Jako vhodný zdroj pro brouzdání světem řeského umění mohou posloužit online dokumentace sbírek Národního archeologického muzea v Athénách.
Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Interaktivní osnova kurzu má jednoduché chronologické řazení. Slouží jako doplňující podklad k přednáškám kurzu. Jde o živý dokument, který bude stále doplňován.
Cílem kurzu je, aby studující získali/y přehled o základních milnících v dějinách kultury na našem území a v té souvislosi i některými důležitými aspekty Evropské kultury. Kurz nepředstavuje komplexní úvod do světových dějin kultury. Je zjevné, že čím blíže současnosti, tím jsou informace v osnově povrchnější či více kusé. Záměrem je studující upozornit na klíčové momenty, změny, připomenout jim, co by měli znát ze svých studijí nejenom vysokoškolských, či na co by se mohli/y zaměřit v rámci přípravy ke státní zkoušce. Osnova tedy není vyčerpávající a spíše naznačuje, co považujeme za obecný kulturní přehled, který by měli/y mít budoucí učitelé a učitelky občanské výchovy a základů společenských věd.
Kulturou v tomto kurzu míníme především hmotné a nehmotné kulturní dědictví související s uměleckou tvorbou, řemesly, stavebnictvím, písemnictvím atd. Nehovoříme o kultuře ve smyslu antropologickém či sociologickém.
Na tvorbě osnovy spolupracovali také studující PdF. Původní kresby pro interaktivní osnovu jsou dílem Michaely Dufkové. Původní vida sestavili z volně dostupných materiálů Štěpán Kráčmar spolu se Zuzanou Satkovou.
Povinná literatura:
Tato literatura je vhodná jako základní text k přípravě na zkoušku i státní zkoušku. Pro hlubší vhled do problematiky doporučujeme vaší pozornosti texty uvedené u jednotlivých kapitol osnovy; tyto texty berte jako toexty doporučené a rozšiřující.
- Černá, M. (2002). Dějiny výtvarného umění. 3., rozš. vyd. Praha: Idea Servis. 216 s. ISBN 80-85970-41-4.
- Odehnalová, A. (2001). Vybrané kapitoly z dějin kultury XX. století. Brno: CERM akademické nakladatelství. 318 s. ISBN 8072042114.
Doporučená literatura:
U jednotlivých kapitol jsou texty především z následujích publikací:
Hauser, A. 1999 (1951). The Social History of Art, Vol I.–III. Routledge.
Gombrich, E. 1997. Příběh umění. Argo.
Další doporučená literatura:
Petrasová, T., Švácha, R. (eds.) 2017. Dějiny umění v českých zemích 800–2000. Praha: Ústav dějin umění AV ČR.
Povinná a doporučená literatura je současně představuje zdroje, ze kterých tato osnova v této chvíli vychází.
-
UNESCO
Kultura, umění a jejich vztah k RVP
Výuka dějin
kultury na školách vychází z potřeby alespoň základní orientace
v umění, kterou člověk do života potřebuje. Toto téma navazuje na
literaturu a dějepis, kdy poznatky z těchto předmětů prohlubuje a uvádí do
širších souvislostí. Dějiny kultury též představují pomoc při přípravě na
studium některých humanitních oborů, poskytují základní informace pro cestování
po světě nebo prohlubují vnímání a úctu k uměleckým projevů a zvyšují vlastní
sebevědomí vzdělaného člověka.
Slovo kultura pochází z latinského colere, což znamená pěstovati či vzdělávati. Je výtvorem člověka a odlišuje člověka od ostatních živých bytostí. Je to např. technika, vlastnictví, zákony, vláda, mravní zákoník, tedy charakteristické reakce lidské společnosti na různé potřeby, vzniklé z jejího soužití a ze základní lidské přirozenosti.
Kultura je
tedy brána jako společný způsob života, tedy cítění, myšlení, chtění a konání,
jehož důsledkem je společný životní styl. Ten by nebyl možný bez společného
uznávání týchž životních zásad a hodnot, které představují ucelený soubor
zakládajících principů kultury.
Prvky a složky kultury
- Kulturní rys = určitý prvek národní kultury (abeceda, kroj)
- Kulturní komplex = soubor kulturních prvků vzájemně příbuzných a logicky uspořádaných (vše co se týká krojů)
- Celý soubor kulturních rysů a kulturních komplexů jednoho národa je jeho kultura.
- Kulturní okruh = oblast, kde určitá kultura převládá
K výše uvedenému lze
konstatovat, že lidé z rozdílných kulturních okruhů mívají odlišné názory i na
základní společenské věci (vztah muže a ženy). Rozdílné kulturní okruhy a
vzájemné averze proto mohou být v budoucnu zdrojem konfliktů. Mezi hlavní
světové kultury pak můžeme zařadit kultury:
- Západní (evropský, Severní Amerika)
- Konfuciánskou
- Japonskou
- Islámskou (arabská, turecká, malajská)
- Hinduistickou
- Slovansko – pravoslavnou
- Latinskoamreickou
- Africkou
- Z hlediska periodizačního - pravěk, starověk, středověk, novověk, moderní umění
- Z hlediska geografického - Evropská, euroamerická, africká, Dálný východ,…
- Z hlediska periodizačního i geografického - antické Řecko, středověká Francie,…
- Světonázorová hlediska - křesťanství, islám,…
- Z hlediska národnostního - česká, čínská, řecká,…(kultura)
Prazáklad
naší kultury byl vytvořen již v evropském starověku jedinečnou syntézou tří
elementů:
Řecká
filozofie (úcta k rozumu a vzdělanosti)
V antickém Řecku nejvíce ctili lidské individuum
vybavené rozumem. Řekové jsou v naší kultuře tvůrci rozumu. Zde má
základní význam Sokrates, který na vrchol lidského fungování kladl schopnost
rozumu logicky myslet. Tzv. sokratovský dialog měl za cíl tvoření pojmů a
definic. Řecké logos je ústřední pojem celé řecké kultury. Trojici
psychických složek – cit, myšlení, vůle – jimiž je člověk od přírody vybaven,
odpovídaly tři nadosobní hodnoty – krása, pravda a dobro. Usilovat o tyto
hodnoty bylo rozumné a přirozené. Člověk se stával člověkem tím, že vytvářel
krásu, hledal pravdu a konal dobro. Řekové však byli na tolik rozumní, že
vyhradili pro možnost poznání i neracionální metody nebo intuici. Sokrates
například tvrdil, že člověk má daimonion, něco jako vnitřní hlas nebo
svědomí, intuici. Řekové tedy definovali metodu lidského poznání jak
racionální, tak i iracionální.
Římské právo
(smysl pro právo a organizaci)
Vklad Římanů spočívá v myšlence právního
občanství. Římané chtěli vládnout světu a tedy ho spravovat. Hodnotou obecně
lidskou se pro ně stal pojem neporušitelných práv občana vůči každému na světě,
i vůči vlastní obci, a také pojem státu, jenž občanům zaručoval jeho práva,
tedy rovnost před zákonem čili spravedlnost. To vše bylo garantováno veškerou
mocí římského impéria. Proto např. jedno z mouder římských právníků zní
„Právo je umění dobrého a spravedlivého“ nebo římský filozof Cicero pronesl „Všechno
na světe je nejisté, když se lidé odchýlí od práva“. Římským občanem a tedy nositelem práv
pochopitelně nebyli všichni lidé, jednalo se v podstatě jen o svobodné
muže, proto nelze na pojem římského občanství nahlížet dnešním pohledem.
Křesťanská
etika (humanismus)
Křesťanství pozdní antiky pak nahradilo antický
polyteismus monoteismem. Splnilo potřebu náboženské vroucnosti, kterou už
neplnil pluralistický náboženský kultismus. Převratným aktem pak bylo založení
nové mravnosti. Křesťanské učení pak představuje především etické učení.
Křesťanský člověk žije univerzální láskou k bližnímu, dokáže milovat i
svého nepřítele.
Funkce kultury
O kultuře se
říká, že představuje ochranou klenbu nad lidským rodem. Každá generace přejímá
kulturu té předchozí, přidává k ní svůj podíl a tím chrání fungování života v
lidské společnosti. Pro jedince pak představuje kultura jedinou formu jeho
nesmrtelnosti. Západní kultura vychází z předpokladu, že život je něco
dobrého, proto si přejeme nejen žít, ale mít kladný vztahu k životu a snahu žít
dobře a plně.
Základní principy kultury se odehrávají společenským tlakem. Rozmnožování kultury se pak činí pomocí výchovy, která probíhá v rodině a ve škole. Toto je pak velmi ovlivněno prostředím, ve kterém člověk žije nebo ze kterého pochází (označováno jako sociální determinace). Předmětem výchovy je dítě.
Důležitou roli v propagaci
kultury pak hrají média – noviny, časopisy, rozhlas a televize, internet. Nositelem
kultury je umění, ale jeho funkce je ale primárně estetická. V šíření duchovní
kultury pak hraje velkou roli také náboženství.
