Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice

Možnosti podpory osob s SVP

Faktory, které potřebujeme zohlednit


kognitivní úroveň uživatele

  • vliv na porozumění složitosti ovládání, fungování daného zařízení
  • strukturu / automatizaci procesů

možnosti využití zraku, či zbytků zraku

  • můžeme vůbec pracovat se zrakem
  • s jakým zobrazením můžeme pracovat, jaké uživateli vyhovuje

možnosti využití sluchového vnímání

motorické schopnosti uživatele

délku a schopnost soustřední a zaměření pozornosti 


Proč žáky technologie baví?

  • interaktivita 
  • využití více smyslů 
  • propojení videa/obrazu - zvuku - textu - pohybu / animace 
  • okamžitá reakce - zpětná vazba 
  • pozitivní ladění

Digitální technologie u žáků se SVP

ICT nezastupitelnou roli ve vzdělávání 

  • jako pomůcky kompenzační, reedukační 
  • umožňující zvládání každodenních situací i pracovního uplatnění 
  • usnadňující či umožňující např. 
    • čtení z PC/tabletu, 
    • hlasový či audiovizuální záznam a přenos, 
    • ovládání PC