Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele
Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele

Novinky a aktualizace informací k výuce

Předmět Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele navazuje na předmět bakalářského studia Základy pedagogické diagnostiky. Pokud vstupují do výuky navazujícího předmětu studenti, kteří základy pedagogického diagnostikování neabsolvovali, mají k dispozici studijní text z bakalářského studia. Současně doporučujeme poslechnout si přednášku paní doktorky  Marty Franclové (https://webinare.rvp.cz/webinar/361), která vás do problematiky uvede.


Věnujte pozornost přehledové studii  profesora Jiřího Mareše  Rozdíly ve zdravotním stavu žáků a jejich dopady na fungování žáků ve škole v oddílu Zajímavé texty. 

Ukrajinske deti v ceskych skolach 1.11.23
PDF ke stažení

Zajímavé texty


Přehledová studie profesora Jiřího Mareše by neměla uniknout Vaší pozornosti.

Velmi zajímavý příspěvek profesora Jiřího Mareše k rozdílům mezi zdravými a nemocnými žáky, které vznikají v důsledku chronických onemocnění některých dětí a dospívajících. Z textu (viz níže) vyplývá, že chronická onemocnění mají negativní dopad na školní docházku těchto žák, jejich učení, školní prospěch i sociální začleňování do běžných tříd. Přehledová studie shrnuje současný stav poznání této problematiky, která má aspekty zdravotnické, pedagogické, psychologické i sociální.

Organizační informace


Pro vyučující

Pro studenty

Organizační pokyny k výuce

Organizační pokyny k výuce

Cíl předmětu:

Cílem kurzu zažít vybrané metody pedagogicko-psychologické diagnostiky v konkrétních školních aplikacích, učit se pracovat s informacemi, které se nabízí v průběhu výuky a ve škole a získávat další údaje, které jsou relevantní pro pochopení individuálních výukových specifik konkrétních žáků. Navázat na zkušenosti s cílenou diagnostickou činností z bakalářského studia a orientovat se přednostně: a) na diagnostiku procesu učení žáků a jejich výsledků, b) na zkušenosti učitelů s řešením problémového chování žáků a na diagnostiku vztahů ve třídě.

Forma předmětu: přednáška a seminář: obojí v dvouhodinovém bloku. Na výuce participují členové katedry pedagogiky a psychologie.

Výuka probíhá od 18.9. do 20.11.2023 (od 21.11. začíná praxe učitelských st. programů UP 3, v jejímž rámci  zpracováváte portfoliový úkol).  Přednáška probíhá v sudé týdny, seminář jedenkrát za 14 dní. S ohledem na zkrácení výuky předmětu kvůli praxím, je výuka v seminářích povinná. Pokud si budete chtít nahradit výuku, můžete tak učinit ve skupině v druhém týdnu, pokud v tuto dobu výuka probíhá, nebo v jiné skupině po domluvě s vyučujícími obou skupin. Na semináři je nezbytná aktivní účast a participace na výuce, splnění dílčích úkolů, včetně úkolu portfoliového. Doporučujeme účast na přednáškách, jsou se semináři propojeny a pomohou vám při zpracování portfoliového úkolu. Portfoliový úkol je součástí SZZ.

Pokud by bylo nařízeno omezení kontaktní výuky seminářů, bude probíhat výuka on-line. Semináře online by byly povinné a probíhaly by dle původního rozvrhu v prostředí MS Teams. O případných změnách obdržíte  včas mail.  

Studenti vyjíždějící na Erasmus+ program se registrují do skupiny s názvem Erasmus. Samostatně studují dle cílů, obsahu a pojmenovaných výstupů v sylabu předmětu. Pracují na splnění portfoliového úkolu. Pro vzájemné hodnocení portfoliového úkolu si vytvoří dvojici se spolužákem ze studijní skupiny Erasmus. Svůj portfoliový úkol vloží do odevzdávárny skupiny Erasmus.

 Požadavky k zakončení předmětu:

      aktivní účast a participace studentů na výuce, (a to i v případě on-line výuky se zapnutou kamerou),

      písemné zpracování portfoliového úkolu a jeho sebehodnocení,

      hodnocení práce spolužáka a zkvalitnění své práce na základě zpětné vazby spolužáka,

      představení výsledků své práce na závěrečném kolokviu,

      plnění průběžných úkolů včetně samostudia.  

