Herecká výchova

Metody herecké práce M. Čechova

Michael Čechov vyvinul svou vlastní metodu herecké práce, která je částečně založena na práci Stanislavského, ale má své jedinečné prvky. Klade velký důraz na fyzické vyjádření a imaginaci, což ji odlišuje od více psychologicky zaměřeného přístupu Stanislavského. Je známá svou schopností pomoci hercům dosáhnout větší expresivity a kreativity ve své práci.


1. Psychologické gesto

 Používání velkých, expresivních fyzických gest k vyjádření vnitřních pocitů a záměrů postavy.Tyto gesta pomáhají hercům propojit fyzické jednání s emocionálním stavem. 

 2. Imaginární tělo

Vytváření a "oblékání si" imaginárního těla postavy, které může mít odlišné fyzické vlastnosti než herec sám. 

 3. Atmosféra

 Důraz na vytváření a vnímání atmosféry scény nebo celé hry. Práce s energií prostoru a jejím vlivem na postavy. 

 4. Imaginární centrum a pohyblivé imaginární centrum.

Identifikace a práce s imaginárním centrem energie v těle postavy, které ovlivňuje její pohyb a chování. Tvorba postavy skrze motivaci v těle. 

 5.. Imaginace a fantazie:

Rozvíjení schopnosti vytvářet živé mentální obrazy a pracovat s nimi. - Používání představivosti k vytvoření bohatého vnitřního světa postavy. 

 7. Radiace

Schopnost vysílat energii a emoce směrem k publiku nebo partnerům na jevišti. 

 8. Improvizace

Využívání improvizačních technik k prozkoumání postavy a situací. 

 9. Archetypy

Práce s univerzálními archetypy jako základem pro vytváření postav. 

 10. Tělesná paměť

Využívání fyzických akcí a gest k vyvolání emocionálních stavů. 

 11. Koncentrace a pozornost

Cvičení pro zlepšení soustředění a přítomnosti na jevišti. 

 12. Transformace

Schopnost rychle a efektivně měnit charakteristiky postavy. 


Reflektivní otázky: 

1. V čem spatřujete shody a rozdíly v metodě Stanislavského a Čechova? 

2. Která z metod pro vás byla náročnější a proč? 

3. Kterou z absolvovaných technik by jste využili při práci na herecké postavě s dětmi? 

4. Kterou z absolvovaných technik by jste určitě při práci s dětmi nevyužili a proč? 

5. Jak se váš herecký projev v průběhu cvičení moduloval? Jak se teď cítíte v roly herce? 

6. Co dál vás na herecké práci zajímá?