Charakteristika kurzu, průběh a harmonogram
V kurzu se studenti seznámí s teoretickými i praktickými aspekty problematiky PAS prostřednictvím poznatků z recentních empirických zdrojů, názorných videoukázek a poznatků z vlastní poradenské praxe vyučující. Prostřednictvím poznatků z recentních empirických zdrojů, názorných videoukázek a poznatků z poradenské praxe je kurz z velké části založen i na samostatné a skupinové přípravě studentů na jednotlivá témata. Vyžaduje tedy od studentů aktivní participaci na výuce a pravidelnou přípravu na ni.
Hlavní tematické okruhy:
- Pozorování, projevy, diagnostika – diagnosticky významné symptomy PAS, přidružené symptomy (které nejsou nezbytné pro diagnózu), komorbidní poruchy, varovné signály PAS v raném dětství
- Příčiny PAS, teoretická východiska
- Intervence a celoživotní perspektiva – základní typy terapeutických přístupů, možnosti terapeutické a poradenské práce; příběhy lidí s autismem
- Rodina dítěte s PAS, vývojový pohled na PAS
úkoly:
každý student musí pro získání zápočtu splnit a během výuky prezentovat tři následující úkoly
- skupinový úkol - prezentace příběhu osoby s PAS - prezentace na výuce s příslušným názvem
- individuální úkol - etiologie PAS, intervenční přístupy - prezentace na výuce s příslušným názvem - v rámci individuálního úkolu každý student vytvoří prezentaci založenou na přehledu výzkumných poznatků o jedné z oblastí možných etiologických faktorů (např. genetických příčin, teratogenů) či intervencí - prezentace by měla být založena nejméně na 2 výzkumných studiích/metaanalýzách
- individuální úkol - otázky - zaregistrovat otázku do konce října
(zadání úkolů bude upřesněno na výuce)
Požadavky na ukončení kurzu
pro absolvování kurzu je nezbytné, aby studenti:
- aktivně participovali na diskuzích v průběhu kurzu (povolena je jedna absence), průběžné studium, příprava na výuku v podobě splnění zadaných úkolů a jejich prezentace dle harmonogramu
- složili ústní zkoušku
Kurz je zakončen ústní zkouškou. Každé z níže uvedených témat individuálně zpracujete na základě vlastních a v kurzu získaných poznatků a minimálně 2 empirických/metaanalytických studií. Předpokládá se, že se v každém tématu zaměříte na specifické užší podtéma dle vlastních preferencí a odborného směřování (např. Téma: Intervence; individuální příprava: studie zaměřující se na dopad konkrétních intervencí na rozvoj sociálních vztahů). Seznam literatury vložíte do odevzdávárny předmětu do složky Příprava ke zkoušce nejpozději poslední den semestru. Seznam vypracujte do formuláře, který naleznete ve složce Organizační pokyny. Šíře témat a počet studentů v předmětu vylučuje nenáhodné shody v připravených seznamech vybraných podtémat a literatury. Při ústní zkoušce se bude hodnotit nejen kvalita přípravy, ale i schopnost diskuse nad daným tématem.
Témata:
- diagnostika PAS
- rodina dítěte s PAS
- příčiny PAS
- intervence u dětí s PAS
- PAS v rámci celoživotního utváření
Termíny budou vypsány prostřednictvím IS MUNI.