Speciální pedagogika I
Integrace x Inkluze z pohledu vzdělávání
Vývoj postoje společnosti a inkluzivního vzdělávání
- inkluze.cz (YouTube)
- úsek 0:44-1:30
Integrace, Integrované vzdělávání
- „znovuzačlenění“
- přístupy a způsoby zapojení žáků se SVP do hlavních proudů vzdělávání do běžných škol
- Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník
- vyžaduje větší přizpůsobení dítěte škole
- Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky
Inkluze (UNESCO, 2005)
Inkluze (Unesco, 2005)
Proces vytváření optimálních podmínek pro různorodé potřeby žáků prostřednictvím většího zapojení žáků do vzdělávání, kulturního a společenského života a minimalizace vyčlenění (exkluze) v rámci vzdělání a ze vzdělání.
Definic inkluze je asi tolik, co pohledů na ni. Můžete se podívat také do Indexu inkluze od Bootha a Ainscowa, knih prof. Lechty, doc. Hájkové, prof. Vítkové, atd.
- Je to snaha o co možná společnou edukaci postižených a nepostižených žáků
- Je to snaha poskytnout v různých formách výchovu a vzdělání jedinců se speciálními potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jeho potřebám
Rovnost x spravedlnost
Katarína Krahulová
Inkluze = inkluzivní škola
- Inkluze = respektování skutečnosti, že každé dítě má unikátní charakteristiku, zájmy, schopnosti a vzdělávací potřeby
- Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., 2009. Pedagogický slovník
- škola vytvářející prostor pro realizaci principu spravedlivých vzdělávacích příležitostí
- Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., 2009 Pedagogický slovník
- vzdělávání začleňující všechny děti do běžných škol
- při neúspěchu je třeba hledat bariéry v systému a ne v dítěti
- víc se snaží přizpůsobit edukační prostředí dětem
- Lechta, V. 2010. Základy inkluzivní pedagogiky