Patopsychologie 2

Poruchy pozornosti

Hyperkinetické poruchy

•       porucha aktivity a pozornosti, hyperkinetická porucha chování, poruchy emocí a chování (ADHD, ADD, PECH)

•       ovlivňující nejen kognitivní schopnosti dítěte, ale také percepčně motorickou oblast, emotivitu, impulsivitu, sociální vztahy

•       Působí značné problémy ve škole, v rodinách,

•       Počátek obvykle již v prvních pěti letech života dítěte

•       je etiologicky zdůvodněna především nezralostí nervové soustavy, zasaženy jsou spíše kognitivní funkce na rozdíl od poruch chování, kdy se jedná o obtíže v povahových vlastnostech jedince

•       dítě je impulzivní, mívá problémy s pozorností (je zhoršená) a vykazuje zvýšenou aktivitu, problémy se spánkem a sebeorganizací

•       Projevují se výkyvy nálad, dítě provádí činnosti ukvapeně – je zbrklé, nedokončuje úkoly, chvíli neposedí, poskakuje, „šaškuje“, působí dojmem, že neposlouchá, bývá velmi hlučné, nechce spolupracovat

Projevy a možné dopady

•       Z pohledu pedagogického velmi náročná nejen pro pedagoga, ale také pro ostatní děti

•       pro své okolí obtížně „čitelné“ a zároveň i obtížně se s ním komunikuje

•       dítě může mít obtíže v navazování kontaktů a tím narůstá vnitřní napětí, které může eskalovat agresivním chováním

•        dítě se může cítit nepochopeno, zatracováno, neustále označováno za neschopného, za toho, kdo dělá naschvály

•       může u dítěte vyvolávat až depresivní stavy, které mohou za určitých podmínek opět eskalovat v agresivní rapty

•       Často na okraji sociální skupiny, protože jejich projevy chování jsou nejen nad rámec chápání vrstevníků, ale mnohdy i nad jejich síly

 

Zajímavé odkazy

Přednášky Z. Masopustové pro studující FSS – Dětská poradenská psychologie

 ADHD, ADD

•       https://is.muni.cz/el/fss/jaro2020/PSYn4070/index.qwarp?prejit=4680435