Didaktika praktického vyučování 2
Týden 2
Teorie učebnice
Výukové cíle:
- Studenti dokáží vysvětlit pojem učebnice.
- Studenti dokáží vysvětlit rozdíl mezi učebnicí a jinými texty.
- Studenti porovnají různé učebnice mezi sebou ze všech možných hledisek.
- Studenti dokáží vysvětlit základní funkce učebnic.
- Studenti vědí jak zajistit, aby učebnice plnila své funkce pomocí vhodných strukturních komponent.
- Studenti dokáží vyjmenovat, co je možné na učebnicích zkoumat
- Studenti vědí, jakými minimálně 3 možnými metodami je možné výzkumy učebnic provádět.
- Studenti vědí, jak s učebnicemi pracovat ve výuce.
Evokace - Pětilístek na téma UČEBNICE - dobrovolně sdílejte s ostatními
Výuková prezentace
Aktivity
- Párový (Individuální) brainstorming: Jaké komponenty obsahují příp. mohou obsahovat učebnice?
- Myšlenková mapa (individuálně, ve dvojicích, ve čtveřicích): Na základě nápadů z brainstormingu se pokuste přiřadit funkce, které mají jednotlivé komponenty v učebnici plnit. Myšlenkové mapy prezentujte kolegům, případně porovnejte s informacemi z přednáškové prezentace.
- Rozeberte některou učebnici vašeho aprobačního předmětu a uveďte, jak plní své základní funkce. Čím jsou vyjádřeny? Všimněte si při tom následujících prvků:
- Jak je řešen vztah textových komponent a mimotextových komponent (obrázky, grafy aj.)?
- Jsou graficky odlišeny texty základní, vysvětlující, doplňkové?
- Počítá se v obsahu a struktuře učebnic se systémem intelektuálních a praktických dovedností jako organickou součástí učebnice?
- Charakterizujte vztah učebnice k příslušným RVP a ŠVP.
- Zjistěte jak různí učitelé využívají učebnic v procesu vyučování a při ukládání domácích úkolů.
Reflexe - Zkuste si zodpovědět následující otázky:
- Mají školní učebnice v éře internetu naději na přežití, nebo jsou zastaralým médiem?
- Jak se mění funkce učebnic v podmínkách současného prudkého technologického rozvoje?
- Která didaktická hlediska jsou významná při tvorbě učebnic?
- Jak často a k čemu by měli učitelé
používat učebnice?
- Má mít stát kontrolu nad novými učebnicemi, nebo má jejich vydávání zcela přenechat silám tržní ekonomiky?
Výukové metod pro práci s textem:
Metody pro praci s textem