Historické souvislosti
Ačkoliv sám pojem digitální kurátorství je poměrně mladý,
problematika, k níž se vztahuje, sahá více do minulosti. V roce 1990 byl
poprvé použit termín digital preservation
v souvislosti s projektem knihovny Cornellovy univerzity a společnosti
Xerox, který měl za cíl využít digitální technologie v rámci procesu uchování
analogových médií (Hirtle, 2010, s. 124 cit. podle Tibbo,
2012, s. 188).
V roce 1994 vytvořily Commision on Preservation and Access
(CPA)[1]
a Research Libraries Group[2]
pracovní skupinu Task Force on Archiving of Digital Information[3],
aby prozkoumala možnosti nepřetržitého a časově neomezeného přístupu k záznamům
uloženým v digitální elektronické podobě.
Skupina byla složená z osobností z akademické sféry,
průmyslu, muzeí, archivů a knihoven, nakladatelství, školství a vládních
organizací. Byla pověřena popsáním hlavních problémů spojených s přístupností
digitálních záznamů. (Preserving Digital Information, 1996, s. iii)
Její závěrečná zpráva nazvaná Ochrana digitálních informací[4]
je považována za první významný příspěvek v oblasti digitálního
kurátorství. Zpráva se mimo jiné zabývala vizí vybudování národní technologické
infrastruktury pro digitální archiv zajištující dlouhodobé uchování národního
kulturního, ekonomického a společenského dědictví. Šest z devíti doporučení pro
CPA uvedených v této zprávě se však netýkalo technologií. Tato doporučení se
zaměřovala na problematiku metodik a koncepčních návrhů při tvorbě digitálních
archivů. Závěrečná zpráva zdůrazňující nutnost vyvážení technických a
netechnických aspektů dlouhodobého uchovávání se stala základem a inspirací pro
mnoho pozdějších aktivit a iniciativ v této oblasti (Tibbo, 2012; Preserving Digital
Information, 1996).
V polovině devadesátých let vznikla řada vysokoúrovňových
aktivit zaměřených na problematiku dlouhodobého uchovávání také ve Velké
Británii. Na workshopu o dlouhodobém uchovávání elektronických materiálů,
pořádaném v rámci programu eLib[5]
na univerzitě ve Warwicku, byly prezentovány první výstupy americké Task Force on Archiving of Digital
Information. Workshop upozornil na množství problémů vztahujících se k dlouhodobé
ochraně digitálních informací. Joint Information Systems Committee[6]
(JISC) následně zadal vypracování osmi studií dozorovaných nově vytvořenou
pracovní skupinu Digital Archiving
Working Group[7].
Syntéza těchto studií[8]
pak dospěla k závěru, že existuje potřeba po zvýšení povědomí, spolupráci mezi
organizacemi a vylepšených strategiích, guidelines a checklistech (Higginsová,
2011, s. 79).
V roce 1999 se uskutečnil na Univerzitě ve Warwicku druhý workshop,
zaměřený na uchovávání informací z výzkumu. Na základě doporučení z tohoto
workshopu byl vytvořen JISC Digital
Preservation Focus, který měl koordinovat a šířit výzkum a zkušenosti mezi
vysokými školami ve Velké Británii. V roce 2001 následovalo vytvoření Digital
Preservation Coalition[9]
– organizace sdružující řadu institucí, jejímž cílem bylo vytvoření britské
koncepce pro dlouhodobou ochranu digitálních informací v mezinárodním kontextu.
(Higginsová, 2011, s. 80; Beagrie, 2006, s. 4-6).
Téhož roku byl také publikován draft normy OAIS, která
vznikla na popud Mezinárodní organizace pro normalizaci[10]
pod záštitou Consultative Committee for Space Data Systems (CCSDS). Původ
referenčního modelu OAIS můžeme vysledovat v první polovině 90. let. V té
době si instituce začaly uvědomovat, že do té doby všeobecně přijímaný model
digitálních knihoven založený na architektuře Kahn-Wilenski nevyhovuje, protože
cíleně neřeší budoucí zpřístupnění dat. Základ budoucího referenčního modelu
byl tvořen pod záštitou CCSDS z toho důvodu, že právě instituce zabývající
se vesmírným výzkumem nejvíce narážely na problémy spojené s dlouhodobým
uchováváním velkých objemů dat. (Hutař a
Melichar, 2013b, s. 16).
