Didaktika předškolního věku
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Didaktika předškolního věku
Info
Term
Autumn 2021
Milé studentky, 

vítáme vás v předmětu Didaktika předškolního věku, ve kterém se budeme setkávat na výuce, na níž se budou podílet dvě vyučující: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. a Mgr. Lucie Štěpánková.

Výuka bude obsahovat tato témata: 17.9. Didaktické kategorie. Epistemologie. (Mgr. Štěpánková) 24.9. Přístupy ke vzdělávání. Způsoby učení. (doc. Syslová) 22.10. Organizace vzdělávání. Organizační formy vyučování, jejich specifické rysy v předškolním vzdělávání. (doc. Syslová) 5.11. Vzdělávací metody, aktivizace dětí. Prostředí.  (Mgr. Štěpánková) 3.12. Provázanost cílů a obsahu vzdělávání. Individualizace vzdělávání. (doc. Syslová) 10.12. Hodnocení výsledků vzdělávání. Heterogenní a homogenní třídy. (doc. Syslová)

Interaktivní osnovu budeme využívat zejména pro sdílení materiálů, se kterými budeme pracovat ve výuce, ale také k případné diskuzi a rozšiřujícím informacím a materiálům.

Těšíme se na obohacující spolupráci a konstruktivní diskuzi!

Požadavky na ukončení

Předmět je ukončen kolokviem. Kolokvium bude probíhat formou skupinové diskuze nad seminární prací. Seminární práce je zaměřena na komparaci vašich zkušeností z praxe s teoretickými východisky. 

Doporučená literatura


Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2018). Praha: VÚP.

Suchánková, E. (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál.

Syslová, Z., et al. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.

nebo

Šmelová, E. & Prášilová, M., et al. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.

Chapter contains:
1
PDF
3
Study Materials
Chapter contains:
2
PDF
3
Study Materials
2
Video
Chapter contains:
3
PDF
2
Study Materials
1
Web

Téma: Didaktické kategorie. Epistemologie.

Zde naleznete prezentaci k tématu


Podklady pro práci ve skupinách


Téma: Přístupy ke vzdělávání. Způsoby učení.

Zde naleznete prezentace k tématu

Zde naleznete rozšiřující materiály k problematice prožitkového učení

Prozitkove uceni I
PDF to download
Prozitkove autenticke uceni
PDF to download

Pro zájemce o další informace ke kooperativnímu učení zde naleznete článek s touto problematikou

Na výce budeme pracovat s těmito videonahrávkami

Téma: Organizace vzdělávání. Organizační formy vyučování, jejich specifické rysy v předškolním vzdělávání.

Doporučená literatura

Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.

MŠMT. (2021). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha. MŠMT.

Syslová et al. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolter Kluwer.

Zde naleznete prezentace k tématu

Zde naleznete videonahrávky k tématu

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2021/XPPk07/um/Pobyt_venku.video5
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2021/XPPk07/um/ranni-kruh.video5
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2021/XPPk07/um/reflektivni_kruh.video5
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2021/XPPk07/um/vyukovy-kruh.video5
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2021/XPPk07/um/Typy_cinnosti.video5

Téma: Vzdělávací metody, aktivizace dětí. Prostředí.

Doporučená literatura

Kovaliková, S. Integrovaná tematická výuka. 1993, Kroměříž: Spirála.
Nováčková, J. Mýty ve vzdělávání. 3. akt. vyd., Kroměříž: Spirála, 2006.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání(2021). Praha: MŠMT.
Syslová, Z., et al. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika. Praha: Grada. 
Šmelová, E, Prášilová, M., et al. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.

Zde naleznete prezentace k tématu


Zde naleznete video a materiály pro práci na semináři


Rozšiřující materiály pro zájemce


Téma: Provázanost cílů a obsahu vzdělávání. Individualizace vzdělávání.

Doporučená literatura

BelzH., & SiegristM. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvoj. Praha: Portál.

Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení – teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál.

Krejčová, V., KargerováJ., Syslová, Z. (2015).  Individualizace předškolního vzdělávání. Praha: Portál.

MŠMT. (2021). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT.

Pasch, M. et al(1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.  

Zde naleznete prezentace k tématu

Zde naleznete materiály, se kterými budeme pracovat ve výce

RVP PV zari 2021
PDF to download
SVP Mlada Boleslav
PDF to download
SVP MS Moravany 2020 2023
PDF to download
SVP S KAMARADY CELYM ROKEM
PDF to download

Téma: Hodnocení výsledků vzdělávání. Heterogenní a homogenní třídy.

Doporučená literatura

Havlínová, M., Lacinová, I., Petrasová, N., Syslová, Z., Šprachtová, L., & Vencálková, E. (2000). Kurikulum podpory zdraví v mateřské školePraha: Portál

Havlová, J. (2012). Výhody či nevýhody věkově smíšených skupin? Poradce ředitelky mateřské školy, 2(1), 20–22.

Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení sebehodnocení žákůBrno: MSD spol. s.r.o.

Sedláčková, H., Syslová, Z., & Štěpánková, L. (2012). Hodnocení výsledků předškolního vzděláváníPraha, Wolters Kluwer.

Syslová, Z., Nováková, E., & Najvarová, V. (2021). Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách v zahraničních výzkumechStudia paedagogika 26(3),109-130.

Šprachtová, L. (2015). Věkově smíšené třídy dětem svědčí. Informatorium 3-8, 3.Dostupné z https://nakladatelstvi.portal.cz/casopisy/informatorium-3-8/96711/vekove-smisene-tridy-detem-svedci

Pro zájemce o rozšiřující texty

Havlova
PDF to download
Sprachtova
PDF to download

Zde naleznete prezentace k tématu

Na semináři budeme pracovat s těmito videi

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2021/XPPk07/um/Sebehodnoceni_deti.video5
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2021/XPPk07/um/Trivrstvy_model.mp4
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2021/XPPk07/um/Hodnoceni_cinnosti.video5