Kulturu rozlišujeme na hmotnou
(materiální) a duchovní. Všechny složky duchovní kultury by měly být podřízený
mravnosti (např. politická kultura). Hmotná kultura se týká i užitkových věcí a
v hmotné kultuře se často věci odvíjí podle módy. Móda je krátkodobý estetický
názor velké části lidstva na vnější formy života. V některých oblastech je však
móda nežádoucí – ve vědě, politice nebo umění. Nejvyšší formou duchovní kultury
je umění (cit) a věda (rozum).
Kultura v RVP
Celý Rámcový vzdělávací program je velmi obecný. Záleží
především na škole, jak vytvoří svůj školní vzdělávací program a jak bude výuka
koncipovaná. Rozvoj žáků v této oblasti bude. Také hodně záležet na
osobnosti učitele, jak s žáky bude komunikovat a tedy i jak bude rozvíjet jejich
osobnost.
Vzdělávání v této oblasti přináší umělecké osvojování světa,
tj. osvojování s estetickým účinkem. V procesu uměleckého osvojování světa
dochází k rozvíjení specifického cítění, tvořivosti, vnímavosti jedince k
uměleckému dílu a jeho prostřednictvím k sobě samému i k okolnímu světu.
Součástí tohoto procesu je hledání a nalézání vazeb mezi druhy umění na základě
společných témat, schopnosti vcítit se do kulturních potřeb ostatních lidí a
jimi vytvořených hodnot a přistupovat k nim s vědomím osobní účasti. V
tvořivých činnostech jsou rozvíjeny schopnosti nonverbálního vyjadřování
prostřednictvím tónu a zvuku, linie, bodu, tvaru, barvy, gesta, mimiky atp.
- pochopení umění jako specifického způsobu poznání a k užívání jazyka umění jako svébytného prostředku komunikace
- chápání umění a kultury v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence; k učení se prostřednictvím vlastní tvorby opírající se o subjektivně jedinečné vnímání, cítění, prožívání a představy; k rozvíjení tvůrčího potenciálu, kultivování projevů a potřeb a k utváření hierarchie hodnot
- spoluvytváření vstřícné a podnětné atmosféry pro tvorbu, pochopení a poznání uměleckých hodnot v širších sociálních a kulturních souvislostech, k tolerantnímu přístupu k různorodým kulturním hodnotám současnosti a minulosti i kulturním projevům a potřebám různorodých skupin, národů a národností
- uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince; k tvořivému přístupu ke světu, k možnosti aktivního překonávání životních stereotypů a k obohacování emocionálního života zaujímání osobní účasti v procesu tvorby a k chápání procesu tvorby jako způsobu nalézání a vyjadřování osobních prožitků i postojů k jevům a vztahům v mnohotvárném světě
Na druhém stupni základní školy by
se žákům měla otevírat cesta k širšímu nazírání na umění a kulturu. Pro
pochopení umění je potřeba žákům vysvětlit či připomenout historické
souvislosti a společenské kontexty doby, ve které umělecké dílo vznikalo.
Inspirací a pomůckou při výuce se tedy stávají právě umělecká díla (výtvarná,
literární, hudební, dramatická).
Pravěk
Antické Řecko
Minojské a Mykénské umění
Minojské umění
První státní útvar v Evropě vznikl na Krétě. Tato
kultura dostala název Minojská podle mýtického krále Minoa, který měl na Krétě
vládnout. Minojská civilizace byla známá svou krásnou keramikou, ale také
freskami a prací s kamenem a kovem. Většina minojských fresek byla nalezena v
paláci Knossos a v Akrotiri na ostrově Santorini na Kykladách. Jelikož se jedná
o dvě hlavní naleziště, není jasné, jak moc byly rozšířené po celém minojském
světě, ale je zřejmé, že byly malovány na vysoce postavených místech. Zobrazují
obecné výjevy, stylizované a zobecněné obrazy, které musely být běžnými
obrazovými motivy, většinou souvisejícími s převládající minojskou ideologií a
náboženstvím.
Minojská keramika se dnes používá jako nástroj pro datování minojské
civilizace. Nádoby, které obsahovaly oleje a masti, vyvážené z Kréty v 18.
století př. n. l., byly nalezeny na lokalitách po celém Egejském moři, na řecké
pevnině, na Kypru, podél pobřeží Sýrie a v Egyptě, což ukazuje na široké
obchodní kontakty Mínojců.
Zajímavé je, že motivy na krétských malbách z této doby
jsou vesměs mírumilovné, veselé, ukazující zvířata, krásu apod., přestože ve
všech ostatních orientálních kulturách této doby převažují motivy války,
násilí, boje apod.
Vybrané exponáty muzea v Heraklionu: ukázka Minojského umění
Mykénské umění
Na řecké pevnině v ještě „předantické“ době vznikla
tzv. Mykénská civilizace, jejímž objevitelem byl Heinrich Schliemann. Mykénské
umění je podobné minojskému a mnoho z něj bylo nalezeno v královských hrobech v
Mykénách. Nejslavnějším nálezem z tohoto období je zlatá maska, která je
nazývána Agamenonova.
Heinrich Schliemann, který artefakt objevil v roce 1876, se
domníval, že se jedná o pohřební masku mykénského krále Agamemnóna, vůdce
Achajců v Homérově eposu o trojské válce Iliada, ale moderní archeologické
výzkumy naznačují, že maska pochází z doby kolem roku 1600 př. n. l., tedy z
doby předcházející legendární trojské válce asi o 400 let.
Mykénská keramika byla dosti podobná minojské, ale výzdoba
nebyla vždy tak jemně provedená. Mykénské fresky opět kopírovaly minojský styl
a zdobily stěny paláců na místech, jako jsou Mykény, Pylos a Tiryns. Dochovaly
se však pouze fragmenty.
Mykéňané nevyráběli velké sochy, ale hliněné figurky, které
byly nalezeny na nalezištích po celém mykénském světě, datované do období
1400-1200 př. n. l. a pozoruhodně podobné svým designem. Figurky jsou vysoce
stylizované, až je téměř nelze rozeznat jako lidskou podobu, a nejčastěji se
jedná o stojící ženy, které pravděpodobně představují bohyně přírody.
Mykénské památky na stránkách athénského archeologického muzea: nejdůležitější památky z období včetně zlaté Agamemnonovy masky.
Řecké umění
Charakter řeckého umění
V čem spočívá kulturní význam antiky pro současnost? Náš
způsob života vychází právě z vyspělé antické civilizace, která byla
vytvořena asi před 2500 lety Řeky a později Římany přenesena do celé Evropy a
mnohdy i dále. Systém našeho myšlení, věda i umění byly vybudovány na antických
základech. O antické památky je stále velký zájem, zachovalé antické stavby
patří k nejnavštěvovanějším památkám na světě.
V životě Řeků zaujímalo umění jiné postavení než
v naší době. Mělo vždy praktický smysl, ať šlo o výzdobu chrámu nebo dekor
vázy. Řekové považovali umění svým způsobem za řemeslo a každý uměle prošel
přísným vzděláním u svého mistra. Z toho důvodu lze vysvětlit určitý
konzervativní ráz řeckého umění, které prošlo za dlouhou dobu jen malými
změnami, i omezený okruh námětů. V 5. století př. n. l. panovala všeobecně
shoda, že cílem umění je poučovat, vytvářet dokonalé podoby lidí a bohů a
zobrazovat vznešené náměty, které vyjadřují triumf řecké civilizace nad
barbarstvím. Řekové také věřili že v této době bylo dosaženo dokonalosti
formy v podobě chrámu Parthenónu a jeho sochařské výzdoby.
Řecké umění vyniká mezi ostatními starověkými kulturami
naturalistickým, ale idealizovaným zobrazováním lidského těla, v němž byly většinou
v centru pozornosti převážně nahé mužské postavy.
Umění antického Řecka se obvykle stylově dělí na tři období:
archaické, klasické a helénistické.
Helénistická epocha ve 4. století výrazně změnila celý
charakter řeckého umění. Ideálu z 5. století byl vytýkán nedostatek
pestrosti. Inspirace vycházela ze světa přírody a lidí, velké oblibě se těšil
portrét. Umělcům se velmi rozšířily obzory v souvislosti s cestováním
a poznáním světa, kterému pomohlo tažení Alexandra Velikého.
Sochařství
Sochařství antického Řecka je
hlavním dochovaným druhem starořeckého umění. Starověcí Řekové se velmi brzy
rozhodli, že nejdůležitějším předmětem umělecké tvorby je lidská postava.
Vnímali své bohy jako lidi s lidskou podobou, a proto se v umění příliš
nerozlišovalo mezi posvátným a světským; lidské tělo bylo jak světské, tak
posvátné. Socha, původně jednotlivá, ale v helénistickém období často ve
skupinách, byla dominantní formou, i když reliéfy byly také důležité.
