Krizová intervence

​Emoce v KI

 l​idé v zátěžových situacích prožívají silné emoce – naše role umět adekvátně reagovat, přijmout je a unést, podpořit , nebát se pojmenovat, dát jim prostor a pomoci ventilovat

•​ ​ventilace emocí snižuje napětí, uvolňuje a dává prostor řešení •​ ​emoce na počátku, ale i v průběhu, možné opakovaní
•​ ​průběh emocí - křivka průběhu emocí


Smutek a pláč

•​ ​Pláč umožňuje vyjádřit psy i fyz bolest, zármutek i štěstí – odplavení napětí

• ​Pláč nestopujeme – přijímáme, vyjadřujeme podporu – odplavení, ventilaci ( Tady můžete plakat...)

KI

•​ ​Reagovat na pláč- vidím, slyším, že pláčete, jsem tady s Vámi
• ​Dát prostor a svolení pro pláč – můžete plakat, někdy to tak je, že se musíme plakat, máme čas vyplačte se

•​ ​Zpočátku dávat uzavřené otázky, k se těžko mluví
•​ ​Pláč přijmout a podpořit
•​ ​Zrcadlit
•​ ​Přizpůsobit tempo a hlas K
•​ ​Reflektovat, jak se pláč mění – vidím, že jste se rozplakala ještě víc •​ ​Nechat K mluvit, pokud už se trochu zklidnil
•​ ​Ptát se, co se stalo – Co vás rozplakalo?
•​ ​Pláč je možno nabízet jako ventil napětí
•​ ​Nabídnout kapesník, vodu, kontakt tělesný
•​ ​Patologický pláč, účelový pláč – vést k racionalitě


Úzkost a panika v KI

• ​Příznaky – bušení srdce, bolest na hrudi, pocit dušení, závrať, pocity neskutečna, strach z umírání, s. Ze ztráty kontroly, s. Ze zešílení, vyhýbavé chování, snaha utéct ze situace, s. Z další ataky – trvá několik minut i déle

KI

•​ ​Trojúhelník (emoce, myšlení, aktivita) – zúžení pouze k jednomu vrcholu •​ ​“vbourat se“ ke K – pevný silný hlas
•​ ​Jít kus cesty s k a pak zásah - „jsem tu s vámi, už bude dobře slyšíte mě?“ •​ ​Direktivní vedení – teď budu mluvit já, poslouchejte mě

• ​Zjistit aktuální stav (kdo, kde, jak, co ses stalo), eliminace ohrožení života a zdraví

•​ ​Přístup z boku ( viditelnost), krátké hlasité povely
• ​Usadit i sebe, nejlépe opřít – společně zklidnit dýchání, t​ělo – držet, oční kontakt , po zklidnění prostor pro emoce –  

    často do pláče


 Vztek, hněv a agrese

  • pozorujeme signály 

         -  psychomotorické – neklid, pohyb, nervozita, zvýšená gestikulace, přešlapávání, podupávání x stažené tělo,

             strnulost

        -  mimika – stažená tvář, vyhýbaní se očnímu kontaktu, sklený výraz • řeč – zvýšená hlasitost, tempo, výhružky,   

            nadávky

      -  pohyb v prostoru – nerespektování osobní zóny, odmítá se posadit • celkový vzhled – celková zanedbanost, 

            nebezpečný předmět

  • Základní přístupy k agresi v KI - osobní styl

              - dynamický – energie agrese, zrcadlení, hlasitý pevný hlas, jasné hranice, direktivní přístup, postupné 

                     zklidňování – méně funguje i K, kde je narušen kontakt s realitou – intoxikace, psychotické projevy

               - zklidňující – pevný, klidný hlas, vyrovnanost, pomalejší tempo než K, ustát provokaci, dát prostor pro ventilaci,  

                     vyjednávání, diskuze

  •  Dát prostor pro verbalizaci agrese, vymluvení
  • Respekt k o osobnímu prostoru K, udržovat bezpečnou vzdálenost pro sebe
  • Snaha posadit, při odmítnutí kopírování chování (stát – zůstat stát)
  • ​Zdvořilý, profesionální a pevný přístup, vyjádřit pochopení x udržení neutrality, ! K vycítí strach a svou převahu
  • Po ventilaci více strukturovat rozhovor – ptáme se na zakázku, vymezit možnosti konzultace
  • Nezlehčovat situaci, nelhat a neslibovat, jednoznačně a srozumitelně •​ ​Používat jméno a udržovat oční kontakt
  • Na hrubost a vulgarity odpovídat rázně a pevně
  • Redukce dalších rušivých faktorů
  • V případě extrémně emotivního projevu přerušit konzultaci a domluvit jiný termín – direktivní ukončení
  • Požádat o spolupráci, upozornit na důsledky chování
  • Ohrožuje-li bezprostředně sebe či okolí–předně vlastní bezpečí a dalších K, pomoc kolegů a dalších osob – PČR, RZ


Strach, stud a mlčení

​mlčení má řadu důvodů – na počátku jiný význam než v průběhu – stud, tajemství, jak začít, potlačovaný pláč, silné emoce, nebezpečí – okolí i pracovník, testování, osamělost

KI

• ​Čtení neverbálních signálů, popis a doptávání – vidím/slyším, že těžce dýcháte, jiné lidi okolo vás...

•​ ​Zrcadlení, technika ozvěny – zopakování, co slyšíme

•​ ​Dát prostor a čas – můžeme mlčet, někdy může být těžké začít

•​ ​Podpora, pobídka k hovoru

•​ ​Přizpůsobit tempo a hlas k – vlastní vnímání času

•​ ​Oddělení k tempa od našeho – nenechat se strhnout

•​ ​Uvědomění, že se k může v mlčení cítit dobře a bezpečně

•​ ​Uzavřené otázky – stalo se dnes něco? Týká se to ještě někoho?

•​ ​Orientace v situaci – jste zraněná

• ​U TKI žádost o signál a vysvětlení, pokud pracovník nic neslyší – zkuste zakašlat, ať vím, že se slyšíme

•​ ​Od uzavřených otázek k otevřeným

• ​Ohraničit čas a informovat o čase – už jsme spolu 15 minut, máme na sebe ještě pár minut, poté budu muset zavěsit/ukončit konzultaci, můžeme se domluvit na jindy až se budete cítit


Bezpečnost pracovníků

  • vždy na prvním místě 
  •  ​zásady

    - prostor pracoviště a konzultovny

    - týmová spolupráce – př. v IC prvokontakt ve dvou • metodika bezpečnosti práce

    - spolupráce a kontakty – PČR , ochranka

    - realistický odhad událostí – naše limity

    - pohled psychiatra–dle závažnosti či diagnózy, možnost nedobrovolné hospitalizace

               •​ ​ukončení hovoru TKI, KI

  • shrnutí, rekapitulace, shrnutí kroků
  • připomenutí času
  • reflexe točení v kruhu
  • psychohygiena
  • limit – jedno téma, do 10 min – informované zavěšení, ukončení