Speciální pedagogika I

Integrace x Inkluze z pohledu vzdělávání

Vývoj postoje společnosti a inkluzivního vzdělávání

  • inkluze.cz (YouTube)
  • úsek 0:44-1:30


Integrace, Integrované vzdělávání 

  • „znovuzačlenění“ 
  • přístupy a způsoby zapojení žáků se SVP do hlavních proudů vzdělávání do běžných škol 
    • Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník
  • vyžaduje větší přizpůsobení dítěte škole 
    • Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky


Inkluze (UNESCO, 2005)

Inkluze (Unesco, 2005)
Proces vytváření optimálních podmínek pro různorodé potřeby žáků prostřednictvím většího zapojení žáků do vzdělávání, kulturního a společenského života a minimalizace vyčlenění (exkluze) v rámci vzdělání a ze vzdělání.

Definic inkluze je asi tolik, co pohledů na ni. Můžete se podívat také do Indexu inkluze od Bootha a Ainscowa, knih prof. Lechty, doc. Hájkové, prof. Vítkové, atd.

Inkluze ve školním prostředí
  • Je to snaha o co možná společnou edukaci postižených a nepostižených žáků
  • Je to snaha poskytnout v různých formách výchovu a vzdělání jedinců se speciálními potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jeho potřebám

Rovnost x spravedlnost
Katarína Krahulová


Inkluze = inkluzivní škola

  • Inkluze = respektování skutečnosti, že každé dítě má unikátní charakteristiku, zájmy, schopnosti a vzdělávací potřeby
    • Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., 2009. Pedagogický slovník
  • škola vytvářející prostor pro realizaci principu spravedlivých vzdělávacích příležitostí 
    • Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., 2009 Pedagogický slovník
  • vzdělávání začleňující všechny děti do běžných škol
  • při neúspěchu je třeba hledat bariéry v systému a ne v dítěti
  • víc se snaží přizpůsobit edukační prostředí dětem 
    • Lechta, V. 2010. Základy inkluzivní pedagogiky


Medicinský a sociální model postižení