V archaickém období
mají volně stojící postavy stejnou pevnost a čelní postoj, které jsou
charakteristické pro sochařství v orientálních kulturách, ale jejich formy
jsou dynamičtější než například u egyptského sochařství. Po roce 575 př. n. l.
začaly takovéto postavy, mužské i ženské, nosit tzv. archaický úsměv. Tento
výraz, který nemá žádnou specifickou příslušnost k zobrazované osobě nebo
situaci, mohl být prostředkem, který měl postavám dodat výraznou lidskou
charakteristiku.
Převažovaly tři typy postav - stojící
nahý mladík (kouros, množné číslo kouroi), stojící zahalená dívka (kore, množné
číslo korai) a sedící žena. Všechny zdůrazňují a zobecňují základní rysy lidské
postavy a ukazují stále přesnější chápání lidské anatomie.
V klasickém období došlo ke změnám
ve stylu a funkci sochařství a k dramatickému nárůstu technických dovedností
řeckých sochařů při zobrazování realistických lidských forem. Také pózy se
staly naturalističtějšími, zejména na počátku tohoto období.
Od roku 500 př. n. l. začaly
řecké sochy stále častěji zobrazovat skutečné lidi, na rozdíl od nejasných
interpretací mýtů nebo zcela fiktivních adoračních soch, ačkoli styl, kterým
byly zobrazovány, se ještě nevyvinul do realistické podoby portrétu.
V klasickém období se také
rozšířilo používání soch a sousoší jako výzdoby budov. V charakteristických
chrámech klasického období, jako byl Parthenón v Athénách nebo Diův chrám v
Olympii, se pro dekorativní vlysy používaly reliéfní sochy.
V helénském období se
řecké umění se stávalo stále rozmanitějším a bylo ovlivňováno kulturami národů,
které podlehly dobyvačnému tažení Alexandra Velikého.
V tomto období došlo v sochařství opět k posunu směrem k rostoucímu naturalismu. Obyčejní lidé, ženy, děti, zvířata a domácí scény se staly přijatelnými náměty pro sochy, které si objednávaly bohaté rodiny pro výzdobu svých domů a zahrad. Vznikaly realistické postavy mužů a žen všech věkových kategorií a sochaři již necítili povinnost zobrazovat lidi jako ideály krásy nebo fyzické dokonalosti.
Malířství
Řecké malířství nebylo
zpočátku malířstvím v dnešním smyslu, nýbrž jen dekorativním doplňkem
stavitelství, sochařství a keramiky. V samostatné odvětví se vyvinulo až v
první polovině 5. století př. n. 1., kdy se v Athénách objevila velká tvůrčí
postava Polygnóta z Thasu. Prvním malířem, o jehož díle máme záznam, byl
Búlarchos; namaloval prý obraz pro lýdského krále Kandaula. Paletu neměli
malíři příliš pestrou a omezovali se na čtyři barvy: bílou, černou, červenou a
žlutou. Nejstarší jejich technikou byla malba na čerstvou omítku čili freska.
Později k ní přibyla tempera pro malbu na dřevě a pak také na plátně, u které
jako pojiva užívali vaječného žloutku, a nakonec enkaustika, tj . nanášení
rozpuštěných barev smíšených s rozehřátým voskem (olejomalbu antika
neznala). Náměty čerpali řečtí malíři hlavně z mýtů, jež byly, stejně jako v
poezii a sochařství, živnou půdou jejich umění.
Tradice freskové výzdoby
v Řecku sahá přinejmenším do minojské a mykénské doby bronzové, kdy byly
freskami bohatě vyzdobeny například Knóssos, Tiryns a Mykény. Fresky jsou v písemných
pramenech často popisovány a zdá se, že mnoho z nich bylo vytvořeno v klasickém
a helénistickém období. Kvůli nedostatku dochovaných neporušených staveb se
jich ale mnoho bohužel nedochovalo. Nejvíce těch, které se dochovaly, bylo
nalezeno uvnitř hrobek.
Hudba
Architektura
Dórský sloup vznikl v
pevninském Řecku okolo 7. století př. n. l. přenesením principů tehdejší
dřevěné architektury do možností kamene. Dórský sloup je velmi jednoduchý,
strohý a poznáte jej podle toho, že nestojí na podstavci, ale vyrůstá přímo z
podlahy. Dórské sloupy na rozdíl od těch jónských byly stavěny blíže u sebe,
takže v mnohých lidech vzbuzovaly klaustrofobní pocity. Stavěly se po celém
Řecku a pronikly dokonce i do jižní Itálie a na Sicílii. Vynikající ukázkou této
architektury je Chrám boha Dia v Olympii. Někdy je nazýván jako mužský sloh.
Jónský styl pochází z Ionie,
což je starověký název pro západní Malou Asii – tedy dnešní Turecko. Jónské
sloupy bývaly umisťovány ve větší vzdálenosti od sebe a bývaly také o něco užší
než sloupy dórské. Průčelí chrámů, na kterých byly jónské sloupy použity, tak
vytvářely dojem většího prostoru. Umístěny bývaly na malém podstavci a jejich
hlavice jsou mnohem zdobnější, zakončené dvěma charakteristickými volutami.
Skvělým příkladem této architektury jsou chrámové sloupy v tureckém Efesu, tedy
v oblasti, kde název původně vznikl. Další hezké jónské sloupy jsou k vidění
například na průčelí chrámu Erechtheion na athénské Akropoli. Někdy je nazýván
jako ženský sloh.
Posledním jmenovaným sloupovým
řádem je řád korintský. Jak už napovídá název, tento řád pochází pravděpodobně
z Korintu. Jeho nejvýraznějším znakem je bohatě zdobená sloupová hlavice, která
má tvar kalichu, zdobeného dvojitou řadou lístků, z kterých vyrůstají voluty.
Sloupy byly štíhlé a vysoké, proto také tento řád působí ze všech tří
nejhonosněji.
Parthenón
Acropolis je součástí hmotného dědiství UNESCO a na jeho stánkách je možné si prohlédnout nejznámějšjí pohledy na ni i její památky. Jiným zdrojem mohou být stránky Muzea Acropolis.
Na závěr se pojďme podrobněji zmínit
o nejslavnější řecké stavbě – Parthenónu. Parthenón byl postaven jako chrám k
oslavě ochranné bohyně Athény a tím i samotných Athén. Od počátku se považoval
za nelepší architektonické dílo všech dob. Některé chrámy jej překonaly
velikostí, jiné drahocenností výzdoby, žádný však nedosáhl jeho
"klasičnosti". Stal se mramorovou symfonií krásy: pro svou
monumentálnost a skvěle vyvážené proporce, pro ukázněnou symetrii a dokonalou
harmonii mezi celkem a částmi, pro přesnost a jemnost provedení, pro
ušlechtilost stavebního materiálu, pro jedinečný soulad architektury a
skulptury, z nichž každá představuje vrchol.
Sochařskou výzdobu a vrchní dozor
nad stavbou prováděl zřejmě největší řecký sochař Feidias. Není pochyb, že
Feidiás ovlivnil už samotnou koncepci chrámu tak, aby se stal mistrovským dílem
nejen architektury, ale i sochařství. Navržen byl v dórském řádu, ale jeho
tvůrcové jej neváhali obohatit iónskými prvky, takže nabyl lehkého a vznosného
vzezření. V průčelí byl ozdoben osmi sloupy ve dvou řadách za sebou, čímž
se proti běžným dórským chrámům se šesti sloupy zvětšily štítové plochy pro
sochařskou výzdobu. Po stranách byl lemován sedmnácti sloupy (včetně rohových),
v břevnoví se střídaly tradiční metopy a triglyfy. Cella se skládala ze dvou
částí rozdělených zdí (nikoli z obvyklých tří) a na horním vnějším okraj i byla
vroubena nepřerušovaným iónským vlysem. Východní část celly rozdělovalo dórské
sloupoví na tři podélné lodi, z nichž střední byla rozšířena, aby v ní vynikla
Feidiova kolosální socha Athény Parthenos. Západní část celly měla čtyři
vnitřní iónské sloupy a sloužila za chrámovou a státní pokladnici.
Celá stavba byla vytvořena ze
sněhobílého pentelského mramoru, sochařská výzdoba dostala navíc bohatou
polychromii. Její základní kámen byl položen roku 447 př. n. I. Roku 442 př. n.
I . stály už všechny sloupy, roku 438 př. n. I. dospěla k zastřešení, takže v
ní mohl a být postaven Athénina socha, roku 432 př. n. I. byla pak dokončena.
Antický Řím
Etruskové
Do dějin Itálie vstoupili Etruskové
už v jejím předdějinném věku, asi v 8. století př. n. I. Obývali území od
Tiberu po Alpy, ale na jihu se našly stopy po nich až v Kampánii, a na severu
dokonce v Tyrolsku. Co po sobě Etruskové
zanechali, vzbuzuje obdiv - množstvím i úrovní. Trosky a pozůstatky jejich měst
dokazují, že byla výstavná, s dlouhými rovnými ulicemi, rozdělena do čtvrtí
a obehnána hradbami. Pro mrtvé budovali Etruskové nákladné hrobky, často s několika
podzemními místnostmi a vždy s výzdobou. Zachovaly se v nich nástěnné malby s
dodnes svěžími barvami a sarkofágy s realistickými vyobrazeními zemřelých.
