Časová náročnost:
8 hodin přímé výuky pro studující KS a DAP dle rozvrhu + samostudium a konzultace s cvičící dle osobní potřeby
24 hodin přímé výuky pro studující PS + vypracování zadaných úkolů dle vlastní časové potřeby
5 hodin přímé výuky pro studující SZc0051 Oborová didaktika chemie 1 a 4 hodiny přímé výuky pro studující SZc0052 Oborová didaktika chemie 2 (jaro 2025) + samostudium a konzultace s cvičící dle osobní potřeby
Harmonogram předmětu:
Prezenční studium dle rozvrhu v IS MU.
Kombinované studium: 4 setkání po 2 vyučovacích hodinách (termíny rozvrh v IS MU)
CŽV Ped (SZc0051 a SZc0052 ): 2 setkání po 3 a 2 vyuč. hodinách a jedno setkání po 4 vyuč. hodinách (termíny rozvrh v IS MU)
Povinný studijní materiál:
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2818
- PLUCKOVÁ, Irena a Jiří ŠIBOR. Úvod do obecné a organické chemie, biochemie a dalších chemických oborů - pracovní sešit. 1. vyd. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2011. info
- MACH, Josef, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Chemie; Úvod do obecné a anorganické chemie. 1. vyd. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s. r. o., 2010, 108 s. Duhová řada. ISBN 978-80-7289-133-7. info
- MACH, Josef a Irena PLUCKOVÁ. Chemie; Úvod do obecné a anorganické chemie - pracovní sešit. 1. vyd. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010, 75 s. Duhová řada. ISBN 978-80-7289-134-4. info
- MACH, Josef, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Multimediální interaktivní učebnice - Chemie 8. 1. vyd. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7289-239-6. info
Doporučená:- FIALA, Miroslav, Hana CÍDLOVÁ a Irena PLUCKOVÁ. Laboratorní technika - příprava studijního materiálu. In XXIV International Colloquium on the Acquisition Process Management. Brno: University of Defence, Faculty of Economics and Management, 2006, 4 s. ISBN 80-7231-139-5. info
- BUDIŠ, Josef, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Estetické city a školní chemické pokusy. In Pregraduální příprava a postgraduální vzdělávání učitelů. 1. vydání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2003, s. 90-95, 5 s. ISBN 80-7042-960-7. info
- ČERNÁ, Břetislava a Jiří ŠIBOR. Nebezpečné látky a přípravky ve výuce chemie na základní škole. 1. vydání. Brno: IQ Media, Brno, 2001, 154 s. info
- ČERNÁ, Břetislava. Školní laboratoř : vybavení, technika, bezpečnost a hygiena práce. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 93 s. ISBN 8021016574. info
- ČERNÁ, Břetislava. Školní pokusnictví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 76 s. ISBN 8021011289. info
Klíčový studijní obsah: Cvičení si klade za cíl vytvoření uceleného pohledu studujících na školní chemické pokusy jako na specifickou formu, metodu a prostředek výuky chemie. Studující si osvojí techniku, didaktiku a metodiku školních pokusů. Jako velice podstatné si cvičení klade za cíl osvojení si praktických dovedností k provádění reálných školních pokusů a to jak formou demonstrační i žákovskou, s využitím makro i semimikro techniky práce, promítací techniky, aj.; Studující PS si v rámci pravidelných cvičení ověří své znalosti a získané zkušenosti na práci s reálnými žáky, kteří docházejí na vybraná cvičení. Studující KS pak vybrané pokusy vyzkouší s reálnými žáky na své pedagogické praxi (ideálně při tandemové výuce) na ZŠ či SŠ. Tuto praktickou činnost natočí na video a odevzdají jako jeden z výstupů předmětu.
Poskytování zpětné vazby: Studující v rámci cvičení realizují tři tematické okruhy pokusů. První tematický okruh se týká experimentů vztahujících se k tématu Vody, Vzduchu a Půdy. V rámci průběhu cvičení studující konzultují a diskutují experimenty s vyučujícím (1. zpětná vazba). Druhým okruhem jsou experimenty vztahující se k tématům z obecné a anorganické chemie. Při jejich realizaci experimenty konzultují a diskutují s vyučujícím (2. zpětná vazba). Třetím okruhem jsou školní experimenty vztahující se k tématům z organické chemie a biochemie. Při jejich realizaci experimenty opět konzultují a diskutují s vyučujícím (3. zpětná vazba). Následně jsou pro PS na 2-3 cvičení pozvání žáci 9. ročníku vybraných ZŠ a studující jim školní experimenty ukazují a komentují je. Přitom získávají (4.) zpětnou vazbu od žáků ZŠ, spolužáků, vyučujícího i učitele chemie z příslušné ZŠ, který doprovází žáky. KS si vyberou experiment vhodný k probíranému učivu v rámci vlastní praxe, natočí tento pokus na video a provedou na cvičení na fakultě reflexi s vyučující v rámci závěrečného cvičení (4. zpětná vazba v rámci KS).
Mimo rozvrhovaných setkání ve výuce lze s vyučujícím komunikovat přes e-mail, MS-Teams, osobní konzultace, facebooková skupina studujících.
Podpora komunikace: Komunikace s vyučujícím i mezi studujícími navzájem probíhá jednak přímo ve výuce, jednak prostřednictvím e-mailu, MS-Teams, osobních konzultací. Lze využít Diskusní fórum předmětu.