Psychoterapeutické techniky I
PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Psychoterapeutické techniky I
Info
Období
jaro 2023

Základní charakteristika:

Kurz navazuje a prohlubuje poznatky povinných předmětů, které se věnují psychoterapii a poradenství. Cílem je studenty teoreticky a prakticky seznámit s vybranými technikami některých psychoterapeutických směrů a přístupů, s jejich využitím při terapeutické práci a se základními terapeutickými dovednostmi. Kurz bude veden formou zážitkových a sebezkušenostních aktivit, které spolu se samostudiem literatury mají být východiskem pro zpracování závěrečné eseje.

Určeno:

Psychologie – magisterské studium (inklinace k poradenskému, klinickému či psychoterapeutickému směřování)

Garant programu:

PhDr. Roman Hytych, Ph.D., katedra psychologie FSS MU, e-mail: romhyt@gmail.com

Vyučující:

PhDr. Roman Hytych, Ph.D., katedra psychologie FSS MU, e-mail: romhyt@gmail.com

Mgr. Petr Doležal, e-mail: dolezal.cz@gmail.com

Mgr. Leoš Zatloukal, Ph.D., e-mail: leos.zatloukal@centrum.cz

Ukončení kurzu: Kurz je ukončen kolokviem.

Podmínky ukončení kurzu:

·        účast na seminářích je poviná minimálně ze 75%, předpokládá se aktivní zapojení studentů při výuce

·        závěrečná seminární práce – esej (viz níže pokyny pro psaní závěrečné eseje)

Pokyny pro vypracování eseje:

Rozsah: 12 – 13 000 znaků

Termín odevzdání: 22. 6. 20223 (včetně)

Způsob odevzdání: Odevzdávárna předmětu

Výběr tématu: Studenti potvrzují výběr tématického okruhu přihlášením k práci v IS (aplikace seminární skupiny) nejpozději do 30. 5. 2022 (včetně):

Obsah:

Práce se věnuje podrobněji jedné technice nebo bloku zaměřenému na jedno téma.

Esej musí obsahovat:

  • teoretické zakotvení techniky – co na semináři nezaznělo a doplňuje praxi (další relevantní techniky, kontext jejich použití, kontraindikace atd.)
  • sebereflexe zážitku práce s technikou (pocity, zisky, osobní významy a interpretace…)
    reflexe techniky pro budoucí terapeutickou práci (co bych mohl použít, proč a k čemu, co mi nevyhovuje, proč a v čem):
    1. uveďte příklad, kdy byste techniku použili (např. individuální t., skupinová t., fáze terapeutického procesu, kdy byste techniku nepoužili?),
    2. pro kterou cílovou skupinu je vhodná, není vhodná,
    3. vymyslete modifikaci dané techniky a uveďte příklad,
    4. jaká jsou rizika techniky, jaké jsou její možnosti a jaké jsou její limity?

Formální požadavky:

Nutností je důsledné odkazování se na zdroje dle citačních standardů APA a dodržování zásad psaní odborného textu. Seminární práce má propojovat odborný text s vlastní reflexí. Citujte nejméně na třech odborných zdrojích z nabídnuté literatury (i jiné). Jako odborný zdroj nebude uznávána základní učebnice (např. Základy psychoterapie).

Kritéria pro hodnocení eseje:

·      způsob zpracování tématu – převaha vlastních úvah, názorů, vhledů a interpretací, propojení  s odbornými texty

·      propracovanost, strukturovanost, zřetelná myšlenková linie či koncepce

·      obsahová hutnost a hloubka (hloubka je samozřejmě nepřímo úměrná šíři záběru – také práce se širokým záběrem a menší propracovaností jednotlivých podtémat může být výborná; doporučujeme ale raději podrobně a v souvislostech rozpracovat vybrané dílčí téma)

·      dodržení rozsahu a tématu, formální úroveň (citace, zdroje)


Literatura k okruhu 1:

Kratochvíl, S. (2001). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén (78-91, 109-142)

J. L. Moreno. Psychodrama a sociodrama; překlad kapitoly z knihy Who Shall Survive? – Foundations of Sociometry, Group Psychotherapy, and Socio­drama (1993). ASGPP, McLean, VA, s. 53 – 61, přeloženo M. Němcovou 1996.

Rieger, Z. (1999). Loď skupiny, Hradec Králové: Konfrontace (57-60, 152-184)

Rogers, C. R. (1961). A Process Conception of Psychotherapy. (pp. 125-159) In On Becoming a Person: A therapist’s view of Psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin Company.

