Metodologie pro informační studia a knihovnictví 2

Týden 11: Kvalitativní výzkum

Modul 11: Kvalitativní výzkum

Úkol 11: Sběr dat

Připravit kvalitativní výzkum není jednoduchá záležitost. Správně bychom měli začít teoretickým ukotvením výzkumu, popisem našeho vztahu k výzkumnému problému atd., ale pro účely demonstrace analytické práce si náš úkol trochu zjednodušíme. Stejně jako v případě kvantitativních dat nám nejprve půjde o sběr dat/podkladů pro analýzu. 

Představme si jednoduchý výzkumný problém: Proč se současní studenti KISK rozhodli studovat obor Informační studia a knihovnictví?

Chceme zjistit, jaké byly motivace pro podání přihlášky a nástup na studium na Kabinetu informačních studií a knihovnictví. Jaká očekávání, jaké motivace, jaké důvody hrály při rozhodování roli?

Zadání úkolu: 

  • Připomeňte si základní fakta o kvalitativním rozhovoru z WIKI
  • Navrhněte a proveďte kvalitativní rozhovor se spolužákem/spolužačkou, který v současnosti studuje na KISK (v libovolném ročníku).
  • Soustřeďte se na získání co nejvíce informací - nepokládejte tedy otázky typu ano-ne, nebo jen faktické otázky, ale také kvalitativní otázky zjišťující motivaci a důvody studia.
  • Popište okolnosti vzniku rozhovoru a popište svého informanta (při zachování anonymity).
  • Úryvek z rozhovoru (přepis) spolu s popisem v délce jedné A4 vložte do Odevzdávárny předmětu do pondělí 13. května 2012 do 21:00).