Jejich sochařské výtvory se vyrovnají čemukoliv, co vzniklo v Itálii do dob
renesance. Stylem připomínají archaické sochy Řeků, ale mají svůj styl, což
dokazuje, že Etrurie nebyla uměleckou kolonií Řeků. Rovněž ozdobné a užitkové
předměty (kotlíky, zbraně, pracovní nářadí, šperky atd.) dokazují, že Etruskové
dosáhli už ve velmi dávných stoletích překvapivě vysoké úrovně.
Etruské umění bylo silně ovlivněno řeckým uměním, které Etruskové importovali, ale vždy si zachovávalo odlišné rysy. V této tradici bylo zvláště silné figurální sochařství v terakotě, nástěnné malby a zpracování kovů, zejména bronzu.
Etruská
malba na vázách vznikala v 7.-4. století př. n. l. a je významným prvkem
etruského umění. Byla silně ovlivněna řeckou vázovou malbou, v tomto období
sledovala hlavní stylové trendy, zejména athénské, ale o několik desetiletí
zaostávala. Pro etruské keramické umění jsou více charakteristické leštěné
neglazované terakotové výrobky bucchero, které se v redukční peci zbavené
kyslíku vypalovaly do černé barvy. Jednalo se o vlastní etruský postup založený
na hrnčířských technikách.
Etruskové
měli silnou tradici zpracování bronzu již od raných dob a jejich drobné bronzové
předměty se hojně vyvážely. Kromě odlévání bronzu byli Etruskové také zruční v
rytí odlitků se složitými lineárními obrazy, jejichž linie byly pro zvýraznění
vyplněny bílým materiálem.
Důležitou poznámkou k Etruskům
kterou nelze pominout, je jejich jazyk. Nelze říci, že etruský jazyk neznáme:
zachovalo se nám v něm asi deset tisíc dokumentů! Čtyři pětiny z nich jsou
ovšem velmi krátké; několik slov, nějaká kletba či zkratka, jméno na náhrobní
desce. Některé jsou přesto poučné; na dvou h racích kostkách v muzeu
v Perugii se našly například číslovky od jedné do šesti. Máme však i texty
s desítkami i stovkami slov. Všechny dovedeme dnes i přečíst! O etruském písmu
víme, že se vyvinulo ze staré řecké alfabety, že má některé prvky připomínající
písma maloasijských národů a že se
většinou musí číst zprava doleva. Jenže etruskému jazyku až na několik málo
slov přesto nerozumíme! Jak je to možné? Chybí nám totiž dostatečné dlouhá
bilingva, tj . etruský nápis s překladem do latiny nebo řečtiny, jaký měl
například Champollion v případě staré egyptštiny. Ani moderní počítače nejsou
schopny tento problém vyřešit. Jedinou naději tak je objev dostatečně dlouhého
přeloženého textu. Vzhledem k tomu, jakých významných objevů stále
archeologie i dnes dosahuje, to není vůbec beznadějné.
Římské umění a kultura
Římané
vytvářeli mnoho různých druhů umění, například sochařství, mozaiky, fresky,
kovotepectví, sklářství a keramiku. Na římské umění měli velký vliv staří
Řekové a Etruskové, ale Římané sami také vytvářeli nové způsoby umělecké tvorby
nebo zdokonalovali to, co vzniklo před nimi.
Římané přebrali
patronství nad antickým uměním zhruba v 2. stol. př. n. l. Římané byli
nadšenými obdivovateli řeckého umění a antickou uměleckou tradici tedy upevnili.
Na jedné straně Římané jako znalci řecké antiky sbírali originály slavných děl
a podporovali nové umělecké školy, které je kopírovaly. Proto na tomto poli
nevzniklo nic zcela nového. Na druhé straně pak římští vládci poskytovali
ochranu řeckým umělcům a řemeslníkům, které nechali dělat sochy, malovat obrazy
a stavět budovy v Římě a v Itálii. Za vlády prvního císaře Augusta
(1. pol. 1. stol. n. l.) pak došlo k plnému sblížení tradičního římského
myšlení s řeckým uměním.
Nicméně i
sami Římané měly velký podíl na rozvoji antické kultury. Římanům totiž vděčíme
za velkou část našich vědomostí o antickém umění. Spousta úchvatných řeckých
uměleckých děl se nám zachovala pouze v římských kopiích. Stavební a sochařské
památky z doby císařské se již velmi liší od řeckých a svědčí tak o
originálním využití řeckých motivů.
Sochařství
Příklady
římského sochařství se dochovaly v hojném počtu, což je v naprostém protikladu třeba
k římským freskám, které sice byli velmi populární a hojně tvořeny, ale téměř
všechny se nedochovaly. Latinští a někteří řečtí autoři, zejména Plinius Starší
ve 34. knize své Přírodovědy, popisují sochy a několik z těchto popisů se
shoduje s dochovanými díly. I když se velké množství římských soch, zejména
kamenných, dochovalo víceméně neporušených, častější jsou poškozené nebo se
z nich zachovaly jen fragmenty. Bronzové sochy v životní velikosti jsou ještě
mnohem vzácnější, protože většina z nich byla později roztavena a bronz využit
na něco jiného.
Když
expandující Římská republika začala dobývat řecké území, nejprve v jižní Itálii
a poté v celém helénistickém světě, stalo se sochařství do značné míry
rozšířením helénistického stylu, od něhož je těžké oddělit specifické římské
prvky, zejména proto, že mnoho řeckých soch se dochovalo pouze v kopiích z
římského období.
Velkým
aspektem římského sochařského umění bylo portrétování. Římský republikánský
portrét se dochoval především v podobě mramorových a bronzových soch.
Předpokládá se, že římské portrétní busty částečně vycházejí z posmrtných masek
nebo pohřebních památek, neboť elitní Římané vystavovali v atriu svého domu
podobizny předků. Portrétování v republikánském Římě představovalo způsob, jak
prokázat společenskou legitimitu a získat status díky své rodině a původu.
Voskové masky se odlévaly ještě za života členů rodiny, což umožňovalo velmi realistické
vizuální ztvárnění jednotlivce. Tyto masky se pak uchovávaly v domech
potomků na památku předků, jakmile zemřeli.
Oficiální
císařské portréty byly pečlivě navrženy tak, aby vytvářely specifické představy
o císaři, jeho rodině a jeho autoritě. Tyto sochy byly nesmírně užitečné jako
propagandistické nástroje, které měly podpořit legitimitu císařovy moci, a tak
se vzdálily republikánskému verismu a staly se idealizovanými portréty.
Ŕímané se
většinou nesnažili konkurovat volně stojícím řeckým sochařským dílům s
hrdinskými činy z historie nebo mytologie, ale od počátku tvořili vlastní
svébytná reliéfní díla. Římské reliéfy se dostaly na novou úroveň ve 2. století
n. l., kdy císaři Traján a Marcus Aurelius nechali na památku svých vojenských
tažení postavit slavné sloupy, které tvořily souvislé reliéfy vinoucí se kolem
nich.
Malířství
Freska je
technika nástěnné malby prováděná na čerstvě nanesené ("mokré")
vápenné omítce. Voda slouží jako prostředek pro spojení suchého práškového
pigmentu s omítkou a po zatuhnutí omítky se malba stává nedílnou součástí
stěny.
Hlavním
účelem římských fresek bylo zmenšit klaustrofobické interiéry římských
místností, které byly bez oken a tmavé. Malby plné barev a života rozjasnily
interiér a dodaly místnosti pocit většího prostoru.
Většina
bohatých obyvatel Římské říše měla fresky na stěnách svých domů a také podniků,
kde propagovala své zboží. Většina z nich se nám bohužel nedochovala. Dochovaly
se jen takové fresky, kterým k tomu pomohla nějaká mimořádná událost. Nejznámější
a nejdůležitější svědectví o římských freskách poroto představují nástěnné malby
z Pompejí, Herkulanea a dalších blízkých lokalit, které ukazují, jak si
obyvatelé bohatého přímořského letoviska zdobili své stěny zhruba ve století
před osudným výbuchem Vesuvu v roce 79 n. l.
V Pompejích
se fresky rozlišují na celkem čtyři období. Původně je vymezil a popsal německý
archeolog August Mau (1840-1909) na základě vykopávek nástěnných maleb v
Pompejích. Archeologům toto velmi pomohlo při datování římských domů a budov, v
nichž se fresky vyskytují.
Rozlišují se
čtyři hlavní styly římských fresek: inkrustační, architektonické, ornamentální
a složité. Každý styl je jedinečný, ale každý styl následující po prvním
obsahuje aspekty všech předchozích stylů. První dva styly (inkrustační a
architektonický) byly součástí římské republiky a poslední dva styly
(ornamentální a složitý) byly součástí římského císařství.
