Základy speciální pedagogiky oftalmopedie
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Základy speciální pedagogiky oftalmopedie
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní materiály
1
Studijní text
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 17. 9. 2018 do 23. 9. 2018.
Kapitola obsahuje:
3
Obrázek
1
Studijní materiály
1
Studijní text
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 24. 9. 2018 do 30. 9. 2018.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 1. 10. 2018 do 15. 10. 2018.
Kapitola obsahuje:
3
Obrázek
2
Studijní materiály
1
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 12. 10. 2018 do 24. 10. 2018.
Kapitola obsahuje:
14
Obrázek
1
Studijní materiály
1
Video
1
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 15. 10. 2018 do 24. 10. 2018.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní materiály
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 22. 10. 2018 do 28. 10. 2018.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 29. 10. 2018 do 4. 11. 2018.
Kapitola obsahuje:
4
Obrázek
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 5. 11. 2018 do 11. 11. 2018.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Video
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 12. 11. 2018 do 18. 11. 2018.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 19. 11. 2018 do 25. 11. 2018.
Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 26. 11. 2018 do 2. 12. 2018.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text
5
Web
Učitel doporučuje studovat od 3. 12. 2018 do 9. 12. 2018.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 10. 12. 2018 do 16. 12. 2018.

Týden 1 - Úvod do kurzu

V prvním týdnu má student/studentka povinnost seznámit se se sylabem předmětu.

Při zahájení kurzu obdržíte informační email obsahující organizační pokyny, pokyny pro ukončení předmětu a doporučení pro studium. V průběhu kurzu je student povinen nastudovat si kromě obsahu interaktivních osnov také povinnou literaturu.

V prvním týdnu se v rámci našeho kurzu zabýváme: Základní terminologií, historií oboru a vývojem tzv. slepeckého písma.

 

http://www.pkvp.cz/

 

http://www.pkvp.cz/

 

Základní terminologie oboru

Speciální pedagogika

  • Jako samostatný obor uznána na přelomu 19. a 20. století
  • Původně se této problematice věnovali lékaři. Pedagogickým oborem se stává až od poloviny 20. století.

 

Odborník ve speciální pedagogice

  • Speciálně vyškolený pedagogický pracovník se znalostmi základů zdravotních a přírodních věd, psychologie, sociologie a schopností kritického myšlení
  • K pochopení potřeb osob s konkrétním druhem postižení je nezbytná znalost jejich anatomie, fyziologie a patologie, a to objektivní i subjektivní 

 

Oftalmopedie (ophtalmos = oko; paidea = výchova)

  • obor speciální pedagogiky, zabývající se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením
  • stejně zaměřený obor se také na jiných univerzitách (UK, UP) nazývá: Tyflopedie (tyflos = slepý) X tento název může zkreslovat celkové zaměření oboru

Cílová skupina: žák, dospělý, senior se zrakovým postižením

Terminologie: správně - osoba se zrakovým postižením X špatně - zrakově postižený, handicapovaný

 

Posun v pohledu na osoby se zrakovým postižením

Změna proběhla se zavedením nové klasifikace Světové zdravotnické organizace: Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disabilit a zdraví (ICF) - odkaz: www.who.int

dosavadní medicínský model chápání postižení se změnil na funkční integrovaný biopsychosociální model

⇒postižení je vnímáno jako univerzální lidská zkušenost, důraz je kladen na funkční schopnosti člověka

 

Cíl oftalmopedie???

Zamyslete se nad tím jaký je cíl oftalmopedie.

Historie péče o osoby se zrakovým postižením

 

Starověk

Sparta, Řím  – legální ukončení života dětí s postižením - shazování ze skal; vzdělání se dostalo pouze členům vyšších vrstev 

Asie - v Číně byl přístup k osobám se zrakovým postižením odlišný - např. nevidomí hudebníci (3. stol. př. n. l.)

 

Středověk

http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mont_St_Michel_3,_Brittany,_France_-_July_2011.jpg

Evropa

Péče o slepé se rozšiřuje se zvyšujícím se vlivem křesťanství a s výstavbou klášterů

Církevní řády plní významnou společensko-sociální úlohu

 

Vliv sociálních vrstev

sociálně slabší vrstvy: žebráci, potulní zpěváci

sociálně silnější vrstvy: možnost vzdělání, začátek rozvoje speciálního písma

 

Asie

9. stol. n. l. - Japonsko – nevidomí mají privilegium na provozování masérství

 

Novověk - renesance

  • objevují se významné snahy vzdělání nevidomých a zabránění jejich špatnému sociálnímu postavení
  • objevují se pokusy o vytvoření speciálního slepeckého písma - 1560 vyřezávání latinských písmen do dřeva (tzv. vyřezávaná latinka)
  • chudí nevidomí, kteří nejsou umístěni v klášterech stále žebrají

 

18. století

1784 založení významného Pařížského ústavu (1. ústav pro osoby se zrakovým postižením v Evropě)

 

19. století

založeny ústavy ve Vídni (Vídeňský ústav), v Berlíně, v Praze (Hradčanský ústav), v Brně ...

 

20. století

V roce 1910 založen Deylův ústav v Praze – zaměřen na vyučování dětí, vyučování probíhá v Českém jazyce, z ústavu vznikla do dnes existující Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené

Od roku 1976 se konají první kurzy prostorové orientace a samostatného pohybu - Pavel Wiener

Od roku 1990 existuje Společnost pro ranou péči (http://www.ranapece.cz/), která se věnuje dětem s vrozeným zrakovým postižením a jejich rodinám

Od roku 1990 vznikly také další sociální a sociálně rehabilitační organizace jako např.: 

Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR (SONS) - http://www.sons.cz

Tyfloservis, o.p.s. - http://www.tyfloservis.cz

Krajská tyflocentra http://www.tyflocentrum.cz

LORM - organizace věnující se péči o hluchoslepé - http://www.lorm.cz

 

Vzdělávání osob se zrakovým postižením

 

První ústav pro osoby se zrakovým postižením založen ve Francii, v Paříži.

Pařížský ústav

založen: 1784, klade se důraz na: řemesla, hudba, nauka

zakladatel: Valentin Haűy (spoluzakladatel dalších evropských ústavů)

významný chovanec (klient): Luis Braille

 

Vídeňský ústav (První ústav v Rakousko-Uhersku)

založen: 1804

zakladatel: Johann Wilhelm Klein

 

Berlínský ústav (První ústav v německých zemích)

založen: 1806

zakladatel: August Zeune 

 

Perkinsův ústav

založen1829 (USA)

 

Vzdělání v českých zemích

Hradčanský ústav (První ústav v českých zemích)

založen: 1807

zakladatelAloys Klár - filolog a vysokoškolský učitel (později zakládá Klárův ústav)

 

Klárův ústav (Ústav pro dospělé, zaměřen na výuku řemesel)

založen: 1832 

 

vnuk Aloyse Klára - Rudolf Mária Klár založil mateřskou školu pro nevidomé děti

 

V roce 1835 byl založen ústav pro osoby se zrakovým postižením v Brně.

V roce 1846 byl založen Moravskoslezský ústav.

 

V roce 1910 byl založen Deylův ústav v Praze. Později z něho vznikla Deylova konzervatoř.

zakladatel: Jan Deyl - lékař

 

Přelom 20. a 21. století v České republice

Raná péče – r. 1990 – Terezie Hradilková + Markéta Skalická – Společnost pro ranou péči (SPRP) Praha

Koncepce péče o hluchoslepé – r. 1993/94 Libuše Ludíková, Eva Souralová – PdF Olomouc

Zraková terapie – r. 2004 – kniha o zrakové terapii autorky Dagmar Moravcové, CZV Praha

 

Významné osobnosti v rámci oftalmopedie

Valentin Haűy - zakladatel Pařížského ústavu, propagátor reliéfní latinky

Johan Wilhelm Klein - zakladatel Vídeňského ústavu, propagátor propichované latinky

Luis Braille - chovanec Pařížského ústavu, propagátor šestibodového slepeckého písma

Aloys Klár - zakladatel hradčanského ústavu, zakladatel Klárova ústavu

Jan Deyl - zakladatel Deylova ústavu v Praze

Karel Emanuel Macan - hudebník a nevidomý učitel Klárova ústavu, zakladatel knihovny s texty v Braillovu písmu a časopisu Zora psaném v Braillovu písmu, autor českých knih v Braillovu písmu

prof. Ján Jesenský – významná osobnost 20. století - pedagog, vědec - zabýval se péčí o seniory a později osleplé

Pavel Wiener - rozpracoval koncepci výuky prostorové orientace a samostatného pohybu http://books.google.cz/books?id=AvGdtgAACAAJ&dq=prostorov%C3%A1+orientace+a+samostatn%C3%BD+pohyb&hl=cs&sa=X&ei=NyK-UsDUMcKAywOdq4GICw&ved=0CDMQ6AEwAA

Terezie Hradilková + Markéta Skalická - zakladatelky Společnosti pro ranou péči

Dagmar Moravcová - rozpracování problematiky zrakové terapie

doc. Lea Květoňová - vedoucí katedry Speciální pedagogiky PdF UK, jedna z vedoucích osobností rozvoje oftalmopedie v České republice

 

V rámci studia se podívejte na přiložené video (viz. odkaz). Při následném opakováném pozorování si všímějte prvků školní inkluze, působení rodiny jako proinkluzivního prvku a využívaných speciálních pomůcek. Přemýšlejte o výhodách a nevýhodách školní inkluze u osob se ZP. Závěry vaší práce si představíme během kontaktní výuky.

Týden 2 - Anatomie oka

Úvod

Ve druhém týdnu se zaměříme na Anatomii oka - vnitřní struktury, optický systém, nervový systém, obsah očnice.

