bloková výuka v termínech:
pá 3. 3. 2023 10.00 – 15.40 (Téma: Teoreticko-metodologické
aspekty kulturních a mediálních průmyslů)
pá 31. 3. 2023 8.00 – 13.20 (Téma: Mediální průmysly a
jejich výzkum)
pá 21. 4. 2023 8.00 – 13.20 (Téma: Filmový průmysl)
pá 5. 5. 2023 8.00 – 13.20 (Téma: Televizní průmysl)
Tento kurz studujícím představuje
oblast kulturních a kreativních průmyslů se zaměřením na mediální průmysly
obecně a v užším slova smyslu také na kinematografii a televizi. Zabývat
se budeme nejen průmyslovou praxí a jejími současnými i historickými specifiky,
ale také tím, jak lze tuto oblast kultury uchopit teoreticky a metodologicky
jako systém diskurzů, průmyslových praxí, hodnot, norem a svébytných institucí.
Předmět bude kombinací přednášky orientované na základní přehled teoretických
konceptů a výzkumných strategií týkajících se akademické reflexe kulturních a
mediálních průmyslů a části věnované skupinové práci studujících, ve které
budou přednášené koncepty a vybraná témata aplikovány na konkrétní průmyslové
sféry a produkty a praxe těchto průmyslů. Tematicky budeme směřovat od obecněji
pojatých konceptů ke konkrétnímu zaměření na českou mediální sféru a filmový a
televizní průmysl, které budeme konfrontovat v euroamerickém pojetí
s českými podobami. Každý vyučovací blok bude obsahovat úvodní teoretickou
část, část orientovanou na konkrétní případové studie a část věnovanou
skupinové práci studujících.
METODY HODNOCENÍ
Studující před II., III. a IV. blokem
odevzdávají hand out v rozsahu 1-2 normostrany ze zadané četby, která se
vztahuje k tématu probíranému ve výuce. Očekává se zevrubná znalost
zadaného textu a schopnost z něj vyextrahovat hlavní myšlenky a teze.
S textem bude dále pracováno při skupinové diskuzi a potenciálně také
během skupinové práce.
Studující si dále 1x za semestr
připraví 3 – 5 minutovou aktualitu na aktuální téma z mediálního nebo
kulturního průmyslu (dle osobního výběru český region nebo zahraničí) a bude ji
ústně prezentovat v rámci vyučovaného bloku. Může a nemusí během
prezentace využívat pomocná média (např. power point nebo ukázky) a může využít vlastní poznámky (netřeba prezentovat zpaměti).
Součástí každého z vyučovaných
bloků bude i skupinová práce (zadání úkolu proběhne vždy na hodině), kde
studující budou mít za cíl aplikovat teoretické poznatky na konkrétní příklad a
následně budou výstupy své skupinové práce prezentovat svým kolegům a
kolegyním.
A konečně, studující v závěru
kurzu odevzdávají projekt na jedno z následujících témat (Rozsah 5 – 7
normostran plus seznam pramenů a literatury. Předpokládá se, že projekt bude
mít náležitosti odborného textu, tj. citování zdrojů dle řádné normy, odborná
argumentace, vymezení cíle, aj. Dále je dobré si uvědomit, že předkládáte tzv.
pitch, který by měl mít jisté náležitosti, pokud má být srozumitelný,
koherentní a získat pozornost.):
· návrh
vlastní mediální platformy
· návrh
vlastního tištěného deníku
· návrh
vlastního filmového festivalu
· návrh
vlastního kina
· návrh
vlastní televizní stanice (legacy media)
· návrh
vlastního globálního streamovacího portálu