Další důležitou součástí římského malířství byly mozaiky. Mozaiky se používaly v různých soukromých i veřejných budovách po celé Římské říši. Byly ovlivněny dřívějšími i současnými helénistickými mozaikami a často zobrazovaly slavné postavy z historie a mytologie. Umožňují také divákovi nahlédnout do každodenního života v Římské říši - do činností, kterých se běžní Římané účastnili, do jídla, které jedli, do oblečení, které nosili, a také do okolní přírody. Mozaiky se vyráběly z malých čtverečků broušeného mramoru, dlaždic, skla, keramiky, kamene a mušlí. Oblíbeným stylem v římské Itálii bylo používání pouze černých a bílých mušlí, zejména v mořských motivech určených pro římské lázeňské komplexy, například v Ostii a Caracallových lázních v Římě.
Architektura
I
v architektuře se Římané velmi inspirovali u Řeků. Nicméně už koncem
republiky se začínají vyvíjet nové metody konstrukce a také nové materiály.
Díky tomu se mohly rozvinout specifické rysi římské architektury. V této
době už také vznikl specifický architektonický styl římských divadel. Řekové
stavěli divadla do přírodních svahů, ale Římané byli schopni vyzdvihnout
hlediště od přízemí pomocí radikálních kleneb a spojit je se scénou
v jeden celek. Co se týká samotného řádu sloupů, které i Římané
s oblibou používali, tak narozdíl od Řeků převládal zdobnější styl. Téměř
se nevyskytuje dórský řád. Římané pak zkombinovali jonský a korintský do
smíšené podoby, kdy sloup obsahuje prvky z obou řádů.
V císařství
zaujímá architektura důležité místo na poli propagandy. Stavby římského typu
byly budovány po celé říši – fóra, baziliky, vítězné oblouky, divadla a
amfiteátry. Komplexy různých budou jsou plánovány ve velkých měřítkách, používá
se nová technologie litého zdiva s cihlovými stěnami. Většina významných
císařů mohutně přestavovala Řím a jsou s nimi často spjaty významné stavby
– Caesar, Augustus nebo Trajanus nechali stavět celá fora. Za vlády císařů
z dynastie Flaviovců vznikla zřejmě nejslavnější stavba v Římě –
Koloseum. Je největší ze všech římských amfiteátrů a nejlepší příklad římské
stavební techniky. Vnější zeď nese čtyři patra oblouků, doplněných náročnou
architektonickou výzdobou ve všech třech řeckých řádech. Odhaduje se, že tento
Amfiteátr Flaviů (což je jeho původní název) dokázal pojmout až 45 tisíc
diváků.
Pantheon,
postavený za císaře Hadriána, patřil dlouho k nejobdivovanějším římským stavbám,
dodnes se používá jako křesťanský kostel. Vnitřní kruhový prostor chrámu má
průměr 43m a je překlenut kopulí vypjatou do výšky 143m. Celý interiér je
osvětlován pouze otvorem uprostřed kopule. V této době už Římané stavební
techniku zdokonalili natolik, že byli schopni uzavřít obrovské prostory
kopulemi a klenbami, např. u budov veřejných lázní.
Předrománská a románská kultura
Období, které označujeme jako období předrománské, je u nás obdobím spojeným s nejstaršími státními útvary na našem území. Na Moravě jsou to především velkomoravská hradiště. Za prohlídku stojí areál hradiště u jihomoravských Mikulčic. V blízkých Kopčanech na slovenské straně hranice stojí malý kostelík, který by měl být jedinou dochovanou stavební památkou z období Velké Moravy. Půvedně měl být postaven právě jako součást velkomoravského hradiště Mikulčice – Valy. Dalšímu důležitými stavebně-archeologickými památkami na Velkou Moravu jsou např. lokalita na Pohansku (Břeclav) a ve Starém Městě u Hodonína. Osatně párvě církevní stavby, rotundy, kostely a baziliky, jsou ty, o kterých máme dnes největší povědomí. Je ovšem třeba poznamenat, že jedním ze znaků románské kultury je její spojení s křesťanstvím, což v mnoha ohledech splňuje i kultura velkomoravská.
Jde o typ většího kostela, vícelodního. velmi typicky se baziliky objevují v předrománském a románském období a svým tvarem navazují na formy antické (římské) architektury. Mohou být s apsidou či bez apsidy. Vždy ale mají prostřední loď vyšší a v prostoru nad bočními loděmi jsou okna, kterými dovnitř chrámu dopadá světlo.
Z hlediska institucionální hierarchie je basilikou jmenován kostel, který je nějak významný, je sídelním kostelem např. významného církevního hodnostáře, nebo je důležitým poutním místem (např. z důvodu hrobu důležitého světce). Jsou rozlišovány dva stupně této "hodnosti", a to basilika minor a basilika maior. Basilica maior jsou např. římské baziliky sv. Petra, sv. Pavla za hradbami a sv. Marie Sněžné. Všechny tyto baziliky byly postaveny v průběhu 4. století.
Vedle velkomoravské architektury je třeba zmínit, že máme relativně mnoho dochovaných pozůstatků užitého umění z tohoto období, patří do něj především drobné votivní předměty, ozdobné gombíky či nákončí.
Románská architektura
Lze říci, že románské památky jsou nejstarší dochovanou architekturou na našem území. Samozřejmě, že mnohé z nich procházeli v průběhu staletí úpravami, mnohdy je ale stále patrné původní tvarosloví. Mezi nejznámější románské stavby u nás patří především církevní stavby, ale také nejstarší hrady (nejsterším hradem u nás je Přimda v západních Čechách poblíž Tachova). Z církevní architektury se dochovaly jak drobnější stavby kostelíků a rotund, tak rozsáhlejší stavby klášterní. Románské rotundy najdeme na hoře Říp (sv. Jiří), či ve Starém Plzenci (sv. Petra a Pavla). Unikátní je rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě, kde se dochovaly i původní románské fresky.
Mezi další románské památky patří bazilika v Tismicích či románský kostelík v Jakubu u Kutné Hory. Je třeba si uvědomit, že mnohé kostely, kláštery, hrady i měšťanské domy (např. v Praze na Starém městě) mají románské základy. Mezi nejstarší u nás patří benediktinské (např. Třebíč; ženský klášter u baziliky sv. Jiří na Pražském hradě) a premonstrátské kláštery (např. Znojmo, Milevsko).
Literatura a další zdroje
Gotická kultura
Na rozdíl od období románského, je gotika obdobím, na které máme mnoho památek. Urbanismus našich nejstarších měst je dědictvím gotického vývoje. Nejstarší kostely, hrady, zámky. Je samozřejmé, že tyto velké struktury zůstávají zachovány déle, než např. drobnější umělecké památky, ale i těch se zachovalo více, než těch z předešlých období. Na celém období je patrný vliv francouzského stylu.
Gotické období klasicky dělíme na ranou (13. a počátek 14. století), vrcholnou ( především 14. století) a pozdní gotiku (15. století). Typicky jsou tato období spojována s nejvýznamnějšími panovníky či rody té doby. Pro raně-gotickou architekturu byla důležitá zakladatelská aktivita Přemysla Otakara II., ale také příchod církevních řádů, především cisterciáků, na naše území. Znamená to zakládání měst a klášterů. Činnost Karla IV. a Václava IV. je zdrojem nejvýznamnějších památek vrcholné gotiky, můžeme zmínit dobový rozvoj Prahy. Jagellonci jsou pak spojováni s pozdní gotikou, která je jejich přízviskem často označována, v jejich období došlo např. k stavebnímu rozvoji Kutné Hory.
Myšlenkově je gotické umění je svým způsobem emancipovanější než románské. Nenavazuje na starší formy, ale vytváří vlastní, které směřují k výkladu a interpretaci křesťanství, jeho hodnot i norem. Vytváří tak zcela nové výtvarné formy. Jako oblast, kde gotická kultura vznikla, bývá označována Francie.
Literatura
Výtvarné umění
Nejtypičtější, co vás může napadnou při otázce, jaký je typický zástupce gotického umění, je samozřejmě výzdoba kostelů, klášterů, hradních kaplí atd. Církevní tématika je to, co si s gotikou pojíme asi nejvíce, jakkoli to není zcela spravedlivé. Umělci v této době pracovali i na zakázkách světských, výzdobě hradních místností i domů bohatých měšťanů. Další důležitou oblastí byla knižní malba, kterou nacházíme především v nejrůznějších žaltářích, brevířích atd.
Desková a nástěnná malba
Mezi nejznámější památky tohoto období patří bez pochyby oltářní deskové malby. Jména jejich autorů často nejsou známá, známe je pod přezdívkami.