 

Informace k portfoliovému úkolu

a)     Pro svůj diagnostický úkol si můžete vybrat jeden z níže uvedených úkolů, nebo jich můžete zpracovat více. Ke každému úkolu najdete v interaktivní osnově formulář, do něhož budete úkol zpracovávat.

·       Diagnostikování výsledků a procesu učení

·       Diagnostikování sociálních vztahů ve třídě

·       Tvorba a implementace výchovného plánu

·       Kazuistika problémového chování žáků

·       Využití hodnocení na podporu učení

b)    Portfoliový úkol zpracovává student do připraveného dokumentu, který je uložen v Interaktivní osnově.  

c)     Student zpracuje portfoliový úkol a svoji práci zhodnotí. Provede kontrolu vejce - vejci (vloží dokument do osobní poskytovny. Druhý den po vložení provede kontrolu podobných souborů “vyhledat podobné soubory” (ikona dvou vajec). Zjistí procentuální shodu, kterou zapíše do své práce.

d)    Zašle svoji práci e-mailem spolužákovi pro vzájemné hodnocení.

e)     Spolužák práci prostuduje, zhodnotí, napíše doporučení k případným úpravám a zašle zpět autorovi.

f)     Autor práci zkvalitní, zareaguje na doporučení a vloží do odevzdávárny s číslem své studijní skupiny (včetně zpětné vazby a hodnocení spolužáka).

Pozor, je důležité dodržet termíny pro odevzdání úkolu (uzavření odevzdávárny). 

Ukončení předmětu: Kolokvium (šestičlenné skupiny – tři dvojice spolužáků (dle vzájemného hodnocení) prezentují svoji zkušenost s diagnostickou činností v praxi.

Dotazy k výuce v seminářích směřujte na svého vyučujícího prostřednictvím IS. V mailech uvádějte vždy číslo a název předmětu a číslo vaší studijní skupiny, aby mohl vyučující co nejdříve na váš dotaz reagovat.

Termíny, které je nutno dodržovat pro vložení portfoliového úkolu si hlídejte v odevzdávárně.

Termíny kolokvií

Kolokvia budou stěžejně probíhat v období od 15.1.2024 do 22. 1.2024. Další termíny budou nabídnuty až do konce zkouškového období. Termíny budou včas vypsány. Ke kolokviu si přinese student svoji práci v tištěné podobě. Studenti se hlásí do kolokvií svého vyučujícího.

Totožné organizační informace ke stažení:

Přehled přednášek

Přednášky probíhají dle volby vyučujícího (hybridně, online, videoprezentace, komentované prezentace). O způsobu konání budete informováni vyučujícím. Do interaktivní osnovy budou vloženy podpůrné materiály, popřípadě videoprezentace, nebo komentované prezentace.   Předpokládáme, že vložené materiály si prostudujete před přednáškou, aby  přednáška byla vedena více diskusně dle vašich potřeb.

Datum

Obsahové zaměření

Zajišťuje

20.9.2021

Diagnostika výsledků žáků. Přístupy k diagnostikování obtíží žáků učení.  Formativní hodnocení a hodnocení pro učení (assessment for/as learning). Diagnostika žákovských prekonceptů. Pojmové mapy jako nástroj formativního hodnocení. 

Katedra pedagogiky

Doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.

4.10.2021

Diagnostika chování žáků, diagnostika problémového chování, diagnostika sociálních vztahů ve třídě: pozorování, diagnostika interakce, sebeposouzení žáky. Individuální výchovný plán. Role učitele jako kontaktní osoby v případě potíží s chováním, spolupráce se školním poradenským pracovištěm a dalšími specialisty (psycholog, psychoterapeut, středisko výchovné péče atd.) a práce s doporučením specialistů. Spolupráce s rodiči. Podpora žáků ve třídě. Předcházení problémům, intervence a prevence. ​

 

Katedra psychologie

Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.

18.10.2021

Školní didaktické testy (tvorba, operační struktura úlohy v návaznosti na cíle, ukázky dobrých a horších položek, výsledky a klasifikace).

Využití testů pro formativní hodnocení. Strategie pro ústní a písemné zkoušení.​​

1.11.2021

Kohoutek, Mareš, Hlaváčová, Stupak i ve spolupráci s externisty. Katedra pedagogiky


15.11.2021

Diagnostika nadání


 

Katedra pedagogiky

Doc. RNDr. Eva Trnová



Přehled seminářů

Semináře probíhají kontaktní výukou, pokud nebudou nařízena jiná opatření v souvislosti s pandemií COVID.