Podívejte se také do učebního textu: Vítková. M.; Řehůřek. J.: MOŽNOSTI REEDUKACE ZRAKU PŘI KOMBINOVANÉM POSTIŽENÍ str. 13 - 24

Zrakový orgán

  • párový orgán
  • umístěn v lebce - v očnici (samotná očnice je složena ze 7 kostí, kanálků a trhlin)

 

Zdroj: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Human_skull_side_bones.svg 

Obsah očnice

  • oční koule
  • okohybné svaly
  • zrakové nervy 
  • cévy
  • nervus opticus
  • orbitální tuk

 

Pomocné a ochranné orgány oka

  • spojivka
  • víčka
  • řasy
  • slzné ústrojí

 

Slzy

 odplavují nečistot, vyživují rohovku, ochraňují před nebezpečím z vnějšího prostředí

 

Bulbus (oční koule) je složen ze 3 obalů

Zevní pevný obal (tunica fibrosa)

Střední vyživovací obal (tunica vaskuloza)

Vnitřní nervový obal (tunica nervae)

 Zdroj:http://cs.medlicker.com/160-makula-macula-lutea/

Tunica fibrosa

Bělima (SCLERA)

  • Pevný vnější obal – 5/6 povrchu
  • Zadní pól oka – dírkovaná ploténka (oční nerv)
  • V přední části bulbu přechází do rohovky
  • Matně bílá barva

 

Rohovka (CORNEA)

  • Nejvíce lomivá část optického systému (cca 40 D)
  • 5 vrstev
  • Výživa ze slz a komorové vody
  • Obsah vody cca 80% - při změně se kalí (neprůhledná)

 

   Tunica vaskulosa

  • Cévnatka (CHOROIDEA) - výživa sítnice
  • Řasnaté tělísko (CORPUS CILIARE) - pomocí svalů zakřivuje čočku – akomodace; produkuje komorovou vodu
  • Duhovka  (IRIS) - ochrana před oslnění

 

 Tunica nervae

  • Pigmentový epitel
  • !! Sítnice !! ( !!! RETINA !!! )

- Nejdůležitější část oční koule

- Světločivé buňky – tyčinky (černobílé vidění), čípky (barevné vidění)

- Tyčinky cca X mil; Čípky cca Y mil.

- Místo nejostřejšího vidění – ŽLUTÁ SKVRNA (Macula lutea)

- Místo s absencí světločivých bb. – vstup/výstup očního nervu –   ?    SKVRNA (Macula caeca)

Dále zde jsou přítomny bipolární, gangliové, horizontální, amakrinní a podpůrné bb.

 

 

     Vnitřní část oka

Komorová voda – vyplňuje přední komoru, vyživuje rohovku …

Čočka (lens cristallina) – akomodace, lom světla

Sklivec (corpus vitreum)

Zraková dráha

Nově vytvořený elektrický signál je třeba dopravit do zrakového centra!

1)      Výběžky nervových buněk – zadní pól oka

2)      Výběžky se spojují ve ZRAKOVÝ NERV

(zrakový nerv vede dva druhy vláken – vlákna z vnitřní strany oka a vlákna z vnější strany oka)

ZRAKOVÝ NERV (nervus opticus)

3)      Zrakový nerv proniká přes dírkovanou ploténku skléry ven z oka …

4)      Prochází očnicí k jejímu zadnímu pólu a kanálkem zrakového nervu (canalis opticus) do nitrolebního prostoru …

5)      V blízkosti hypofýzy se zrakové nervy obou očí kříží …

Místo křížení označujeme jako chiasma opticum

V chiasma optiku dochází ke křížení způsobem, kdy vlákna z levých polovin sítnic jdou vlevo a vlákna z pravých polovin vpravo

6)      Křížená vlákna se dostávají do primárních zrakových center (v corpus genikulatum laterale)

7)      Dále postupují zrakovými svazky do ZRAKOVÉHO CENTRA mozkové kůry v týlním laloku …

Zdroj: http://www.wikiskripta.eu/images/9/9f/Zrakovadraha.png

Příloha - Přepis ve MS Word pro tisk (poznámky k přednášce)

Týden 3 - Fyziologie oka

Úvod

Pro nastudování této látky, je třeba dobrá znalost látky předcházející. Vzájemně spolu souvisí.

 

Tématem je Fyziologie oka - zrakové funkce a jejich vyšetření

Zrakových funkcí, ale i zpracování signálu se týkají optické klamy. V rámci této části jich pár přikládám. Třeba jen pro obzvláštnění studia :-)


 

Vývoj vidění člověka po narození

  • Narození => světlocit, vývoj periferního vidění, často je přítomný nystagmus
  • 2. týden => počátek centrálního vidění
  • Do 2. měsíců => MONOKULÁRNÍ fixace
  • Od 2. měsíců => rozvoj BINOKULÁRNÍ fixace (dítě se dívá oběma očima)
  • Od 3. měsíce => reflex KONVERGENCE / DIVERGENCE    (dítě sleduje bližší i vzdálenější předměty)
  • Od 4. měsíce => počátek AKOMODACE (zaostřování na různou vzdálenost)
  • Od 5. měsíce => trvalá centrální fixace, VIZUS 1/20 – 1/30
  • 6. měsíc => dokončený vývoj MAKULY, reflex FÚZE – dítě dokáže spojit 2 obrazy obou očí v 1 spol.
  • 9. – 12. měsíc => upevňování binokulárních reflexů (fixace, fúze, akomodace, konvergence), VIZUS 6/60
  • 3 roky => VIZUS 6/9
  • 5 – 6 rok => VIZUS 6/6

Zrakové funkce

Zrakové funkce a jejich vyšetřování

Zraková ostrost = Visus

  • udáván jako poměr vzdálenosti, ze které je znak optotypu ještě rozeznán, ku vzdálenosti, ze které ji rozeznává oko o hodnotě visu V=1
  • v čitateli (optotyp) je uvedena zkušební vzdálenost (6m) a ve jmenovateli vzdálenost, ze které by se mělo pozorovateli jevit kritérium znaku přibližně pod úhlem 1´
  • vyšetřováno pomocí optotypu
  • nedostatek = refrakční vada

 

Snellenovy optotypy - vyšetřování vidění do dálky

Jägrovy tabulky - vyšetřování vidění do blízka

 

Užití optotypů:

https://www.youtube.com/watch?v=zDOdAfRurGs


Zorné pole

 

Druh vyšetření: Statická perimetrie

Zaznamenáváme prahovou intenzitu světelného stimulu v daném místě sítnice, kdy pacient ohlásí vjem.  

Zjišťujeme kvantitativní změny zorného pole - velikost, tvar a hloubku defektů (skotomů) zorného pole + hranice.

 

Shrnutí informací o zorném poli, výpadcích zorného pole, atd.https://www.youtube.com/watch?v=7-da_1-M-6Q


Kontrast

  • Kontrast charakterizuje zrakový vjem. Závisí na rozdílu jasu (svítivosti) světlých a tmavých částí předmětu
  • Kontrastní senzitivita stanovuje prahovou hodnotu kontrastu pro každou velikost písma nebo pro vzor pruhů
  • Kontrast ovlivňuje: změny na očním pozadí, útlak očního nervu …
  • Test: https://www.youtube.com/watch?v=qB20VOxZ7D8

Barvocit

Každou barvu spektra lze rozložit na určitý poměr tří základních (primárních) barev => pro každou z těchto barev existuje specifický typ receptoru => existují tedy 3 typy receptorů (každý pro jednu základní barvu)

R - červená

G - zelená

B - modrá

 

Zajímavý pohled na barevné vidění: https://www.youtube.com/watch?v=evQsOFQju08

 

Vyšetření barvocitu


Adaptace

Schopnost zraku přizpůsobit se různým hladinám osvětlení (od 0,003 do 80 000 lx)

Oslnění X Šeroslepost

Vyšetření: Adaptometr

 

 

Refrakční vady

Myopie

Hypermetropie

(nikoliv Presbyopie)

Astigmatismus

 

Myopie

= (krátkozrakost)

  • Klient vidí na blízko – nevidí do dálky
  • Fyziologicky vlivem nadměrné délky oka  => obraz se promítá před sítnici
  • Korekce rozptylkami - video níže:

https://www.youtube.com/watch?v=EVuw1bfrM-I

 

Hypermetropie

= (dalekoszrakost)

  • Klient nevidí dobře na blízko – vidí na střední vzdálenost, vidění do dálky nebývá také kvalitní
  • Fyziologicky vlivem snížené velikosti oka (nikoliv čočky) => oko je příliš krátké => obraz se promítá za sítnici
  • Korekce spojnými čočkami - video níže:

https://www.youtube.com/watch?v=eNbSdPfK-Ak

 

Astigmatismus

optický aparát oka nemá ve všech osách stejnou optickou mohutnost - video níže:

https://www.youtube.com/watch?v=WAWy1AuIRSI

 

Příčina:

  • nesouměrné zakřivení rohovky či čočky
  • změna indexu lomu (katarakta)
  • decentrace (subluxace čočky, IOL)

 

 

Příloha - Přepis ve MS Word pro tisk (poznámky k přednášce)

Týden 4 - Patologie

Úvod

Po anatomii a fyziologii se logicky dostáváme k patologii.

  1. První se věnuje strabismu - doporučuji studovat odděleně.
  2. Druhá patologiím dětského věku.
  3. Třetí pak patologiím dospělého věku.

Ke studiu doporučuji využít publikace:

Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení

Atlas oftalmologie (velice vhodný) či jiné lékařské publikace s fotodokumentací

Rozsíval: Oční lékařství

*Vše k dispozici v Knihovně Univerzitního kampusu Bohunice

Dělení

Základní dělení:

  • Vrozené
  • Získané

 

Další dělení:

A. Dle stupně (dle WHO)

  • Slabozrakost střední, silná
  • Těžce slabý zrak (tzv. zbytky zraku)
  • Nevidomost – praktická, absolutní/úplná

B. Dle typu (Květoňová-Švecová, 2000)

  • Okulomotorické potíže
  • Postižení šíře zorného pole
  • Poruchy barvocitu
  • ... (doplňte)

 

 

Strabismus

Porucha rovnovážného postavení očí. Odchýlení oka může býz způsobeno sníženou zrakovou ostrostí.