Technika nástěnné malby, která je nanášena do vlhké omítky. Jde o starou techniku, která z našeho prostoru na chvíli vymizela, když byla nahrazena technikou mozaiky. V období gotiky byla však opět velmi populární, ačkoliv si dokážeme představit, že jde o techniku náročnou na přesnost a současně rychlost. Malba se musí provádět ihned po nanesení poslední vrstvy omítky na stěnu.
Sochařství
Sochy, figurální nebo jiná kamenická výzdoba jde samozřejmě ruku v ruce se stavitelstvím. Jedna z důelžitých kamenických hutí působila v Předklášteří u Tišnova, u cisterciáckého kláštera Porta Coeli. Portál klášterního kostela je důležitou ukázkou raně gotického kamenosochařství. Od počátku se ale také objevují dřevěné sochy. Nejznámějším gotickým fenoménem jsou madony - sochy sv. Marie s Ježíškem. Obvykle jsou známé pod přízviskem udávající místo, odku pocházejí: Madona tuřanská, Madona krumlovská, Madona plzeňská, Madona třeboňská. Madona z Nezamyslic. Madona z Kájova atp.
Architektura a urbanismus
Města
Gotické období se vyznačuje velikým rozmachem architektonických forem a typů. Souvisí to samozřejmě s rozvojem, kterým v tomto období prochází celá místní společnost. Vznikají nebo jsou zakládána nová města a s nimi se rozvíjí urbanismus a městská architektura. Nejznámějším příkladem gotického města u nás jsou České Budějovice. Město má typické čtvercové náměstí, které je znakem města založeného na zelené louce, v tomto případě v období, které spadá do období rané gotiky. Město bylo založeno králem Přemyslem Otakarem II. v roce 1265 a nebylo zdaleka jediné. Jinými jím založenými městy jsou např. Ústí nad Labem, Jihlava, Dvůr Králové, Děčín, Kolín, Písek, Nymburk, Uherské Hradiště, Litovel a další. Už jenom tento výčet naznačuje, jak čilá byla kolonizace království v této době.
Zajímavou ukázkou gotického města je Český Krumlov. Jde o město, kde vidíme oba způsoby, kterým se urbanizace v tomto období ubírala. V těsné blízkosti hradu vznikalo město živelně a organicky, jeho ulice jsou křivolaké a je zřejmé, že vyplňují prostor, který pro ně zbýval. Na druhém břehu Vltavy pak vyrostlo město plánované a založené na zelené louce, což lze snadno poznat právě podle centrálního čtvercového náměstí. V Krumlově jsou i všechny ostatní důležité instituce, které ke středověkému městu a jeho kultuře patří: radnici na náměstí, gotický farní kostel, objekty mužských i ženských klášterů a samozřejmě (v tomto případě opravdu rozsáhlé) šlechtické sídlo.
To vše jsou objekty, které reprezentují široký rozmach stavebnictví v období gotiky. Významnými stavebními památkami jsou městské radnice, které naznačují rostoucí význam měst v tomto období. Jednou z nich je ostatně brněnská Stará radnice. Nejznámějším městským gotickým palácem v ČR je pravděpodobně Dům u kamenného zvonu stojící na Staroměstkém náměstí v Praze.
Příklady gotických památek v české republikce
Hrady
Většina českých hradů byla založena v období gotiky, v podstatě téměž každý, na který si vzpomenete: Křivoklát, Velhartice, Lipnice, Karlštejn, Bezděs, Okoř, Pernštejn. Mnohé ale prošli v průběhu staletá výraznými úpravami, takže dnes už na nich není gotika tolik patrná.
Kostely a katedrály, kláštery, synagogy
Katedrála se stavebně liší od kostela především věncem kaplí za hlavním oltářem, ochozem a vyšším počtem lodí. V církevním systému je pak katedrála hlavní diecézní kostel, nebo sídelní kostel buskupa či arcibiskupa. Mezi nejznámější gotické katedrály v České republice patří katedrála sv. Víta, Václa a a Vojtěcha na Pražském hradě, katedrála sv. Barbory v Kutné Hoře (khfarnost.cz), katedrální kostel sv. Bartoloměje v Kolíně a např. katedrála sc. Bartoloměje v Plzni (bip.cz). Ta je známá také tím, že její věž je nejvyšší kostelní věží v ČR, má více než 102 metrů.
Kutnohorská farnost zveřejnila na svém webu i youtube video katedrály. Můžete si všimnou detailů jako je vnitřní ochoz a věnec kaplí, žebrové klenby v hlavní lodi a dalších detailů.
V období gotiky rozvíjeli svou činnost na našem území také mužské i ženské řády. Mezi raně gotické kláštera patří např. klášter v Plasích či Žďáru na Sázavou. Stavitelská huť cisterciáků vystavěla o něco později kláštery v Sedlci u Kutné Hory, Výšším Brodě či Zlaté Koruně. také brněnský augustiniánský klášter s kostelem sv. Tomáše je původně gotický.
Nejenom křesťanství bylo součástí kultury na našem území. Významnou raně gotickou památkou je Staronová synagoga v Praze, jedna z nejstarších v Evropě.
Základní stavební prvky gotické architektury
Tvůrci k zapamatování
Matyáš z Arrasu: Původem Francouz byl pozván Karlem IV. v souvislosti s výstavbou katedrály sv. Víta. Podílel se pravděpodobně na výstavbě Nového Města pražského, v této souvislosti také na výstavbě kostela Matky Boží před Týnem (známějšího asi jako Týnský chrám poblíž Staroměstského náměstí).
Petr Parléř: V Německu narozený architekt, kameník a sochař převzal po smrti Matyáše z Arrasu práci na sv. Vítu. Nejznámější díla parléřovské huti jsou spojená s touto katedrálou, s nejvýznamnějšími pražskými gotickými památkami (Karlův most a Staroměstské mostecké věže, Karolinum, kostel Matky Boží před Týnem), dále se podílela na výstavbě katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře či katedrálního kostela sv. Bartoloměje v Kolíně.
Benedikt Ried (Rejt): Byl architekt, po kterém nám zůstaly nejslavnější gotické klenby. Především ta ve Španělském sále Pražského hradu či klenba katedrály sv. Barbory v Kutné Hoře, kde také pracoval. Zabýval se také fortifikačními systémy, pracoval na opevnění Pražského hradu, ale také na hradě Švihov či Rabí.
Matyáš Rejsek: Také tento architekt pracoval na kutnohorské katedrále (v Kutné Hoře také zemřel), a to před Benediktem Riedem; práce zde převzal po parléřovské huti, která je ukončila kvůli husitským válkám. Sv. Barbora je z jeho nejvýznamnějších děl, dále je hlavním autorem pražské Prašné brány.
Renesanční kultura
Renesanční kultura se začala rozvíjet v italských městech, především ve Florencii. Je dobré si uvědomit, že se zde pohybujeme v počátcích novověku. Renesance je obecně "otevřenějším" obdobím. Víra má samozřejmě stále sůj význam, ale zájem filosofů, vědců i umělců se začíná, na rozdíl od silně exaltované gotiky, znovu obracet i k pozemskému bytí. Velkou inspirací je antická kultura, esteticka řeckých a římských soch i architektury. Umění je ozvukem humanismu, který se v literatuře a filosofii začal objevovat ještě dříve, ve výtvarném umění o renesanci mluvíme zhruba od počátku 15. století zhruba do konce třicetileté války.
V našem regionu se renesance objevuje koncem 15. století. Staví se především světské stavby; rozvíjí se šlechtická sídla (zámky) a měšťanská architektura. Nalezneme ale i původní renesanční kostelíky. Církevní architektura ale nepatří mezi nejvýznamnější (a nejznámější) renesanční památky na našem území. Nedocházelo ani k zakládání nových měst, ale ta stávající se často rozvíjela, hospodářsky, kulturně i architektonicky.
Architektura
Rozeznat renesanční stavbu je relativně jednoduché, protože znaky tohoto stylu jsou velmi specifické a výrazné. Obrazně lze říci, že na rozdíl od gotické architektury se ta renesanční "drží při zemi". Ovšem při prohlídce kupole florentského dómu toto přirovnání rozhodně pokulhává. Na druhé straně je pravda, že v renesanční architektuře není tak výrazná vertikála směřující do nebe (fakticky i obrazně). Má také velmi pravidelný rytmus, stavby se často vyznačují symetrií.
Hudba
Literatura a další zdroje
Barokní kultura
V našem prostředí je barokní období spojeno silně s katolicismem, respektive s reakcí na reformní hunutí uvniře křesťanské církve. V podstatě jej můžeme označit jako pobělohorské období na začátku, a jeho konec můžeme vložit kamci na konec 18. století. Přesto ale naprosto nemůžeme tvrdit, že by se baroko týkalo pouze církevních památek.
Naopak, ačkoli je baroko také exaltovanou, duchovní a také velmi oramentální reakcí na racionální, symetrickou až geometricky jednoduchou renesanci a její důraz na humanismus, rozvíjí se barokní umění ve všech oblastech jak církevního tak také světského života. Baroko se prostě propsalo do všech sfér společnosti a na svém sklonku svým způsobem předznamenává velké společenské změny, které v té době přicházely.