Datum

Obsahové zaměření

Zajišťuje

38. a 39. týden

Diagnostika výsledků žáků. 

Katedra pedagogiky

40. a 41. týden

28.9. státní svátek - samostudium

Diagnostika chování žáků, diagnostika problémového chování: práce s metodami a nástroji  využitelnými při diagnostikování chování žáků a tvorba individuálního výchovného plánu.

 

Katedra psychologie

42. a 43. týden

Školní didaktické testy:  Tvorba didaktického testu, nebo ústní zkoušky a kritérií hodnocení. ​

 

Katedra pedagogiky

44. a 45. týden

Diagnostika sociálních vztahů ve třídě.

Katedra  psychologie

46. týden

Diagnostikování nadání a práce ve třídě s nadanými žáky 

 Katedra pedagogiky


Pravidla v semináři

Organizační informace Pro vyučující

Pro vyučující

Obsah není zveřejněný.

Vyučující a kontakty

Studenti komunikují o svých studijních záležitostech s vyučujícím své studijní skupiny.

Při komunikaci uvádějí číslo své seminární skupiny.


Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.  -

doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.  - 37304@mail.muni.cz

Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.  - kohoutekt@ped.muni.cz

Mgr. Dana Veselá, Ph.D.  -  10656@mail.muni.cz

Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Hlaváčová  - 220163@mail.muni.cz

Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.  - obr@mail.muni.cz

Doc. Mgr et Mgr. Kateřina Vlčková  - 23594@mail.muni.cz katerinavlckova@email.cz

  -  26136@mail.muni.cz

Mgr. Jitka Jeklová (cvičící) - 37954@mail.muni.cz

Mgr. Jana Veseláková - jana.veselakova@mail.muni.cz

. -  248053@mail.muni.cz



 








Rozvrh přednášek a seminárních skupin

Přednáška Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele:


Každou sudou středu 16:00-17:50, učebna 50


Rozvrh seminárních/paralelních skupin: (bude aktualizováno dle rozvrhu)


SZ6046/01: každé sudé úterý 14:00–15:50 učebna 33, T. Kohoutek, J. Veseláková

SZ6046/02:  každé liché úterý 14:00–15:50 učebna 33, T. Kohoutek, J. Veseláková

SZ6046/03: každé sudé úterý 16:00–17:50  učebna 33 T. Kohoutek, J. Obrovská

SZ6046/04:  každé liché úterý 16:00–17:50  učebna 33T. Kohoutek, J. Obrovská

SZ6046/05: každou sudou středu 9:00–10:50  učebna 34 J. Jeklová, D. Veselá

SZ6046/06:  každou lichou středu 9:00–10:50  učebna 34, Š. Hlaváčová, D. Veselá

SZ6046/07: každou sudou středu 11:00–12:50  učebna 34, J. Jeklová, D. Veselá

SZ6046/08:  každou lichou středu 16:00–17:50 učebna 33, J. Kratochvílová, J. Mareš

SZ6046/09: každou sudou středu 14:00–15:50  učebna 34J. Jeklová, D. Veselá

SZ6046/10:  každou lichou středu 14:00–15:50 učebna 41, Š. Hlaváčová, K. Vlčková

SZ6046/11: Skupina Erasmus, vyjíždějící studenti v rámci programu Erasmus+, E. Trnová


Cíle předmětu

Cílem kurzu je zažít vybrané metody pedagogicko-psychologické diagnostiky v konkrétních školních aplikacích, učit se pracovat s informacemi, které se nabízí v průběhu výuky a ve škole a získávat další údaje, které jsou relevantní pro pochopení individuálních výukových specifik konkrétních žáků. Navázat na zkušenosti s cílenou diagnostickou činností z bakalářského studia a orientovat se přednostně: a) na diagnostiku procesu učení žáků a jejich výsledků, b) na zkušenosti učitelů s řešením problémového chování žáků a na diagnostiku vztahů ve třídě.

Záměrem je:

  • umožnit budoucím učitelům zažít vybrané metody pedagogicko-psychologické diagnostiky na sobě samých a v konkrétních školních aplikacích.
  • naučit se pracovat s informacemi, které se nabízí v průběhu výuky a ve škole a také získat další údaje, které jsou relevantní pro pochopení individuálních výukových specifik konkrétních žáků, screening běžných problémů v práci se školní třídou jako skupinou. 

