Metodologie pro informační studia a knihovnictví 2

Týden 6: Transformace proměnných

Modul 6: Transoformace proměnných

V tomto týdnu si ukážeme, jak lze vytvořit nové proměnné ze stávajících proměnných. 

Úkol 6: Vytvoření nových proměnných

  • Navrhněte 3-5 věkových kategorií pro potřeby budoucí analýzy a vytvořte z proměnné "rok narození" další proměnnou "věk_kat". Vytvořte tabulku četností u kategorizovaného věku. (Tedy můžete navrhnout, že si respondenty rozdělíte podle věku na několik skupin - např. 16-20, 21-25, 26-30 atd... - případně můžete kategorizaci založit na percentilech - zvolte zkrátka vlastní kategorizaci).
  • Seřaďte respondenty pomocí příkazu RANK dle stáří (pořadí dle stáří bude opět nová proměnná v datasetu). Popište tři nejstarší respondenty z hlediska sociodemografických charakteristik i přístupu ke vzdělávání. 
  • Zodpovězte otázku, o kolik oblastí (z námi navrhovaných) se průměrně respondenti zajímají (vycházejte pouze z ot. 4). Za zájem považujte výskyt odpovědi "velmi se zajímám" i "spíše se zajímám". U každého respondenta tedy vypočítejte počet oblastí, o které se zajímá (hodnota bude opět zapsána v novém sloupci jako nová proměnná). Poté vypočtěte, jaký je průměrný počet oblastí zájmu u celého setu respondentů.

Odevzdejte do Odevzdávárny dokument (.doc, .docx, .pdf či podobný, bez tabulek max. 1 normostrana textu), který bude obsahovat:

  • popis vámi vytvořených věkových kategorií (tabulka četností),
  • popis tří nejstarších respondentů (text),
  • průměrný počet oblastí zájmu u respondentů (jedno číslo).

Zároveň do Odevzdávárny nahrajte i váš pracovní dataset s novými proměnnými.