V našem prostředí je baroko obdobím, které do značné
míry určilo to, jak se sformoval náš vztah ke krajině, jak rozumíme tomu, co je
venkovská krajina, co je příroda, jaká jsou naše očekávání od podoby vesnic. Do
krajiny se baroko vepsalo jak drobnými sakrálními stavbami, tak většími a
velkými statky, zámeckými areály atp. Jinými slovy, právě od dob baroka se naše krajina stala v zásadě zcela obydlenou.
V baroku dochází také k zásadnímu rozvoji žánrů ve všech typech výtavrných i slovesných umění, a to jak v tématech církevních, tak světských. Lze říci, že barokní kultura se v podstatě nevyhýbá žádné sféře lidského života a to i přesto, že si ji tak silně spojujeme s katolickou vírou.
Architektura a krajina
Klíčoví barokní tvůrci a díla u nás
Architektura
Jan Blažej Santini-Aichel, představitel specifického stylu označovaného jako gotizující baroko nebo barokní gotika. Jeho nejznámějsími díly jsou kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře, kostel ve Křtinách, klášterní kostely v Kladrubech, Sedlci (Kutná Hora), Rajhradě. Zámek Karlova Koruna.
Otec a syn Dientzenhoferové, Kryštof a Kilián Ignác jsou dva významní barokní architekti, kteří ovlivnili panorama Prahy, ale také mnoha dalších měst. Významný je také jejich zásah do krajiny v broumovského výběžku včetně rozsáhlho benediktinského kláštera v Broumově. Mezi jejich díla v Praze patří kostel sv. Mikuláše na Malé Straně, Šternberský palác na Hradčanech, úpravy Břevnovského kláštera či úprava pražské Lorety.
Malířství, kresba a grafika
Karel Škréta je celoevropsky úspěšný malíř, jehož osud je příznačný pro období baroka. Narodil se do protestantké rodiny, po bitvě na Bílé hoře by v emigraci a do čekých zemí se vrátil po svém přestoupení ke katolické církvi.
Nejznámějším českým malířem vrcholného baroka je o něco pladší Petr Brandl. Ačkoliv nikdy nebyl v zaraničí, jeho dílo je klasickou ukázkou toho, co označujeme za šerostvit. Klasickou a vrcholnou. Vedle velkých oltářních obrazů a pláten proslul také portrétní tvorbou.
Jde o techniku starých mistrů, kdy na obraze klíčové předměty či postavy ozařuje zdroj světla a ony tak vystupují z tmavšího pozadí. Zdroj může být jeden, může jich být ale také více. To znamená, že světelná hra pak nabízí variety světla, barev a nálad.
Posledním, koho zde chceme zmínit, je významný český grafik Václav Hollar. Hollar se narodil začátkem 17. století a zepřem v roce 1677 v Londýně. během svého života procestoval velkou část západní Evropy, kde žil víc než v Čechách. Jeho veduty a jiné obrazy zachycují mnoho měst té doby. Pravěpodobně nejslavnější se staly grafiky Londýnského panoramatu a částí města, které připravil těsně před velkým požárem v roce 1666. Jeho rytiny ale zachycují o dobovou módu a přírodu.
Digitální sbírku Hollarovy tvorby, kterou je možné procházet online nabízí Fisher Library na University of Toronto
Sochařství
Stajně jako v jiných oblastech barokního umění jsou také barokní sochy epické, dramatické, zobrazující emoce a krajní stavy lidské existence. Pokud máme mluvit o českém barokním sochařství pak dva nejvýznamnější umělci jsou Matyáš Bernard Braun a Ferdinand Maxmilián Brokof. Braunovo dílo si pojíme především se Šporkovým Kuksem, pro který vytvořila jeho dílna např. sochy Cnostní a Neřestí. V nedalekém lese je pak (ne příliš) dochovaný Betlém, který byl součástí barokních úprav krajiny. Sochy obou umělců nalezneme na pražském Karlově mostě.
Významnými památkami českého barokního umění jsou také mariánské či morové sloupy.
Hudba
Literatura a zdroje
Pro zájemce doporučujeme seriál České televize:
Další zdroje:
Vlnas, V. 2010. Karel Škréta: Doba a dílo. Praha: Národní galerie Praha.
Volrábová, A. 2019. Václav Hollar a umění kresby. Praha: Národní galerie Praha.
Klasicismus a romantismus
Baroko bývá považováno za poslední kulturní směr, který je možné označit za univerzální v tom smyslu, že v určitém období vývoje evropské kultury hrálo prvořadou a nezastupotelnou roli. Na konci 18. století se nejenom umění, ale celá západní společnost dostává do bodu zlomu: definitivně jsme dospěli do období mnoha světonázorů a výkladů světa. Stejně tak umění ztrácí svou jednotnou tvář. Konec 18. století a 19. století přináší barevnost výrazu i technik. Příkladem až protichůdných tendencí mohou být směry dnes označované jako klasicismus a romantismus.
Klasicismus se jako směr zrodil ve Francii. Jde vlastně o jakýsi hmotný odraz osvícenské filosofie a přístupu ke světu. Racionálnímu, založenému na poznání. A samozřejmě směřuje také k demokratizaci společnosti a kultury, ke zrodu občanství atd. Přesto je ve svém výrazu vlastně konzervativní, hledá inspiraci ve střídmém výrazu některých renesančních a především antických prvků. V mnoha ohledech se obrací ke geometrické přísnosti a symetrii jednoduchých linií. Oproti tomu romantismus se vyznačuje až nostalgickým důrazem na minulost, emoce, čistotu přírody. Zdá se, že nesourodější dvojici by bylo těžko pohledat, právě proto se ale dobře doplňují. Neboť romantické hnutí velmi často pomáhalo např. při ustavování specifických historií národních států.
Architektura
Součástí klasicismu je také jeho specifická forma empír. Označení odkazuje na období vlády Napoleona Bonaparte, kdy se začal šířit z Francie do dalších evropských zemí. Jak víme, Napoleonova vojska se dostávala během tažení do různých částí Evropy i Afriky. Antické odkazy jsou tedy v empíru doplněny o vlivy staroegyptské kultury: motivy lvů, sfing a jiných bájný bytostí se stávají součástí interiérů šlechtických i měšťanských sídel. Dokonalou ukázkou empírové architektury u nás je chotkovský zámek Kačina s přílehlým parkem. Součástí zámku jsou i budovy divadla a knihovny, umístěné v jeho křídlech. Chotkovská knihovna na Kačině je jednou z nejkrásnějších zámeckých knihoven u nás, už proto, že je originální dobou svého vzniku (nejznámější knihovny u nás jsou mnohem spíše barokní).
Vedle racionální a pro někoho až chladné tváře klasicismu se ale zhruba ve stejném období objevuje také architektura romantická. Romantickou architekturu nemůžeme popsat jako nějaký jednotný styl. Spíše ji můžeme charakterizovat jako návrat do minulosti a výrazným nádechem nostalgie či představou minulého ztraceného ideálu. Romanitcká architektura je často historizující, může se ale také obracet k řemeslům a venkovskému tvarosloví. Její součástí může být např. hledání "národního stylu" v období formování národů v 19. století. Ostatně návrat k přírodě je jednou ze součástí romantického hnutí.
Je zajímavé si všimnout, jak autoři využívají jednotlivé historické styly, když je využívají u zakázek na tradiční, ale i typicky moderní instituce. Nejvýraznější z historizujících slohů jsou neogotika a neorenesance. Neogotika byla například velmi oblíbena u šlechtických sídel: nejznámější u nás jsou zámky na Hluboké či v Lednici. Ale objevuje se samozřejmě také u církevních staveb (např. Votivkirche ve Vídni či kostel sv. Ludmily v Praze na náměstí Míru). Je možné, že je tato volba spojena se spojením gotiky s naší ředstavou středověku, období hradů a velkých katedrál? Ovšem nalezneme i novogotické budovy spojené s moderní městskou vybaveností, jako je např. známá pražská porodnice u Apolináře. Z brněnských staveb můžeme zmínit tzv. červený kostel, tedy novogotický (ve stylu německé gotiky, pro kterou je typické červené režné zdivo bez omítky) kostel Jana Ámose Komenského, nebo tělocvičnu pod hradem.
Na neorenesanci naopak velmi často narazíme při prohlídkách radničních budov. Snad je to opět konotace renesance jako období prvního rozmachu občanských svobod ve smyslu rozvoje měst a městských států (např. v Itálii). Mezi nejznámější novorenesanční radnice u nás patří radnice v Liberci, Náchodě nebo Brnu blízkých Hustopečích. Nebude potom překvapením, že novorenesanční budovy jsou také ty, ve kterých sídlí muzeijní instituce: Za všechny jmenujme historicku budovu Národního muzea na Václavském náměstí. Nerenesanční je také budova Národního divadla v Praze.
