ISKB03 Informační služby a vyhledávání

Informační služby a budoucnost

Obsah

Přednáška se věnuje vymezení a definování informačních služeb a jejich dělení podle různých hledisek jako funkce, cílové skupiny, média a dalších kritérií. Diskutuje o trendech, které mají dopad na informační služby a společnost a představuje možnosti, jak lze predikovat další vývoj. Představuje přístupy jako trendspotting, forcasting nebo foresight, které mohou pomoci popsat blízkou budoucnost v této oblasti.

Cíle

Budete mít přehled o:

  • různých děleních a funkcích informačních služeb
  • hlavních trendech ovlivňujících nabídku a možnosti informačních služeb
  • možných přístupech a procesech pro sledování a predikci vývoje informačních služeb


Klíčová slova

informační služby, typologie, společenské trendy, predikce, trendspotting, informační společnost

Studijní materiály

Jaké činnosti mohou informační služby zahrnovat?

Podle čeho se dají dělit informační služby?

K čemu slouží foresight?

Aktivity

Vyberte si jednu instituci poskytující informační služby a na základě současné situace zkuste predikovat její vývoj v nejbližších letech. Bude nějak ovlivněna dopadem AI nebo jinými technologiemi?