Je zřejmé, že na přelomu tisíciletí byla problematika
uchovávání a zpřístupnění digitálních materiálů chápána v širším kontextu, než tomu
bylo dříve. Uskutečnil se seminář Digital
Curation: digital archives, libraries and e-science seminar zmíněný v
předchozí kapitole a pomalu se začalo vžívat nové označení pro činnosti, které
se zaměřují nejen na dlouhodobé uchovávání dat, ale také na dlouhodobou ochranu
jejich užitečnosti a použitelnosti – digitální kurátorství.
Ve Spojených státech byl v roce 2001 zahájen National Digital Information Infrastructure
and Preservation Program. Pod záštitou Knihovny Kongresu se tento dodnes
trvající program zaměřil na získávání, ochranu a zpřístupnění významného digitálního
obsahu, vytvoření celonárodní partnerské sítě a vývoj technické infrastruktury
nástrojů a služeb pro podporu dlouhodobé ochrany digitálních dat (Library of
Congress, [b.r.]).
Z iniciativy JISC bylo v roce 2004 založeno Digital Curation
Centre (DCC). Jeho vytvoření bylo doporučeno o rok dříve ve zprávě o nutnosti
kurátorství pro e-science[11]
(Lord a Macdonald, 2003). V této zprávě byly pro chystané centrum definovány
následující cíle:
-
zahájení výzkumného programu věnovaného širším
souvislostem datového kurátorství;
-
vytvoření mezinárodního centra pro vývoj
nástrojů a technik pro dlouhodobé, bezpečné datové kurátorství;
-
vývoj spolehlivého a udržitelného repozitáře nástrojů,
software a dokumentů pro podporu kurátorství, dlouhodobé ochrany digitálních
informací a použití digitálních zdrojů;
-
vývoj testovacího prostředí a certifikace pro
systémy, nástroje a kurátorské služby;
-
pilotní vývoj služeb pro zaznamenávání a monitorování
souborových formátů a nástrojů, které budou tyto služby využívat;
-
poskytování poradenských služeb a tvorba
kurátorské dobré praxe.
Ve stejné době, kdy se rozbíhala činnost DCC, vzniklo na základě
doporučení pracovní skupiny Task Force Permanent Access sdružení evropských
vědeckých a akademických institucí nazvané Alliance for Permanent Access (APA),
jehož činnost se zaměřuje zejména na dlouhodobé uchovávání výsledků a dat
získaných při výzkumu.
V letech 2006 - 2010 byla z šestého rámcového programu
EU financována řada projektů zaměřených na rozvoj nástrojů a metodologií v
oblasti dlouhodobé ochrany digitálních informací. Jednalo se například o
projekty Digital Preservation Europe (DPE), CASPAR a PLANETS (Higginsová, s. 81).
Digital Preservation Europe byl projekt probíhající v letech
2006 – 2009, který byl zaměřen na podporu spolupráce mezi různými národními
iniciativami v rámci Evropského výzkumného prostoru. DPE vzniklo z potřeby
zlepšit koordinaci a spolupráci v rámci různých aktivit cílených na efektivní
uchovávání digitálních materiálů (About
DPE, 2006).
Cílem projektu DPE bylo[12]:
-
zvýšení povědomí o dlouhodobé ochraně
digitálních informací;
-
propagace schopnosti členských států postupovat
společně v aktivitách týkajících se dlouhodobé ochrany digitálních informací;
-
kooperace, která měla zabránit zbytečnému a
zdvojenému úsilí;
-
výběr a zavádění certifikovaných a
kontrolovatelných standardů pro procesy dlouhodobé ochrany digitálních
informací;
-
rozvoj kompetencí prostřednictvím vzdělávacích
balíčků;
-
koordinace a sdílení výsledků výzkumu;
-
příprava a popularizace plánů výzkumu;
-
pomoc občanům i odborníkům související s rolí dlouhodobé
ochrany digitálních informací.
Těžiště činnosti DPE se nacházelo zejména v koordinaci a
přípravě metodik a nástrojů, které byly dávány k dispozici zájemcům o
problematiku dlouhodobé ochrany digitálních informací a digitálního
kurátorství.
PLANETS[13]
byl čtyřletý projekt zahájený v roce 2006. Měl za cíl vytvoření praktických
služeb a nástrojů, které měly pomoci zajistit dlouhodobý přístup ke kulturnímu
a vědeckému bohatství v digitální podobě (About Planets, 2007). V
rámci projektu byl mimo jiné vytvořen softwarový nástroj Plato, který slouží
pro tvorbu plánů dlouhodobého uchovávání a který je nadále vyvíjen a spravován Technickou
univerzitou ve Vídni.
