Návykové chování a závislost
Prevence - digiZombie, rady, aktivity
Nechci být DigiZombie
- Mobil je nástroj stejně jako třeba mixér, a tak je potřeba k němu i dítěti zavést přístup a naučit ho s ním pracovat. Mixér si také nevezme do postele -> nemít mobil v místnosti kde spí.
- Nekoukat se před spaním do mobilu - číst si nebo si malovat, vyrábět nebo dělat cokoliv jiného
- Najít dítěti smysluplné aktivity, které by mu zabraly čas a nahradily "obrazovkový čas co nejvíce" - například naučit ho vařit a nechat ho vařit pravidelně
- Dávat si jeden den v týdnu pauzu od sociálních sítí - Instagramu, Snapchatu, Messengeru i FB - dítě zjistí, že za ten jeden den mu nic neuteče - uklidní si Fear of Missing out (který děti na sítích drží). Pak je dobré počet dní zvyšovat.
- Dítě musí mít bohatý vnitřní život a zdravou sebedůvěru. Jsou i děti bez technologií a dokázaly si to ustát před kolektivem – být pevný sám v sobě => důležitá je výchova.
- Konkrétní aktivity pro venek - vylez na 3 stromy, najdi 3 veverky - děti by měly být venku aspoň 1 - 2 hodiny denně před večeří. Děti musí strávit co nejvíce času v prostředí, které je přirozené pro ně jako děti - příroda, les, park, tělocvična - ne obchodní centrum, ne virtuální prostor online či her.
- Vyhradit místa, kde nebudou na mobilu a nejede přes to vlak - u večeře, u snídaně, v autě když jedou s rodiči - zkrátka jim určit zóny kde mohou a kde ne. (pak to musí ale dodržovat i rodiče)
- Udělat pro děti výzvu: když jsou spolu, dají mobily doprostřed stolu nebo na jedno místo a kdo první sáhne na mobil, udělá nějaký úkol/platí/zve na kafé nebo cokoliv
- převést jim obrazovku smartphonu do odstínu šedi (jde to v nastavení) - barvy velmi lákají, a takto se z mobilu stane velmi nudný nástroj
- Chodit do obchodu, se smetím, do města na otočku bez mobilu. Nechávat si od něj odstup. Zbořit potřebu být neustále na dosah.
- Odhlašovat se ze sociálních sítí, aby je to nutilo při každém kompulzivním návratu na ně přihlašovat se znova s celým heslem a přihlašovacím jménem.
Desatero pro rodiče/vychovatele
- Nepodporujte komfort v počítačovém „doupěti“ vašeho dítěte tím, že mu tam nosíte jídlo, pití... jeho potřeba opouštět jej se tím snižuje. Dostaňte je odtud… co třeba začít společným jídlem, sportovní aktivitou, výletem...
- Nechtějte po dětech, aby netrávili čas na internetu, když sami tak nečiníte. Vaše děti jsou váš odraz. Buďte „fér“ a pojďte jim příkladem.
- Než na sílu vypnete dítěti počítač, zeptejte se, co hraje a kolik času potřebuje na dokončení úkolu. Potom mu můžete navrhnout lepší zábavu, než počítač. Také by se vám nelíbilo, kdyby vám někdo vzal knihu, když jste na předposlední stránce
- To, že dítě radikálním způsobem dostanete od počítače ven, ještě neznamená, že mu tím nabízíte kvalitní alternativu trávení volného času. Ani to že hodí po škole baťoh za dveře a utíká ven, nám nezaručuje, že venku tráví naše děti čas smysluplně. Zajímejte se, jak vaše dítě tráví čas, když mimo domov.
- Zajímejte se více o to, co vaše děti vyhledávají na internetu, jaké hry hrají, na co se dívají v televizi, čím se tak baví na mobilu. A než začnete vymýšlet ty nejsložitější kombinace hesel pro rodičovské zámky, zkuste si s nimi prostě více povídat.
- Berte vážně doporučený věk u her, než dítěti pořídíte novou hru, zkuste si o ní zjistit co nejvíce, stačí její název zadat do vyhledávače na internetu. A nezapomínejte, že hry už nejsou výsadou pouze počítačů.
- Také věkové hranice pro užívání sociálních sítí mají své důvody. Vaše děti ještě nemusí umět vyhodnotit všechna rizika kyberprostoru.
- I když chcete být zodpovědní a vědět s kým a o čem vaše děti na sociálních sítích komunikují, respektujte jejich soukromí. Přehnanou kontrolou nic nedocílíte. Veďte děti k samostatnosti a zodpovědnosti, abyste jim mohli důvěřovat a aby děti důvěřovaly vám
- Všichni máme stejné množství času a jen na vás jak s ním naložíte. Věnujte z něj největší kus našim dětem.
- To jak vaše dítě tráví volný čas, máte ve svých rukou jen vy! Tak běžte za svými dětmi! Společně si užívejte ty nejcennější chvíle společného života!
Výzva pro děti i dospělé
- Nejprve jsou vybrány a
představeny tři typy rizikového chování
- a) Když se z užívání technologie stává hlavní životní aktivita
- b) Když dojde ke ztrátě kontroly času při využívání technologií
- c) Když někdo není schopen vydržet delší dobu bez technologií
- Poté se představí tři výzvy, které se vážou k jednotlivým jevům. Každý si pak sám vybere výzvu (výzvy budou nachystané na papírech se záznamovými archy) a někteří vysvětlí, proč si ji vybrali a co si myslí, že bude potřeba, aby ji zvládli
- Výzvy
- Kalendář: tři dny – přesně si zapisovat každý večer čas jako u koláče. Každý kontakt i využívání technologie, čas strávený s technologií nesmí přesáhnout 3h.
- Stopky: tři dny – Před každým využitím technologie si stanovit čas, jak dlouho u ní strávím, a zaznamenávám každý úspěch i neúspěch
- Půst: tři dny – kromě telefonování a sms
Následující