Dějiny české kinematografie II

Privatizovaná kinematografie (1996 - 2000)

Distribuci uměleckých filmů po roce 1989 udržují filmové kluby, tyto filmy pro sebe a pro klubovou distribuci nakupuje i Národní filmový archiv. Artové publikum se adaptuje na alternativní formy, rozvíjí se festivalová distribuce. MFF v Karlových Varech, vedený od roku 1994 prezidentem Jiřím Bartoškou a programovou ředitelkou Evou Zaoralovou, se proměnil v masovou akci. 

Letní filmová škola se od roku 1992 natrvalo usadila v Uherském Hradišti (s výjimkou povodňového léta 1997, kdy se konala v Jihlavě), rozšířila počet promítacích sálů a účastníků, včetně mnoha domácích a zahraničních hostů. Do roku 2007 ji řídil Jiří Králík. Z podnětu Jiřího Králíka začaly asociace českých a slovenských filmových klubů od roku 1995 pořádat putovní festival Projekt 100, jehož cílem bylo obohatit klubový repertoár každoročně o deset filmů. Projekt 100 při tom využil návyku náročných diváků absolvovat počátkem roku putovní přehlídku uměleckých filmů, tedy tradici zimního FFP. V rámci Projektu 100 se do českých a slovenských kin dostala nejen řada vynikajících světových novinek, ale i vytoužené filmy, které se k nám za socialismu nedostaly (Poslední tango v Paříži, Salò aneb 120 dnů Sodomy, Velká žranice, Příběh z Tokia, Satyricon, Rocky Horror Picture Show apod.), obnovené premiéry domácí klasiky (Marketa Lazarová, Až přijde kocour aj.) a obnovené premiéry zahraničních děl, které klubové publikum miluje (Andrej Rublev, Stalker, Amarcord apod.). Nabídku uměleckých děl rozšířily také festivaly Febiofest, Dny evropského filmu, klubové semináře zaměřené na určité regiony (Seminář ruských filmů ve Veselí nad Moravou, později v Hodoníně, Filmasia, La película, Das Filmfest) a další přehlídky. Vybraná kina se stávají součástí sítě Europa Cinemas, což obnáší povinnost 15–25 procentního podílu zahraničních evropských filmů.

Přečtěte si:

  • HANÁKOVÁ, Petra - JOHNSON, Kevin (eds.). Visegrad cinema: Points of contact from the new waves to the present. Praha: Casablanca 2010. 
  • OSTROWSKA, Dorota - PITASSIO, Francesco - VARGA, Zsuzsanna (eds.). Popular Cinemas in East Central Europe. Film Cultures and Histories. London and New York: IB Tauris, 2017. 

Prezentace z přednášky prezenčního studia (1995-2000)
Prezentace z přednášky s odkazy vloženými v textu.
PDF ke stažení