Yalom, I.D. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie, Hradec Králové: Konfrontace

(162-214, 526-534)

Yalom, I. D. (2006). Existenciální psychoterapie. Praha: Portál.

 

okruh 2 (vyučujcí Petr Doležal) 6/4 8:00-15:30 

Na semináři se studenti seznámí se základními principy narativní psychoterapie. Na semináři se ukážeme jejich využití při práci s jednotlivci i páry. 

1. Východiska a základní principy narativní psychoterapie

2. Dekonstruktivní naslouchání a hledání zářivých momentů

3. Práce s předpoklady

4. Remembering  

5. Využití reflektujícího týmu (tým vnějších svědků)  



Literatura k okruhu 2:

Freedman, J., & Combs, G. (2009). Narativní psychoterapie. Praha: Portál.

Freedman, J. (2014). Witnessing and Positioning: Structuring Narrative Therapy with Families and Couples. Australian & New Zealand Journal of Family Therapy, 35(1), 20–30. https://doi.org/10.1002/anzf.1043

Gonçalves, M. M., Ribeiro, A. P., Stiles, W. B., Conde, T., Matos, M., Martins, C., & Santos, A. (2011). The role of mutual in-feeding in maintaining problematic self-narratives: exploring one path to therapeutic failure. Psychotherapy Research : Journal of the Society for Psychotherapy Research, 21(1), 27–40. https://doi.org/10.1080/10503307.2010.507789

Kim, H., Prouty, A. M., & Roberson, P. N. E. (2012). Narrative Therapy with Intercultural Couples: A Case Study. Journal of Family Psychotherapy, 23(4), 273–286. doi:10.1080/08975353.2012.735591

Marsten, D., Epston, D., & Markham, L. (2016). Narrative Therapy in Wonderland: Connecting with Children's Imaginative Know-How. New York: Norton.

Matos, M., Santos, A., Gonçalves, M., & Martins, C. (2009). Innovative moments and change in narrative therapy. Psychotherapy Research : Journal of the Society for Psychotherapy Research, 19(1), 68–80. https://doi.org/10.1080/10503300802430657

Strnad, V., & Nejedlá, A. (2014). Základy narativní terapie a narativního koučinku. Praha: Portál.

Sween, E. (2003). Accessing the rest-of-the-story in couples therapy. The Family Journal, 11(1), 61–67. https://doi.org/10.1177/1066480702238474

White, M. (2007). Maps of Narrative Practice. New York: Norton.

White, M. & Epston, D. (1990). Narrative Means to Therapeutic Ends. New York: Norton.


okruh 3 (vyučujcí Leoš Zatloukal) 4/5 9:00-16:00 

V rámci tohoto bloku se studentky a studenti seznámí s využitím vybraných technik terapie zaměřené na řešení a ericksonovských přístupů. Jednotlivé techniky budou zasazeny do teoretických východisek daného přístupu. Předpokládá se aktivní účast studentů na praktických cvičeních. Témata:

  1. Principy terapie zaměřené na řešení
  2. „Problem talk“ x „solution talk“
  3. Připojování ke klientovi
  4. „Zázračná otázka“
  5. Práce se škálou
  6. Využití metafor

Literatura k okruhu 3:

Battino, R., South, T. L. Ericksonian approaches: A comprehensive manual. 2nd ed. Norwalk: Crown house publ., 2005.

Berg, I. K. Posílení rodiny. Praha: ISZ, 1992.

Berg, I. K., Miller, S. D. Working with the problem drinker: A solution-focused approach. New York: W.W. Norton and comp., 1992.

Combs, G., Freedman, J. Symbol, story and ceremony: Using metaphor in individual and family therapy. New York: W. W. Norton and comp., 1990.

De Jong, P., Berg, I. K. Interviewing for solutions. Pacific Groove: Brooks/ Cole publ., 1998.

De Shazer, S. Klúče k riešeniu v krátkej terapii. Trenčín: Galanta, 1993.

De Shazer, S., Dolan, Y., Korman, H., Trepper, T., McCollum, E., Berg, I. K. Zázračná otázka: Krátká terapie zaměřená na řešení. Praha: Portál, 2011.

Dolan, Y. M. A path with a heart: Ericksonian utilization with resistant and chronic clients. New York: Brunner/ Mazel publ., 1985.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Předchozí