Aplikace metod sociální práce

Techniky a literatura


Použité techniky na prvním setkání


  • Na vraha
    • aktivita na uvolnění
    • Pravidla:
      • Na začátku se tajně určí, kdo je vrah (klienti si zavřou oči a pracovník "vraha" poklepe na rameno, nebo pomocí lístečků). Vrah zabíjí tak, že na někoho mrkne (jedním okem nebo oběma - to je třeba před hrou jasně určit). Háček je v tom, že vrahova oběť se přitom musí na vraha dívat! Jakmile je někdo tímto způsobem připraven o život, tak zkamení. Jestliže někdo zjistí, kdo je vrah (kromě oběti), tak zvedne ruku, čímž dá najevo, že zná vraha. Poté na něj ukáže, anebo řekne jeho jméno. 
      • Nikdo kromě vraha nesmí při hře na nikoho mrknout! Jestli má potřebu si mrknou, je nejlepší když se podívá do stropu a pak zamrká - nedojde tak k nepřehlednostem ve hře.
  • Fix a klíč
    • rozpoznání některých povahových rysů u jedinců ve skupině, podpora soustředění, rozproudění dynamiky ve skupině
    • Pravidla: Klienty posadíme do kruhu. Při této hře se používají čtyři slova: fix, klíč, na, co. Pracovník drží v rukou klíč a fix, jako jediný po celou dobu hry ví, co je v kruhu posíláno za předměty ( i přesto, že jej ostatní drželi v rukou).  Pracovník se otočí na klienta po své pravici a řekne mu "Na", klient se zeptá "Co?" a pracovník řekne "klíč" - v  tu chvíli předává klíč do rukou klienta a ten stejným způsobem pokračuje se sousedem, kterého má po své pravici. Ale klient neví, co drží v rukou, proto poté, co se ho soused zeptá "Co?", tak se klient obrátí na pracovníka a zeptá se rovněž "Co?", pracovník řekne klíč a klient sdělení předá svému sousedovi společně s klíčem. Takto to jde pořád dokola. Ve chvíli kdy pracovník na jednu stranu vyšle klíč, tak zároveň na druhou stranu pošle i fix. A vše probíhá stejným způsobem. Správně provedená hra končí tím, že pracovník má předměty v opačné ruce, než na začátku.
  • Small talk
    • V čem jsi alespoň trochu dobrý? (nakreslit ruku, sluníčko, atp.)
    • hovořit o tom v čem je alespoň trochu dobrý a hledat v tom možnosti řešení klientovi situace
    • ptáme se neustále co tě na tom baví, a co ještě a co tě baví na tom, že tě to baví, atp. => cílem je klienta co nejlépe poznat
  • Házení do koše
    • uvědomění si odlišných startovních pozic při vstupu do života


Knihy a odkazy

KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik, 2006.

KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi, 2019; 2013. 

MAŠÁT, V. Vybrané postupy sociální práce se skupinou, 2012. 

ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pomáhají s problémy, 2012.

ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti, 2002.


POMŮCKY