Úvod do R_html
Mgr. Monika Kolényová
Úvod do R_html
Info
Předmět
Období
jaro 2023
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 2. 2023 do 26. 2. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 27. 2. 2023 do 5. 3. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 6. 3. 2023 do 12. 3. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 13. 3. 2023 do 19. 3. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 20. 3. 2023 do 26. 3. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 27. 3. 2023 do 2. 4. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 3. 4. 2023 do 9. 4. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 10. 4. 2023 do 16. 4. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 17. 4. 2023 do 23. 4. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 24. 4. 2023 do 30. 4. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 1. 5. 2023 do 7. 5. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 8. 5. 2023 do 14. 5. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 15. 5. 2023 do 21. 5. 2023.

Týden 2


1. R jako kalkulačka

Zde si procvičíme základy práce s programem na několika jednoduchých výpočtech. Předpokladem jsou dovednosti představené ve videu Základy práce s RStudiem. To abyste mohli pracovat ve vašem RStudiu. Pouhým čtením textu se naučíte sotva polovinu!

Najděte soubor UdoR_01_zadani_kalkulacka.R (s příponou R) a otevřete ho. Měl by se otevřít ve skriptovém okně RStudia. Zadání je ošetřeno znakem # pro komentáře (vizte video Jak psát R-skript). Vaše příkazy pište na volné řádky a pomocí Ctrl+Enter posílejte k vypracování do konzole. A nezapoměňte svoje dílo průběžně ukládat.

V této kapitole se naučíme

• uložit informaci (výsledek) do nového objektu a tento objekt znova použít (př. 1)

• zapsat složitější matematické operace s využitím závorek (př. 3, 6, 7)

• vyhledávat nové funkce (př. 4)

• používat argumenty složitějších funkcí (př. 8)

• vnořit funkce do sebe (př. 9)

• rozumět rozdílům mezi několika funkcemi pro výpočet logaritmů

Nápovědu pro toto téma najdete

R Cheat Sheet Variable Assignment, Maths Functions: str.2 vlevo

R Reference Card matematické funkce: str.2 vlevo

Nové funkce

+, - , * , / – základní matematické operátory
CTRL+ENTER – klávesová zkratka pro odeslání příkazu ze skriptu do konzole
levý ALT+mínus – klávesová zkratka pro “přiřadítko” <-
0.01 – R vyžaduje desetinnou tečku
^3, ^(1/4), ^(-2) – znak pro mocninu, odmocninu, např. dvě na třetí zapíšu jako 2^3
sqrt() – funkce pro druhou odmocninu, square root
round(x, digits= ) – zaokrouhlit, argument digits upřesňuje počet desetinných míst
abs() – funkce pro absolutní hodnotu
log(), log2(), log10(), log1p() – různé druhy logaritmů
pibuilt-in konstanta , 𝜋 = 3,14159265…, je to připravený objekt

Výklad

1. Sečtěte 12 a 5. Výsledek uložte jako objekt a.

12+5
## [1] 17

Základní matematické operátory fungují podle zvyklostí.

Výsledek se zobrazí v konzoli, ale nikam se neukládá, program si ho nepamatuje.

Zobrazení v tomto textovém materiálu se od výsledku v RStudiu drobně liší. Nezobrazuje se zobáček >, který indikuje připravenost programu přijmout další příkaz. Vidíme tedy jen naše zadání 12+5. Navíc jsou naopak dvě mřížky ##, které označují tu část výsledků, která se objevila v konzoli. Text [1] 17 byste měli vidět ve své konzoli a znamená, že výsledek je číslo 17 a je to první [1] hodnota výsledku. Číslování [1] souvisí s tím, že výsledkem může být několik různých čísel. Ukážeme si později.

Má-li se (jakákoliv) informace uložit, potřebuje ji program spojit s jedinečným pojmenováním. Vytvoří tzv. objekt, který dále voláme jeho jménem:

a<-12+5
a
## [1] 17

Zápis čteme takto: do objektu jménem a vlož výsledek akce 12+5. Připomínám užitečnou klávesovou zkratku levý ALT+pomlčka pro přiřazovací šipku. Pozor! Když použijeme již existující jméno objektu, program starou informaci přemaže. Nehlídá a neupozorňuje stylem “skutečně chcete změnit tento objekt?”.

Úkolem prvního příkazu je vytvořit objekt a a vložit do něj výsledek akce 12+5.
Tvorba objektu nezahrnuje zobrazení výsledku v konzoli. Je to rozumné, často takto ukládáme veliké matice čísel a nepotřebujeme si je prohlížet. Takže když výsledek vidět chceme, musíme požádat o jeho zobrazení. Příkaz a znamená: vytiskni obsah objektu a.

2. Vynásobte 5 a 8. Výsledek uložte do objektu b.

b<-5*8
b
## [1] 40

Stejný postup jako v prvním úkolu. Oba nové objekty byste měli vidět v okně Environment.

obrazok

3. Spočtěte druhou mocninu rozdílu výsledků z předchozích dvou bodů. Pro výpočet použijte vytvořené objekty.

(a-b)^2
## [1] 529

Týden 3

Týden 4

Týden 5

Týden 6

Týden 7

Týden 8

Týden 9

Týden 10

Týden 11

Týden 12

Týden 13

Týden 14