Teorie a metodika výchovy

3. Sociální klima školní třídy (srov. Průcha, Walterová, Mareš, 2001)

  • Podle pedagogického slovníku (Průcha, Walterová, Mareš, 2001) je školní třída skupina žáků stejného věku, kteří jsou společně vyučováni ve škole.
  • Jedná se o základní sociální a organizační jednotku školního vzdělávání či prostorovou jednotku, v níž probíhá vyučování. Školní třída zaujímá zvláštní postavení mezi vrstevnickými skupinami.
  • Vzniká jako skupina formální, ale později se mění ve skupinu více neformální, která však zahrnuje menší uzavřené skupiny jednotlivých žáků.
  • Dobrá organizace ve třídě je nezbytnou podmínkou toho, aby výuka probíhala hladce, a aby se na základě pozitivních zkušeností rozvíjely pozitivní vztahy.
  • Rozlišuje se klima aktuální a klima preferované, které si žáci přejí. Klima třídy lze tedy zjišťovat pomocí speciálních metod interakce učitel-žák.

 

Úkol: V čem spočívají specifika sociálního klimatu školní třídy oproti klimatu školy?