Didaktika českého jazyka a literatury II

Práce s textem 2. 5. 2024

Práce s neliterárním textem

Velkou část metod a materiálů máte v interaktivní osnově k Didaktice literatury (Osnovu k maturitní zkoušce přebírám právě odtamtud, děkujeme MH!). 

Ale analýza neliterárního textu by mohla a měla vypadat i jinak. Jak? Hledáme inspiraci. Jako obvykle, je to na vás :) 

1. Osnova k ústní části maturitní zkoušky

- Výhody: 

  • Pokrývá velké množství otázek.
  • Zejména začínajícímu učiteli poskytuje přehled toho, na co se zaměřit při analýze NEliterárního textu.
  • Byla vytvořena Cermatem. Lze tak očekávat, že tyto vědomosti jsou nadále vyžadovány, ačkoli už "jen" v didaktickém textu.

- Nevýhody:

  • Je univerzální. Její aplikace na konkrétní text vyžaduje rozvahu.
  • Cílí na nižší kognitivní cíle. Jejich naplnění je sice snadno hodnotitelné, ale současně se otázky mohou stát stereotypními a málo podnětnými.
  • Je zastaralá. Dnes už není ústní zkouška z češtiny součástí společné (státní) části maturity. Její podobu si určují školy (resp. jejich ředitelé).
  • Požadavky na neliterární text se omezují na určení funkčního stylu, slohového postupu a slohového útvaru. 

2. toto :)