SPROC Inkluzivní speciální pedagogika

Vybrané druhy NKS

Kompletní přehled symptomatické klasifikace podle prof. Lechty

  • vývojová nemluvnost = vývojová dysfázie 
  • získaná orgánová nemluvnost - afázie 
  • získaná psychogenní nemluvnost - mutismus 
  • narušení zvuku řeči 
    • rinolalie (huhňavost), palatolalie (vlivem rozštěpů) 
  • narušení fluence (plynulosti) řeči 
    • balbuties (koktavost), tumultus sermonis (breptavost
  • narušení článkování řeči 
    • dyslalie (patlavost), dysartrie (p. procesu artikulace jako celku) 
  • narušení grafické stránky řeči 
  • symptomatické poruchy řeči 
  • poruchy hlasu
  • kombinované vady a poruchy řeči


V mladším školním věku se nejčastěji setkáte

následky Vývojové dysfázie

  • někdy označována jako specificky narušený vývoj řeči
  • snížená schopnost až neschopnost dítěte verbálně komunikovat, i když podmínky jsou dobré
  • porucha centrálního charakteru 
    • projevuje se narušením receptivní i expresivní složky řeči, výslovnosti, gramatické struktury, slovní zásoby i senzorické složky řeči
  • vyznačuje nerovnoměrným vývojem všech složek řečového projevu
  • může se projevit porucha hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, paměti, pozornosti, porozumění, zrakového vnímání, sluchového vnímání, narušena sféra emocionální, zájmová i motivační
  • ve školním věku často SPU

Dyslálie / Patlavost

  • se projevuje chybnou výslovností (artikulací) některých hlásek, nebo skupin hlásek. 
  • porozumění u těchto dětí bývá nenarušené.
  • žák má obtíže / nedostatky ve 
    • sluchové percepci, fonematické diferenciaci (rozlišení hlásek ve slově), poruchy sluchu, poruchy CNS, motorická neobratnost, anomálie orgánů, nesprávný řečový vzor…


Mezi další kategorie patří

Afázie

  • centrální porucha řeči způsobená poškozením či onemocnění CNS (úrazy, nádory, kvašení, záněty, otravy, ...)
  • řeč byla plně vyvinuta --> poškozením dominantní hemisféry mozku došlo ke ztrátě již nabyté schopnosti komunikovat 
  • složitá systémová porucha NKS, která má vliv na psychické, emocionální a volní sféry postiženého člověka
  • u dětí – dětská afázie 
    • postihuje vyvíjející se řeč --> vyvozování řeči o to složitější
    • záleží na době postižení mozku, v které etapě vývoje řeči a na rozumových schopnostech dítěte

Mutismus a elektivní (selektivní) autismus

  • oněmění ztráta artikulované řeči, které je neuroticky a psychoticky podmíněno
  • narušení je psychogenně podmíněné 
    • silné trauma – šok, úlek, stres, vyčerpání 
  • Elektivní mustimus - ztráta řeči, oněmění vázané na určitou situaci, prostředí, osobu 
    • trvá-li nejméně jeden měsíc po vstupu do školy, mateřské školy 
    • nonverbální komunikace někdy zachována, nebo šeptají, nebo mluví přes loutku, sourozence,… 
  • tzv. oněmění je často spojováno s velkou životní změnou dítěte, např. začátek školní docházky. 
  • Většinou se projevuje nemluvností ve školní prostředí, doma potom dítě mluví normálně.

Koktavost

  • funkční porucha řeči, která se nejnápadněji projevuje nedobrovolným přerušováním plynulosti procesu mluvení. 
  • Syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení. 
  • Osoba tyto neplynulosti často nedokáže ovlivnit vůlí. 
  • Neplynulosti vznikají zejména na začátku slova či věty opakováním prvního písmene či slabiky. 
  • Tato NKS bývá pro děti velmi stresující.

ukázka (od 1:02:32-1:06:25) - Miroslav Sýkora

ukázka (10:11) - Koktavost neboli balbutismus

Breptavost

  • projevuje se překotným tempem řeči (extrémně zrychlené tempo řeči, až nesrozumitelná řeč). 
  • Může ústit až ve vynechávání některých písmen či slov ve větě. 
  • Obtíže se projevují i ve volném písemném projevu žáků, který je překotný a chaotický. dysprozódie – porucha modulačních faktorů (přízvuk, monotónnost, tempo řeči)

Huhňavost

  • porucha zvuku řeči patologicky změněná nosovost poruchy zvuku jednotlivých hlásek při artikulaci jsou dva typy. 
  • Otevřená huhňavost bývá často přítomna u dětí s rozštěpovou vadou, kdy vzduch při řeči nepřirozeně uniká do nosu. 
  • Naopak zavřená huhňavost se projevuje tzv. rýmovitým zvukem řeči a bývá často přítomna u dětí se zvětšenou nosní mandlí.

Palatolalie

  • NKS na základě rozštěpu obličejové oblasti (tzv. orofaciální rozštěp) a narušení funkce patrohltanového mechanismu rozštěp rtu, tvrdého patra, měkkého patra nebo alveolárních výběžků

Dysartrie

  • porucha procesu artikulace jako celku při organickém poškození CNS - souvisí s inervací svalů podílejících se na mluvení - orofaciální oblasti (porucha motoriky mluvidel) a tím bývá komplexně narušena artikulace. 
  • anartrie – úplná neschopnost artikulovat 
  • porucha hláskování, narušen proces dýchání, proces fonace (tvorba hlasu) i zvuk řeči 
  • narušeny prozodické faktory – melodie, tempo, rytmus, přízvuk 
  • mohou být současně přítomny i poruchy polykání, nadměrné slinění apod. 
  • tato NKS bývá často přidružena u dětí s mozkovou obrnou.

Poruchy hlasu

  • = patologická změna individuální struktury hlasu, 
  • změna v jeho akustických kvalitách, způsobu tvoření a používání, výskyt vedlejších zvuků 
  • organicky podmíněné 
    • úrazy, obrny, nádory, polypy, uzlíky na hlasivkách 
  • x funkční 
    •  přemáhání, nesprávné užívání hlasu 
  • x psychogenní 
    •  hlasové neurózy, fonastenie (pocit slabšího hlasu, pocitu hlasové únavy, zmenšení rozsahu hlasu, ale při normálním nálezu na hlasivkách).

Symptomatické poruchy řeči

  • NKS dominantní, nebo symptomem jiného dominantní ho postižení 
  • = narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu (Lechta, V. 1990) 
  • nejčastěji u MO, MP