Didaktika českého jazyka 1
Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Didaktika českého jazyka 1
Info
Období
podzim 2020
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
3
PDF
1
Studijní text
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 5. 10. 2020 do 11. 10. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 12. 10. 2020 do 18. 10. 2020.
Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 10. 2020 do 25. 10. 2020.
Kapitola obsahuje:
2
PDF
2
Studijní materiály
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 26. 10. 2020 do 1. 11. 2020.
Učitel doporučuje studovat od 2. 11. 2020 do 8. 11. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 9. 11. 2020 do 15. 11. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 16. 11. 2020 do 22. 11. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 23. 11. 2020 do 29. 11. 2020.
Kapitola obsahuje:
4
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 30. 11. 2020 do 6. 12. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
2
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 12. 2020 do 13. 12. 2020.
Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 14. 12. 2020 do 20. 12. 2020.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 12. 2020 do 27. 12. 2020.
Učitel doporučuje studovat od 28. 12. 2020 do 3. 1. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 4. 1. 2021 do 10. 1. 2021.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Studijní text

Úvod

Výuka probíhá online.


Požadavky k ukončení předmětu:

Předmět je ukončen zápočtem. Zápočtový test zahrnuje korekturu textu.

V textu o deseti řádcích se může student dopustit max. 2 chyb.
Obsahem testu je zvládnutí dovedností v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického. Dovednost se nacvičuje formou samostatné práce (prostřednictvím úkolů v IS).


Předpokládá se samostatné studium doporučené literatury. Požaduje se též znalost učebnic pro 1. stupeň ZŠ, orientace v RVP ZV a ve Standardech pro základní vzdělávání.


Aktivní účast v hodinách

Požaduje se aktivní zapojení při online konferenčních setkáních přes aplikaci MS Teams. Termíny budou studentům zveřejňovány s předstihem. Dále se vyžaduje plnění zadaných úkolů (korektury textů) a studium vložených materiálů.


Literatura: 

  • povinná:  
    • BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 183 s. ISBN 8004242510.
    • KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK a Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015. 225 s. ISBN 978-80-7481-145-6.
    • HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 137 s. ISBN 9788021042445.
    • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013. 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3.
  • doplňující:  
    • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.  
    • Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. Sborník příspěvků z konference k 80. výročí vzniku samostatného státu. 1999. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1999. SPPFMU, sv. 146, řada jazyková a literární sv. 29. ISBN 80-210-2164-0.
    • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001. 70 s. ISBN 80-210-2540-9.
    • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001. 108 s. ISBN 80-7289-032-8.

Týden 1 (6.10. a 7. 10.) Úvodní setkání v MS Teams

Osnova:

  • úvodní informace
  • online setkání v prostředí MS Teams

Prostudujte si text "Kurikulární dokumenty".



Níže naleznete plné znění "Standardů RVP ZV oboru Český jazyk a literatura" a "Metodických komentářů ke Standardům pro základní vzdělávání".


Doporučené internetové zdroje:

Týden 2 (13. 10. a 14. 10.) Výuka se nekoná (konference)


Výuka se v tomto týdnu nekoná z důvodu mé účasti na konferenci.

Týden 3 (20.10 a 21. 10.) Typy a struktura vyučovacích hodin

Osnova:

  • Typy a struktura vyučovacích hodin českého jazyka
  • Příprava na vyučovací hodinu o spodobě znělosti (zvuková stránka jazyka)
  • Korektura textu


Prostudujte si přiložený text "Typy a struktura vyučovacích hodin".

Přečtěte si ukázku konkrétní přípravy na vyučovací hodinu o spodobě znělosti, kterou zpracovala Vaše kolegyně: "Příprava ČJ: Spodoba znělosti". V textu jsou zahrnuty i komentáře vyučující. Text je vhodnou ukázkou zpracování přípravy na určité téma dle obecné struktury vyučovací hodiny.

ÚKOL 1: Na základě přečteného textu vymyslete vhodná slova na vyvození učiva o spodobě znělosti na 1. stupni. Uveďte alespoň 3 různé příklady se zdůvodněním.

ÚKOL 2: Proveďte korekturu textu, opravené jevy zdůvodněte.

Kontrola úkolů proběhne na výuce v aplikaci MS Teams v týdnu 5.

Týden 4 (27. a 28. 10.) Příprava učitele na vyučovací hodinu

Osnova:

  • Příprava učitele na vyučovací hodinu
  • Metody práce učitele
  • Metodické komentáře ke Standardům pro ZV: ukázka minimální, optimální, excelentní úrovně ilustrativních úloh 
  • Korektura textu


Prostudujte si texty "Příprava učitele na vyučovací hodinu" a "Metody práce učitele".

Přečtěte si ukázku ilustrativních úloh "Slovní druhy plnovýznamových slov", srovnejte úlohy na minimální, optimální a excelentní úrovni.

Za pomoci Internetové jazykové příručky proveďte korekturu textu.

Týden 5 (3. 11. a 4. 11.) Výuka v MS Teams

Týden 6 (10. 11. a 11. 11.) Praxe


Výuka se nekoná z důvodu souvislé pedagogické praxe.

Týden 7 (17. 11. a 18. 11.) Praxe


Výuka se nekoná z důvodu souvislé pedagogické praxe.

Týden 8 (24. 11. a 25. 11.) Praxe


Výuka se nekoná z důvodu souvislé pedagogické praxe.

Týden 9 (1. 12. a 2. 12.) Výuka v MS Teams; Všestranný jazykový rozbor


Osnova:

  • Slovní druhy - osvojování jmenných a slovesných kategorií, algoritmus určování slovních druhů
  • Všestranný jazykový rozbor
  • Korektura textu

Týden 10 (8. 12. a 9. 12.) Výuka v MS Teams; Pravopis


Osnova:

  • pravopis a jeho druhy
  • prověřování a hodnocení pravopisu, klasifikační stupnice
  • korektura textu

Týden 11 (15. 12. a 16. 12.) Vztahy jazyk/sloh/lit.; didaktické zásady


Osnova:

  • vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře
  • cíle vzdělávací oblasti
  • didaktické zásady

Materiály si samostatně prostudujte. Korekturu textu si splňte za pomoci Internetové jazykové příručky

Pro samostudium vkládám k příštímu týdnu i téma frazeologie. Přiložen bude i přehled současných učebnic českého jazyka pro 1. stupeň - o jejich koncepci budeme podrobněji hovořit v jarním semestru.

Týden 12 (22. 12. a 23. 12.) Výuka se nekoná. Samostudium: frazeologie, učebnice

Osnova:

  • Využití frazeologie, přísloví, rčení ve vyučovacích hodinách
  • Současné učebnice českého jazyka na 1. stupni ZŠ

Týden 13 (29. 12. a 30. 12.) Výuka se nekoná

Týden 14 (5. 1. a 6. 1.) Zápočtový týden

OKRUHY KE ZKOUŠCE

V přiloženém dokumentu jsou uvedeny okruhy ke zkoušce z předmětu Didaktika českého jazyka 1. 

Okruhy z jazykové výchovy (tj. náplň podzimního semestru, viz níže) spolu s okruhy ze slohové a komunikační výchovy (tj. náplň následujícího jarního semestru v rámci předmětu Didaktika českého jazyka 2)  budou zahrnuty do souhrnné závěrečné zkoušky na jaře 2021.

Připomínám, že tento semestr je zakončen zápočtem (korekturou textu).


Při