CASPAR[14]
byl integrovaný projekt spolufinancovaný Evropskou unií, který probíhal rovněž
v letech 2006 – 2009. Jeho hlavním posláním bylo praktické ověření
referenčního modelu OAIS a rozvoj technik pro práci s vysvětlujícími
informacemi[15].
Dále se projekt zabýval rozvojem nástrojů a technik pro dlouhodobé uchovávání
digitálních zdrojů nezávisle na změnách technologií a architektury. Mezi
výstupy projektu CASPAR se vedle případových studií nacházely také metodické
frameworky a konceptuální modely pro podporu systémového přístupu k
problematice dlouhodobého uchovávání (CASPAR,
[b.r.]).
V roce 2007 vstoupilo do druhé fáze své činnosti DCC a zaměřilo
se více na kurátorství výzkumných dat a s tím spojené výzvy. V té době vznikl
DCC model kurátorského životního cyklu, který popisoval aktivity nutné pro
úspěšné kurátorství. (Higginsová, 2011, s. 82)
Na druhé straně Atlantiku se ve stejném období objevila
významná aktivita zaměřená na vzdělávání digitálních kurátorů – na University
of North Carolina at Chapel Hill (UNC) byl zahájen projekt DigCCurr, který dal později
vzniknout komplexnímu otevřenému vysokoškolskému kurikulu. (About
DigCCurr I, [b.r.])
Na konci první dekády druhé tisíciletí lze již digitální kurátorství
považovat za etablovaný obor. V různých formách, které zahrnují vývoj nástrojů
a platforem, výzkumnou činnost i vzdělávání, se mu věnovala řada
institucí. V této době vznikly mimo jiné The University of California Curation
Center (označované jako UC3) nebo The Digital Curation Institute na
University of Toronto (Higginsová, 2011, s. 83). Do druhé fáze vstoupil projekt
DigCCurr, který se soustředil na vytvoření mezinárodního kurikula a vzdělávací
sítě pro doktorandské studium digitálního kurátorství. V rámci projektu byl
vytvořen portál Digital Curation Exchange[16],
který propojuje odborníky z praxe, výzkumníky, pedagogy a studenty
digitálního kurátorství. (About DigCCurr II, [b.r.])
Na projekt PLANETS navázala v roce 2010 Open Planets
Foundation[17],
která zastřešila vývoj open-source programů používaných při dlouhodobém
uchovávání. Mezi těmito programy najdeme například JHOVE určený pro
identifikaci, validaci a charakterizaci digitálních objektů, nebo FIDO, který umožňuje
identifikovat formát digitálního objektu[18]
(About US, [b.r.]).
Ve stejném roce byl z programu DaVinci financovaného
Evropskou unií zahájen projekt Digital Curator Vocational Education Europe,
jehož cílem bylo vytvoření evropského frameworku pro další odborné vzdělávání[19]
v oblasti digitálního kurátorství (About Digital Curator
Vocational Education Europe, 2010).
Ze sedmého rámcového programu EU byl podpořen projekt SCAPE
orientovaný na rozsáhlé heterogenní archivy komplexních digitálních objektů.
V rámci projektu, který byl ukončen v roce 2014, vznikla
infrastruktura, nástroje a metodiky pro částečně automatizovanou škálovatelnou
ochranu. Mezi úspěšné výstupy projektu patří například sada softwarových
nástrojů Digital Preservation Toolkit[20],
nebo aplikace Plato[21]
pro podporu rozhodování při plánování důvěryhodných digitálních repozitářů (SCAPE,
2014).
Období po roce 2011 nejlépe vystihuje titulek „Curation Goes
Mainstream“ z práce Sarah Higginsové (2011, s. 83). Po předchozí éře poměrně
bouřlivého vývoje a vzniku nových konceptů došlo v té následující
k jistému útlumu a aktivity se soustředí spíše na šíření a praktickou
aplikaci postupů, metodik a modelů vzniklých dříve. Zajímavá iniciativa se
objevila v roce 2012, kdy pracovníci paměťových institucí státu Illinois
vytvořili pod tlakem vyvolaným neustálými škrty v rozpočtech projekt POWRR[22].
Tento projekt se specializuje na hledání způsobů, jak dlouhodobou ochranu
digitálních informací řešit s minimálními náklady (About POWRR,
2014).
