Stylistika v teorii a praxi

Vybrané problémy stylistiky u nerodilých mluvčích (žáků s OMJ)

(bez komentované prezentace)

text k četbě: stať   M. Čechové Věcné styly ve vzdělávání bohemistů cizinců M. Čechové (viz skeny v příloze)

Cvičení č. 1:  Přečtěte si text Bohemia z přílohy (omluvte prosím  poněkud horší sken) a pojmenujte specifika projevu dotyčného žáka s odlišným mateřským jazykem. Jaké jsou dominantní prvky jeho individuálního stylu? Pojmenujte silné stránky slohového projevu žáka; identifikujte a) jazykové chyby, b) slohové nedostatky (které jsou spíše systémové a které nahodilé?), c) jednou či dvěma větami vyzdvihněte kvality (pozitiva) textu - v čem je text dobrý, proč je zajímavý…?

Cvičení 2: Pročtěte si výukový materiál k tématu charakteristika filmové/literární postavy (autorka Michaela Jiroutová ze společnosti Meta, o. p. s.). Materiály byly navrhnuty pro práci se žáky s odlišným mateřským jazykem v běžné třídě na střední škole. Zvláštní pozornost věnujte typům úkolů, včetně formulace zadání. Zamyslete se na tím, a) v čem spočívá specifičnost těchto materiálů; čím se podle Vás liší od materiálů na totéž téma pro rodilé mluvčí; b) které úlohy by mohly být vhodné i pro rodilé mluvčí (které z principů uplatňovaných v tomto výukovém materiálů jsou obecnější a fungují/mohly by dobře fungovat  ve výuce slohu i v případě rodilých mluvčích, resp. smíšených skupin).