Poruchy pozornosti
Hyperkinetické poruchy
• porucha
aktivity a pozornosti, hyperkinetická porucha chování, poruchy emocí a chování (ADHD, ADD, PECH)
• ovlivňující
nejen kognitivní schopnosti dítěte, ale také percepčně motorickou oblast,
emotivitu, impulsivitu, sociální vztahy
• Působí
značné problémy ve škole, v rodinách,
• Počátek
obvykle již v prvních pěti letech života dítěte
• je
etiologicky zdůvodněna především nezralostí nervové soustavy, zasaženy
jsou spíše kognitivní funkce na rozdíl od poruch chování, kdy se jedná o
obtíže v povahových vlastnostech jedince
• dítě
je impulzivní, mívá problémy s pozorností (je zhoršená) a vykazuje
zvýšenou aktivitu, problémy se spánkem a sebeorganizací
• Projevují
se výkyvy nálad, dítě provádí činnosti ukvapeně – je zbrklé,
nedokončuje úkoly, chvíli neposedí, poskakuje, „šaškuje“, působí
dojmem, že neposlouchá, bývá velmi hlučné, nechce spolupracovat
Projevy a možné dopady
• Z
pohledu pedagogického velmi náročná nejen pro pedagoga, ale také pro
ostatní děti
• pro
své okolí obtížně „čitelné“ a zároveň i obtížně se s ním
komunikuje
• dítě
může mít obtíže v navazování kontaktů a tím narůstá vnitřní napětí,
které může eskalovat agresivním chováním
• dítě se může cítit nepochopeno,
zatracováno, neustále označováno za neschopného, za toho, kdo dělá
naschvály
• může
u dítěte vyvolávat až depresivní stavy, které mohou za určitých
podmínek opět eskalovat v agresivní rapty
• Často
na okraji sociální skupiny, protože jejich projevy chování jsou nejen nad
rámec chápání vrstevníků, ale mnohdy i nad jejich síly
Zajímavé odkazy
Přednášky Z. Masopustové pro studující FSS – Dětská
poradenská psychologie
ADHD, ADD
• https://is.muni.cz/el/fss/jaro2020/PSYn4070/index.qwarp?prejit=4680435