Didaktika praktického vyučování 2

Týden 2

Teorie učebnice

Výukové cíle:

  • Studenti dokáží vysvětlit pojem učebnice.
  • Studenti dokáží vysvětlit rozdíl mezi učebnicí a jinými texty.
  • Studenti porovnají různé učebnice mezi sebou ze všech možných hledisek.
  • Studenti dokáží vysvětlit základní funkce učebnic.
  • Studenti vědí jak zajistit, aby učebnice plnila své funkce pomocí vhodných strukturních komponent.
  • Studenti dokáží vyjmenovat, co je možné na učebnicích zkoumat
  • Studenti vědí, jakými minimálně 3 možnými metodami je možné výzkumy učebnic provádět.
  • Studenti vědí, jak s učebnicemi pracovat ve výuce.


Evokace - Pětilístek na téma UČEBNICE - dobrovolně sdílejte s ostatními

Výuková prezentace

Aktivity
  1. Párový (Individuální) brainstorming: Jaké komponenty obsahují příp. mohou obsahovat učebnice?
  2. Myšlenková mapa (individuálně, ve dvojicích, ve čtveřicích): Na základě nápadů z brainstormingu se pokuste přiřadit funkce, které mají jednotlivé komponenty v učebnici plnit. Myšlenkové mapy prezentujte kolegům, případně porovnejte s informacemi z přednáškové prezentace.
  3. Rozeberte některou učebnici vašeho aprobačního předmětu a uveďte, jak plní své základní funkce. Čím jsou vyjádřeny? Všimněte si při tom následujících prvků:

  • Jak je řešen vztah textových komponent a mimotextových komponent (obrázky, grafy aj.)?
  • Jsou graficky odlišeny texty základní, vysvětlující, doplňkové?
  • Počítá se v obsahu a struktuře učebnic se systémem intelektuálních a praktických dovedností jako organickou součástí učebnice?
  • Charakterizujte vztah učebnice k příslušným RVP a ŠVP.
  • Zjistěte jak různí učitelé využívají učebnic v procesu vyučování a při ukládání domácích úkolů.

Reflexe - Zkuste si zodpovědět následující otázky:

  • Mají školní učebnice v éře internetu naději na přežití, nebo jsou zastaralým médiem?
  • Jak se mění funkce učebnic v podmínkách současného prudkého technologického rozvoje?
  • Která didaktická hlediska jsou významná při tvorbě učebnic?
  • Jak často a k čemu by měli učitelé používat učebnice?
  • Má mít stát kontrolu nad novými učebnicemi, nebo má jejich vydávání zcela přenechat silám tržní ekonomiky?


Výukové metod pro práci s textem:

Metody pro praci s textem
PDF ke stažení