Aplikace metod sociální práce

Komunikační bariéry

Komunikační bariéry 

Aktivity, kterými je možné vysvětlit téma komunikačních bariér, či naladit klienta na spolupráci ve stylu, že máme všichni různé indispozice. 

Zároveň i aktivita týkající se pomluv - jako další komunikační bariéry.

Zoo

Pomůcky: Tyčinky (slané, atp.) 

Průběh: Klienta požádáme, aby si vložil tyčinku do úst (část) a zkusil o sobě říct tři informace, kterého nás představí. Podobně to uděláme i my. Snažíme se hádat, co klient říká. Dále pak pokračujeme v tématu týkajících se bariér, různých indispozic atp. 


Tichá pošta - pantomimou

Klienti se rozdělí do několika skupin (klidně může být jen jedno) a stoupnou si do zástupu. Poslednímu z nich pracovník pošeptá věc, kterou má předvést.

Tento klient poté poklepe na rameno na osobu před ním, která se k němu otočí, a právě tomuto člověku věc pantomimou předvádí. Hádající klient nemluví, pouze pokud si myslí, že uhádl, zvedne ruku nebo jinak naznačí, že uhádl. Tímto přebírá štafetu a stejnou věc předvádí další osobě v řadě stejným systémem. Takto se pokračuje až na konec (začátek zástupu).

Poslední (první) klient pak předvede a nahlas poví, co si myslí, že to je. 

Následně vedeme diskuzi, co jim tato aktivita připomíná v běžném životě. Hovoříme o pomluvách, k čemu to vede v komunikaci a hledáme nástroje, jak se jim vyhnout.


Profil na jednu stránku


Situace - naše reakce - komunikační bariéry?!


V nepříjemných situacích můžeme reagovat nevědomě, anebo vědomě.

Nevědomá reakce je spojena s našimi reflexy - s útokem a únikem.

Vědomá reakce je složitější a vyžaduje trénink. Jde o to se naladit, připojit a dovést naše a klientovo jednání k souhře. Vědomé jednání prochází naším prožíváním, věděním a na základě toho jednáme.  Vědomé připojení se na klienta může být trojího druhu: 

a) identicky - dělám zrcadlo, např. klient křičí, tak křičím s ním (ne na něj!), anebo totožné jednání ještě zesílím (křičím ještě víc)

b) kontraindikačně  - dělám opak, např. klient křičí, tak mluvím potichu

c) komplementárně - dělám doplněk. např. klient křičí, zacpávám si uši, klient křičí, tak fandím; klient něco házím, tak mu podám další věc


Při vědomé reakci na nepříjemnou situaci umožníme klientovi lépe a rychleji odbourat energii, která působí jako bariéra k dalšímu jednání. 


Stupnice vzteku

Zkuste si pojmenovat vztek od jedničky po šest, kdy jedna znamená "malý" vztek a šest "ten největší" vztek. Pojmenujte si je podle vás - jak se vám líbí (např. papińák, nerv,...). U kolonky "Co dělám" napište, co v těch jednotlivých fázích děláte, jak se chováte, jaké fyziologické procesy se dějí. U kolonky "Co prožívám" napište, co prožíváte, jak se cítíte. A poslední část věnujte zamyšlení se nad tím, co by Vám v dané fázi pomohlo, abyste se nedostali do dalšího bodu. 

pojmenováníco dělámco prožívám
6.
5.
4
3.
2.
1.