Psychoterapeutické techniky I
PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Psychoterapeutické techniky I
Info
Období
jaro 2020

Základní charakteristika:

Kurz navazuje a prohlubuje poznatky povinných předmětů, které se věnují psychoterapii a poradenství. Cílem je studenty teoreticky a prakticky seznámit s vybranými technikami některých psychoterapeutických směrů a přístupů, s jejich využitím při terapeutické práci a se základními terapeutickými dovednostmi. Kurz bude veden formou zážitkových a sebezkušenostních aktivit, které spolu se samostudiem literatury mají být východiskem pro zpracování závěrečné eseje.

Určeno:

Psychologie – magisterské studium (inklinace k poradenskému, klinickému či psychoterapeutickému směřování)

Garant programu:

PhDr. Roman Hytych, Ph.D., katedra psychologie FSS MU, e-mail: romhyt@gmail.com

Vyučující:

PhDr. Roman Hytych, Ph.D., katedra psychologie FSS MU, e-mail: romhyt@gmail.com

Mgr. Petr Doležal, Jiřina Kozoňová  e-mail: dolezal.cz@gmail.com

Mgr. Leoš Zatloukal, Ph.D., e-mail: leos.zatloukal@centrum.cz

Ukončení kurzu: Kurz je ukončen kolokviem.

Vzhledem k rektorskému volnu, které znemožnilo během  semestru provést kontaktní výuku, která je trestí tohoto předmětu, vypracováváme s kolegy možnost alternativního ukončení. Proto též červeně níže uvádíme změny, které si vyžádala skutečnost výuky v karanténě. Termíny on-line výuky vám dáme vědět e-mailem.

Podmínky ukončení kurzu:

·        účast na seminářích on-line (je dobrovolna), předpokládá se aktivní zapojení studentů při výuce

·        závěrečná seminární práce – esej (viz níže pokyny pro psaní závěrečné eseje)

Pokyny pro vypracování eseje:

Rozsah: 12 – 13 000 znaků

Termín odevzdání: 31. 8. 2020 (včetně)

Způsob odevzdání: Odevzdávárna předmětu

Výběr tématu: Studenti potvrzují výběr tématického okruhu přihlášením k práci v IS (aplikace seminární skupiny) do 31. 7. 2020 (včetně):

okruh 1 (vyučující Roman Hytych); on-line výuka, pátek 15/5 10:45-12:00

Zvolte si jednu s následujících technik:

1. Rozehřání a rituály zakončení ; Bioenergetická rozcvička nebo Máte všech pět pohromadě, se kterými se seznámíte v on-line výuce, instrukce budou též ve studijních materiálech;

též: HYTYCH, Roman. Hrozby a možnosti přechodů. Psychoterapie, FSS MUNI, Brno, 2008, roč. 2, č. 2, s. 79-85. ISSN 1802-3983.

2. průzkum základních potřeb, Jan Benda (2019). Všímavost a soucit se sebou. Praha, Portál, s. 114-5, (studijní materiály)

3. Kdo jsem?, Yalom, I. D. (2006). Existenciální psychoterapie. Praha: Portál, s. 172-4, (studijní materiály)

Zvolenou techniku popište ve své seminární práci, zejména čím Vás technika oslovila, v čem vidíte její potenciální přínos pro klienta, nebo naopak v čem jsou podle Vás limity techniky a jaké problémy by při ní mohly vyvstat.   


okruh 2 (vyučujcí Petr Doležal, Jiřina Kozoňová) on-line výuka, pátek 15/5 9:00-10:15

Zvolte is jednu z technik vedení rozhovoru v narativní terapii. Externalizační rohovor (Externalising conversation), Re-Authoring conversation, Re-Membering conversation. Popište ji ve své seminární práci. Zkuste popsat čím Vás technika oslovila, v čem vidíte její potenciální přínos pro klienta, nebo naopak v čem jsou podle Vás limity techniky a jaké problémy by při ní mohly vyvstat.  Všechny techniky je možní uplatnit jak v individuální, tak i rodinné nebo párové práci, je na Vás, jaký kontext pro svou seminární práci zvolíte, ale zkuste se soustředit pouze na jeden. Jednu z technik si také vyzkoušíme na on-line semináři.  