Náprava: užití brýlové korekce, či okluzoru

Bývá přítomna porucha jednoduchého binokulárního vidění (2 oči jeden obraz)

 

Poruchy binokulárního vidění

Útlum

  • Projevuje se v případě uchýlení jednoho oka
  • Proces zabraňující vstupu informací z uchýleného oka do zrakového centra
  • (ZC přestane využívat uchýlené oko)
  • Přechází v Ambliopii

 

Amblyopie

  • Podstatné snížení zrakové ostrosti jednoho oka – nelze vykorigovat brýlemi
  • Útlum funkce oka (mozek s ním přestává pracovat)
  • Porucha prostorového vnímání

=> Okluze zdravého oka + trénink

 

Dělení:

Heteroforie

Heterotropie

 

Heterotropie dále dělíme na:

Konkomitující

Paralitické

 

 

Konkomitující dělíme na:

Konvergentní

Divergentní

 

Reedukace, náprava správného vidění

  • Nutnost včasné diagnozy
  • Hranice pro nápravu srovnatelná s hranicí vývoje zraku (6. – 8. rok)

 

Náprava strabismu:

Brýlová korekce

Okluze, ortoptika, pleoptika

Operace

 

 

Pleoptická cvičení

  • Aktivní pleoptická cvičení – na blízko pomocí hmatu, sluchu a paměti
  • Cvičení mají být zajímavá, zábavná

Druhy: Sestavování mozaiky, stavebnice, obkreslování, navlékání korálků, modelování z plastelíny

Cvičení založená na svazku ruka – oko: házená, odbíjená, stolní tenis

Cvičení založená na svazku noha – oko: kopaná

 

Přístroje vhodné ke cvičení:

Lokalizátor

Korektor (www.ocniskolkakladno.cz)

 

Chirurgická léčba konkomitujícího strabismu

  • Operuje se 50% případů
  • V případě vrozeného strabismu je třeba operovat do 1 roku
  • Operace mají být dokončeny před nástupem do školy. Později dochází k ohrožení JBV
  • V čem spočívá operace? - viz: https://www.youtube.com/watch?v=bqT3g4uUN1Y

 

 

Ortoptika

Snaha o obnovení porušeného JBV

 

Použití speciálních přístrojů:

Troposkop (binokular.cz)

 

 

Cheiroskop (www.gabinetortoptyczny.pl)

 

 

Patologie projevující se u dětí

Refrakční vady:

  • Myopie (krátkozrakost)
  • Hypermetropie (dalekozrakost)
  • Astigmatismus
  • Myopia gravis (těžká myopie, hrozí odchlípení retiny)

 

Prenatální katarakta (Vrozené zakalení čočky)

Kongenitální glaukom

Atrofie ZN

Degenerace sítnice

Odchlípení retiny

Pigmentová degenerace retiny = dědičné onemocnění, nelze léčit, z počátku se projevuje jako šeroslepost => následuje zúžení zorného pole (trubicové vidění) => pokles centrálního vidění => slepota

Juvenilní makulární degenerace => dědičná choroba projevující se na začátku školní docházky

=> Centrální skotom, porucha barvocitu, periferní vidění zachováno

 

Uscherův syndrom

  • Příklad kombinované vady

=> Znaky pigmentové degenerace + zhoršení sluchu

 

 

!Retinopatie nedonošených!

  • Onemocnění předčasně narozených dětí (pod 1250 g, pod 33 týdnů)
  • Při narození není dokončena vaskularizace sítnice – cévy nedorostly do periferních částí
  • https://www.youtube.com/watch?v=yoJihjY8-hc

 

Albinismus

- vrozená, geneticky podmíněná patologie

- Nedostatek melaninu v těle

- Chybí pigment v očích (duhovka průsvitná), viz: https://www.youtube.com/watch?v=i_WYW-Zrv6E

 

Retinoblastom

 

 

Patologie projevující se u dospělých

  • Refrakční vady
  • Degenerativní onemocnění rohovky
  • Katarakta, Glaukom
  • Diabetická retinopatie
  • VPMD
  • Degenerativní onemocnění rohovky

 

Keratokonus

Glaukom

Katarakta

Diabetická retinopatie

 

Věkem podmíněná makulární degenerace (VPMD) - angl.: AMD

Suchá X Vlhká forma

Kontrola: Amslerova mřížka - animace: https://www.youtube.com/watch?v=KAs-xG0kIcM, Kontrola očního pozadí

Princip makulární degenerace - animace: https://www.youtube.com/watch?v=ozZQIZ_52YY

Suchá forma: https://www.youtube.com/watch?v=5Fmw2oPSsDo

Vlhká forma: https://www.youtube.com/watch?v=EwlvBMGcayc

 

Týden 5 - Bariéry a Facilitátory pro osoby se ZP, Pomůcky pro slabozraké / nevidomé

Úvod

V rámci této kapitoly si představíme nejvýznamnější bariréry pro osoby se zrakovým postižením.

Po prostudování materiálů si při vaší běžné cestě všímejte bariér - pokuste se některé zdokumentovat a navrhnout řešení. Uvažujte nad tím, které bariéry jsou z vašeho pohledu ty nejvýznamnější a tyto úvahy srovnejte s přiloženými dokumenty.

Politický problém

Inkluzívní vzdělávání se opírá o legislativní normy nadnárodního i národního charakteru

Inkluzívní trendy jsou prosazovány nadnárodními organizacemi, které hlídají stav demokracie a lidských práv ve společnosti (Inkluze nikoliv pouze ve smylu inkluze školní, ale i sociální.)

 

Důležití činitelé

Evropská unie - vnitřní normy

Organizace spojených národů

UNICEF

 

Národní úroveň

Listina základních práv a svobod (ústava ČR)

Školský zákon

Stavební zákon

Vyhlášky ministerstva práce a sociálních věcí

Vyhlášky ministerstva pro místní rozvoj

 

 

 

 

Společenský / kulturní problém

Tendence k inkluzi - tzn. též toleranci a ohleduplnosti, vychází také z kulturních, společenských a historicých východisek dané společenosti. V případě ČR jsou pak postoje bez pochyby ovlivněny nedávnou totalitní historií.

Problémem může být samotné vnímání lidí s postižením, kteří se odlišují od nějaké společností přijatelné normy - nevidí, neslyší, nechodí či vypadají odlišně ....

Východisko z tohoto může být vnímání každého jedince jako bytost, která je od druhého odlišná. Naučme se přijímat odlišnost jako jednu z charakteristických vlastností každého jedince.

 

Více naleznete v literatuře (dobrovolně):

ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004. 574 s. ISBN 80-7260-125-3.

Jinakost - postižení - kritika :společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu : antologie textů z oboru disability studies. Edited by Kateřina Kolářová. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. 581 s. ISBN 9788074190506.

Bariéry

Základní členění bariér

Bariéry rozdělujeme na MĚKKÉ A TVRDÉ (soft x hard)

 

Měkké bariéry:

Legislativa - místní, státní, mezinárodní

Postoje společnosti

Postoje odborníků

Veřejné mínění

Absence odhodlání ke změně dosavadní praxe

další ...

 

Tvrdé bariéry:

Neoznačené přechody pro chodce

Absence chodníků

Absence vodicích linií

Neoznačené prostředky hromadné dopravy

další...

Facilitátory

Úpravy veřejného prostoru:

umělá vodicí linie - navazuje na přirozenou vodicí linii a plní její funkci v místech, kde přirozená absentuje

Zdroj: www.braillnet.cz

 

signální pás - navádí přes přechod pro chodce, navazuje na vodicí linii

Zdroj: www.project-athena.cz

varovný pás - označuje nebezpečný úsek - přechod mezi chodníkem a vozovkou

Zdroj: tvstav.cz

orientační bod - tvrvalý bod na trase, spojuje jednotlivé úseky trasy

 

orientační znak - nestálý typický znak na trase - šum stromů, hluk silnice, vůně pekárny, atd.

 

 

Další úpravy

kontrastní prvky na skleněných a splývajících plochách

Zdroj: home.tiscali.cz

 

kontrastní vodicí linie

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv

reliéfní plány složitých míst

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (náměstí)

 

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (nástupiště městské dopravy - Benátky)

 

alternativní úprava přechodu pro chodce - doplňkové určení směru (Jyväskylä, Finsko)

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv 

 

popisky v Braillovu písmu

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv

světelné vodicí linie

a další ...

 

Facilitátory v případě měkkých bariér:

Zařazení výuky k jinakosti

Etická výchova

Popularizační reportáže v médiích

Popularizační články

Inkluzívní vzdělávání jako odborný problém

Proinkluziví politika státu

Rozvoj Dissability studies

 

Pomůcky

Klasifikace pomůcek:

  • Dle stupně postižení:
    • Pro nevidomé, typický
    • Pro slabozraké
    • Poruchy binokulárního vidění (JBV)

 

  • Dle účelu:
    • Kompenzace
    • Reedukace
    • Rehabilitace
    • Odstraňovaní bariér běžných dnů
  • Dle školních předmětů
  • Dle náročnosti zácviku (obtížné / neobtížné)

 

Neoptické pomůcky- Např. detektor hladiny, detektor barev Colorino, akustický vyhledávač předmětů, akustický maják pro výuku prostorové orientace, bílá hůl, vodicí pes ...

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (detektor hladiny)

 

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (detektor barev - Colorino)

 

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (akustický vyhledávač předmětů)

 

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (akustický maják pro výuku prostorové orientace)

 

  • Optické - Lupy mohou pomoci např. i při nakupování

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (Sokos, Finsko)

 

Práce s bílou holí

- chůze podél vodicí linie - pohyb s holí zhruba na šířku ramen + jištění vodicí linie

- chůze ze schodů - kontrola schodu - podrobná do kříže / v případě známého místa pouze orientační

- chůze do schodů - tužkové držení hole a kontrola schodu

- chůze podél umělé vodicí linie - přejíždění bílou holí po vodicím pásu a zároveň vykrývání oblouku v šířce ramen

Externí odkaz autorského video: http://www.youtube.com/watch?v=S7nDvsuQcCk&feature=youtu.be

Poklady pro přednášku

Týden 6 - Raná péče

Raná péče

Zdroj: www.neonatology.cz

 

Raná péče => soustava služeb a programů poskytovaných ohroženým dětem a dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám

 

Cíl:

  • preventivní charakter - brání vzniku postižení druhotného
  • posiluje rodinu
  • ekonomický přínos – rodiče se osamostatňují, ústavní výchova ne
  • předpoklad úspěšné sociální integrace
  • terénní práce
  • nezávislé informace

 

Lokace Středisek rané péče

7 středisek – Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, České Budějovice, Liberec, Plzeň

 

Klienti:

rodiny s dětmi se zrakovým postižením (0-4 roky)

rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením (0-7 let), tvoří cca. 80% klientely

 

Formy rané péče

návštěvy v rodinách, ambulantní návštěvy v SRP, týdenní rehabilitační pobyty

setkávání rodičů/odborné semináře

 

Programy rané péče

  • osvěta a vzdělávání
  • podpora rodiny
  • podpora rozvoje dítěte

 

Zraková stimulace

Metodika rozvoje těžce postiženého zraku dítěte v raném věku a využívání zbylého vidění

Úprava prostředí a nácvik využívání zraku

Příklad: http://www.ranapece.cz/index.php/cs/stimulace-zraku/projekt-posel/video-posel.html

 

Pomůcky pro zrakovou stimulaci

světelný panel, audiovizuální panel, černé světlo

zrakově stimulační desky a hračky

zvýrazněné kontury

 

Podpora zbylých funkcíhmatové desky, závěsy,  hmatové knížky

Podpora kombinovaného postižení: Little room a další pomůcky Lilli Nielsenové 

Zdroj: littleladybughugs.com

Podklady k přednáškám

Týden 7 - Osobnost člověka se zrakovým postižením

Úvod

Pro prohloubení vědomostí doporučuji:

VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257.

