Teorie a metodika výchovy

6. Řešení šikany (srov. Říčan, 1995; Kolář, 1997)

 
Optimální řešení šikany je její prevence. Tu představuje na úrovni školy především výchova k empatii a kooperativním vztahům ve třídě.
 
Pokud již k šikanování dojde, je důležité zasáhnout v raných stádiích. Základní strategií by měla být ochrana oběti a svědků. Vyšetřování, vedené proto nenápadně, by na začátku mělo zodpovědět některé konkrétní otázky jako:
  • Kdo je původcem šikany?
  • Pod jakou záminkou se šikana děje?
  • Kde se šikana odehrává?
  • Kdy a jak často se šikana děje?
  • Jak dlouho šikana trvá?
  • Jaké formy a způsoby má šikanování?
  • Do jaké míry je oběť aktuálně ohrožena?
 
Základními strategickými kroky při vyšetřování by mělo být:
  1. Rozhovor s informátory a oběťmi
  2. Nalezení vhodných svědků
  3. Individuální případně konfrontační rozhovory se svědky
  4. Zajistit ochranu obětem
  5. Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi
 
V situaci vážné šikany, ohrožující zdraví, případně i život oběti musí být postup radikálnější:
  1. Zvládnout šok a postarat se o oběť
  2. Přivolat pomoc
  3. Zabránit domluvě
  4. Poskytnout oběti pomoc a bezpečí
  5. Přivolat policii
 
Potrestání agresora má dvě zásadní pravidla:
  1. Záležitost má být trestem vyřízena co nejrychleji.
  2. Odsuzujeme čin, nikoliv dítě. Snažíme se na něm najít něco pozitivního.
 
Učitel má několik možností jak s agresorem postupovat: Zdržení žáka ve škole po vyučování; Vyžadování náhrady za poškozený předmět; Oznámení prohřešku rodičům; Odvedení žáka k rodičům s žádostí, aby uplatnili výchovný vliv a vzali dítě na zbytek dne do své péče; Oficiální stížnost řediteli; Oznámení prohřešku osobě, na které dítěti záleží; Oznámení prohřešku na schůzi rodičů; Vyloučení žáka z akce, na kterou se těší; Umístění žáka na čas do jiné třídy nebo nižšího ročníku; Umístění žáka o přestávkách do blízkosti pedagoga; Důtka, nebo snížení známky z chování; Oznámení prohřešku na policii; Vyloučení ze školy; Nařízení ochranné výchovy; Umístění žáka v diagnostickém ústavu; Umístění žáka v dětském domově aj.

 

Úkol: Popište, co uděláte, když zjistíte, že ve vaší třídě dochází k šikanování?