Obsah předmětu

Přednáška č. 1, seminář č. 1 (vyučuje pedagog)

  • Přednáška:  Diagnostika výsledků žáků. Přístupy k diagnostikování obtíží žáků učení.  Formativní hodnocení a hodnocení pro učení (assessment for/as learning). Diagnostika žákovských prekonceptů. Pojmové mapy jako nástroj formativního hodnocení. 
  • Seminář: Zadání portfoliového úkolu, požadavků na ukončení předmětu. Příklad inspirativní praxe a práce s ním: analýza procesu, spolupráce, výsledku a opatření. Práce s výsledky a jejich komunikace (individuální specifičnost). Diagnostika výsledků žáků. Diagnostikování obtíží žáků prakticky.

Přednáška č. 2, Seminář č. 2 (vyučuje psycholog)

  • Přednáška: Diagnostika chování žáků, diagnostika problémového chování, diagnostika sociálních vztahů ve třídě: pozorování, diagnostika interakce, sebeposouzení žáky. Individuální výchovný plán. Role učitele jako kontaktní osoby v případě potíží s chováním, spolupráce se školním poradenským pracovištěm a dalšími specialisty (psycholog, psychoterapeut, středisko výchovné péče atd.) a práce s doporučením specialistů. Spolupráce s rodiči. Podpora žáků ve třídě. Předcházení problémům, intervence a prevence. ​
  • Seminář: Diagnostika chování žáků, diagnostika problémového chování: práce s metodami a nástroji  využitelnými při diagnostikování chování žáků a tvorba individuálního výchovného plánu.

Přednáška č. 3, seminář č. 3 (přednášku vede psycholog, semináře vede pedagog)

  • Přednáška: Školní didaktické testy (tvorba, operační struktura úlohy v návaznosti na cíle, ukázky dobrých a horších položek, výsledky a klasifikace). Využití testů pro formativní hodnocení. Strategie pro ústní a písemné zkoušení.​​
  • Seminář: Školní didaktické testy:  Tvorba didaktického testu, nebo ústní zkoušky a kritérií hodnocení. ​

Přednáška č. 4, seminář č. 4 (vyučuje psycholog) 

  • Přednáška  Využití diagnostiky v různých pracovních kontextech učitele a její cíle. Systém poradenství ve školství. Spolupráce s odborníky při diagnostikování žáků a hledání vhodných opatření   na podporu jejich učení a rozvoje. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Autodiagnostika v práci učitele. Diagnostika nadání
  • Seminář:  Diagnostika sociálních vztahů ve třídě.

Přednáška č. 4, seminář č. 4 (vyučuje psycholog)

  • Přednáška:  Diagnostika nadání
  • Seminář:   Diagnostika nadání

Výstupy z učení

Na konci tohoto kurzu student:

  • vysvětlí základní přístupy diagnostikování žáka ve třídě (či skupině) a na škole.
  • dokáže interpretovat výsledky psychologického či speciálně pedagogického vyšetření a evaluovat navazující intervenci ve škole.
  • formuluje cíl komplexnějšího diagnostického postupu, zvolí vhodné diagnostické nástroje a zdroje informací.
  • zkonstruuje didaktický test či rozsáhlejší dotazník.
  • získaná data analyzuje základními technikami, interpretuje výsledky, prezentuje je ústně a písemně srozumitelným způsobem kolegům, žákům a rodičům a navrhuje implementaci a opatření na individuální úrovni.

Klíčové pojmy

pedagogická diagnostika

diagnostikování

diagnóza

typy diagnostikování

přístupy v diagnostikování

diagnostická kompetence

etapy pedagogického diagnostikování

diagnostické metody

školní poradenské pracoviště

školské poradenské zařízení

roviny diagnostikování v praxi

chyby v diagnostické činnosti

pozorování

typy pozorování

datový záznam

Flandersův systém

rozhovor

typy rozhovoru

diagnostický rozhovor jeho typy a fáze

typy otázek kladených v rámci diagnostického rozhovoru

anamnéza a její typy

portfolio jeho typy a funkce

dynamické hodnocení

strukturální kognitivní modifikovatelnost

zkušenost zprostředkovaného učení

instrumentální obohacování

kognitivní funkce

kognitivní mapa

model pěti postupů

podpůrná opatření

plán pedagogické podpory

individuální vzdělávací plán

nakládání s osobními údaji

doporučení ke vzdělávání

výsledky žáků

klíčové kompetence

formativní hodnocení

autentické diagnostikování

analýza činnosti žáků

šest přístupů k diagnostikování výsledků žáků

didaktický test

zpětná vazba

Literatura

Povinná literatura

  • Standardy pro pedagogické a psychologické testování. (2001).
  • Hrabal, V., & Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál.
  • Gavora, P. (1999). Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava: Práca.
  • Mertin, V., & Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (2., doplněné a aktualizované vydání). Wolters Kluwer.
  • Chráska, M. (1999). Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Paido.
  • Kubiszyn, T. (2010) Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley

