Krizová intervence

Techniky vedení kontaktu s klienty*kami v KI

Provázení

• ​Důležitá dovednost empaticky naslouchat – navázání kontaktu, tempo řeči, soulad, intonace, zachycení emocí K

•​ ​Jít s K – podobný jazyk, jeho slova •​ ​Neverbální úroveň – dýchání, tělo


Vedení

•​ ​vedeme – malý krok před k

•​ ​poukazujeme na možnosti řešení

•​ ​pracovník je držitelem problému

•​ ​vedeme formou otázek, doptávání se., formulace, které rozvíjí dialog

•​ ​Reflexe (zrcadlení)

•​ ​Napodobování slovního i mimoslovního chování K

•​ ​Smyslem dát najevo, že chápeme pocity K

• ​Práce s emocemi K – zpřehlednění, uchopení emocí, pojmenování – slyším/ vnímám, že jste hodně rozrušená/smutný/ naštvaná...


Rekapitulace

•​ ​Vlastními slovy vyjadřujeme to ,co nám K říká – myšlenky, fakta, pocity •​ ​K může doplnit, rozvíjet dál
•​ ​Pro K jistota, že nasloucháme
•​ ​Pro pracovníka záchytný bod, křižovatka - vhodné použít, když

•​ ​K mluví hodně dlouho
•​ ​Příběh je složitý
•​ ​Objevuje se mnoho témat
•​ ​Pracovník si potřebuje ujasnit, upřesnit souvislosti v příběhu •​ ​Na konci rozhovoru


Parafráze

•​ ​dáváme zpětnou vazbu, co jsme slyšeli

•​ ​nabízíme pohled z jiného pohledu

• ​strategickýkrok–pracovníkpřevyprávíobsah adodásvémyšlenkyposune hovor dál – nabídnutí cest, jak se zbavit trápení –např. zkušenost lidí v podobné situaci – rozšíření pohledu

Shrnutí

•​ ​Shrnutí delšího úseku, slouží mimo jiné, aby se ani K ani P v hovoru neztratili •​ ​Otevírá prostor k dalšímu hledání cest a řešení

Účelem je

  • Dát dohromady důležité myšlenky a fakta 
  • Položit základ pro další diskuzi
  • Zhodnotit dosažený pokrok

Doporučuje se po

  • Delším časovém úseku
  • Při více tématech
  • Při překotném či nesrozumitelném hovoru

• ​V závěru pro shrnutí celého hovoru s nabídkou řešení, ke kterému se K přiklání

• ​U hovorů, kdy je P přesvědčen, že K rozumí, co by mu pomohlo zbavit se trápení a díky shrnutí je možné nabídnout pomoc s ukončením


Kotvení

• ​Zpevňování některých odpovědí K, zatímco jiné necháváme vyhasnout – selekce produktivních nápadů K

•​ ​Pomáhá snižovat pravděpodobnost nekontrolovaného zhoršení
• ​Používáme slůvka - aha, hmm, opakujeme části odpovědí K, případně se vědomě vracíme – pozitivní kotvení

•​ ​Opatrně na negativní kotvení - “chrlící k“ – zpevňujeme chování – hrozí zahlcení

• ​Kotvení, upevňování, co funguje – cílené otázky na „kotvy“, pomáháme si uvědomit, můžeme i nabízet (“ říkala jste, že bratr se vás ptal, jak se máte)

• ​Face to face – kotvení přes tělo – tělesné prožívání. Zachycení potřeb, zklidnění – dýchání, vnímání pracovníka, místnosti


Zhodnocující formulace a ocenění

•​ ​Cílem dát najevo, že K sdělení má váhu, je podstatné

•​ ​Ocenění K patří k důležitým dovednostem

• ​Součástí každého hovoru – min ocenění za zavolání, vyhledání služby, chce řešit situaci, udělal první krok, snaží se změnit svůj život...

•​ ​Upřímné, důležitá naše autentičnost – vnitřní přesvědčení pracovníka 

​ ​Do ocenění patří

•​ ​Vyjádření úcty

•​ ​Vyjádření radosti z toho, co se K podařilo dosáhnout, zvládnout

• ​Pojmenování a podpora toho, co se K podařilo změnit vlastním úsilím, zároveň s předpokladem, že to intervent*ka vnímá jako pozitivní

•​ ​Výslovná pochvala, obdiv