a vy je doprovázíte zase v tom edukačním procesu, na který jste odborník vy.
  • Stanovte si způsob řešení stížností vůči výuce, atp. Pokud se rodičům něco nelíbí, tak ať to řeší dospěle, tedy bez pomluv, ale přímo s vámi. "Každá mince má dvě strany"
  • Buďte s rodiči v kontaktu více než jen jednou za pár měsíců na třídní schůzce. Posílejte jim výtvory jejich dětí, zhodnocení dne, vytvářejte prostor pro společná méně formální setkání. Rodiče mají mnohdy pocit, že škola je nepřístupné prostředí, kde se může dít něco “zakázaného” o čem nemají přehled,to že jim sdílíte informace napomáhá ke propojování jejich životů se školou a boření zdí.

Svůj plán třídních schůzek můžete prodiskutovat se zkušenějšími pedagogy, nebo pracovníky ŠPP.

Tripartitní setkání - hodnocení a řešení problémů

Tento typ třídních schůzek má několik výhod - nikdo zde není v přesile a umožňuje zapojení žáka do ovlivňování výchovně-vzdělávacího procesu. Tripartitní setkání by mělo být založeno na partnerském přístupu a to i v případě, že se řeší něco nepříjemného. Pokud se řeší něco nepříjemného, může se stát, že z rodiče se stane kočkovitá šelma a bude se snažit bránit své dítě za každou cenu. Nechoďte hned do protiútoku a zkuste pochopit toto ochranitelské jednání. Nechte jim upustit trošku páru a spíše fungujte jako gramofonová deska a opakujte, že vaším cílem je najít řešení ve prospěch všech stran, které ale např. povede i k pochopení důsledků určitého činu, nedostatečné přípravy na výuku, atp.

  • Před samotnou schůzkou si opět napište, co je vaším cílem, abyste ze schůzky odcházel/a spokojený/á. 
  • Zkuste nachystat drobné občerstvení - nemusíte nic péct, ale voda a pár sušenek nikdy nikoho neurazily. 
  • Seznamte účastníky s průběhem schůzky a hlavními body. 
  • Zkuste se zeptat rodičů a žáka/žákyně, co je by pro ně mělo být alespoň trochu dobrým výsledkem schůzky. 
  • Diskutujte nad situací/problémem. 
  • Zkuste společně najít řešení, které bude vyhovovat všem. (Někdy to samozřejmě nejde, ale můžeme se snažit vyslechnout všechny strany a podle toho volit opatření). 
  • Je dobré si dělat poznámky - a závěr setkání sepsat a opět sdílet s rodiči. 
  • V případě, že projednáváte závažný problém/situaci je vhodné mít na schůzce dalšího zástupce školy (ŠP, VP, jiného učitele) jako svědka.

Úkol:

Zamyslete se, co ještě by vám pomohlo při kontaktu s rodiči na třídních schůzkách.