Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Úvod
Výuka probíhá online.
Předmět je ukončen zápočtem. Zápočtový test zahrnuje korekturu textu.
Předpokládá
se samostatné studium doporučené literatury. Požaduje se též znalost
učebnic pro 1. stupeň ZŠ, orientace v RVP ZV a ve Standardech pro
základní vzdělávání.
Aktivní účast v hodinách
Požaduje se aktivní zapojení při online konferenčních setkáních přes aplikaci MS Teams. Termíny budou studentům zveřejňovány s předstihem. Dále se vyžaduje plnění zadaných úkolů (korektury textů) a studium vložených materiálů.
Literatura:
- povinná:
- BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 183 s. ISBN 8004242510.
- KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK a Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015. 225 s. ISBN 978-80-7481-145-6.
- HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 137 s. ISBN 9788021042445.
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013. 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3.
- doplňující:
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
- Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. Sborník příspěvků z konference k 80. výročí vzniku samostatného státu. 1999. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1999. SPPFMU, sv. 146, řada jazyková a literární sv. 29. ISBN 80-210-2164-0.
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001. 70 s. ISBN 80-210-2540-9.
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001. 108 s. ISBN 80-7289-032-8.
Týden 1 (6.10. a 7. 10.) Úvodní setkání v MS Teams
Osnova:
- úvodní informace
- online setkání v prostředí MS Teams
Prostudujte si text "Kurikulární dokumenty".
Níže naleznete plné znění "Standardů RVP ZV oboru Český jazyk a literatura" a "Metodických komentářů ke Standardům pro základní vzdělávání".
Doporučené internetové zdroje:
Týden 2 (13. 10. a 14. 10.) Výuka se nekoná (konference)
Výuka se v tomto týdnu nekoná z důvodu mé účasti na konferenci.
Týden 3 (20.10 a 21. 10.) Typy a struktura vyučovacích hodin
Osnova:
- Typy a struktura vyučovacích hodin českého jazyka
- Příprava na vyučovací hodinu o spodobě znělosti (zvuková stránka jazyka)
- Korektura textu
Prostudujte si přiložený text "Typy a struktura vyučovacích hodin".
Přečtěte si ukázku konkrétní přípravy na vyučovací hodinu o spodobě znělosti, kterou zpracovala Vaše kolegyně: "Příprava ČJ: Spodoba znělosti". V textu jsou zahrnuty i komentáře vyučující. Text je vhodnou ukázkou zpracování přípravy na určité téma dle obecné struktury vyučovací hodiny.
ÚKOL 1: Na základě přečteného textu vymyslete vhodná slova na vyvození učiva o spodobě znělosti na 1. stupni. Uveďte alespoň 3 různé příklady se zdůvodněním.
ÚKOL 2: Proveďte korekturu textu, opravené jevy zdůvodněte.
Kontrola úkolů proběhne na výuce v aplikaci MS Teams v týdnu 5.
Týden 4 (27. a 28. 10.) Příprava učitele na vyučovací hodinu
Osnova:
- Příprava učitele na vyučovací hodinu
- Metody práce učitele
- Metodické komentáře ke Standardům pro ZV: ukázka minimální, optimální, excelentní úrovně ilustrativních úloh
- Korektura textu
Prostudujte si texty "Příprava učitele na vyučovací hodinu" a "Metody práce učitele".
Přečtěte si ukázku ilustrativních úloh "Slovní druhy plnovýznamových slov", srovnejte úlohy na minimální, optimální a excelentní úrovni.
Za pomoci Internetové jazykové příručky proveďte korekturu textu.
Týden 5 (3. 11. a 4. 11.) Výuka v MS Teams
Týden 6 (10. 11. a 11. 11.) Praxe
Výuka se nekoná z důvodu souvislé pedagogické praxe.
Týden 7 (17. 11. a 18. 11.) Praxe
Výuka se nekoná z důvodu souvislé pedagogické praxe.
Týden 8 (24. 11. a 25. 11.) Praxe
Výuka se nekoná z důvodu souvislé pedagogické praxe.
Týden 9 (1. 12. a 2. 12.) Výuka v MS Teams; Všestranný jazykový rozbor
Osnova:
- Slovní druhy - osvojování jmenných a slovesných kategorií, algoritmus určování slovních druhů
- Všestranný jazykový rozbor
- Korektura textu
Týden 10 (8. 12. a 9. 12.) Výuka v MS Teams; Pravopis
Osnova:
- pravopis a jeho druhy
- prověřování a hodnocení pravopisu, klasifikační stupnice
- korektura textu
Týden 11 (15. 12. a 16. 12.) Vztahy jazyk/sloh/lit.; didaktické zásady
Osnova:
- vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře
- cíle vzdělávací oblasti
- didaktické zásady
Materiály si samostatně prostudujte. Korekturu textu si splňte za pomoci Internetové jazykové příručky.
Pro samostudium vkládám k příštímu týdnu i téma frazeologie. Přiložen bude i přehled současných učebnic českého jazyka pro 1. stupeň - o jejich koncepci budeme podrobněji hovořit v jarním semestru.
Týden 12 (22. 12. a 23. 12.) Výuka se nekoná. Samostudium: frazeologie, učebnice
Osnova:
- Využití frazeologie, přísloví, rčení ve vyučovacích hodinách
- Současné učebnice českého jazyka na 1. stupni ZŠ
Týden 13 (29. 12. a 30. 12.) Výuka se nekoná
Týden 14 (5. 1. a 6. 1.) Zápočtový týden
OKRUHY KE ZKOUŠCE
V přiloženém dokumentu jsou uvedeny okruhy ke zkoušce z předmětu Didaktika českého jazyka 1.
Okruhy z jazykové výchovy (tj. náplň podzimního semestru, viz níže) spolu s okruhy ze slohové a komunikační výchovy (tj. náplň následujícího jarního semestru v rámci předmětu Didaktika českého jazyka 2) budou zahrnuty do souhrnné závěrečné zkoušky na jaře 2021.
Připomínám, že tento semestr je zakončen zápočtem (korekturou textu).
Při