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X

 

V RÁMCI TÉTO KAPITOLY SE BUDEME VĚNOVAT VLIVU ZRAKOVÉHO POSTIŽENÍ NA OSOBNOST JEDINCE V DĚTSKÉM VĚKU A OSOBNOST SENIORA PO ZÍSKANÉ ZRAKOVÉM POSTIŽENÍ

Zrakové postižení má vliv na:

  • celou osobnost jedince
  • psychomotorický vývoj dítěte – vývoj pohybu
  • sociální vývoj a komunikaci (zpomalený vývoj verbální komunikace)
  • vnímání a vytváření pojmů

 

Osobnost jedince ovlivňují dvě složky:

  • PRIMÁRNÍ: důsledky plynoucí z přítomnosti samotného senzorického postižení
  • SEKUNDÁRNÍ ZMĚNY: senzorická deprivace

 

Míra vlivu zrakového postižení na osobnost jedince závisí na:

  • Diagnóze
  • Závažnosti postižení – stupeň vady
  • Době vzniku postižení – etiologie vzniku vady; život ovlivňuje fakt, v jaké míře byly získány představy o okolním světě

 

Akceptace zrakového postižení:

akceptaci ovlivňuje: sobnost člověka a její rysy, bezprostřední okolí - rodina, kompenzační schopnosti, kvalita života

 

Časté problémy:

Nonakceptace ztráty zraku: Dílčí X Celková

Extrémní reakce: POPÍRÁNÍ X ZVELIČOVÁNÍ – syndrom naučené bezmoci

Pocit méněcennosti

Častý důvod problémů: NEDOSTATEČNÁ INFORMOVANOST

Vliv zrakové postižení na děti

ovlivnění důležitého psychomotorického vývoje

- 3 složky: Kognitivní vývojSociální vývojPohybový vývoj

Dokument: https://www.youtube.com/watch?v=6rbHOAtBNew

Rodina a narození dítěte se zrakovým postižením

Narození – pro rodinu znamená narození trauma

Fáze přijetí – z pozice rodiče:

  • Šok a popření
  • Postupná akceptace a vyrovnání se s problémem
  • Fáze realismu
  • Plná akceptace

Senioři a získané zrakové postižení

  • Záleží na době vzniku a možnosti přípravy na období ztráty zraku
  • Záleží na způsobu vzniku – pozvolný / náhlý
  • Trauma – nevratná ztráta kompetencí

 

Problematika:

Odlišná rychlost zpracování informací

Velké riziko REZIGNACE

Velké riziko SOCIÁLNÍ IZOLACE

Týden 8 - Zrakově postižený v předškolním období

Úvod

Klientům v tomto období a jejich rodinám se věnuje Společnost pro ranou péči - viz.: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10315080042-tep-24/212411058130016/obsah/224010-rana-pece/

 

Kojenecký věk

  • Aktivizace dítěte
  • Důraz na samostatnost poznávání rozličných podnětů (různé druhy terénu, materiály, zvuky)

 

Předškolní období

  • Poznání většího prostoru (kaluže, bahno, písek)
  • Běh s průvodcem (jiný pohyb)
  • Potřeba neustálého popisu okolí
  • Potřeba upozorňovat na zvuky a jejich původce

Před nástupem do školy je třeba zvládnout: hygienu, stolování (používání příboru), pravidla chování

Vždy se klade důraz na posilování a správné držení těla – tendence k pasivitě!!!

 

Dokument: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10315080042-tep-24/212411058130016/obsah/224012-postizeni-zraku/

 

Pomůcky pro předškolní vzdělávání
 

fixy se silnou stopou a zvětšené obrázky

 

výrazně barevné hračky

Zdroj: www.detkska-lehatka.cz

 

stavebnice a předměty ke třídění

Zdroj: www.molitanovysvet.cz

ozvučené hračky https://www.youtube.com/watch?v=J3jVglmoZjE

 

 

 

 

pomůcky zrakové stimulace

Zdroj: www.liileladybughugs.com

 

 

 

 

hmatové obrázky a knížky

Zdroj: www.dotknisesveta.cz

 

 

 

Podklady pro přednášku

Týden 9 - Žáci a studenti se zrakovým postižením - příprava na budoucí povolání, Prostorová orientace

Legislativa upravující vzdělávání

text zpracován dr. Norou Jágerovou
 
Legislatívny rámec povinného vzdelávania v Českej republike je ukotvený v zákone č. 82/2015 Sb., o predškolskom, základnom, strednom, vyššom odbornom a inom vzdelávaní (školský zákon), ktorý novelizoval zákon č. 561/2004 Sb. a související zákony. Hlavnou príčinou novelizácie školského zákona sú vyhlášky týkajúce sa podpory vzdelávania detí, žiakov a študentov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami.
V súčasnosti najdôležitejšia a najaktuálnejšia je novelizácia vyhlášok Ministerstva školstva, mládeže a telovýchovy Českej republiky, ktoré sa problematiky vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami v prostredí českých škôl priamo dotýkajú a ktoré majú vysokú právnu silu. Legislatívne sa jedná o vyhlášku č. 27/2016 Sb. o vzdelávaní žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami a žiakov nadaných, ktorá bola prijatá 21.01.2016 a účinnosť nadobudla 01.09.2016. Vyhláška a nahrazuje vyhlášku č. 73/2005 Sb. o vzdelávaní detí, žiakov a študentov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami a detí, žiakov a študentov mimoriadne nadaných. Vyhláška č. 27/2016 Sb. presne definuje a kategorizuje podporné opatrenia prvého až piateho stupňa, uvádza náležitosti individuálneho vzdelávacieho plánu žiaka so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, definuje hlavné činnosti asistenta pedagóga, stanovuje poskytovanie podporných opatrení žiakom používajúcim iný komunikačný systém ako hovorenú reč, umožňuje poskytovanie tlmočníka českého znakového jazyka v edukačnom procese, prepisovateľa pre nepočujúcich, prípadne ďalšie osoby poskytujúce podporu a pomoc pri vzdelávacích činnostiach. V rámci týchto opatrení sú vo vyhláške presne definované a charakterizované postupy v súvislosti s poskytovaním podporných opatrení, s ktorými súvisí organizácia vzdelávania žiakov s priznanými podpornými opatreniami
Vyhláška č. 27/2016 Sb. upravuje možnosti a rozsah psychologického alebo špeciálnopedagogického poradenstva pre deti, žiakov alebo študentov, ich zákonných zástupcov, školy a školské zariadenia. Hlavným cieľom a účelom poskytovania poradenských služieb je vytváranie vhodných podmienok pre zdravý telesný a psychický vývin žiakov, pre ich sociálny vývin, pre rozvoj ich osobnosti pred zahájením vzdelávania a v jeho priebehu. Smeruje tiež k napĺňaniu vzdelávacích potrieb a rozvíjaniu schopností, zručností a záujmov pred a v priebehu vzdelávania.

Inkluzívne vzdelávanie

Česká republika sa so svojim súčasným edukačným systémom plne integruje medzi ostatné európske krajiny v intenciách vzdelávania žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami. Vyzdvihuje potreby detí a žiakov, stanovuje podporné opatrenia pre optimalizáciu edukačného statusu a svojimi legislatívnymi normami podporuje inkluzívne vzdelávanie ako trend súčasnosti.
Z politickej angažovanosti plní významnú funkciu Akčný plán inkluzívneho vzdelávania na roky 2016 – 2018, ktorý nadväzuje na Stratégiu vzdelávacej politiky Českej republiky do roku 2020 a na Dlhodobý zámer vzdelávania a rozvoja vzdelávacej sústavy v Českej republike na obdobie 2015-2020. Akčný plán je tiež podkladom pre zacielenie výziev Operačného programu výskum, vývoj a vzdelávanie.
Ministerstvo školstva, mládeže a telovýchovy uvádza základné rysy Akčného plánu a vypracováva metodiky na jeho plnenie. S tým súvisí aj novelizácia zákonov a vyhlášok v duchu rovnakých príležitostí na vzdelávanie pre každého plnohodnotného člena spoločnosti. Akčný plán obsahuje opatrenia na podporu rovnakých príležitostí a spravodlivého prístupu ku kvalitnému vzdelávaniu. Dokument reflektuje navrhnuté legislatívne zmeny v novele školského zákona. Pre roky 2016 až 2018 sa jedná o zavedenie podporných opatrení pre deti, žiakov a študentov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, zavedenie presnej evidencie a štatistiky žiakov vzdelávaných v inkluzívnom prostredí, o spresnenie a zjednotenie diagnostiky tak, aby bola žiakom s akýmkoľvek znevýhodnením či postihnutím ponúknutá adekvátna podpora v rámci vzdelávacieho systému, a tiež o zavedenie nového revízneho systému v rámci diagnostiky poradenských zariadení.
Dôležitou súčasťou legislatívneho rámca je aj Národný plán podpory rovnakých príležitostí pre osoby so zdravotným postihnutím na obdobie 2015-2020. Tento plán sa týka práva na vzdelanie bez diskriminácie, na základe rovnakých príležitostí. Základným cieľom pre obdobie platnosti Národného plánu je zvýšiť schopnosť systému vzdelávania vytvárať podmienky a uplatňovať účinné postupy pre efektívnu prevenciu a kompenzáciu zdravotných, sociálnych, kultúrnych a iných osobnostných znevýhodnení tak, aby nerovnosti v dosahovaných výsledkoch čo najmenej predurčovali faktory, ktoré nemôže jednotlivec ovplyvniť. Základným princípom zostáva uplatňovanie inkluzívneho vzdelávania. V základnom a strednom stupni vzdelávania má každé dieťa právo na vzdelávanie v škole hlavného vzdelávacieho prúdu v mieste, kde žije. Riaditeľom a pedagógom škôl hlavného vzdelávacieho prúdu je nutné ponúknuť odbornú a metodickú, ale aj finančnú podporu na vzdelávanie detí s akýmkoľvek postihnutím. Dostatočnú podporu by malo vytvárať legislatívne prostredie, najmä novela školského zákona a nadväzujúce právne predpisy. Mala by sa zvýšiť dostupnosť podporných opatrení členených do piatich stupňov vrátane zaistenia služieb asistenta pedagóga, ďalej by sa mali nastaviť jednotné pravidlá prideľovania a financovania asistenčných služieb. S tým súvisí aj postupné pretváranie existujúceho systému škôl samostatne zriadených pre deti, žiakov a študentov so zdravotným postihnutím a ich rozšírenie smerom ku školám hlavného vzdelávacieho prúdu, ktorým by novo mali poskytovať odborné, metodické, didaktické a technické zázemie. Podporu pre deti, žiakov, ich zákonných zástupcov, ale aj pre pedagógov by mali ďalej zabezpečovať školské poradenské zariadenia. Malo by dôjsť k procesu štandardizácie ich činností v záujme zabezpečenia jednotného prístupu vo všetkých krajoch a zvýšenie kvality poskytovaných služieb. Očakáva sa využívanie moderných diagnostických nástrojov a postupov, prechod od diagnostiky zameranej primárne na zisťovanie konkrétnej diagnózy k diagnostike zameranej na zisťovanie miery podpory. Ďalej sa očakáva väčšia spolupráca a previazanosť so zariadeniami ranej starostlivosti, so školami a ďalšími inštitúciami. Vznikne aj novo zriadený inštitút revízneho pracoviska.
V tomto zmysle tvorenia legislatívnej politiky na národnej aj nadnárodnej úrovni je dôležité poukázať na autorov Booth, T., a Ainscow, M., ktorí v roku 2002 popísali v Centre pre štúdie inkluzívneho vzdelávania (Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE)) index inklúzie. Index inklúzie podporuje pozitívny rast škôl, hľadá smer rozvoja organizácií a prostredí škôl, zisťuje, ako je možné modifikovať bariéry v procese edukácie a skúma mieru inklúzie a exklúzie na základe troch navzájom významne prepojených oblastí, ktoré sú súčasťou rozvoja školy. Jedná sa o budovanie inkluzívnej kultúry, tvorbu inkluzívnej politiky a rozvíjanie inkluzívnej praxe (Vrubel 2015).
Inkluzívnou vzdelávacou politikou sa v Českej republike dlhodobo zaoberajú významní autori na poli univerzitnom a odbornom. Integrácii a inklúzii v podmienkach zahraničných krajín  ako aj v našich podmienkach je venovaných množstvo publikácií (Jesenský 1993, 1995, 1998; Vítková 2004, 2013, 2014; Bartoňová 2005, 2013; Pipeková 2014).
Z projektov, ktoré sa v prostredí Českej republiky zaoberajú inkluzívnym školským prostredím, je žiadúce spomenúť projekt Férová škola, ktorý realizovala Liga ľudských práv od roku 2008 (www.ferovaskola.cz). Náplňou projektu je poukázať na problémy prístupu ku rovnocennému vzdelávaniu v Českej republike, nie však formou kritiky, ale cestou pozitívnej motivácie a medializácii tých škôl, ktoré spĺňajú podmienky spravodlivého a férového prístupu ku každému dieťaťu (Tannenbergerová, Krahulov in Květoňová, Prouzová 2010).
 

