Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi

Týden 8: Techniky sběru dat



V této hodině jsme si trénovali dovednosti důležité pro sběr dat. Schopnost naslouchat a zrcadlit slyšené.


Cvičení 1: DIÁDY

Rozdělili jsme se do dvojic.

Osoba A 5 minuty mluví - Jaký byl můj uplynulý týden? osoba B naslouchá

Osoba B 3 minuty shrnuje, co slyšela

Osoba B 5 minuty mluví, Jaký byl můj uplynulý týden? osoba A naslouchá

Osoba A 3 minuty shrnuje, co slyšela


Diskuse: 

Jaké to bylo?

Jaké bylo vyprávět?

Shrnula naslouchající osoba vaše vyprávění adekvátně?

Dozvěděli jste se skrze shrnutí něco o sobě?

Jaké bylo naslouchání?

Jaké bylo shrnovat slyšené?


V diskusi jsme si povídali o tom, jak obtížné je pro nás utišit vlastní myšlenky a hlasy, které nás od naslouchání druhému odvádějí k nám samotným, případně ke snaze hned druhému radit. Přemýšleli jsme také o tom, nakolik věci pouze shrnujeme, nebo již analyzujeme a interpretujeme.

Příklad:

Osoba A na začátek řekne, že nemá moc nic zajímavého k vyprávění, protože žije celkem nudným životem. Pak vypráví, jak byla v divadle, v kině a na koncertě.


Osoba B ve shrnutí prohlásí: Mě tvůj život připadá hodně zajímavý, byla jsi za poslední týden na více akcích než já za poslední měsíc.


Shrnutí osoby B už obsahuje analýzu a interpretaci. Spočítala akce, srovnala je se svým zážitkem (její zkušenost jí vystavěla interpretační rámec) a na základě tohoto zhodnocení interpretovala život osoby A jako zajímavý.


Nám nejde o to, abychom si řekli, že osoba B to udělala špatně, ale abychom zachytili proces našeho myšlení, zvědomili si ho a dokázali ho přenést do zreflektovaného postupu analýzy.


Cvičení 2: Analýza problému Co mi brání v psaní bakalářské práce?

Nejdříve jsme si téma zpracovávali pro sebe. Pak jsme psali totéž znovu, ale s vědomím, že text bude číst někdo jiný. Někdo psal stejně, někdo jinak - například snaha o eliminaci prvků, podle kterých by šlo zjistit, o koho se jedná (například nepoužívání slovenštiny) nebo snaha o srozumitelnost - lepší písmo, vysvětlování atp. Výpovědi jsme si vybrali, znovu rozdali a pak je ve skupinách po cca 5 lidech analyzovali.