Metodologie pro informační studia a knihovnictví 2

Týden 1: Úvod do kurzu

O čem to bude?

Projdete si procesem analýzy dat, přičemž důraz bude kladen především na pokročilou deskriptivní statistickou analýzu kvantitativních dat (vyhodnocování dotazníků). Dále se kurz bude věnovat základům induktivní statistiky a základům analýzy v kvalitativním výzkumu.

Projdeme si celým výzkumným procesem - od stanovení výzkumného problému, přes tvorbu dotazníku, sběr dat, čistění a úpravu dat až po jejich vyhodnocování a prezentování. Krátce se budeme věnovat základům induktivní statistiky, tedy zobecňování výsledků kvantitativních výzkumů na populaci. Poslední část kurzu se bude věnovat analýze kvalitativních dat.

  Téma Úkol*
1 Úvod do kurzu: úvod do analýzy dat, kvantitativní a kvalitativní analýza, organizace výuky. Navrhněte výzkumné téma. Formulujte výzkumnou otázku a podotázky. Proveďte dekompozici problému, určete hlavní proměnné. Vytvořte otázky v dotazníku
2 Úvod do práce s daty: sběr dat, datový soubor, zápis dat. kódování, software a aplikace Sesbírejte responze na dotazník a vložte je do sdíleného Google dokumentu.
3 Úvod do analýzy v kvantitativním výzkumu: Importy, exporty souborů. Práce s vybranými daty. Čištění dat. Odstranění chyb při zpracování. Co s chybějícími hodnotami? Druhy proměnných a jejich kontrola (kategorizovaná, nekategorizovaná data). Co s extrémními hodnotami? Odstraňte chyby v datovém souboru, okódujte data a uložte soubor.
4 Deskriptivní analýza I: Základní popis nominálních dat (četnosti, modus). Základní popis ordinálních dat (minimum, maximum, medián). Tabulka četností (správná podoba: absolutní, relativní četnosti, validní četnosti, chybějící hodnoty).
Popište vybrané proměnné – vytvořte tabulky četností a koláčové grafy.
5 Deskriptivní analýza II: Základní popis kardinálních dat (aritmetický průměr). Pokročilý popis kardinálních dat (šikmost, špičatost, percentily, rozptyl, směrodatná odchylka)
Popište vybrané proměnné – spočítejte středové hodnoty (míry centrální tendence). Vytvořte histogramy.
 
6 Vytváření nových proměnných: Rekódování. Počítání. Seřazení hodnot.
Vytvořte nové proměnné a vyhodnoťte je.
7 Kontingenční tabulky (třídění druhého stupně) Vytvořte kontingenční tabulky pro vybrané proměnné.
8 Vizualizace dat a nástroje Vyhodnoťte nejdůležitější závěry kvantitativní části studie. Popište vzorek a proveďte třídění prvního i druhého stupně. 
9 Analýza v kvalitativním výzkumu I. Příprava výzkumu.  Navrhněte osnovu pro rozhovor.
10 Analýza v kvalitativním výzkumu II. Rozhovory Proveďte rozhovor a přepište jej.
11 Analýza v kvalitativním výzkumu I. Rozhovory. Otevřené kódování. Okódujte rozhovor. Zpracujte seznam kódů.
12 Analýza v kvalitativním výzkumu II. Interpretace kvalitativních dat Pracujte se šesti náhodně vybranými rozhovory. Interpretujte výsledky svého výzkumu.
13 TEST  

*Úkoly jsou zatím předběžné, budou upřesněny každý týden a mohou se změnit.

Jak bude probíhat výuka?

Kurz je vyučován formou e-learningu v ISu - obsah je rozdělen do 13 týdnů. Každý pátek bude zveřejněn v interaktivní osnově předmětu nový modul s výukovým materiálem a případně odkazem na další literaturu ke studiu. Každý týden bude také zveřejněn úkol, čas na vypracování a odevzdání do Odevzdávárny v ISu bude do následujícího pátku do 21:00

Software

Všechny úkony budou primárně vyučovány v běžně nebo volně dostupných programech. Využívat budeme zejména Excel. Alternativně budou představeny návody i pro statistické softwary (SPSS). Volba softwaru je na volbě studenta/ky - důležitý je výsledek

Jak bude předmět ukončen?

Předmět je ukončen zkouškou. Ke zkoušce je zapotřebí, aby vám bylo přijato alespoň 10 z 12 úkolů (nepřijaté úkoly lze opravit do termínu odevzdání následujícího úkolu). Zkouška bude probíhat ve vypsaných termínech v PC učebně formou vypracování praktického úkolu (vytvoření grafu, kontingenční tabulky, rekódování proměnné...).

Modul I: Opakování. Základní termíny. Tvorba dotazníku. Online nástroje pro sběr a administraci dat.

Než se začneme zabývat analýzou dat, připomeňte si některé důležité pojmy z minulého semestru: 

Úkol I: Výzkumný problém. Dekompozice výzkumného problému. Tvorba otázky v dotazníku.

Zadání prvního úkolu:

  • Navrhněte téma výzkumu. Návrh tématu bude obsahovat širší výzkumný problém a zejména zdůvodnění (1 odstavec).
  • Formulujte hlavní výzkumnou otázku.
  • Formulujte alespoň tři dílčí výzkumné otázky/hypotézy.
  • Vypište proměnné, které vyplývají z vašich dílčích výzkumných otázek/hypotéz.
  • Navrhněte, jak byste vaše proměnné měřili otázkami v dotazníku - využijte přitom alespoň tři různé druhy otázek (otevřené, uzavřené, baterie, lickertova škála, sémantický diferenciál, seřazení dle důležitosti atd...).

Pamatujte, že...

Výzkumné téma je vhodné shrnout do několika vět, poté je vhodné jej formulovat jako výzkumnou otázku (soubor otázek). Výzkumné téma by nemělo být triviální, mělo by být relevantní k oboru a potenciálně přinášet nová zjištění. Dobře stanovený výzkumný problém:

  • je jasně a precizně formulován,
  • identifikuje to, co budeme zkoumat,
  • není postaven pouze na subjektivním stanovisku autora/ky,
  • je dobře (zejména časově a místně) ohraničen
  • je zobecnitelný (preference problémů, které mohou být využity i jinde),
  • obsahuje odůvodnění důležitosti (potřebnosti) zkoumaného tématu,
  • používá vhodnou terminologii (pozor na žargon, nepřesné termíny atd.)
(Zpracováno dle Hernon & Metoyer-Duran, 1993 pro wiki.knihovna.cz).

Do úterý 26. 2. 2013 do 21:00 odevzdejte do odevzdávárny v ISu.