IT ve výuce cizích jazyků

Týden 1 - Úvod, zadání, studijní literatura.

Obsah kurzu a úkoly:

1) prostudovat povinnou literaturu (složka Studijní literatura a metodologická vodítka): 


2) účast na on-line konferenci (sledovat alespoň 2 příspěvky a z nich vytvořit syntézu): - PROGRAMME : https://cla.univ-fcomte.fr/livret-sophie/LivretJE-Vfinale.pdf  INSCRIPTION: https://cla.univ-fcomte.fr/journee-detude-en-ligne/

3) vytvořit ucelený online kurz v jedné z dostupných platforem (odkaz níže) k nácviku jedné z jazykových kompetencí. V popisu kurzu je potřeba zmínit tyto informace:

  • jakému publiku je určen
  • na jaké jazykové úrovni (vstupní úroveň)
  • na jakou úroveň připravuje (výstupný úroveň)
  • event. k jaké zkoušce/certifikátu připravuje
  • další nezbytné informace k úspěšnému zvládnutí kurzu (příprava, úkoly, jejich odevzdávání, časová náročnost, frekvence, atp.)
Inventaire d’outils TIC et de ressources éducatives ouvertes
Bienvenus dans l’inventaire d’outils en ligne, disponibles gratuitement, et de ressources éducatives libres d’accès pour l’enseignement des langues et de l’apprentissage mis au point dans le cadre du projet TIC-REV! Cet inventaire comprend une compilation d’outils qui ont été évalués en tenant compte de solides critères pédagogiques.

Příklad:

https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=6116

Bienvenue!

Tento elfový kurz slouží k přípravě na maturitu pro čtvrtý ročník gymnázia. Přepokládám tedy, že jeho studenti jsou po celou dobu, nebo aspoň po velkou většinu doby, kdy s ním pracují, v kontaktu s učitelem, a můžou tak snadno vyřešit případné nejasnosti týkající se kurzu. Z tohoto důvodu neobsahuje kurz úplně vyčerpávající instrukce. 

Cílem je poskytnout studentům nejen dostatečný obsah k ústní maturitě z francouzského jazyka, ale i je seznámit s pestrou formou učení se nových slovíček a zjišťování nových informací (různé aplikace, podnětné webové stránky apod.), tak, aby byli dále schopni pokračovat i v samostudiu, a to i po skončení středoškolského vzdělání. Je doplněním školním výuky, tato témata se ve škole "projedou", ale hlavní těžiště je pak v samostudiu a záleží na zodpovědnosti každého jednoho žáka. Jednotlivé "lekce" jsou sice rozčleněny podle týdnů, nicméně časování celého kurzu je velmi flexibilní, aby se k nim mohli žáci libovolně vracet a pracovat dle svého tempa a uvážení. 

Každá lekce obsahuje odkaz na aplikaci nebo stránku na procvičení slovíček, dále pak ilustrativní fota na popis obrázku k jedné z částí ústní maturity, otázky tvořící přibližnou osnovu a pak i dokument souvislého textu sloužící pro inspiraci a přesnější představu o náplni konkrétního tématu, nikoliv ovšem jako text k naučení se nazpaměť. Testování je řešeno úlohou na odevzdání na konci každého bloku, formou osobního deníku, kam může student psát buď svoje pocity a nápady týkající se tématu, nebo přímo fráze nebo slovíčka, které by určitě chtěl použít. Předpokládám, že přesné instrukce k psaní deníku dostanou v hodině. 

K dispozici mají studenti i slovníček, na kterém mohou v průběhu školního roku společně pracovat. Na konci kurzu je pak test strukturou připomínající závěrečnou maturitní zkoušku.

použitá literatura: LISTÍKOVÁ, Renáta a Tomáš KLINKA. Francouzština - otázky a odpovědi nejen k maturitě. 2. přepracované vydání. Olomouc: INFOA, 2012. ISBN 80-7240-609-8.