Kurikulárne dokumenty

Česká republika reagovala na modernú kurikulárnu politiku reformou vzdelávacej sústavy vytvorením Národného programu rozvoja vzdelávania v Českej republike, známeho aj ako Biela kniha, ktorá formuje vládnu stratégiu v oblasti vzdelávania. Tá odráža celospoločenské záujmy a dáva konkrétne podnety k práci škôl.
Zavedenie tejto školskej reformy rozdeľuje kurikulárne dokumenty na dve primárne úrovne. Jedná sa o štátnu a školskú úroveň, pričom práve na úrovni štátnej sa nachádza Biela kniha a ňou určené Rámcové vzdelávacie programy pre jednotlivé obory vzdelania. Na úrovni školskej sa nachádzajú školské vzdelávacie programy, ktoré určujú profiláciu vzdelávacej inštitúcie.
Podľa Národného ústavu pre vzdelávanie Rámcové vzdelávacie programy ako programové dokumenty konkretizujú všeobecné ciele vzdelávania, špecifikujú kľúčové kompetencie dôležité pre rozvoj osobnosti žiakov, vymedzujú vecné oblasti vzdelávania a ich obsahy, charakterizujú očakávané výsledky vzdelávania a stanovujú rámec a pravidlá pre tvorbu školských vzdelávacích programov, vrátane učebných plánov. K dnešnému dňu môžeme hovoriť o vytvorení Rámcového vzdelávacieho programu pre predškolské vzdelávanie, pre základné vzdelávanie, pre základnú školu špeciálnu, základné umelecké vzdelávanie, pre gymnáziá, pre stredné odborné vzdelávanie, pre jazykové školy (s právom štátnej jazykovej skúšky).
Aj tento systém prešiel reformou a vyvíja sa spoločne s novelizáciou zákonov a vyhlášok súvisiacich so vzdelávacím systémom v Českej republike.

Speciálnopedagogická podpora detí so špeciálnymi vzdelávacími potrebami v predškolskom veku

Služby ranej podpory majú byť poskytované od zistenia tak, aby zvyšovali vývinovú úroveň dieťaťa v oblastiach, ktoré sú postihnutím ohrozené do doby, než je dieťa zaradené do niektorého typu školského zariadenia alebo do školy. D. Opatřilová (2013) veľmi výstižne definuje ranú podporu dieťaťa ako všetky opatrenia (intervencia, aktivity, špeciálna edukácia), ktoré slúžia k zlepšeniu organických funkcií, vybudovaniu primeraných spôsobov správania a k vývinu osobnosti. Sú rôzne označované podľa toho, s ktorým odborom sú spojené a kde majú spravidla svoje ťažisko. Raná podpora je neoddeliteľne spätá s včasnou intervenciou a jej účinnosť záleží od súčinu práce odborníkov a spolupráce rodiny dieťaťa s postihnutím raného alebo predškolského veku.
Hlavnou úlohou edukácie a špeciálnopedagogického působenia u detí so zrakovým postihnutím predškolského veku je rozvíjať kompenzačný systém a deti so zachovanými zbytkami zraku naučiť čo najefektívnejšie využívať zrak. Druhou úlohou je príprava detí na prechod z predškolského obdobia do etapy školského veku (Nováková, Z. in Vítková, M., 2004).
V edukácii detí so zrakovým postihnutím predškolského veku je nutné dbať na rozvoj zručností a schopností predovšetkým so zameraním na: rozvoj zrakových funkcií (reedukace a stimulace zraku), rozvoj sluchového vnímání, rozvoj hmatového vnímání, rozvoj čuchu a chuti, rozvoj reči, rozvoj estetického vnímania, nácvik orientácie a samostatného pohybu a na nácvik sebaobsluhy.
 
U detí nevidiacich by malo dojsť v rámci predškolskej prípravy k príprave pre nácvik čítania a písania Braillovho písma. Pred nástupom do základnej školy by si mali deti osvojiť dokladne šestibodový obdĺžnik bez ohľadu na množinovú abecedu a mali by zvládnuť orientáciu vo vertikálnych číselných radách braillského kódu (Nováková, Z. in Vítková, M., 2004).
Jednou z najdoležitejších náplní predškolského vzdelávania detí so zrakovým postihnutím je pohybová výchova. Podľa Wieneroveho prístupu je pre predškolský vek doležité záskanie nasledujúcich zručností a návykov:
  • pohybová príprava: motivácia k samostatnému pohybu, správne držanie tela, schopnosť relaxácie, koordinácia veľkých svalových skupín;
  • - zmyslová príprava: rozvoj sluchovej lokalizácie, rozvoj poznávacej a rozlišovacej funkcie hmatu, rozvoj čučhu;
  • - rozumová a morálna príprava: zásady bezpečného chovania a reálne uvedomovanie si nebezpečia.
A.Keblová (1998) kladie doraz aj na nácvik sebeobsluhy a rozvoj samostatnosti. Dieťa si osvojuje zásady správneho stolovania, hygieny, pitie zo šálku, držanie chleba v jednej ruke, naberanie potravy lyžicou, rozoznávanie jednotlivých častí odevu, obliekanie a vyzliekanie sa, vyhľadávanie a upratovanie hračiek.

Podporné opatrenia

Flexibilita školského vzdelávacieho systému v Českej republike reflektuje na inkluzívnu politiku štátu a v školských reformách a v novelizáciách kurikulárnych dokumentov uvádza nový druh špeciálnopedagogickej podpory vo forme podporných opatrení. Školy v spolupráci so školskými poradenskými zariadeniami prijímajú druh a stupeň podporných opatrení, ktoré je potrebné vo vzdelávaní konkrétneho dieťaťa, žiaka či študenta aplikovať, aby bol schopný úspešne zvládnuť všetky nároky. Podľa zákona č. 82/2015 Sb. možno tieto opatrenia kombinovať. Podporné opatrenia sú metodicky podrobne vypracované v Katalógoch podporných a vyrovnávacích opatrení pre žiakov so zdravotným znevýhodnením z roku 2015. V rámci potreby praxe bol v intenciách projektu Systémová podpora inkluzívneho vzdelávania v Českej republike vytvorený katalóg všeobecnej časti autormi J. Michalík, P. Baslerová, L. Felcmanová (2015): Katalóg podporných opatrení pre žiakov s potrebou podpory vo vzdelávaní z dôvodu zdravotného alebo sociálneho znevýhodnenia. V rámci podúrovní projektu boli vytvorené Dielčie časti katalógu podporných opatrení pre žiakov s potrebou podpory vo vzdelávaní z dôvodu:
  • mentálneho postihnutia alebo oslabenie kognitívneho výkonu;
  • telesného postihnutia a závažného ochorenia;
  • zrakového postihnutia alebo oslabenie zrakového vnímania;
  • sluchového postihnutia alebo oslabenie sluchového vnímania;
  • poruchy autistického spektra alebo vybraných psychických ochorení;
  • narušenej komunikačnej schopnosti.
Všeobecná časť vymedzuje legislatívny a právny rámec, konkrétnu realizáciu v školách a metodiku práce s dielčími katalógmi pre konkrétne cieľové skupiny žiakov. Dielčie časti Katalógu podporných opatrení konkretizujú jednotlivé oblasti podpory. Jedná sa o názorný a praktický materiál, pomocou ktorého môžu učitelia bezpečne a pod metodickým vedením vykonávať pedagogickú prax a celkový rozvoj osobnosti detí a žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami.
Podporné opatrenia sa na základe dôležitých výskumov na akademickej sfére stali súčasťou mnohých výskumov. V projekte Inovácia činností špeciálnopedagogických centier pri posudzovaní vzdelávacích potrieb detí a žiakov so zdravotným postihnutím riešeného Univerzitou Palackého v Olomouci sa vytvoril všeobecný metodický rámec pre činnosť poradenských a diagnostických pracovníkov školských poradenských zariadení v Českej republike. Jeho súčasťou bolo tiež vytvorenie spomínaných Katalógov posudzovania špeciálnych vzdelávacích potrieb.
 