Doporučená literatura

  • Brookhart, S. M., & Nitko, A. J. (2019). Educational assessment of students.
  • Nitko, A. J., & Brookhart, S. M. (2014). Educational assessment of students.

Ukončení předmětu a metody hodnocení

Požadavky k zakončení předmětu:

      aktivní účast a participace studentů na výuce, (a to i v případě on-line výuky se zapnutou kamerou),

      písemné zpracování portfoliového úkolu a jeho sebehodnocení,

      hodnocení práce spolužáka a zkvalitnění své práce na základě zpětné vazby spolužáka,

      představení výsledků své práce na závěrečném kolokviu,

      plnění průběžných úkolů včetně samostudia.  

Informace k portfoliovému úkolu

a)     Pro svůj diagnostický úkol si můžete vybrat jeden z níže uvedených úkolů, nebo jich můžete zpracovat více. Ke každému úkolu najdete v interaktivní osnově formulář, do něhož budete úkol zpracovávat.

·       Diagnostikování výsledků a procesu učení

·       Diagnostikování sociálních vztahů ve třídě

·       Tvorba a implementace výchovného plánu

·       Kazuistika problémového chování žáků

·       Využití hodnocení na podporu učení

b)   Portfoliový úkol zpracovává student do připraveného dokumentu, který je uložen v Interaktivní osnově.  

c)    Student zpracuje portfoliový úkol a svoji práci zhodnotí. Provede kontrolu vejce - vejci (vloží dokument do osobní poskytovny. Druhý den po vložení provede kontrolu podobných souborů “vyhledat podobné soubory” (ikona dvou vajec). Zjistí procentuální shodu, kterou zapíše do své práce.

d)    Zašle svoji práci e-mailem spolužákovi pro vzájemné hodnocení.

e)     Spolužák práci prostuduje, zhodnotí, napíše doporučení k případným úpravám a zašle zpět autorovi.

f)     Autor práci zkvalitní, zareaguje na doporučení a vloží do odevzdávárny s číslem své studijní skupiny (včetně zpětné vazby a hodnocení spolužáka).

Pozor, je důležité dodržet termíny pro odevzdání úkolu (uzavření odevzdávárny 12.1). 

Odevzdání portfoliového úkolu: 

a) autor zašle svůj portfoliový úkol spolužákovi: do 31.12.

b) spolužák práci prostuduje, zpracuje k ní zpětnou vazbu a zašle autorovi práce: do 7.1.

c) autor prostuduje zpětnou vazbu, zkvalitní práci a portfoliový úkol vloží do odevzdávárny: do 11.1.

Ukončení předmětu: Kolokvium (šestičlenné skupiny – tři dvojice spolužáků (dle vzájemného hodnocení) prezentují svoji zkušenost s diagnostickou činností v praxi.

Dotazy k výuce v seminářích směřujte na svého vyučujícího prostřednictvím IS. V mailech uvádějte vždy číslo a název předmětu a číslo vaší studijní skupiny, aby mohl vyučující co nejdříve na váš dotaz reagovat.

Termíny, které je nutno dodržovat pro vložení portfoliového úkolu si hlídejte v odevzdávárně.

Termíny kolokvií

Kolokvia budou stěžejně probíhat v období od 15.1. do 19. 1. Další termíny budou nabídnuty až do konce zkouškového období. Termíny budou včas vypsány. Ke kolokviu si přinese student svoji práci v tištěné podobě. Studenti se hlásí do kolokvií svého vyučujícího.

Předtermíny: v týdnu od 1.-3.12. dle domluvy s vyučujícím. Podmínkou je splněná práce, odevzdána do termínu 30.11.