Výtvarné umění
Ve výtvarném umění je to podobné jako v architektuře. Zdrojem inspirace je často antika - v malířství i sochařství. Je ale také pravda, že v mnoha ohledech se oba styly - klasicismus i romantismus - ve výtvarném umění prolínají. Když se řekne "obraz" z obodbí klasicismu, jedním z nejnámějších je jistě Marat ve vaně. Jedno z nejznámějších děl Jacques-Louis Davida. Jeho jméno byste pravděpodobně jen tak z rukávu nevysypali, přesto, témata i forma jeho obrazů je jistě povědomá. Antické motivy, odhalená těla, štíhlá, současně svým způsobem duchaplná. Formou klasicistní, obsahem v mnoha ohledech romantizující.
To platí i pro nejvýznamnějšího českého představitele tohoto období, kterým byl (už na sklonku epochy) malíř Antonín Mánes. Je ovšem pravda, že jeho jméno je vám pravděpodobně povědomé také díky jeho synovy, Josefu Mánesovi. Možná jste ani netušili, že byli dva. Antonín Mánes byl mimo jiné jedním z nejvýznamnějších českých krajinářů; přesněji krajinářství v našem prostředí v podstatě založil. Jeho syn Josef je pak jedním ze zakladatelů českého romanstismu. Srovnání jejich dvou obrazů snad ukáže, v čem se klasicizující malířství 18. století od romanitsmu 19. století liší. Všimněte si, že z Josefova obrazu vymizela ona realistická dokonalost. Je mnohem rozervanější, i když také realisticky zobrazuje viděné. Josefův přístup by už ale více spadal do období, které v této interaktivní osnově označujeme schematicky jako modernismus.
Hudba klasického období
Romantická hudba
Literatura a zdroje
Z 19. do 20. století
Populární kultura
(část této kapitoly je také součástí kurzu věnovanému masové komunikaci vyučovanému na KOV)
Koncepce populární kultury je vlastně kritickou reakcí na velmi hodnotově zatížené pojetí masové kultury jako něčeho nízkého, bulvárního, zjednodušujícího, spotřebního,... Objevuje se předeším v pracích Johna Fiska. Mimo jiné se tak dostáváme k tématu "kultur" (záměrně nepíšu kutlury). Studiem kultury a její forem se zabývají mimo jiné právě kulturální studia, přehlednou stať o jejich vzniku, kořenech a právě i pojmu populární kultura naleznete např. zde. Z tradice těchto studií vyplývá i to, že jako "text" označujeme prakticky cokoli, co může nést nějaký význam, který je čtenářem interpretován. Nyní se zaměříme pouze jednoduše na rozdíly mezi koncepty masové a populární kultury.
Zhruba v 19. století vznikl pojem lidové kultury. Lidová kultura byla chápána dosti romanticky, jako původní projev v zásadě venkovského obyvatelstva. Její projevy vycházejí tzv. zespodu, mají vyjadřovat autentické hnutí, místně specifické. Často je spojena s představou zemědělského prostředí, venkovského. Souvisí to pravděpodobně také s chápáním moderní a před-moderní společnosti (opět - na podrobnosti vyčkejte do hodin sociologie). V dobovém pojetí jde ovšem také o kulturu nezkažené městskou, moderní či vznikající spotřební/masovou kulturou. Teoretici zabývající se vznikem národů a nacionalismem (to už je trapné, ale taky o tom budeme v sociologii mluvit) např. upozorňují na to, že představa této původní lidové kultury sloužila mimo jiné jako důkaz existence národa jako specifické kulturně-politické jednotky, ačkoli s ní původně rozhodně spjata nebyla.
Vedle tohoto pojmu můžeme vzpomenout také na rozdělení na kultury vysokou a nízkou. Zde už se přibližujeme k hodnotícím koncepcím. Zatímco o lidové kultuře nikdo nepochyboval (ve smyslu její původnosti, originálnosti, přínosu, autenticity), dichotomie vysoké a nízké jasně naznačuje, že existuje produkce, která "za to stojí", protože je pojena s těmi důležitými, uznávanými hodnotami, a naopak produkci, která je jejím protipólem. Z jistého hlediska se ale zdá být (a vliv tohoto přístupu to asi potvrzuje) přínosnější koncept kultury masové.
Pojem masová kultura se především objevuje v návaznosti na práci Frankfurtské školy (respektive na kritickou teorii, což je pojem užívaný v podstatě jako synonymum Frankfurtské školy). Pojem "masy" v označení tohoto typu kultury má minimálně dvě propojené dimenze: Jednak jde o produkci určenou pro masy, což je fenomén, kterým byla dobová sociální věda řekněme fascinována, mimo jiné proto, že jde o období (20. a 30. léta 20. století), kdy se opravdu horečně rozvíjejí masová média, především rozhlas a film (blíže o dobové představě co to vlastně je masové publikum v poslední lekci). Druhým a snad důležitější aspektem tohoto konceptu je důraz na to, že jde o produkty, které jsou produkovány pro masy v masovém měřítku - jinými slovy, že jde o produkty kulturního průmyslu. A právě toto zprůmyslnění kulturní produkce, je jedním z bodů kritiky. (Více na toto téma např. slavná esej Waltera Benjamina Umělecké dílo ve věku jeho průmyslové reprodukovatelnosti. Snad jsem to napsala přesně.) Produkt ztrácí svou jedinečnost, autenticitu, auru. (Všimněte si, že lidové kultuře toto vše zůstává, a to právě proto, že nejde o kulturu průmyslově/organizovaně produkovanou. Otázkou ale je, zda to platí ještě dnes? Je dnes folklór opravdu tak nezávislou kulturou?) Vzhledem ke svému zakořenění v marxistické teorii (a u mnohých také v psychoanalýze) a jejích odnožích nakonec teoretici frankfurtské školy (dobře je to vidět v Marcuseho Jednorozměrném člověku) masovou kulturu charakterizovali jako nástroj udržování statu quo ve společnosti - jako zdroj vytváření falešných potřeb, které jsou zpětně naplňovány skrze průmyslovou produkci více méně ke spotřebě určených kulturních statků. Mimo to se ale setkáváme i s kritikou, která hovoří o nivelizaci kultury, o mazání místních a kulturních zvláštností, které masové kultuře ustupují, neboť nejsou s to s ní soupeřit. To se nacházíme kdesi na konci 60. let 20. století.
To je právě období, kdy se začínají na britských ostrovech pomalu konstituovat tzv. kulturální studia, respektive to, čemu dnes říkáme Birminghamská škola. O jejím významu pro studium a pochopení publika se dočtete více v poslední lekci. Pro dnešek stačí, když si řekneme, že bez jejího přístupu ke kultuře a médiím by John Fiske pravděpodobně nezpracoval takový koncept populární kultury, se kterým přišel. S trochou nadsázky lze říci, že zatímco kritický přístup pracující s termínem masové kultury chápal publikum jako v zásadě ovládanou masu, pojem populární kultury dává čtenáři mnohem větší prostor v manipulaci s textem, v rozhodování o významu. Nevidí ho jako někoho, kdo je v podstatě jen indoktrinován sděleními, jež bezhlavě přijímá. Populární kultura ve Fiskově pojetí je vyjádřením toho, že když se produktu chopí různé třídy, různé společenské skupiny, mohou s ním pracovat a velmi často s ním pracují různě. Různé věci, texty, obrazy, znamenají pro lidi různé věci, a to v závislosti na tom, v jaké jsou společenské situaci, jaká je jejich životní zkušenost atd. Vraťme se k příkladu současného folklóru: když se podíváme na slavnosti ve Strážnici, můžeme zcela jistě říci, že jsou součástí populární kultury, přesto, že pracují s kulturou lidovou.
Comics
Komiks vznikl jako součást masové kultury, stripy se začaly objevovat na stránkách tištěných masových médií. Od té doby je zásadní a nepřehlédnutelnou součástí toho, co nazýváme masová či populární kultura.
Ondřej Krajtl v rozhovoru odkazoval na mnohá známá díla i odbornou literaturu. Zde jsou některé odkazy a obrazy, ke kterým jsme se dostali:
- Informace o zmiňované sérii BBC How Art made the World.
- Scott McCloud, který napsal comicsovou knihu ocomicsu, česky Jak rozumět komiksu.
- Fra Angelico byl renesanční malíř, který téma zvěstování zpracovával opakovaně. Jeden z obrazů je možné si prohlédnut v madridské galerii Prado.
Hudba
Česká republika a Brno zvlášť
V této závěrečné kapitole se budeme věnovat Brnu a ve zvlášním oddíle připomeneme také ty památky UNESCO, které jsou klíčové pro základní poznání dějin kultury na našem území. Tím také mohou sloužit jako jednoduchý nástroj, jak si ozvojit schopnost rozeznat jednotlivé styly.
O architektuře a urbanismu Brna ve 20. století se nejvíce dozvíte brouzdáním po stezkách (v online prostoru i přímo po městě) projektu BAM: Brněnský architektonický manuál