Emoce v KI
• lidé v zátěžových situacích prožívají silné emoce – naše role umět adekvátně reagovat, přijmout je a unést, podpořit , nebát se pojmenovat, dát jim prostor a pomoci ventilovat
• ventilace emocí snižuje napětí, uvolňuje a dává prostor řešení • emoce na počátku, ale i v průběhu, možné opakovaní
• průběh emocí - křivka průběhu emocí
Smutek a pláč
• Pláč umožňuje vyjádřit psy i fyz bolest, zármutek i štěstí – odplavení napětí
• Pláč nestopujeme – přijímáme, vyjadřujeme podporu – odplavení, ventilaci ( Tady můžete plakat...)
KI
• Reagovat na pláč- vidím, slyším, že pláčete, jsem tady s Vámi
• Dát prostor a svolení pro pláč – můžete plakat, někdy to tak je, že se musíme plakat, máme čas vyplačte se
• Zpočátku dávat uzavřené otázky, k se těžko mluví
• Pláč přijmout a podpořit
• Zrcadlit
• Přizpůsobit tempo a hlas K
• Reflektovat, jak se pláč mění – vidím, že jste se rozplakala ještě víc • Nechat K mluvit, pokud už se trochu zklidnil
• Ptát se, co se stalo – Co vás rozplakalo?
• Pláč je možno nabízet jako ventil napětí
• Nabídnout kapesník, vodu, kontakt tělesný
• Patologický pláč, účelový pláč – vést k racionalitě
Úzkost a panika v KI
• Příznaky – bušení srdce, bolest na hrudi, pocit dušení, závrať, pocity neskutečna, strach z umírání, s. Ze ztráty kontroly, s. Ze zešílení, vyhýbavé chování, snaha utéct ze situace, s. Z další ataky – trvá několik minut i déle
KI
• Trojúhelník (emoce, myšlení, aktivita) – zúžení pouze k jednomu vrcholu • “vbourat se“ ke K – pevný silný hlas
• Jít kus cesty s k a pak zásah - „jsem tu s vámi, už bude dobře slyšíte mě?“ • Direktivní vedení – teď budu mluvit já, poslouchejte mě
• Zjistit aktuální stav (kdo, kde, jak, co ses stalo), eliminace ohrožení života a zdraví
• Přístup z boku ( viditelnost), krátké hlasité povely
• Usadit i sebe, nejlépe opřít – společně zklidnit dýchání, tělo – držet, oční kontakt , po zklidnění prostor pro emoce –
často do pláče
Vztek, hněv a agrese
- pozorujeme signály
- psychomotorické – neklid, pohyb, nervozita, zvýšená gestikulace, přešlapávání, podupávání x stažené tělo,
strnulost
- mimika – stažená tvář, vyhýbaní se očnímu kontaktu, sklený výraz • řeč – zvýšená hlasitost, tempo, výhružky,
nadávky
- pohyb v prostoru – nerespektování osobní zóny, odmítá se posadit • celkový vzhled – celková zanedbanost,
nebezpečný předmět
- Základní přístupy k agresi v KI - osobní styl
- dynamický – energie agrese, zrcadlení, hlasitý pevný hlas, jasné hranice, direktivní přístup, postupné
zklidňování – méně funguje i K, kde je narušen kontakt s realitou – intoxikace, psychotické projevy
- zklidňující – pevný, klidný hlas, vyrovnanost, pomalejší tempo než K, ustát provokaci, dát prostor pro ventilaci,
vyjednávání, diskuze
- Dát prostor pro verbalizaci agrese, vymluvení
- Respekt k o osobnímu prostoru K, udržovat bezpečnou vzdálenost pro sebe
- Snaha posadit, při odmítnutí kopírování chování (stát – zůstat stát)
- Zdvořilý, profesionální a pevný přístup, vyjádřit pochopení x udržení neutrality, ! K vycítí strach a svou převahu
- Po ventilaci více strukturovat rozhovor – ptáme se na zakázku, vymezit možnosti konzultace
- Nezlehčovat situaci, nelhat a neslibovat, jednoznačně a srozumitelně • Používat jméno a udržovat oční kontakt
- Na hrubost a vulgarity odpovídat rázně a pevně
- Redukce dalších rušivých faktorů
- V případě extrémně emotivního projevu přerušit konzultaci a domluvit jiný termín – direktivní ukončení
- Požádat o spolupráci, upozornit na důsledky chování
- Ohrožuje-li bezprostředně sebe či okolí–předně vlastní bezpečí a dalších K, pomoc kolegů a dalších osob – PČR, RZ
Strach, stud a mlčení
mlčení má řadu důvodů – na počátku jiný význam než v průběhu – stud, tajemství, jak začít, potlačovaný pláč, silné emoce, nebezpečí – okolí i pracovník, testování, osamělost
KI
• Čtení neverbálních signálů, popis a doptávání – vidím/slyším, že těžce dýcháte, jiné lidi okolo vás...
• Zrcadlení, technika ozvěny – zopakování, co slyšíme
• Dát prostor a čas – můžeme mlčet, někdy může být těžké začít
• Podpora, pobídka k hovoru
• Přizpůsobit tempo a hlas k – vlastní vnímání času
• Oddělení k tempa od našeho – nenechat se strhnout
• Uvědomění, že se k může v mlčení cítit dobře a bezpečně
• Uzavřené otázky – stalo se dnes něco? Týká se to ještě někoho?
• Orientace v situaci – jste zraněná
• U TKI žádost o signál a vysvětlení, pokud pracovník nic neslyší – zkuste zakašlat, ať vím, že se slyšíme
• Od uzavřených otázek k otevřeným
• Ohraničit čas a informovat o čase – už jsme spolu 15 minut, máme na sebe ještě pár minut, poté budu muset zavěsit/ukončit konzultaci, můžeme se domluvit na jindy až se budete cítit
Bezpečnost pracovníků
- vždy na prvním místě
- zásady
- prostor pracoviště a konzultovny
- týmová spolupráce – př. v IC prvokontakt ve dvou • metodika bezpečnosti práce
- spolupráce a kontakty – PČR , ochranka
- realistický odhad událostí – naše limity
- pohled psychiatra–dle závažnosti či diagnózy, možnost nedobrovolné hospitalizace
• ukončení hovoru TKI, KI
- shrnutí, rekapitulace, shrnutí kroků
- připomenutí času
- reflexe točení v kruhu
- psychohygiena
- limit – jedno téma, do 10 min – informované zavěšení, ukončení