V roce 2015 mezi nejvýznamnější organizace a instituce,
které svojí činností aktivně přispívají k rozvoji digitálního kurátorství,
patří například:
-
Digital Curation Centre, které se nachází ve
třetí fázi své existence a zaměřuje se především na šíření kurátorské dobré
praxe v oblasti terciárního školství;
-
Alliance for Permanent Access[23],
která nabízí celou řadu networkingových i vzdělávacích aktivit a soustředí se
především na uchovávání dat z vědeckého výzkumu;
-
Digital Preservation Coalition má hlavní těžiště
své činnosti v oblasti osvěty a šíření informací;
-
Open Preservation Foundation kromě vývoje
open-source nástrojů také buduje aktivní komunitu a přispívá k výměně informací;
-
Digital Curation Exchange slouží jako centrum
pro výměnu informací týkajících se vzdělávání;
-
Library of Congress[24],
která zastřešuje projekty, aktivity a sdružení v oblasti vzdělávání a
šíření dobré praxe;
-
nestor[25],
německá kompetenční síť aktivní v oblasti standardů, vzdělávání a výměny
informací;
-
Impact Centre of Competence in Digitisation[26],
které se věnuje digitalizaci.
[1] Americká
organizace založená v roce 1986 za účelem ochrany kulturního dědictví: http://www.clir.org/about/history
[2] Sdružení
amerických knihoven založené v roce 1974: http://www.oclc.org/research/partnership/history.html?urlm=160971
[3] Pracovní
skupina pro archivaci digitálních informací
[4] Preserving
Digital Information
[5]
Electronic Libraries Programme: http://www.ukoln.ac.uk/services/elib/
[6] Britská
nevládní nezisková organizace typu non-departmental
public body, která se zaměřuje na podporu v oblasti digitálních služeb
a řešení se zaměřením na odborné a další vzdělávání. Zdroj: https://www.jisc.ac.uk/about
[7] Pracovní
skupina pro digitální archivaci.
[8] Dokument
nazvaný The Digital Culture: Maximising the Nation's Investment je dotupný na http://www.ukoln.ac.uk/services/elib/papers/other/jisc-npo-dig/intro.html
[9] http://www.dpconline.org/
[10]
International Standardization Organization – ISO
[11] E-Science
je v kontextu zmíněné zprávy použito jako označení pro výzkumy související s
využitím informačních technologií ve vědeckém výzkumu a zejména s rostoucími
objemy dat napříč všemi vědními obory (Lord a Macdonald, 2003). Termín se také
používá pro britský program rozvoje a financování této oblasti po roce 2000 (Hey
a Trefethenová, [b.r.]).
[13] Preservation
and Long-term Access through Networked Services
[14] Cultural,
Artistic and Scientific knowledge for Preservation, Access and Retrieval
[15]
Vysvětlující informace (Representantion Information) slouží pro zachycení a
uchování způsobu, jakým lze přistupovat k informacím uloženým
v digitálních objektech.
[17] Později
tato organizace změnila svůj název na Open Preservation Foundation – http://openpreservation.org/
[18] Oba
tyto nástroje využívají veřejně přístupnou formátovou databázi PRONOM, kterou
od roku 2002 spravuje a publikuje britský národní archiv.
[19] Český
překlad originálního termínu vocational
training se vztahuje k pojmu další
vzdělávání, který se používá pro vzdělávání získávané po dosažení
určitého stupně vzdělání a vstupu na trh práce.
[21] http://plato.openpreservation.org/.
V současnosti aplikaci spravuje Technická univerzita ve Vídni, která ji
také provozuje formou SAAS (Software As A Service) na http://www.ifs.tuwien.ac.at/dp/plato/intro/
[22] Zkratka
znamená Preserving (Digital) Objects With Restricted Resources a přímo se tak
odkazuje na obtížnou situaci způsobenou omezováním finančních prostředků.
[23] Členská
organizace sdružující organizace z veřejného i soukromého sektoru – http://www.alliancepermanentaccess.org/
[24]
Informace Knihovny Kongresu o tématech souvisejících s dlouhodobou
ochranou digitálních informací jsou publikovány na stránkách http://www.digitalpreservation.gov/,
které slouží jako rozcestník pro National Digital Stewardship Alliance, Digital
Preservation Outreach and Education a National Digital Information
Infrastructure and Preservation Program.
[25] http://www.langzeitarchivierung.de/
[26] http://www.digitisation.eu/