Kvalitativní analýza představuje důkaz přítomnosti daného analytu, v našem případě iontu. Pozitivní výsledek zkoušky znamená, že je testovaný analyt přítomen ve vzorku. Negativní výsledek zkoušky říká, že testovaný analyt není ve vzorku přítomen.
Úloha 1: Kvalitativní analýza
Kvalitativní analýza je
jednou z oblastí analytické chemie, spočívající v důkazu hledaných
prvků či sloučenin a v identifikaci vzorků neznámého složení. K tomu
účelu nám mohou posloužit různé chemické reakce, při kterých vzniká sloučenina
charakteristicky zbarvená, sraženina či jiný projev. Chemické reakce lze využít
pro důkaz jednotlivých anorganických iontů, stejně tak lze v organické
kvalitativní analýze identifikovat sloučeniny použitím reakcí
charakteristických skupin látek (hydroxylová skupina, karboxyl, karbonyl,
aminoskupina atd.). V současné kvalitativní analýze se využívá moderních
instrumentálních metod jak pro analýzu prvkovou (například emisní
spektrometrie), tak pro analýzu organických sloučenin (IR spektrometrie, NMR
spektrometrie, hmotnostní spektrometrie aj.).
Jednoduché
důkazové reakce, se kterými se v následujících úlohách seznámíte, mohou
sloužit například pro identifikaci neznámé anorganické chemikálie ve vaší
laboratoři (láhev bez štítku apod.). Pro důkazové reakce jsou ideální tzv.
specifické reakce, kdy za daných podmínek reaguje pouze hledaný iont. Takových
reakcí je ale málo, a je tedy nutno dodržovat postup důkazu a v přítomnosti
rušících iontů tyto předem oddělit nebo maskovat. Ve cvičení si nejprve
vyzkoušíte všechny důkazové reakce uvedených iontů. Budete pozorovat, co je
pozitivní a co naopak negativní projev důkazu – u každé zkoušky je nutno
provádět tzv. slepý pokus.
Slepý pokus (blank) je paralelně
prováděný pokus za stejných podmínek a se stejnými činidly jako vlastní pokus,
jediný rozdíl je v tom, že místo zkoumaného roztoku vzorku použijeme stejné
množství destilované vody. Účelem slepého pokusu je poznat negativní výsledek
reakce, a dále ověřit čistotu použitých činidel. Má-li být reakce dostatečně
průkazná, musí být výsledek slepého pokusu zřetelně odlišný od vlastního
pokusu.
Slepý pokus je v podstatě provedení zkoušky bez přidání sledovaného analytu. V případě kvalitativní analýzy musí být výsledek zkoušky daného iontu negativní, neboť jsme vybraný iont nepřidali do reakční směsi.
Vaším úkolem je dokázat v předloženém vzorku (vzorcích) hledané ionty. Při analýze roztoku vzorku se doporučuje provádět ještě další, třetí „plný“ pokus (standard): místo vzorku se bere stejné množství standardu příslušného iontu. Výsledek pokusu s naším vzorkem potom porovnáme s oběma extrémními výsledky (slepý a "plný" pokus) a tím si usnadníme rozhodování o přítomnosti nebo nepřítomnosti hledaného iontu. Tímto třetím pokusem současně ověřujeme správnou funkci činidla a máme-li správné reakční prostředí.
- slepý pokus = blank
- plný pokus = standard
Obr. 3: Příprava stanovení niklu ve vzorku na
kapkovací desce (a), důkaz Ni2+ v neznámém vzorku porovnáním
reakce se slepým pokusem a standardem (b)
Cílem je dokázat přítomnost některých iontů ve vzorku. Tak, jako se provádí analýzy minerálních vod, kde vidíte na obalech PET lahví seznam obsažených iontů, budete obdobným způsobem určovat, které ionty jsou ve vašich vzorcích.
Pracovní technika a pomůcky
Pro tuto úlohu je nutné znát laboratorní vybavení pro kvalitativní analýzu.
Více k laboratornímu vybavení naleznete v sekci Kvalitativní analýza
Pro očekávané barevné sraženiny použijeme bílou porcelánovou kapkovací destičku, pro bílé sraženiny pak skleněnou průhlednou destičku.
Sraženinu z filtračního papíru nelze vymýt.
Při sledování krystalků pod mikroskopem použijeme podložní sklíčko.
Pro nanášení vzorků a činidel používáme pipetky a kapátka, pro pevné reagencie lopatičku.
Při zahřívání zkumavky používáme držák, ústí zkumavky směřuje od Vás.
Při centrifugaci je potřeba vyvážit centrifugu také zkumavkou s vodou.
Po zahřívání porcelánové misky nebo kelímku je nikdy nepokládáme přímo na dlaždice stolu, ale na azbestovou síťku.
Platinový drátek přečistíme ponořením do konc. HCl a přežíháním do ztráty barvy plamene. Drátek nevnášíme do plamene celý, aby nedošlo k přehřátí skleněné tyčinky.
Pokud si nevíte rady, jak sraženinu při umývání nádobí rozpustit, zeptejte se paní laborantky nebo vedoucí/vedoucího cvičení. Špinavé či rozbité sklo nikdy nevracejte zpět do stolu!