Pedagogicko-psychologické poradenské služby

V súvislosti so spoločenským vývojom posledných rokov v Českej republike sa menia požiadavky, ktoré sú kladené na pedagogicko-psychologické poradenské služby. Mení sa obsah poradenských činností rovnako ako aj systém poradenských inštitúcií a význam poradenských služieb postupne vzrastá. Podľa odborného názoru M. Vítkovej (Bartoňová, Bytešníková et al., 2012) cieľom pedagogicko-psychologických poradenských služieb je poskytovať podporu a odbornú pomoc pri riešení osobných problémov detí a žiakov, zaisťovať poradenstvo v priebehu edukačného procesu, pričom odborná pomoc prebieha vo forme diagnostiky, intervencie, konzultácie alebo podávaním informácií. V tejto súvislosti považuje O. Németh (2010) zdôrazniť, že špeciálnopedagogické poradenstvo vzniklo ako bezprostredná reakcia na deklarovanú i praktickú humanizáciu školstva vo vzťahu k deťom, žiakom a študentom so špeciálnymi vzdelávacími potrebami.
Pedagogicko-psychologické poradenstvo je službou v kompetencii Ministerstva školstva, mládeže a telovýchovy. Je oblasťou poradenstva pre deti a dospievajúcich, ktorého rozsah je veľmi rozmanitý (Pešová, Šmalík 2006). V minulosti poskytoval poradenské služby metodického a pedagogicko-psychologického poradenstva Inštitút pedagogicko-psychologického poradenstva, ktorý v roku 2007 rozšíril svoju pôsobnosť o koordinačné, koncepčné, centrálno-metodické, informačné a vzdelávacie služby. V roku 2011 sa spoločne s Národným ústavom odborného vzdelávania a Výskumným ústavom pedagogickým zlúčili do Národného ústavu vzdelávania (Knotová a kol. 2014). V podmienkach Českej republiky sa v súčasnosti pedagogicko-psychologické poradenské služby zamerané na deti so špeciálnymi vzdelávacími potrebami predškolského veku poskytujú pedagogicko-psychologickými poradňami a špeciálnopedagogickými centrami.
 

Školské poradenské zariadenia

Medzi špecializované školské poradenské zariadenia, ktoré sa zameriavajú na deti so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, patrí pedagogicko-psychologická poradňa a špeciálnopedagogické centrum, která jsou legislativně vymezena vyhláškou č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška číslo 72/2005 Sb. o poskytovaní poradenských služieb v školách a školských poradenských zariadeniach.
Pedagogicko-psychologická poradňa (PPP) je zariadením, ktoré participuje na edukácií v rozsahu poradenských služieb. Podľa Národného ústavu pre vzdelávanie je hlavnou súčasťou činností priama práca s deťmi a žiakmi od troch rokov do ukončenia stredného, respektíve vyššieho odborného, vzdelávania. Na základe PPP je volená aj vzdelávacia cesta dieťaťa a žiaka. V súvislosti s predškolským vekom poskytujú PPP služby komplexnej psychologickej alebo špeciálnopedagogickej diagnostike v zmysle zisťovania predpokladov pre školskú dochádzku, diagnostiku školskej zrelosti, individuálnu špeciálnopedagogickú alebo psychologickú diagnostiku detí predškolského veku z dôvodu nerovnomerného vývinu. Okrem priamej práce PPP vedie informačnú a metodickú činnosť, pripravuje podklady pre vzdelávacie opatrenia a vedie konkrétnu dokumentáciu.
Špeciálnopedagogické centrum (SPC) zabezpečuje špeciálnopedagogickú, psychologickú a inú potrebnú starostlivosť klientom so zdravotným postihnutím a poskytuje im odbornú pomoc v procese pedagogickej a sociálnej integrácie v spolupráci s rodinou, školami, školskými poradenskými zariadeniami a odborníkmi. SPC sa delí podľa zdravotného postihnutia a tomu zodpovedajúcich špeciálnych vzdelávacích potrieb. Zo všeobecných činností SPC pre deti so zrakovým postihnutím predškolského veku poskytuje SPC služby depistáže, komplexnej diagnostiky, tvorbu plánu starostlivosti o dieťa v zmysle stratégií komplexnej podpory, včasnú intervenciu, ucelenú rehabilitáciu s využitím pedagogicko-psychologických prostriedkov, konzultácie a sociálno-právne poradenstvo pre zákonných zástupcov, krízovú intervenciu, zapožičiavanie odbornej literatúry a kompenzačných pomôcok, pomoc pri integrácii detí do prostredia materských škôl, inštruktáž a úpravu prostredia, spracovanie návrhu na zaradenie do režimu vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, spracovanie návrhov individuálnych vzdelávacích plánov a v konečnom dôsledku všestrannú podporu optimálneho psychomotorického a sociálneho vývinu dieťaťa v zmysle komplexnej rehabilitácie (Hanák, Michalík et al 2011).
 
Speciální činnosti speciálně pedagogických center pro zrakově postižené dle příslušné výše uvedené vyhlášky:
  • provádí výcvik specifických činností u žáků se zrakovým postižením a nácvik používání kompenzačních pomůcek;
  • provádí nácvik práce se speciálními pomůckami;
  • provádí nácvik orientace a samostatného pohybu žáků se zrakovým postižením a nácvik sebeobsluhy;
  • poskytují poradenství pro zrakovou hygienu;
  • provádí smyslovou výchovu žáka se zrakovým postižením;
  • rozvíjí zrakové funkce, provádí zrakovou stimulaci;
  • poskytují metodickou podporu při výuce čtení a psaní bodového písma;
  • poskytují metodickou podporu při výuce čtení a psaní zvětšeného černotisku a při grafomotorickém cvičení;
  • poskytují metodickou činnost a přípravu ke čtení a psaní zvětšeného černotisku;
  • vytvářejí tyflografiku;
  • pomáhají s nácvikem podpisu;
  • poskytují poradenství pro rozvoj matematických představ;
  • pomáhají při rozvoji estetického vnímání žáků se zrakovým postižením;
  • poskytují informace o didaktických pomůckách pro žáka se zrakovým postižením, poskytují zvukové a audiovizuální pomůcky;
  • poskytují sociálně-rehabilitační program;
  • koordinují setkání zákonných zástupců a pedagogických pracovníků podílejících se na výuce žáků se zrakovým postižením;
  • metodicky vedou asistenty pedagogů, kteří pracují s žáky se zrakovým postižením.
 

Vhodné aktivity v jednotlivých fázích vývoje

 

Kojenecký věk

  • Aktivizace dítěte
  • Povzbuzování v pohybu
  • Důraz na samostatnost poznávání (různé druhy terénu)

Předškolní období

  • Poznání většího prostoru (kaluže, bahno, písek)
  • Běh s průvodcem (jiný pohyb)
  • Potřeba neustálého popisu okolí
  • Potřeba upozornit na zvuky a jejich původce

Školní věk

  • Samostatný pohyb po známém prostoru
  • Chůze po schodech
  • Překážky a jejich překonávání
  • Lokalizace směru zvuku

 

Mladší školní věk - vhodná forma vzdělávání

  • speciální škola
    • odlišnost školy, děti s podobným postižením, internát
  • integrace
    • izolace ve skupině, úroveň kompetencí odlišná  od intaktních spolužáků, sebeprosazení

 

Starší školní věk

sociální úkol – osamostatnění z vazby na rodinu a hledání vlastní identity

ukončení puberty - volba povolání a diferenciace zájmů

začlenění skrze volnočasové aktivity, oblékání

puberta pro ZP náročnější – nedostatek kompetencí, revolta, trvalost handicapu

vzdělávání v integraci – dobrý prospěch X špatný prospěch

 

Adolescence

Období vlastní identity a fáze přípravy na povolání

Poslední šance uvolnění se z vazby na rodinu

  •  vazba na skupinu stejně postižených (efekt similarity)
  •  vazba na skupinu intaktních (sociální strategie pro uspokojující vztahy)

Hlediska pro výběr vzdělávání

  • složky školní zralosti
  • osobnostní rysy dítěte
  • vybavení školy (materiální i personální)
  • umístění školy
  • akceptace vady dítětem a rodinou

 

Vzdělávání osob se zrakovým postižením na základní škole (ZŠ)

  • ovlivněno druhem a stupeňem vady zraku
  • rámcový vzdělávací program pro základní školy
  • klíčové kompetence (k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské a pracovní)
  • specifické kompetence (práce s pomůckami, POSP, atd.)
  • předměty speciální péče:
    • zraková stimulace
    • speciální příprava psaní a čtení bodového písma
    • práce s kompenzačními pomůckami
  • předměty psaní na počítači a práce na počítači

 

Co ovlivňuje úspěch společného vzdělávání?

  • podpora speciálně pedagogického centra
  • faktory úspěšné integrace
    • týmová práce učitelů
    • žák s postižením
    • spolužáci
    • rodiče
    • ostatní odborníci

 

Podpora a specifika při výuce žáka se ZP

  • informovanost učitele a spolužáků o problému postižení, sdělení samotného žáka
  • podmínky pro vypracování úkolů
  • správné osvětlení a optimální pracovní místo
  • začlenění do aktivit třídy, využití dramatu a dalších alternativních výukových metod
  • názornost, úprava textů, změna požadavků na zrakovou práci
  • Specifika výuky předmětů ...

