Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
1 Praktické výpočty
V tomto týdnu bychom měli zvládnout spustit příslušný matematický software. Matlab a Maple je v záložce Vzdělávání (Education), Sage je na webu MUNI v následujícím odkaze.
Dále bychom se měli seznámit se základními rozdíly v těchto programech z hlediska praktických výpočtů. Není program jako program a počítač není člověk. Minimálně počítáme každý v jiné číselné soustavě - člověk má 10 prstů, počítač jen dva stavy - zapnuto x vypnuto. Dvojková a desítková soustava je první oříšek.
Člověk často používá abstrakci, počítač jen tu, kterou mu naprogramujeme. Někdy se hodí a někdy ne.
2 Rovnice, kombinatorické výpočty
Kam až sahají hranice pro výpočty? Faktoriál použijeme jako měřítko. A když už jsme u toho najdeme si něco o Gamma funkci.
3 Generování čísel, geometrie v rovině, vykreslování výpočtů
Ještě kousek nedokončené části z minula - příkazy rand a randi v Matlabu a random a uniform v Sage (Maple rand a balík stats).
Geometrie v Matlabu - příkaz plot a linspace, podobně v Sage a Maple.
Příklad 1.27 z https://www.math.muni.cz/~naca/ucebnice/e-ucebnice.pdf vytvoření m-filu.
4 Lineární algebra - základní operace
Základní operace s maticemi a vektory v Matlabu. Zápis, výběr, přeskládávání, příkazy zeros, ones, eye, reshape, sort.
Pochopení bezsmyčkového zápisu (např. A=1:5, A(ones(5,1),:), A+A'-1 ) nebo řazení dat (např. A=randi(10,10,3), [B,k]=sort(A), A(k(:,1),:) ).
Úlohy:
1. Generujte matici 10x10 přirozených čísel od 1 do 100 a vyberte sloupec s nejvyšším číslem.
2. Generujte matici 10x10 přirozených čísel od 1 do 100 a vynulujte v ní čísla dělitelná 7.
3. Generujte matici 10x10 přirozených čísel od 1 do 100 a vyškrtejte řádky, které obsahují číslo dělitelné 7.
4. V náhodné matici 10x2 přirozených čísel od 1 do 10 vytvořte sloupec součtů (řádkových), takže vznikne matice 10x3.
5. V náhodné matici 10x3 přirozených čísel od 1 do 10 vyřaďte řádky se součtem větším než 15.
6. Náhodnou matici 10x5 přirozených čísel od 1 do 10 přeskládejte řádkově tak, aby měly řádky postupně snižující se součet.
7. Házejte 100x kostkou a vytvořte vektor relativních četností. Zkontrolujte, že součet rel. četností je 1.
5 Geometrické hračičky
Kresli jak chceš,... tedy to co potřebuješ, uměj nakreslit.
Posunutí a otočení obrázku, print do souboru.
Nakreslete kostku, pětiúheník nebo pěticípou hvězdu.
Z daných dat znázorněte výstupy.
6 Lineární algebra kousek dál
Determinant, jádro matice, řešení soustavy rovnic...
Příkazy v Matlabu, Sage a Maple pro řešení soustav rovnic a lineární algebru jako takovou.
Řešení homogenní i nehomogenní soustavy s jediným i nekonečně mnoha řešeními.
Vlastní čísla a vektory a jejich vlastnosti.
7 Gaussova eliminace, LU rozklad a jeho užití
Jak na GEM a LU rozklad v Matlabu? Vytvořte si skripty. Vypočtěte determinant pomocí LU rozkladu.
Nechte se inspirovat
8 Populační modely
Modelování věkově strukturované populace. Simulace, studium chování populace ryb v závislosti na odchytu dospělců. Vykreslení výstupů.
Pochopení pojmu vlastního čísla a vektoru a charakteristického polynomu v souvislosti s populačním modelem.
Pozorujeme populaci lidí:
0-14 15-29 30-44 45 a více
1000 1200 1400 1500
2200 990 1080 1730
1755 2178 891 1621
2673 1738 1960 1434
Je populace udržitelná? Jaký je její ustálený stav a míra růstu? Za jak dlouho se ustálí?
9 Markovské řetězce
Budeme simulovat Markovské řetězce. Markovský řetězec je diskrétní náhodný proces, při kterém pravděpodobnost přechodu do následujícího stavu je závislá výhradně na stavu současném. Užití takovéto simulace je v mnoha oblastech, od logistiky a dopravní optimalizace, přes ekonomii a politologii po genetiku.
10 Řešení soustav nerovnic
Řešení soustav lineárních a okrajově i nelineárních nerovnic v Maple, Sage a Matlabu, numerický a grafický výstup.
11 Metoda nejmenších čtverců
Teorie metody nejmenších čtverců, výpočet přímý, pomocí pseudoinverze a pomocí příkazu polyfit.
Zobrazení naměřených dat a proložených - příkazy scatter, plot, polyval.
12 Geometrie v 3D
3D a animace v Matlabu a Maple. Sage potřebuje doinstalaci...
13 Krátká vycházka do R
Krátký úvod do syntaxe jazyka R.