Surdopedie 3

Anatomie a fyziologie sluchového ústrojí. • Sluch a jeho význam, důsledky sluchových vad. • Diagnostika sluchových vad, screening sluchových vad, možnosti návazné péče

Studijní materiál k samostudiu


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SP3173/118751209/Sluch_studijni_material__1_.docx

Publikace online k samostudiu

Lze využít část publikace k samostudiu k více tématům v rámci našeho předmětu SPpK09

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SP3173/118751209/Specialnepedagogicka_diagnostika_surdopedicka_Dolezalova__Horakova.pdf

Anatomie sluchového ústrojí

Proces slyšení

Web: společnost OTORINOLARYNGLOLOGIE


Zde i např. i info ke screeningu sluchových vad

Screening sluchových vad u novorozenců a 5letých dětí

Metodické pokyny

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SP3173/118751209/Metodicky_pokyn_celoplosneho_screeningu_-_SP.docx
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SP3173/118751209/screening_sluchu_petiletych_metodicky_pokyn__1_.pdf

Vyhl. č. 70/2012 Sb. o preventivních prohlídkách - novelizace vyhlášky - č. 45/2021 Sb.!!! - zahrnut i screening sluchových vad.


Včasné odhalení sluchové vady - článek na idetskysluch.cz

Rozhovor s MUDr. Radanem Havlíkem


Diagnostika sluchových vad


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SP3173/118751209/Diagnostika_sluchovych_vad_Valvoda.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SP3173/118751209/Herdova_Solen_Vysetreni_sluchu_u_deti.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SP3173/118751209/Nedoslychavost_Mrazkova.pdf

Audiogram

= výsledek audiometrického vyšetření = grafický záznam s určením stavu sluchu vyšetřovaného.
Společně projdeme a naučíme se číst z audiogramu, o jaký typ a jakou závažnost sluchové vady se jedná.


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SP3173/118751209/audiogram_1.png
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SP3173/118751209/audiogram_2.gif
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SP3173/118751209/audiogram_3.png
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SP3173/118751209/audiogram_4.jpg
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SP3173/118751209/audiogram_5.jpg
SHRNUTÍ

Na závěr si shrneme podstatné informace. Co bychom si měli zapamatovat a v jakých oblastech se orientovat. Zkuste si zodpovědět na závěr dnešního setkání několik otázek.

Orientuji se v:

* v možnostech lékařské diagnostiky v oblasti diagnostiky sluchových vad a poruch.

* v rozdílu mezi objektivními a subjektivními sluchovými zkouškami. 

* ve významu realizace screeningu sluchových vad u novorozenců a pětiletých dětí.

* v časovém rozmezí realizace preventivních prohlídek u pediatra.

* v náplni práce foniatra.

 

Umím odpovědět na otázky:

1. Kdo provádí odborná vyšetření sluchu, např. tónovou audiometrii?

2. Na jakém principu funguje vyšetření OAE - otoakustické emise a v čem je přínosné?

3. Kdy je na řadě vyšetření VRA? Proč toto vyšetření provádíme a kdo jej může provádět?

4. Kdy provádí pediatr orientační zkoušku sluchu u dětí? Z jakého důvodu?

5. Je vhodné vyšetření sluchu prostřednictvím tympanometrie u dětí s adenoidní vegetací? Pokud ano, proč?

6. Kdo odesílá dítě na odborné vyšetření sluchu na ORL, foniatrii? Z jakého důvodu?

7. Jak probíhá orientační sluchová zkouška u pediatra?

8. Jak probíhá vyšetření prostřednictvím tzv. tónová audiometrie? Co je jeho výsledkem a k čemu nám tento výsledek slouží?

9. Jak může sám rodič zaznamenat odchylky ve vývoji sluchového vnímání u vlastního dítěte? Na co by se měl rodič zaměřit?  

10. Proč byl zaveden screening sluchových vadu u pětiletých dětí


POKYNY K PRAXI - pozorování, záznamový arch pod. - ve výuce