Prostorová orientace

—Specifika výuky předmětů
—Prostorová orientace a samostatný pohyb

1 – 3 ročník (1hod/týden) – nácvik základních dovedností:

  • Chůze v přímém směru (15 metrů)
  • Odhad vzdálenosti chůze (1 m, 5 m, 10 m, 20 m)
  • Odhad úhlů (90° / 180° - VPRAVO / VLEVO)
  • Nácvik orientace ve třídě včetně nejbližšího okolí  => metoda: trailling
  • Nácvik základního pohybu po budově školy
  • Cvičí se prostorová paměť a prostorová představivost
  • Pohybová a smyslová příprava
—
—4 – 5 ročník (1 hodina/týden)
  • Zvládnutí techniky bílé hole
  • Metoda: Kluzná, Kyvadlová, Trojbodová
  • Držení hole: Horní, Boční, Tužkové

 

  • Důraz na správné užívání hole ve vztahu k pohybu
  • Orientace v budově
  • Rozvoj smyslů
  • Dopravní, výtvarná, rozumová a morální výchova

 

—

—6 – 7 ročník (2 x 2 hodiny/měsíc)
Příprava na zvládnutí orientace na obtížné trase
 

Důraz je kladen na:

Tělesnou výchovu
Zvýšení kondice a tělesného pohybu
Trénink svalové relaxace
Motivaci k samostatnému pohybu

 

Práce s tyflografickými pomůckami
Bezpečnost v silničním provozu
Údržba hole, výběr oblečení
Psychohygiena, ohleduplnost k okolí
 
—
—8 – 9 ročník (2 x 2 hodiny/měsíc)
Orientace na složité trase
Nácvik až 5 tras různých délek a náročnosti
Nácvik orientace v neznámém terénu za použití speciálních pomůcek, městské hromadné dopravy …
Nácvik pohybu v neznámých budovách
Opakování všeho předešlého z minulých let     
—

Týden 10 - Současné trendy v péči o zrakově postižené u nás a v zahraničí. Sociální výzkum v praxi.

V rámci tohoto tématu se zamysleme nad úlohou sociální ("pedagogické") vědy v oblasti péče, rehablilitace, vzdělávání či bariér pro osoby se zrakovým postižením.

Jednim z významných vlivů na obraz osob s postižením u společnosti mají bezpochyby média.

Úkol: Podívejte se do archvivu vámi vybraného celoplošného či regionálního media a zkuste zjistit, jakou formou média informují o osobám se zrakovým postižením.

Např. http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/179386-firmy-si-postupne-zvykaji-zamestnavat-zdravotne-postizene/ - Na zpravodajském servru ČT se objevila překvapivá zpráva: "Lidé s handicapem jsou stejně kvalitní zaměstnanci jako ti zdraví, zjišťuje stále více firem. " To je ale překvapení :-)

 

Pro zájemce: TOMÁŠ TRAMPOTA, Martina Vojtěchovská. Metody výzkumu médií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 8073676834.

 

Důležitým tématem pro sociální výzkum jsou také předstudky a postoje společnosti a odborníků vůči osobám se zdravotním postižením, a ne jenom jim.

Pro zájemce:

ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. V českém jazyce vyd. 1. Překlad Eduard Geissler. Praha: Prostor, 2004, 574 s. ISBN 8072601253.

MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 8024713624.

 

Trochu jiné video:

Týden 11 - Kombinovaná postižení

HLUCHOSLEPOTA – duální senzorické postižení (úvod)

Osoby, u kterých jsou poškozeny dva smysly (sluch a zrak), označujeme jako hluchoslepé (angl. deafblind). Skupina osob s tímto postižením je velmi heterogenní, vzhledem k tomu, že každý ze smyslů může být poškozen různou měrou a proto není lehké toto postižení definovat. V odborné literatuře se můžeme setkat se dvěma typy definic – medicínskými (zahrnují údaje o míře poškození sluchu a zraku) a funkčními (zohledňují především vztah jedince k prostředí, tj. problémy v komunikaci, prostorové orientaci, samostatném pohybu, sebeobsluze a přístupu k informacím).

Klasifikovat můžeme osoby s hluchoslepotou z různých hledisek. Tím nejzákladnějším je rozdělení podle stupně a doby vzniku sluchového (SP) a zrakového (ZP) postižení: osoby od narození totálně hluchoslepé, osoby se SP od narození a získaným ZP, osoby se ZP od narození a získaným SP, osoby se získaným SP i ZP.

Hluchoslepé osoby používají pro samostatný pohyb a orientaci červenobílou hůl (typy a rozdělení jsou stejné jako u bílých holí) podle vyhlášky č. 30/2001 Sb. Způsob komunikace s osobou s HS závisí na rozsahu postižení – mluvená řeč (možná při korekci SP výkonnými sluchadly), znakový jazyk (možný při nízkém stupni ZP), taktilní ZJ, znakování ruku v ruce, daktylotika
prstová abeceda), Braillovo písmo (tištěná i taktilní forma na šestibod článků ukazováku a prostředníku), Lormova abeceda (dotyková dlaňová abeceda pro HS), vibrační metoda Tadoma.


 

KLASIFIKACE HLUCHOSLEPOTY:
 
Klasifikace dle stupně postižení, je důležitá kvůli správnému určení rehabilitace, možnosti komunikace atd.
  • slabozraký nedoslýchavý – osoba se zbytky zraku a sluchu
  • nedoslýchavý nevidomý – osoba se zbytky sluchu s totální či praktickou slepotou
  • slabozraký neslyšící – osoba se zbytky zraku a totální či praktickou hluchotou
  • prakticky hluchoslepý – osoba s minimálními zbytky zraku a sluchu
  • totálně hluchoslepý – osoba totálně nevidomá a neslyšící
podle společnosti LORM z. s.
 
Existuje několik definic hluchoslepoty, jedna z nich je definice  více medicínská, týkající se nároku na průkazy zdravotně postižených.
 

Nárok na průkaz osoby se zdravotním postižením označený symbolem „ZTP“ (průkaz ZTP)

- kombinované postižení sluchu a zraku (hluchoslepota) funkčně v rozsahu oboustranné středně těžké nedoslýchavosti, kterou se rozumí ztráta sluchu podle Fowlera 40 až 65 %, a oboustranné silné slabozrakosti, kterou se rozumí zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí na lepším oku, kdy maximum je menší než 6/60 a minimum rovné nebo lepší než 3/60, nebo oboustranné koncentrické zúžení zorného pole v rozsahu 30 až 10 stupňů, i když centrální ostrost není postižena.

Nárok na průkaz osoby se zdravotním postižením označený symbolem „ZTP/P“ (průkaz ZTP/P)

- kombinované těžké postižení sluchu a zraku (těžká hluchoslepota) funkčně v rozsahu oboustranné těžké nedoslýchavosti až hluchoty, kterou se rozumí ztráta sluchu podle Fowlera horší než 65%, a oboustranná těžká ztráta zraku, kterou se rozumí zraková ostrost s korekcí, kdy maximum je menší než 3/60, minimum lepší než 1/60.
definice z lékařského hlediska - www.lorm.cz
 
Definice, která pojednává o hluchoslepotě pouze z lékařského hlediska se nejeví dostačující. Měří sluch a zrak čísly a podle toho s nimi zachází a nebere ohled na funkční dopad postižení. Z toho důvodu LORM z. s.  vytvořil vlastní definici:
 
“Hluchoslepota je jedinečné postižení dané různým stupněm souběžného poškození zraku a sluchu.
Způsobuje především potíže při komunikaci, prostorové orientaci a samostatném pohybu, sebeobsluze a přístupu k informacím.
Zabraňuje hluchoslepému člověku plnohodnotně se zapojit do společnosti a vyžaduje zajištění odborných služeb, kompenzačních pomůcek a úpravy prostředí.”
definice společnosti LORM z. s.
 
Ovšem i při této definici je třeba brát ohled na mnohé proměnné, na př.je ztráta sluchu postlinguální nebo prelinguální nebo je postižení zraku získané nebo vrozené.
 

PŘÍČINY HLUCHOSLEPOTY
Genetické příčiny nejčastěji zahrnují Usherův syndrom, rubeola, CHARGE asociace aj. Zatímco k obecným příčinám se řádí úrazy, stáří, zvýšený tlak kyslíku v inkubátoru při předčasném narození, psychický stres, alkohol, drogy, nemoci (cytomegalovirus, Sticklerův syndrom, meningitida, toxoplazmóza, Goldův syndrom) aj.
 
Usherův syndrom:
Jedná se o nejčastější vrozenou příčinou hluchoslepoty. Jde o vážné genetické  postižení, které bylo popsáno poprvé roku 1935 Charlesem Usherem. Syndrom se projevuje nedoslýchavostí nebo hluchotou při narození, porucha zraku se k němu přidává v pozdější fázi dětství, dospívání nebo rané dospělosti, postupuje od šerosleposti a světloplachosti po zužování zorného pole až po slepotu.
 
  • typ I : vrozená těžká percepční nedoslýchavost až hluchota, postižení vestibulární funkce, projevy zrakové vady (šeroslepota, zúžené zorné pole, retinitis pigmentosa) obvykle kolem 10. roku života (až 90 %)
  • typ II : vrozená středně těžká až těžká nedoslýchavost, vestibulární funkce neporušena, zraková vada často mezi 20.–30. rokem života (asi 10 %)
  • typ III : velmi ojedinělý a obdobný s typem II
  • typ IV : je vázán na chromozom x - jako jediný typ
 
léčba pro lidi postižené Usherovým syndromem neexistuje. Lékaři pouze předepisují dostatek vitamínu, ale jejich pozitivní účinky nebyly prokázány.
 
Rubeola - syndrom zarděnek:
Syndrom zarděnek byl poprvé objeven roku 1941. Jedná se o geneticky nepodmíněný syndrom získaný v raném těhotenství. Příčinou syndromu je virus zarděnek, který způsobuje vrozenou kataraktu, částečnou sluchovou vadu, nízkou porodní váhu, zdravotní problémy v pozdějších letech (glaukom, diabetes) a narušení nervové soustavy.
 