Pro vyučující

Ukázky zpětné vazby

Přednáška č. 1: Diagnostika výsledků žáků

V úvodní přednášce navazujeme na znalosti, dovednosti a zkušenosti s diagnostickou činností z bakalářského studia. Otevíráme téma diagnostikování a hodnocení výsledků vzdělávání žáků a procesu učení. V přednášce navazující představujeme šest přístupů k hodnocení výsledků žáků, dotýkáme se diagnostikování klíčových kompetencí a dynamického hodnocení. Přednášky jsou provázány se semináři, na nichž se budete šesti přístupy zabývat podrobněji.  Je důležité se s přednáškou seznámit před seminářem. Obsahové zaměření přednášek a seminářů vyžaduje od vás syntézu dosavadních znalostí, dovedností, zkušeností z předchozí fáze studia, zejména ze školní pedagogiky (hodnocení žáků), pedagogické psychologie, oborových didaktik, pedagogické komunikace a dalších, přemýšlení v souvislostech. 

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání vám mohou pomoci přemýšlet o smyslu a potřebě diagnostické činnosti a o požadavcích na profesní kompetence učitelů ve výuce.


Ministr školství Robert Plaga schválil znění kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, podle nichž bude ČŠI hodnotit školy ve školním roce 2021/22. 

Kritéria jsou formulována pro potřeby vnějšího hodnocení instituce a vytvářejí logický rámec, který umožňuje hodnotit podmínky, průběh a výsledky vzdělávání a školských služeb na úrovni školyvzdělávacího programu vedení pedagogického procesu. V rámci evaluační činnosti má ČŠI k dispozici  rámec, který umožňuje sledovat dosahování cílů vzdělávání podle školních či akreditovaných vzdělávacích programů a vyhodnotit pokrok škol v čase. 

Školy a učitelé však tato kritéria hodnocení využít formativním způsobem, za účelem svého rozvoje. Ve vztahu k pedagogickému diagnostikování výsledků žáků jsou pro učitele významná kritéria v kapitole 4 (Výuka), 5 (Vzdělávací výsledky žáků) a 6 (Podpora žáků při vzdělávání). Prostudování požadavků na kvalitní výuku vám může pomoci porozumět smyslu pedagogického diagnostikování, činnosti, bez níž se ve výuce neobejdete. Jako příklad uvádíme jedno z dílčích kritérií v kapitole výuka (4.3). 
Doporučujeme věnovat pozornost těmto požadavkům a dávat si je do souvislostí s požadavky Standardu kvality profesních kompetencí studenta učitelství na naší fakultě.


V krátkém videu se dozvíte, jak růstové nastavení mysli žáků  souvisí s jejich výsledky v oblasti čtenářské gramotnosti. Příspěvek by Vás mohl vést k autodiagnostice v roli učitele na praxi, k položení si otázky Jak já jako budoucí učitel podporuji prorůstové nastavení mysli u žáků, nebo naopak jak podporuji (třeba implicitně) fixní nastavení mysli.

Přednáška

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání

Růstové nastavení mysli - výsledky PISA 2018

Přednáška č. 2: Diagnostika chování žáků

Přednáška č. 3: Školní didaktické testy

Pro studenty

Pro vyučující

Obsah není zveřejněný.

Přednáška č. 4: Diagnostika nadání

Organizace na podporu nadání

Mensa: se snaží o komplexní podporu nadání,  organizuje různé vzdělávací akce, workshopy, zřizuje vlastní pražské gymnázium či kluby nadaných dětí, vydává časopis nebo je tvůrcem Logické olympiády

Qiido alias Patron nadaných dětí: 

nabízí komplexní program podpory nadaných dětí, jejich zákonných zástupců  a škol. 



Přednáška č. 5: Diagnostika nadání - software pro screening nadání


V rámci přednášky k vývoji nástrojů k diagnostikování nadaných dětí (projekt INVENIO) doc. Portešové zde sdílíme rozhovor z Učitelských novin roč. 125(32)/2022. 

Seminář č. 1: diagnostika výsledků žáků

Pro vyučující

Pro studenty

Diagnostikování a formativní hodnocení si jsou velmi blízké. Diagnostikování je dlouhodobým, nikdy nekončícím procesem, jehož smyslem je získávat v maximálně možné míře informace o žákovi, jeho výsledcích, podmínkách a procesu učení, a to v co nejširším kontextu. Z diagnostické činnosti učitel získává informace nezbytné pro plánování výuky, pro její individualizaci a diferenciaci. Diagnostikován: klade důraz na to, aby učitel porozuměl žákům - jejich učení, výsledkům, úrovni v podmínkách, které k učení má, aby mohl dobře plánovat výuku s ohledem na potřeby žáků.