Doporučená literatura (nebojte se ale zapátrat i v databázích): 
Freedman, J., & Combs, G. (2009). Narativní psychoterapie. Praha: Portál.
Strnad, V., & Nejedlá, A. (2014). Základy narativní terapie a narativního koučinku. Praha: Portál.
White, M. (2007). Maps of Narrative Practice. New York: Norton. (Tuto mám nejraději!)
White, M. & Epston, D. (1990). Narrative Means to Therapeutic Ends. New York: Norton.

https://narrativepractices.com.au/attach/pdf/Remembering_Common_Questions.pdf


okruh 3 (vyučující Leoš Zatloukal) on-line výuka, ve čtvrtek 30.4. 9:00-10:15,

Vybraná tecnika pro vyzkoušení: Zázračná otázka

literatura:

De Shazer, S., Dolan, Y., Korman, H., Trepper, T., McCollum, E., Berg, I. K. Zázračná otázka: Krátká terapie zaměřená na řešení. Praha: Portál, 2011. (kapitola o zázračné otázce).

Furman, B., Ahola, T. Solution talk: Hosting therapeutic conversations. New York: W. W. Norton and comp., 1992.

Shennan, G. Solution-Focused Practice: Effective Communication to facilitate Change. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2014.

Zatloukal, L.„Zázračná otázka“ a její využití v krátké terapii. Psychoterapie, 3, 2009, s. 179 - 191.

Zatloukal, L., Žákovský, D. Zázrak tří květin: Terapie zaměřená na řešení s dětmi a dospívajícími. Praha: Portál, 2019.


Obsah:

Práce se věnuje podrobněji jedné technice nebo bloku zaměřenému na jedno téma.

Esej musí obsahovat:

  • teoretické zakotvení techniky – co na semináři nezaznělo a doplňuje praxi (další relevantní techniky, kontext jejich použití, kontraindikace atd.)
  • sebereflexe zážitku práce s technikou (pocity, zisky, osobní významy a interpretace…), pokud jste ji sami na sobě vyzkoušeli ať v rámci on-line semináře nebosamostatně
    reflexe techniky pro budoucí terapeutickou práci (co bych mohl použít, proč a k čemu, co mi nevyhovuje, proč a v čem):
    1. uveďte příklad, kdy byste techniku použili (např. individuální t., skupinová t., fáze terapeutického procesu, kdy byste techniku nepoužili?),
    2. pro kterou cílovou skupinu je vhodná, není vhodná,
    3. vymyslete modifikaci dané techniky a uveďte příklad,
    4. jaká jsou rizika techniky, jaké jsou její možnosti a jaké jsou její limity?

Reflektovat lze též (prosím vypusťte):

    1. práci lektora-terapeuta v semináři (co jsem se od něj učil, naučil, co mne rušilo)
    2. celkové vyznění semináře v kontextu psychoterapeutické výuky (zasazení mezi ostatní předměty, na co navazuje, co umožňuje dál ve studiu atd.)

Formální požadavky:

Nutností je důsledné odkazování se na zdroje dle citačních standardů APA a dodržování zásad psaní odborného textu. Seminární práce má propojovat odborný text s vlastní reflexí. Citujte nejméně na třech odborných zdrojích z nabídnuté literatury (i jiné). Jako odborný zdroj nebude uznávána základní učebnice (např. Základy psychoterapie).

Kritéria pro hodnocení eseje:

·      způsob zpracování tématu – převaha vlastních úvah, názorů, vhledů a interpretací, propojení  s odbornými texty

·      propracovanost, strukturovanost, zřetelná myšlenková linie či koncepce

·      obsahová hutnost a hloubka (hloubka je samozřejmě nepřímo úměrná šíři záběru – také práce se širokým záběrem a menší propracovaností jednotlivých podtémat může být výborná; doporučujeme ale raději podrobně a v souvislostech rozpracovat vybrané dílčí téma)

·      dodržení rozsahu a tématu

formální úroveň (citace, zdroje)

Upozornění:

Písemné práce studenti vypracovávají samostatně s použitím relevantní literatury. Dbejte na dodržování citačních pravidel, v případě, že citujete jiné autory. Práce jiných autorů vydávané za vlastní jsou považovány za plagiát. Takový počin je automaticky považován za nesplnění zadaného úkolu, porušení studijních povinností s následkem disciplinárního řízení.

Oprava textu:

Pokud bude studentovi text vrácen k přepracování, je nezbytné, aby text přepracoval s ohledem na přímo zmíněné komentáře. Ve slovním hodnocení lze obvykle postihnout jen některé (obvykle ty nejvýraznější) nedostatky či kvality práce, předpokládá se proto, že studující je schopen si tyto komentáře „generalizovat“ a propojit je s požadavky uvedenými v sylabu. Přepracované práce odevzdejte nejpozději týden po obdržení komentáře lektora/lektorky stejným způsobem jako první práci.


Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Předchozí