CHARGE asociace:
Postihuje zejména orgány, které se vyvíjejí mezi 3.-7. týdnem těhotenství. Název syndromu popisuje nejvýznačnější symptomy:
  • C = coloboma, duhovka nebo sítnice není zcela uzavřena
  • H = heart, srdeční abnormality, vyskytují se u 50 % případů
  • A = atresia choane, uzávěr nosních dírek
  • R = fyzická, někdy i mentální retardace, většinou jde o těžká vrozená postižení
  • G = nedostatečný vývoj genitálií následkem insuficience hormonální soustavy, výskyt u 40 % případů
  • E = ears, ztráta sluchu různého stupně, vyskytuje se u 85 % případů
 
 
KOMUNIKACE OSOB S KOMBINOVANÝM POSTIŽENÍM
V důsledku kombinovaného postižení, ať už úplné ztráty nebo zhoršení, se zhoršuje nebo ztrácí schopnost běžné komunikace. Tito lidé pak žijí ve “tmě a tichu”. Pro osoby s tímto postižením fungují tři typy komunikace, záleží pouze na tom jestli je ovládají.
  1. Braillovo písmo - stejné písmo jako u zrakově postižených osob, skládající se ze šesti bodů. Jednotlivá písmena a čísla se určují dle vystouplého bodu nebo kombinací bodů.
  2. Lormova abeceda - abeceda, v níž se jednotlivá písmena určují bodem nebo pohybem prstu po dlani postiženého. Lze tak říci cokoliv, ale pouze po písmenkách.Vyjadřují se tak jména, slova, která v taktilním znakovém jazyce popsat nejdou nebo při neznalosti určitého znaku. Na obrázku je uvedena abeceda pro pravou i levou ruku, jednotlivé čáry znázorňují směr tlumočníkova prstu. Např. pro slovo “ahoj” se musíte dotknout špičky palce ⇒ po malíčku směrem dolů ⇒ dotknout se špičky ukazováčku ⇒ zmáčknout špičku prostředníčku. (viz. obr. 1)
  3. Taktilní znakový jazyk - zde je základem znakový jazyk využívaný neslyšícími  osobami. Klasický znakový jazyk se kontroluje zrakem, z důvodu postižení zraku je využíván právě taktilní znakový jazyk, kde (jako u znakového jazyka) hraje roli postavení, pohyb a poloha rukou. Rozdíl je v tom, že člověk postižený se dotýká rukou znakujícího člověka. Jelikož taktilní znakový jazyk vychází ze znakového jazyka klasického, který se řadí mezi plnohodnotné jazyky jako např. angličtina, lze i tímto jazykem říci prakticky vše.
                                                                                 obr. 1 - Lormova abeceda - zdroj www.lorm.cz
 
                                                                                   obr. 1 - Lormova abeceda - zdroj www.lorm.cz


 SPOLEČNOST LORM z. s.
Společnost LORM sdružuje od roku 1991 lidi se zrakovým a sluchovým postižením, jejich blízké a známé a všechny osoby se zájmem o tuto problematiku.
„LORM“ není seskupení několika zkratek, ale je to jméno – pseudonym hluchoslepého básníka, filosofa a bojovného novináře, rodáka z jihomoravského Mikulova Heinricha Landesmanna (9. 8. 1821 – 3. 12. 1902), který kvůli pronásledování přijal pseudonym Hieronymus Lorm.
 
Jak LORM pomáhá?
  • zajišťuje sociálně poradenské služby
  • sociální rehabilitaci - výuku komunikace, prostorové orientace a samostatného pohybu s červenobílou holí, nácvik sebeobsluhy
  • pobytové akce, týdenní setkání, umělecké a sportovní soutěže
  • čtvrtletně je vdáván časopis Doteky (zvětšeným písmem, v Braillově písmu a jako mp3 nahrávka)
  • shromažďuje literaturu s touto problematikou - dnes již více než 800 titulů (postupně převáděny do nahrávek)
 
Kde působí?
  • hlavní centra jsou v Praze, Liberci, Jindřichově Hradci, Brně a Ostravě
  • pracovníci LORMu však dojíždějí dle potřeby do všech koutů ČR
 
Kdo v něm působí a co je náplní práce?
  • společnost zaměstnává jak speciální pedagogy, tak osoby s jiným vzděláním - rovněž i dobrovolníky
  • náplní práce v LORMu je doprovázet klienty na pobytech a akcích. Dále existují setkání, jejichž náplň je různorodá (od přednášek, přes čtení vtipů, až po vyrábění výzdob na svátky)
  • průvodcovské činnosti využívají klienti též v soukromém čase (při cestě k lékaři, za kulturou aj.)
 
Náplň práce z pohledu dobrovolnice:
  • jedná se o doprovázení klientů na akce či jejich soukromé příležitosti (např. kino)
  • tlumočení přednášek nebo dějů okolo - pokud je osoba nedoslýchavá, mým úkolem je dostat ji co nejblíže ke zdroji nebo ji nahlas přeříkávat
  • funguji na klubech (jednou za dva týdny) jako asistentka - pomáhám, radím, přidržuji
  • pro klienty sloužím, spolu s ostatními, více či méně jako oči a uši
  • naučila jsem se (je to z větší části i nutnost) znakový jazyk, taktilní znakový jazyk, lormovu abecedu a celkové přizpůsobení hlasu (pomalu, nahlas a srozumitelně)

 
Pokud chcete pomoci hluchoslepým a společnosti LORM z. s. zkvalitnit jejich život, můžete navštívit tuto internetovou adresu a zapojit se do pomoci. http://www.lorm.cz/pro-verejnost/jak-muzete-pomoci/




Zdroj:
LORM společnost pro hluchoslepé. LORM společnost pro hluchoslepé [Online]. Retrieved October 21, 2016, from www.lorm.cz

Zdroje a literatura k dalšímu studiu:

HLAVÁČOVÁ, Jitka. Hluchoslepí mezi námi. Praha: LORM - společnost pro hluchoslepé, 2003, 20 s. ISBN 80-239-2578-4.

HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 978-80-262-0084-0.

Týden 12 - Poradenství a intervence: Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, ÚSP, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina

Tyfloservis, o.p.s.

- vznik v r. 1991, zřizovatelem SONS, od r. 2001 samostatná obecně prospěšná společnost

- Sociální rehabilitace I. stupně, oblastní ambulantní střediska, více na www: <http://www.tyfloservis.cz/krajska-strediska.php>

- tým: proškolení instruktoři

 

Poskytuje:

  • nácvik orientace v prostoru a samostatného pohybu
  • nácvik sebeobsluhy (stravování, os. hygiena, péče o oděvy a domácnost, přípravy pokrmů...)
  • nácvik čtení a psaní Braillova písma
  • nácvik psaní na klávesnici/psaní na kanc. stroji
  • nácvik vlastnoručního podpisu
  • nácvik sociálního kontaktu a komunikace
  • nácvik využívání zbytků zraku  a kompenzace jeho absence
  • poradenství ve výběru pomůcek a nácvik jejich použití

 

 

Tyflocentrum

Krajská TyfloCentra (psáno TyfloCentrum............, o.p.s.)

- zřizovatelem SONS, od r. 2001 samostatná obecně prospěšná společnost

- střediska více na www: <http://www.tyflocentrum.cz>

- Služby soc. rehabilitace II . stupně

 

Pobytové rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé Dědina, o.p.s. (Praha)

  • rekvalifikace: masér, košíkář, tkadlec, pracovník v kartonážní a keramické dílně, obsluha PC

 

Výcvik zraku

  • Při astenopických potížích, heterofirii, malé akomodační šíři, častých únavách zraku - Behaviorální Optometrie, Zrakový trénink
  • Rozvoj zrakových funkcí - Zraková terapie

Podklady

Týden 13 - Komunikace s osobami se zrakovým postižením. Základy provázení. Hlavní chyby. / Osobnosti se zrakovým postižením

Jak přistupovat k osobám se zrakovým postižením

 

—Zdroj a doporučená četba:

VAN DYCK, Herman. Ne tak, ale tak (orig. Pas cela ceci). 4. vyd. PRAHA : Tyfloservis, o. p. s., 1997. 33 s. ISBN 978-80-239-9312-7.

—

Přecházení ulice

1)Zeptat se nevidomého VŽDY PŘEDEM, zdali se přeje Vaši pomoc.
2)Když je třeba vstoupit na chodník, nebo z něj sestoupit – je TŘEBA nevidomého UPOZORNIT
 

Když čekám na kraji chodníku na tramvaj, stává se mi často, je jsem uchopen za paži a tažen na druhou stranu ulice, aniž bych vůbec slyšel hlas neznámého úslužného člověka.“

 

—Jak vést nevidomého?

1)Na počátku POZDRAVIT. Upozornit na sebe.
2)Nebát se nabídnout pomoc při společné cestě
3)Nebát se odmítnutí (ne všichni pomoc potřebují)
4)Nevidomého vedeme tak, že je zavěšen do naší paže (NETLAČÍME HO PŘED SEBOU!!!)
5)Při procházení úzkým prostorem, dveřmi – jde průvodce PRVNÍ. Paži je třeba natáhnout dozadu tak, aby provázený mohl jít za vámi.
 

Chůze po schodech

—Upozornit na zábradlí –ZEPTAT SE zdali jej chce nevidomí využít
—Stojíme u schodiště => upozorníme: „Pozor, schody  nahoru (dolu)“ a vyrazíme.
—Oznámit POSLEDNÍ SCHOD
—
—Pozor! Počet schodů není třeba oznamovat.
Pozor! Je třeba upozornit na eskalátory.
 

—Dopravní prostředky (hromadná doprava)

—Nástup/výstup: Nabídnout pomoc, ale nevnucovat
—Postačí: Dovést nevidomého ke dveřím vozu => ukázat držadlo dveří (položením jeho volné ruky na držadlo).
 

—Společné cestování

Průvodce jde první
Ukáže držadlo (podá ruku)
Dobré je upozornit na výšku schodů
 

Nastupování do automobilu

1)Dovést postiženého do prostoru mezi auto a OTEVŘENÉ dveře
2)Volnou RUKU POSTIŽENÉHO POLOŽIT na horní hranu dveří
3)DOMLUVIT SE kdo zavře dveře
 
 

—Místo k sezení (například v městské hromadné dopravě)

=> UKAŽTE NEVIDOMÉMU SEDADLO, ALE PONECHTE NA NĚM – ZDA SI CHCE SEDNOUT!!!

 

Pokud si nevidomí sednout chce …

=> Položte ruku nevidomého na OPĚRADLO – řekněte: „Toto je židle, zde je opěradlo“ => Nevidomí si sedne sám!! (Nestrkat)

 

Hlavní chyby

Neříkejte:

—Židle je TADY
—Stůl je TAM; TÁMHLE je …
—

X

Použijte:

Před Vámi je židle; Židle je 10 m před Vámi

Hrníček je před Vaší levou rukou

 

—Komunikace

—Vždy se představte – i v případě, že se dobře znáte (nevidomí vás nevidí)
—Nemluvte s nevidomým přes průvodce, ale PŘÍMO
—Oslovujte jménem. Pokud jméno neznáte, neurčité oslovení doplňte jemným dotykem.
—Dejte si pozor na mimiku, gesta – nevidomý je nedokáže poznat (kývnutí hlavou, úsměv …)
—
—Odcházení:
—Před odchodem (i krátkým vzdálením se) upozorněte nevidomého
—Oznamte také svůj návrat
 
—

"Jednejte vždy tak, jak chcete, aby se jednalo s vámi .…"

—