Patopsychologie 2

Sluchové postižení

výrazně omezuje a mění přístup k informacím, vytváří se určitá deprivace
oblast je značně heterogenní – může být oboustranné nebo jednostranné sluchové postižení
sluch je schopnost vnímat hlasitost, zvuky, tóny


Postižení sluchu

Převodní – jde o poruchu v mechanické části sluchové dráhy, která vede k narušení převodu zvukových vibrací do hlemýždě, zeslabení sluchového vjemu, jsou méně závažné, kompenzační pomůcky, pomocí sluchadla  slyší a rozumí mluvené řeči
Percepční – vady vnitřního ucha (sluchový nerv, vláskové buňky v Kortiho aparátu) – jsou zeslabeny, ale také zkreslené – mohou chybět i další zvuky, jsou to poruchy trvalé – nedoslýchavost střední a těžšího charakteru
Kortikální vady – poškození v rámci CNS
Významná je doba, kdy dochází k poruše sluchu
Prelingvální – období, kdy se vyvíjí řeč – do 6-7 let věku dítěte – problémy v oblasti komunikace, socializace, vázne i psychický vývoj
Postlingvální – od 6 let výše, řeč je už zafixována, ke ztrátě řeči nedochází, ztráta zpětné vazby, dochází k postupnému úpadku srozumitelnosti řeči, výrazné omezení sluchu znemožňuje osvojení si orální komunikace – není vhodné užívat orální komunikaci při těžkém sluchovém postižení – nutnost zachování zrakové percepce

Stupně sluchového postižení
nedoslýchavost – střední je ještě únosná, a umožňuje rozvoj řeči
těžká nedoslýchavost – ztráta 71-90dB, pomocí sluchadla jsou schopni vnímat řeč
zbytky sluchu – ztráta větší než 91dB, lidé nemohou vnímat řeč ani pomocí sluchadla, nedokážou zvuky diferencovat
hluchota – ztráta větší než 110dB, nejsou vůbec schopni slyšet mluvenou řeč

Psychika lidí se sluchovým postižením

pokud kojenec je postižen jen sluchově, není důvod aby se dítě opožďovalo
od 6 měsíce se začíná projevovat dopad na psychický rozvoj dítěte – dítě nezačíná žvatlat, dopad je významnější na začátku prvního roku života jedince
SP vytváří informační barieru daného jedince, významné problémy v oblasti socializace – špatně rozumí, dekódují - hůře chápou sociální role, náročné osvojování společenských norem, potíže se sebeovládáním – chování je závislé na aktuálním emočním chování – může se dostavit afektivní výbuch – snížená odolnost k zátěži – může mít za důsledek izolovanost 
nutná včasná diagnostika – výběr komunikačního jazyka – nejlépe do dvou let života jedince
školní docházka – inkluze, ale i segregovaný systém – při těžké sluchové vadě je lepší segregovaný systém – při integraci je velice významná kvalita rodinného prostředí, stimulace a motivace jedince
Znakový jazyk vylučuje jedince částečně ze společnosti


Cvičení na závěr
 Vezměte si špunty do uší a zkuste si poslechnout na nízkou hlasitost prvních několik minut z podcastu.

Český rozhlas, pořad On Air (2022). Host Robert Osman, sociální geograf Robert Osman, editor knihy Geografie znevýhodnění.