Vítejte v předmětu Základy neurověd!
Předmět je vyučován každoročně, je určen pro Mgr. studenty psychologie a je ohodnocen 5 kredity.
Organizace výuky: celkem 7 přednášek a samostudium.
Přednášky probíhají každé sudé úterý 16.00 - 17.40 hod. v učebně P51. Jedna přednáška proběhne také v pondělí 10.5.2021 ve stejnou dobu.
V případě distanční výuky budou přednášky přenášeny online.
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základní anatomií a principy fungování nervového systému od úrovně buněčné po funkce mozkových systémů, které jsou podkladem vyšší nervové činnosti.
Po úspěšném absolvování předmětu student bude schopen: popsat základní anatomii nervového systému člověka, definovat základní neurofyziologické pojmy, vysvětlit neurofyziologické mechanismy vnímání, zpracování informací, pohybu, paměti a učení, motivačních systémů, emocí a pocitů; vysvětlit vztah obranného chování a stresové odpovědi organismu k etiologii některých duševních onemocnění. Získané znalosti umožní studentům lépe pochopit a integrovat poznatky z psychopatologie, psychofarmakologie, klinické psychologie a psychoterapie, případně je využijí při studiu publikací s neurovědní tématikou.
Ukončení předmětu: Předmět Základy neurověd student ukončí písemnou zkouškou, při které vypracuje odpovědi na tři otevřené otázky v časovém limitu 1 hodina. Každá vypracovaná otázka bude hodnocena zvlášť A-F, výsledná známka bude průměrem tří dosažených hodnocení. Pro úspěšné absolvování je nutné, aby za každou otázku student získal minimálně E. Součástí testu je zakreslení vybraných anatomických struktur do schematických obrázků mozku.
V případě distanční výuky zkoušení probíhá analogickou formou testu v Informačním systému MU.
Termíny závěrečné zkoušky budou upřesněny na poslední přednášce dle požadavků studentů.
Studijní materiály
Merkunová A. a Orel M. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008.
Dale Purves. Neuroscience. 6th ed., Oxford University Press, 2018, ISBN10 1605353809
Rokyta R. a kolektiv: Struktura a funkce lidského těla. TIGIS spol.s.r.o., Praha 2002.
Silbernagl, S. & Despopoulos, A. (2004). Atlas fyziologie člověka. Praha: Grada Publishing.
Dale Purves. Principles of cognitive neuroscience. 2nd ed. Sunderland, Mass.: Sinauer Associates, 2013. xxii, 601. ISBN 9780878935734.
LeDoux, J.E. & Damasio, A.R. Emotions and feelings. In: Kandel, E.R., Schwartz, J.H., Jessell, T.M., Siegelbaum, S.A. & Hudspeth, A.J. (Ed.). Principles of neural science. New York: McGraw-Hill,s. 2013; 1079–1094.
LeDoux, J.E. Cognitive-emotional interactions: Listen to the brain. In: Lane R.D. & Nadel, L. (Ed.). Cognitive neuroscience of emotion. New York: Oxford University Press, 2000; 129–155.
Lane, R. Neural Substrates of Implicit and Explicit Emotional Processes: A Unifying Framework for Psychosomatic Medicine. Psychosomatic Medicine. 2008 (70); 214–231.
Damasio, A. & Carvalho, G.B. The nature of feelings: evolutionary and neurobiological origins. Nature Reviews Neuroscience 2013; 14 (2), 143–152.
Thayer, J.F. & Brosschot, J.F. Psychosomatics and psychopathology: looking up and down from the brain. Psychoneuroendocrinology, 2005; 30, 1050–1058.
Thayer, J. & Lane, R. A model of neurovisceral integration in emotion regulation and dysregulation. Journal of Affective Disorders, 2000; 61, 201–216.
Do učebních materiálů v IS je vložen soubor Okruhy z neurověd 2021.pdf. Otázky v závěrečném testu vycházejí pouze z těchto okruhů a anatomických pojmů.