Integrativní speciální pedagogika
RNDr. Patrícia Eibenová
Integrativní speciální pedagogika
Kapitola obsahuje:
2
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 9. 2010.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 9. 2010.
Kapitola obsahuje:
2
Studijní materiály
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 22. 9. 2010.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 9. 2010.
Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 10. 2010.

Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 10. 11. 2010.
  • Praktické materiály a další informace

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 10. 2010.
  • Organizace

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 10. 11. 2010.
  • Další informace a odkazy:

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 10. 2010.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 10. 2010.
  • Další informace a odkazy:
Učitel doporučuje studovat od 27. 10. 2010.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
Učitel doporučuje studovat od 3. 11. 2010.

Základní informace

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2010/SPLBK_ISP/op/Okruhy_ISP_2009-10.doc
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2010/SPLBK_ISP/op/ISP_sylabus_2009-10_denni_aktualizace.doc

 

 INTEGRATIVNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA

Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR v komparaci se situací v zahraničí. Studenti se seznámí s platnými mezinárodními a národními vzdělávacími dokumenty a relevantní legislativou, přičemž důraz bude kladen na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Kurz dále poskytne informace o poradenských službách a trendech v oblasti vzdělávání, výchovy a péče o osoby se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním ve všech věkových obdobích. Důraz bude kladen na propojení vědomostí z jednotlivých oborů speciální pedagogiky a osvojení znalostí nezbytných pro organizaci vzdělávání a péče o osoby se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním.

Okruhy a rámcový sylabus naleznete v přiložených souborech.

POŽADAVKY:

  • Četba zadané literatury - samostudium
  • Závěrečný test
 Závěrečný test se bude konat v termínech: 14.1.2011 a 21.1.2011. Na jeden z těchto termínů se studenti přihlásí prostřednictvím ISu.

KONTAKT:

Helena Vaďurová

Konzultační hodiny: středa 16:30 - 17:30 nebo dle domluvy

E-mail: helena.vadurova@seznam.cz  (Pro komunikaci prosím používejte výhradně školní e-mail (UČO@mail.muni.cz).)

 HODNOCENÍ ŘÁDNÉHO TESTU:

A 40-38

B 37-35

C 34-32

D 31-29

E 28-25

F 24-0

HODNOCENÍ OPRAVNÉHO TESTU:

A 30-29

B 28-27

C26-24

D23-21

E20-18

F 17-0

 

1. Integrace/inkluze

 

Doporučené zdroje:

MÜHLPACHR, P. Fenomén integrace v kontextu koncepce Vzdělávání světa. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní (školní) speciální pedagogika. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-214-2359-5. s. 5-14.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Podmínky integrativního/inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. s. 23-38. 

VAĎUROVÁ, H. Historický vývoj a současné pojetí inkluzivního vzdělávání. In VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno: Paido, 2009. (Sborník příspěvků, úplná verze na CD)

 Další zdroje:

OSN. (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Získáno 16. 5 2009, z United Nations: http://www.un.org/disabilities/convention/conventionfull.shtml

UNESCO. (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action. Získáno 16. 5 2009, z UNESCO: www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF

Magrab, P. (2003). Open File on Inclusive Education. Získáno 5. květen 2009, z UNESCO: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001252/125237eo.pdf

Miles, S. (29. říjen 2000). Enabling Inclusive Education: Challenges and Dilemmas . Získáno 5. květen 2009, z Enabling Education Network: http://www.eenet.org.uk/theory_practice/bonn_2.shtml

 

 

 

 

 

 

 

2. Rámcové podmínky pro integrativní/inkluzivní výchovu a vzdělávání

3. Pedagogicko-psychologické poradenské služby

 

Základní legislativa:
 
Zákon 561/2004 Sb. O předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání, par. 116
 
Vyhláška 72/2005 Sb. O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
 
Zákon 109/2002 Sb. O výkonu ústavní nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, par. 16 - 18
 
Vyhláška 458/2005 Sb. kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče

 

4. Systém kurikulárních dokumentů

 

Základní literatura:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005
 
V tomto dokumentu se soustřeďte na:
 
Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 9-10, 12-13
 
Vzdělávací oblasti:
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 18 - 19, 20-89 (na stranách 20-89 se seznamte s charakteristikou a cíli vzdělávacích oblastí - vždy cca 1 strana), 104 (Rámcový učební plán - rozdělení vzdělávacích oblastí do vzdělávacích oborů, nikoli hodinovou dotaci)
 
Pro osvětlení obsahu některých pojmů je možno vyžít:
Slovníček použitých výrazů str. 122 - 126
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, Praha: VÚP, 2005. s. 122 - 126

5. Rámcová vzdělávací program pro základní vzdělávání; 6. RVP ZV (žák se speciálními vzdělávacími potřebami); 7. RVP ZV (podmínky pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením)

 

Základní literatura:
 
Charakteristika ZV:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 11
 
Cíle RVP ZV:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 12-13
 
Klíčové kompetence:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 14 - 17, 19
 
Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 18-19  
 
Průřezová témata:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 90-103 (na stranách 90-103 se seznamte s charakteristikou PT a tématy)
 
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 108-109
·          Zákon 561/2004 Sb. o základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, par. 16
 
Podmínky pro vzdělávání žáků se SVP:
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005, s. 109, 110
·          Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP, 2005, s. 84-87
 
Individuální vzdělávací plán:
·          Zákon 561/2004 Sb. o základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, par. 18
·          Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, par. 6 
·          Štréblová, M. Individuální vzdělávací plán pro žáky s pokyny k tvorbě. Portál RVP. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/SV/2998/INDIVIDUALNI-VZDELAVACI-PLAN-PRO-ZAKY-SE-ZDRAVOTNIM-POSTIZENIM-S-POKYNY-K-TVORBE.html/
Praktické materiály
Učitel doporučuje studovat od 6. 10. 2010.

Praktické materiály

Obsah není zveřejněný.

8. Multikulturní výchova

 

Základní pojmy:
Etnicita, etnikum, národ, národnostní menšina, kultura, kulturní pluralita, předsudek, diskriminace
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2. str. 17-38
Multikulturalita. Dostupné z:<http://www.multikultura.cz/multikulturni-vychova/vychozi-pojmy/multikulturni-vychova/>
 
Multikulturní výchova
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2. str.39-46
BURYÁNEK, J. Multikulturní výchova v RVP. Metodický portál RVP. Dostupné z: < http://old.rvp.cz/sekce/188
Multikulturní výchova - RVP ZV str. 97-98
 
 
 

Praktické materiály

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2010/SPLBK_ISP/um/Nez_zacneme_s_multikulturni_vychovou_Varianty.pdf

9. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním

Základní legislativa:


Přípravné třídy ZŠ:
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - par.  47
Vyhláška MŠMT č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, par. 7

Vzdělávání menšin, sociální znevýhodnění:
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - par. 14, 16
Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, par. 20

Asistent pedagoga:
Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, par. 20
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - par.  16
Vyhláška 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných - par. 7
 

Praktické materiály a další informace
Učitel doporučuje studovat od 13. 10. 2010.
9. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním Praktické materiály a další informace

Praktické materiály a další informace

Obsah není zveřejněný.

10. Ucelená rehabilitace

 

Základní literatura:
 
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5. s. 19 - 35
 
JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha : Karolinum, 1995.
ISBN 80-7066-941-1. s. 24 - 31
Organizace
Učitel doporučuje studovat od 10. 11. 2010.

Organizace

Obsah není zveřejněný.

11. Raná intervence

Literatura:

Informace o rané péči jsou dostupné a dobře zpracované na internetových stránkách uvedených v sekci Další informace a odkazy.

Další informace a odkazy:
Učitel doporučuje studovat od 20. 10. 2010.
11. Raná intervence Další informace a odkazy:

Další informace a odkazy:

Obsah není zveřejněný.

12. Rodina se zdravotně postiženým dítětem

Literatura:

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-414-4. s. 164-169.

 VAĎUROVÁ, H. Sociální aspekty kvality života v onkologii. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-60-8. Str. 10-19

13. Kariérové poradenství

Další informace a odkazy:
Učitel doporučuje studovat od 27. 10. 2010.
13. Kariérové poradenství Další informace a odkazy:

Další informace a odkazy:

Obsah není zveřejněný.

31. RVP ZV - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením

32. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání základní škola speciální (Díl. I); 33. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání základní škola speciální (Díl. II)