Psychologie médií
Mgr. et Mgr. Marie Jaroň Bedrošová, Ph.D.
Psychologie médií
Info
Období
jaro 2023

Vzhledem ke stále intenzivnější proliferaci médií do běžného života, nabývá mimořádné důležitosti reflexe kým, proč a jak jsou média používaná a s jakými účinky se to pojí. Mediální psychologie nabízí určitý úhel této reflexe. Jedná se o poměrně nový obor, jenž je ze své podstatě interdisciplinární – rozkročený mezi mediálními studiemi a psychologii a využívající teoretický a empirický aparát obou. V případě mediálních studií navazuje zejména na tzv. výzkum mediálních účinků. V případě psychologie je dominantní vliv sociální psychologie, ale také kognitivní, vývojové a ve stále větším měřítku i neuropsychologie či (mezi)kulturní psychologie.

Tento kurz poskytne úvod do mediální psychologie a do témat, jimiž se nejvýrazněji zabývá. V kurzu tak budou diskutována jak mediální témata, tak psychologické koncepty, které je možné pro vysvětlení těch témat použít. Důraz bude kladen na současný stav oboru (diskutovat tak budeme více témata kolem digitálních médií a méně kolem klasických médií) a společensky aktuální témata.

Čas a místo: čtvrtek 8:00-9:40, P52

Ukončení: zkouška 

Vyučující: doc. Mgr. Lukas Blinka, Ph.D. et Ph.D.
                  Mgr. et Mgr. Marie Bedrošová, Ph.D.

Organizace kurzu a dotazy: Mgr. et Mgr. Marie Bedrošová, Ph.D.
                                                   marie.bedrosova@mail.muni.cz


POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU

1)      Seminární práce

Termín odevzdání seminární práce (tj. nahrání do odevzdávárny): 14.5.2022. Odevzdání seminární práce je nutné pro připuštění ke zkoušce.

Nevyhovující práce budou vráceny k přepracování (a to pouze jednou), přepracovaný text je třeba nahrát do odevzdávárny do týdne od vráceni.

Dvě možné podoby seminární práce: Studenti si vyberou jedno z následujících zadání a zpracují jej.

(a)   Report z výzkumných studií (kdo, jak, co zjistil a co z toho vyplývá) shrnující relevantní informace k vybranému tématu. Používejte odborný jazyk. Mělo by se jednat o ucelený text, ne o výpisky. Na úvod představte výzkumné téma či problém, který budete adresovat vybranými výzkumnými studiemi. Reflektujte jejich výsledky, včetně možných limitací. Na závěr poskytněte syntézu představených zjištění. Odevzdávárna zde.

(b)   Popularizační článek (novinový nebo populárně časopisecký článek) představující vědecké téma veřejnost a shrnující relevantní informace z výzkumných studií, které se tématem zajímají. Používejte jazyk přístupný veřejnosti, všechny odborné termíny a koncepty srozumitelně představte. Ve článku můžete využít také obrazové materiály, ilustrační grafiku, rozhovory s odborníky na dané téma apod., které veřejnosti téma srozumitelně přiblíží. Ačkoliv se jedná o popularizační text, i v něm je třeba správně citovat a odkazovat na zdroje. Odevzdávárna .

V obou případech se bude jednat o text, ke kterému využijete alespoň 3 empirické články vědeckých časopisů, které jsou buď na Web of Science (tedy časopisy, které mají tzv. Impact Factor), nebo v databázi Scopus a které jsou na některé z témat probíraných v kurzu. Rozsah textu bude mezi 3600 a 7200 znaků (bez mezer), včetně referencí.

2)      Zkouška. Zkouška bude mít podobu testu s otevřenými i uzavřenými otázkami.

Hodnocení zkoušky:

A: 100-92 %

B: 91-84 %

C: 83-76 %

D: 75-68 %

E: 67-60 %

F: 59 % a méně

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


People using various media, realistic. Made with dream.ai

Hodina odpadá.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 2. 2023 do 19. 2. 2023.

Mediální psychologie jako obor. Témata, paradigmata, historie, současný stav. Metody a dominantní teorie z mediálních studií a psychologie.

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 2. 2023 do 26. 2. 2023.

Média a kognitivní schopnosti. Pozornost, vnímání, učení. Média a multitasking. Hloupneme vlivem médií?

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 27. 2. 2023 do 5. 3. 2023.

Média a přesvědčování.

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 3. 2023 do 12. 3. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 13. 3. 2023 do 19. 3. 2023.

Média a agrese. Násilí v médiích a jeho vliv na násilné chování konzumentů. Konzumenti médií jako aktivní producenti agrese - šikana, obtěžování, toxická komunikace.

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 3. 2023 do 26. 3. 2023.

Média a minoritní skupiny. Kybernenávist a online diskriminace.

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 27. 3. 2023 do 2. 4. 2023.

Média a identita, fanouškovství, identifikace.

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 4. 2023 do 9. 4. 2023.

Média a děti a dospívající. Vývojově-psychologická perspektiva používání médií a mediálních účinků. Online rizika a příležitosti.

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 10. 4. 2023 do 16. 4. 2023.

Hodina není.

Učitel doporučuje studovat od 17. 4. 2023 do 23. 4. 2023.

Hoaxy, desinformace, propaganda.

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 4. 2023 do 30. 4. 2023.

Média a sex - sexuální obsahy v médiích a jejich vliv na chování konzumentů, používání digitálních médií k uspokojování sexuálních potřeb.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 5. 2023 do 7. 5. 2023.

Média a zdraví. Jak zlepšít zdraví díky médiím? Jak zlepšít zdraví i přes používání médií?

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 5. 2023 do 14. 5. 2023.
Předchozí