Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
-
Praktické materiály
-
Praktické materiály a další informace
-
Organizace
-
Další informace a odkazy:
-
Další informace a odkazy:
Základní informace
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR v komparaci se situací v zahraničí. Studenti se seznámí s platnými mezinárodními a národními vzdělávacími dokumenty a relevantní legislativou, přičemž důraz bude kladen na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Kurz dále poskytne informace o poradenských službách a trendech v oblasti vzdělávání, výchovy a péče o osoby se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním ve všech věkových obdobích. Důraz bude kladen na propojení vědomostí z jednotlivých oborů speciální pedagogiky a osvojení znalostí nezbytných pro organizaci vzdělávání a péče o osoby se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním.
Okruhy a rámcový sylabus naleznete v přiložených souborech.
POŽADAVKY:
- Četba zadané literatury - samostudium
- Závěrečný test
KONTAKT:
Helena Vaďurová
Konzultační hodiny: středa 16:30 - 17:30 nebo dle domluvy
E-mail: helena.vadurova@seznam.cz (Pro komunikaci prosím používejte výhradně školní e-mail (UČO@mail.muni.cz).)
HODNOCENÍ ŘÁDNÉHO TESTU:
A 40-38
B 37-35
C 34-32
D 31-29
E 28-25
F 24-0
HODNOCENÍ OPRAVNÉHO TESTU:
A 30-29
B 28-27
C26-24
D23-21
E20-18
F 17-0
1. Integrace/inkluze
Doporučené zdroje:
MÜHLPACHR, P. Fenomén integrace v kontextu koncepce Vzdělávání světa. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní (školní) speciální pedagogika. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-214-2359-5. s. 5-14.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Podmínky integrativního/inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. s. 23-38.
VAĎUROVÁ, H. Historický vývoj a současné pojetí inkluzivního vzdělávání. In VÍTKOVÁ, M., VOJTOVÁ, V. Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno: Paido, 2009. (Sborník příspěvků, úplná verze na CD)
Další zdroje:
OSN. (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Získáno 16. 5 2009, z United Nations: http://www.un.org/disabilities/convention/conventionfull.shtml
UNESCO. (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action. Získáno 16. 5 2009, z UNESCO: www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF
Magrab, P. (2003). Open File on Inclusive Education. Získáno 5. květen 2009, z UNESCO: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001252/125237eo.pdf
Miles, S. (29. říjen 2000). Enabling Inclusive Education: Challenges and Dilemmas . Získáno 5. květen 2009, z Enabling Education Network: http://www.eenet.org.uk/theory_practice/bonn_2.shtml
2. Rámcové podmínky pro integrativní/inkluzivní výchovu a vzdělávání
3. Pedagogicko-psychologické poradenské služby
4. Systém kurikulárních dokumentů
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 9-10, 12-13
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. s. 18 - 19, 20-89 (na stranách 20-89 se seznamte s charakteristikou a cíli vzdělávacích oblastí - vždy cca 1 strana), 104 (Rámcový učební plán - rozdělení vzdělávacích oblastí do vzdělávacích oborů, nikoli hodinovou dotaci)
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, Praha: VÚP, 2005. s. 122 - 126
5. Rámcová vzdělávací program pro základní vzdělávání; 6. RVP ZV (žák se speciálními vzdělávacími potřebami); 7. RVP ZV (podmínky pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením)
Praktické materiály
8. Multikulturní výchova
Praktické materiály
9. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Základní legislativa:
Přípravné třídy ZŠ:
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - par. 47
Vyhláška MŠMT č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, par. 7
Vzdělávání menšin, sociální znevýhodnění:
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - par. 14, 16
Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, par. 20
Asistent pedagoga:
Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, par. 20
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - par. 16
Vyhláška 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných - par. 7
Praktické materiály a další informace
10. Ucelená rehabilitace
ISBN 80-7066-941-1. s. 24 - 31
Organizace
11. Raná intervence
Literatura:
Informace o rané péči jsou dostupné a dobře zpracované na internetových stránkách uvedených v sekci Další informace a odkazy.
Další informace a odkazy:
12. Rodina se zdravotně postiženým dítětem
Literatura:
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-414-4. s. 164-169.
VAĎUROVÁ, H. Sociální aspekty kvality života v onkologii. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-60-8. Str. 10-19