Formativní hodnocení je druhem průběžné zpětné vazby, která je žákovi poskytována bezprostředně při jeho učení, nebo velmi blízko po zpracování učební úlohy, závěrečného produktu. Jde o popisnou zpětnou vazbu (motivační, informativní, korektivní),  která pomáhají žákovi se zlepšit, pomáhají mu porozumět tomu, jak se učit a řídit své učení, jak získat kontrolu nad svým učením. Zpětnou vazbu při výuce získává také učitel, aby mohl modifikovat zvolené výukové strategie. Formativní hodnocení klade důraz na učitele i žáky, aby porozuměli, kde se v učení nacházejí, za účelem hledání dalších kroků pro zlepšení. (Assessment Reform Group , 2002)




Evaluace vzdělávacích výsledků

Pro vyučující

Obsah není zveřejněný.

Seminář č. 2: diagnostika chování žáků

Pro vyučující

Pro studenty

Pro vyučující

Obsah není zveřejněný.

Seminář č. 3: školní didaktické testy

Pro vyučující

Pro studenty

Text si klade za cíl pomoci pedagogům naučit se kriticky hodnotit nabízené evaluační nástroje. Cílem textu je poskytnout základní informace o charakteristikách kvalitních testů a testových výstupů.

Autoři textu Jana Straková a Petr Suchomel (projektu Cesta ke kvalitě) popisují, podle jakých kritérií je možno testy vybírat a na co je třeba dávat pozor při výběru testu a při interpretaci výsledků. Nabízejí posuzovací archy – pomůcku, která má pedagogům usnadnit výběr nástrojů k hodnocení výsledků vzdělávání. 

Taxonomie učebních úloh

Testové položky

Ukázky testů

Další zdroje

Pro vyučující

Obsah není zveřejněný.

Seminář č. 4: diagnostika nadání


Pro vyučující

Pro studenty


 Studijní materiály pro samostudium - čtecí týden

Krok za krokem s nadaným žákem - Vyhledáváme rozumově nadané žáky (příručka se zaměřuje na diagnostiku kognitivně  nadaných žáků. Dozvíte se, jak lze s pomocí nástrojů, z nichž některé z pedagogické diagnostiky již znáte, identifikovat nadané žáky a následně umožnit rozvoj jejich mimořádných individuálních schopností)

Identifikace a vzdělávání nadaných a talentovaných dětí – dobrá praxe pro Evropu  ( příručka vznikla díky spolupráci odborníků tří zapojených států - České republiky, Anglie, Turecka - do projektu Erasmus+ Talented Children. Jsou v ní  shrnuty základní poznatky a postupy při identifikaci a práci s nadanými dětmi. Snahou autorů bylo vytvořit stručné a přehledné kompendium, které poslouží jako rychlý prostředek k orientaci v tématu, a to zejména učitelům na základním a středním stupni vzdělávání).


A pokud se chcete seznámit s aktuální situací v našich školách, pak nahlédněte do tematické zprávy České školní inspekce, která se při svých šetřeních na školách  ve školním roce 2021/2022 věnovala také problematice podpory vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách. V rámci tohoto tematického šetření se Česká školní inspekce zaměřovala zejména na to, jak mají školy nastaven systém vyhledáváníidentifikace a podpory nadání, jaké metody a formy práce uplatňují při výuce nadaných a mimořádně nadaných žáků nebo na to, zda a do jaké míry školy při vzdělávání těchto žáků spolupracují s relevantními externími subjekty s cílem maximalizovat kvalitu péče o nadané a mimořádně nadané žáky.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SZ6046/115958902/TZ_Podpora_vzdelavani-nadanych-zaku__1__ahleqmqp.pdf

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2023/SZ6046/115958902/Identifikace_a_vzdelavani_nadanychEU.pdf


Poslechnout si k tématu podpory nadaných žáků můžete podcast s ředitelem běžné plně organizované základní školy:

OČIMA ŘEDITELE #4: O práci s nadanými a talentovanými dětmi s Karlem Minaříkem, ředitelem ZŠ Partyzánská v České Lípě
https://open.spotify.com/episode/1k2pxWENEarpZW72Dqh0dj

Pro vyučující

Obsah není zveřejněný.

Seminář č. 5: diagnostika sociálních vztahů