Didaktika praktického vyučování 2

Týden 7

Výukové cíle:

  • Student zná fyziologické zvláštnosti žáků středních škol.
  • Student dokáže vyjmenovat a popsat 3 základní činitele (skupiny příčin) potenciálně ohrožující bezpečnost a zdraví žáků ve škole.
  • Student dokáže ve vlastním oboru identifikovat rizika BOZP a navrhnout opatření k jejich předcházení.
  • Student dokáže vlastními slovy vysvětlit tyto termíny: BOZP, prevence rizik, dohled na žáky, poučení žáků.
  • Student zná alespoň 3 výukové metody vhodné pro výchovu v BOZP.
  • Student dokáže blíže popsat alespoň jednu z těchto metod.

Výuková prezentace: BOZP ve školství

Kontrolní otázky:

  • Jaké požadavky jsou kladeny na průběh vzdělávání, aby nedocházelo k poruchám vývoje, chorobám z povolání a přetěžování dosud nevyzrálého organismu žáků/mladistvých?
  • Vyjmenujte 3 základní činitele ohrožující zdraví v průběhu pracovního procesu (tzn. i v průběhu praktického vyučování).
  • Uveďte alespoň 4 různá bezpečnostní rizika nejvíce ohrožující zdraví a bezpečnost žáků v průběhu praktického vyučování vašeho aprobovaného oboru. Jakými opatřeními je vhodné tato rizika minimalizovat?
  • Vysvětlete pojem prevence rizik, v čem spočívá prevence rizik?
  • Co to znamená poučení žáků z hlediska BOZP, jaké informace poučení žáků zahrnuje a jak škola poučení žáků realizuje?
  • Co to znamená dohled nad žáky z hlediska BOZP a jak škola dohled nad žáky zajišťuje?
  • Jaké metody je vhodné použít pro výchovu k BOZP na středních odborných školách? Vyberte si jednu a blíže ji specifikujte.
Jak snížit úrazovost v ...? (vyhledávání a prevence rizik)

Uvědomte si rizika v typického místa výuky vašeho aprobovaného praktického vyučování (dílna, laboratoř, odborná učebna, cvičné pracoviště.

  1. Vypište obecná rizika BOZP. (např.: pořezání nožem, opaření horkou vodou, ...)
  2. Vypište dlouhodobá rizika BOZP. (např.: manipulace s těžkými předměty, vystavení hluku, ...)
  3. Jaké jsou příčiny a zdroje výše uvedených rizika?
  4. Ohodnoťte rizika (očíslujte) od těch nejzávažnější po méně závažná.
  5. Uveďte seznam vhodných preventivních opatření vedoucích k odstranění nebo alespoň minimalizaci rizik. (např.: pravidelná údržba strojů a pracovních pomůcek, úklid, pravidla pro manipulaci s horkou vodou, ...)
  6. Uveďte možné způsoby, jak efektivně realizovat školení BOZP ve vašem praktickém vyučování.